ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرایه حمل و نقل عمومی در تهران تا ۴۵ درصد گران شد

نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در تهران از صبح یک اردیبهشت ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شد. شورای اسلامی شهر تهران در سال ۱۴۰۲ افزایش نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو را تصویب کرده بود. بر اساس این مصوبه که فرمانداری تهران هم آن را تایید کرد قیمت بلیت تک سفره قطار شهری تهران از ۳۳۰۰ تومان به ۴۳۰۰ تومان افزایش یافت. نرخ بلیت قطار شهری پرند و هشتگرد هم ۳۰ درصد گران شد. با اجرای این مصوبه نرخ ورودی اتوبوس‌های تندرو درون شهری نیز ۲۰ تا ۲۲ درصد افزایش یافت. همچنین ورودی اتوبوس‌های عادی تا ۳۰ درصد گران شد. علاوه بر این کرایه تاکسی درون‌شهری ۴۵ درصد افزایش یافت. مرکز آمار نرخ رسمی تورم حمل و نقل را حدود ۶۵ درصد گزارش کرده بود. افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی فشار اقتصادی را بر کارگرانی که ناچار به استفاده از وسایل نقلیه عمومی هستند، افزایش خواهد داد.

حراست دانشگاه امیرکبیر مانع ورود برخی زنان به دلیل «پوشش نامناسب» به دانشگاه شد

در ادامه اذیت و آزار و سرکوب زنان در ایران برای اجبار حجاب، حراست دانشگاه امیرکبیر شنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۳، با پوشش دانشجویان برخورد کرده است. کانال تلگرام «دانشجویان متحد» گزارش کرد که حراست دانشگاه امیرکبیر «در سطح شدیدی» با پوشش دانشجویان برخورد کرده و بعضی از دانشجویان دختر امکان ورود به دانشگاه را نیافتند. بر پایه این گزارش، حراست این دانشگاه اسامی این دانشجویان را برای برخورد‌های بعدی یادداشت کرده است. هم‌چنین گزارش شده که حراست دانشگاه چند دانشجوی پسر را به دلیل «پوشیدن پیراهن آستین کوتاه» بازخواست کرده است. نیروهای امنیتی رسمی و غیررسمی جمهوری اسلامی در روزهای گذشته خشونت علیه زنانی که حجاب اجباری را نپذیرفته‌اند را در خیابان‌ها، ایستگاه‌های مترو و مکان‌های عمومی سراسر ایران تشدید و تعداد نامعلومی را در قالب گشت ارشاد بازداشت کرده‌ است. کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز از خشونت مشابه در برخی شهرهای دیگر خبر داده‌اند. حکومت ایران نام طرح بسیج نیروهای امنیتی علیه زنان خواهان حجاب اختیاری را طرح «نور» گذاشته است. جمعه ۳۱ فروردین رسانه‌های ایران به نقل از یک مقام مسئول در دفتر رهبر جمهوری اسلامی گفتند که علی خامنه‌ای به برخی از مسئولان برای «برخورد نامناسب» در این طرح تذکر داده است. نیروی انتظامی با صدور اطلاعیه‌ای، به صورت تلویحی این تذکر را تایید کرد اما گفت که اجرای آن را متوقف نخواهد کرد

اسرائیل حداقل ۱۰ فلسطینی دیگر را کُشت ــ چهار تن از کشته شدگان کودک بودند

اسرائیل شامگاه جمعه ۱۹ و بامداد شنبه ۲۰ آوریل از زمین و آسمان به مناطقی در جنوب غزه حمله کرد. الجزیره گزارش کرد در نتیجه این حملات حداقل ده تن کشته شدند. ۹ تن از کشته‌شدگان در منطقه تل السلطان در رفح بودند که شلیک نیروهای اسرائیلی یک آپارتمان را تخریب کرد. منطقه السلام هم که آواره‌گان جنگی در چادر و ساختمان‌ها پناه گرفته بودند، هم هدف حمله قرار گرفت. خبرنگار الجزیره گفت در منطقه شرقی رفح نیز حداقل یک زن که به بیمارستان منتقل شده بود، جانش را از دست داد. چهار تن از کشته شدگان کودک بودند. حداقل چهار کودک نیز مجروح شدند. اسرائیل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حداقل ۳۴ هزار فلسطینی را در غزه کشته است که بیشتر آنان زن و کودک بودند..

