نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی کجباف، فعال مدنی برگزار شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی کجباف، شهروند ساکن اهواز روز یک‌شنبه ۲۸ فروردین‌ماه در شعبه ۳ دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با هرانا اعلام کرده که علی کجباف در جریان این جلسه از دادگاه، از اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی/ خارجی» و «خروج غیرقانونی از کشور» تبرئه شده است. در جریان این جلسه که در شعبه ۳ دادگاه انقلاب اهواز برگزار شده، فرشته تابانیان وکیل مدافع این شهروند با حضور در دادگاه در خصوص اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های معاند نظام» به دفاع از علی کجباف پرداخته است. علی کجباف در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ هنگام خروج از کشور توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل شد. پیشتر یک منبع آگاه با اشاره به اینکه علی کجباف در دوران بازداشت به مدت ۱۱ روز در شهرستان ارومیه در سلول انفرادی محبوس بود، به هرانا گفت: «ماموران علی کجباف را به‌شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند به‌طوری که دندان و قفسه سینه او شکست.» علی کجباف با پایان مراحل بازجویی به زندان شیبان اهواز منتقل شده و در نهایت در تاریخ ۱۰ آبان ۱۴۰۰ با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

با گذشت یک ماه از سال جدید، به‌رغم تصویب در لایحه بودجه، حقوق سربازان هنوز افزایش پیدا نکرده است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصویب کرده بودند که «در اجرای ماده (۴۹) قانون خدمت وظیفه عمومی، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیرعملیاتی حداقل ۶۰ درصد، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی حداقل ۷۵ درصد و حقوق سربازان متأهل ۹۰ درصد حداقل دریافتی کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می‌شود و دستورالعمل آن باتوجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می‌شود». با این حال محسن دهنوی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده تهران از افزایش پیدا نکردن حقوق سربازان در فروردین ماه خبر داد و در توییتر نوشت «طبق گزارش‌های واصله از سربازان عزیز در سراسر کشور، حقوق واریزی به آن‌ها بابت فروردین ۱۴۰۱ افزایش نیافته است». دهنوی افزود در نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه موضوع را یادآور شده است او قول داد مسأله پیگیری خواهد کرد.