علی‌رغم گذشت ۱۲ روز از بازداشت عابد چالاک، شهروند بلوچ به دست نیروهای اداره اطلاعات، هیچ خبری از وضعیت او در دست نیست

۱۲ روز از بازداشت عابد چالاک (بادپا)، شهروند بلوچ اهل چابهار به دست نیروهای اطلاعات این شهر می‌گذرد، اما منابع بلوچ گزارش کرده‌اند که تاکنون از سرنوشت او هیچ خبری در دست نیست. «کمپین فعالین بلوچ» که رویدادهای بلوچستان را رصد می‌کند با اعلام این خبر نوشت عابد چالاک ۲۹ فروردین سال جاری، به دست نیروهای اطلاعات شهرستان پلان در مغازه خود، بدون ارایه حکم قضایی بازداشت شد. تاکنون پیگیری‌های خانواده این شهروند بلوچ جهت کسب اطلاع از سرنوشت و محل نگهداری فرزندشان بی نتیجه بوده است. تا این لحظه از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه عابد چالاک اطلاعی نیز در دست نیست.

مسعود فرهیخته و مجید کریمی، دو فعال صنفی معلمان را به جزای نقدی محکوم کردند

معلمان در ایران از سرکوب و فشار نهادهای امنیتی و قضایی در امان نیستند. دادگاه انقلاب سنندج، مجید کریمی، از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان، و مسعود فرهیخته، از اعضای هیات مدیره کانون اسلامشهر، را به سه ماه حبس تعزیری محکوم کرد. بنا بر گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، بر اساس حکم صادره توسط دادگاه انقلاب سنندج، این دو فعال صنفی معلمان به سه ماه حبس تعزیری محکوم شدند که حکم صادره به پرداخت هشت میلیون تومان جزای نقدی تبدیل شده است. بر پایه این گزارش، در رای دادگاه شرکت این معلمان در تجمع های اعتراضی، ایراد سخنرانی و حمایت از معلمان زندانی مصداق اتهام آنان، عنوان شده است. این شورا، در واکنش به این حکم نوشته است که «بر تداوم جنبش اعتراضی معلمان تاکید می‌کند و اعلام می‌دارد تداوم صدور این احکام تنها ریشه در ناتوانی حاکمان برای حل مشکلات کشور دارد.» این دو فعال صنفی معلمان پیش‌تر در جریان اعتراضات معلمان بازداشت شده و با قید وثیقه آزاد شدند. در روزهای قبل نیز محمد صادقی، معلم بازنشسته در استان مرکزی برای اجرای حکم یک سال حبس به زندان اراک فراخوانده شده بود. ماموران امنیتی این فعال صنفی معلمان را اسفند ۱۴۰۱ بازداشت و دستگاه قضایی او را به یک سال زندان محکوم کرده بود.

حمله هوایی به پایگاه نظامی مورد استفاده حشد شعبی در جنوب عراق

در اولین ساعت بامداد یک اردیبهشت برابر با ۲۰ آوریل، خبرنگار رسانه المیادین که نزدیک به حزب‌الله لبنان است، گزارش داد که به پایگاه نظامی کالسو در استان بابل در جنوب عراق حمله شده است. او نوشت سه حمله به این پایگاه انجام شده است. به گزارش رویترز، پاسی از نیمه‌شب گذشته بود که صدای انفجار مهیبی در پایگاه نظامی مورد استفاده نیروهای حشد‌ شعبی عراق شنیده شد. دو منبع امنیتی و نیروهای امنیتی عراق در گفت‌وگو با رویترز تأیید کردند که انفجار در یک پایگاه نظامی مورد استفاده نیروهای حشد شعبی در جنوب بغداد رخ داده است. این دو منبع امنیتی گفتند که این انفجار در نتیجه حمله هوایی از منبعی ناشناخته بود که حوالی نیمه شب ۱۹ آوریل و یا در اولین ساعت بامداد ۲۰ آوریل رخ داده است. رویترز نوشت حملات تلفات جانی نداشت اما خسارات مادی به بار آورده است. اما منابع نزدیک به جمهوری اسلامی از قول منابع امنیتی عراق نوشتن که آمار اولیه حاکی از زخمی شدن، هشت نفر از نیروهای حشد شعبی و پرسنل ارتش عراق است. همچنین نوشتند که بیمارستان المهاویل و پرسنل بهداشتی عراق در حالت آماده‌باش‌ قرار دارند. پایگاه نظامی کالسو در نزدیکی شهر اسکندریه در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب بغداد قرار دارد. منابع امنیتی عراق گفته‌اند که در این حمله، مقر فرماندهی حشد شعبی، یک پایگاه تانک‌ها، و ورودی مقر فرماندهی سایت‌های بابل در جنوب عراق هدف قرار گرفته‌اند. پرس تی‌وی که نزدیک به حکومت ایران است، هم‌زمان با حمله به جنوب عراق نوشت که نیروهای موسوم به «محور مقاومت» عراق، پایگاه هوایی و فرودگاه عوودا در جنوب اسرائیل را هدف قرار داده‌اند. مشخص نیست که حمله به فرودگاه عوودا چه زمانی رخ داده است.