نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رؤسای جمهوری ایالات متحده و کره جنوبی برای تضمین برگزاری «موفقیت‌آمیز» نشست بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ یکشنبه رایزنی کردند

دفتر رئیس‌جمهوری کره جنوبی در بیانیه‌ای یکشنبه ۲۰ مه / ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد که مون‌ جه‌ـ‌این با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش ۲۰ دقیقه گفتگوی تلفنی داشته و طی آن دو رئیس‌جمهوری توافق کرده‌اند که «برای برگزاری موفقیت‌آمیز نشست کره شمالی‌ـ‌ایالات متحده در ۱۲ ژوئن» از نزدیک همکاری کنند. پیش‌تر کره شمالی در پی برگزاری مانور نظامی مشترک بین همسایه جنوبی و ایالات متحده تهدید به لغو احتمالی این نشست کرده بود. ترامپ و مون جه‌ـ‌این قرار است سه‌شنبه این هفته در واشنگتن دیدار کنند. دیداری که بخشی از آماده‌سازی مذاکرات واشنگتن و پیونگ‌یانگ است. ایالات متحده خواهان خلع سلاح هسته‌ای کامل کره شمالی است.

در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ حدود ۱۴۲ هزار کودک از تحصیل بازماندند

رضوان حکیم‌زاده، معاون وزیر آموزش پرورش اعلام کرد در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ حدود ۱۴۲ هزار کودک از تحصیل بازمانده‌اند. آموزش و پرورش ایران برای مقابله با این موضوع در معاونت ابتدایی این وزارتخانه «کمیته انسداد مبادی بیسوادی» تأسیس کرده است. به گفته حکیم‌زاده، این کمیته توانسته در چهار سال گذشته ۱۴۳ هزار بازمانده از تحصیل را جذب کند و به مدرسه بازگرداند. بر اساس نتایج مرکز پژوهش‌های مجلس، سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در ایران وجود دارد. دختران از اصلی‌ترین گروه‌های بازمانده از تحصیل در ایرانند. بر اساس آماری که سال ۹۴ منتشر شد، بسیاری از کودکان بازمانده از تحصیل از استان‌های محروم کشور هستند. تنها در مهرماه سال ۹۴، یک‌میلیون و ۴۳۰ هزار دانش‌آموز شش تا ۱۸ ساله مهر گذشته به مدرسه نرفتند.

در سال ۹۶، ۳۳ درصد از متوفیان حوادث رانندگی تهران موتورسیکلت سوار بودند

احسان مؤمنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد در سال ۹۶، ۳۳ درصد از جان باختگان حوادث رانندگی تهران، موتورسیکلت سوار بودند. ضربه به سر را مهم‌ترین عامل مرگ موتور سیکلت سواران است. در تهران سه و نیم میلیون دستگاه موتورسیکلت شماری‌گذاری شده است. با این حال روزانه تنها یک و نیم میلیون دستگاه از آنها در پایتخت تردد می‌کنند. در سال‌های اخیر، ترافیک سنگین در تهران، بر شمار متقاضیان استفاده از موتورسیکلت افزوده است.

نماینده کازرون هم‌صدا با استاندار: منشأ اعتراضات کازرون تریبون نماز جمعه بود

حسین رضازاده، نماینده کازرون، همصدا با استاندار این شهر گفته منشأ اعتراضات کازرون «تریبون‌هایی مانند نماز جمعه بود که مردم سخن آنها را باور داشتند». دو روز پیش نیز اسماعیل تبادار، استاندار شهر با اشاره به درگیری‌های کازرون که چند کشته و مجروح به جای گذاشت، به طور غیر مستقیم سخنان محمد خرسند، امام جمعه پیشین را سبب‌ساز ناآرامی‌های دانسته بود. اکنون نماینده این شهر در مجلس در توضیح دخالت امام جمعه پیشین شهر گفته «بارها با امام جمعه کازرون صحبت کردم و ‎گفتم چرا مسائلی که می‌دانید صحت ندارد را بیان می‌کنید؟ در حالی که می دانستند امامزاده سید حسین و بیشابور جزء طرح تشکیل شهرستان کوه چنار نیست ولی اعلام می کردند که این بخش ها قرار است به کوه چنار واگذار شود». به دنبال اعتراضات کازرون محمد خرسند، امام جمعه این شهر تغییر کرد.

سهم #اشتغال_صنعتی در #سیستان_و_بلوچستان، جوانترین استان ایران تنها ۶ درصد است

#سیستان_و_بلوچستان جوانترین استان ایران به شمار می‌رود. ۶۷ درصد جمعیت این استان کمتر از ۳۰ سال سن دارد. جمعیت بالای ۶۵ سال آن هم فقط سه درصد است. جوانترین استان ایران اما کمترین نرخ #مشارکت_اقتصادی و #اشتغال_صنعتی را دارد. نادر میرشکار رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان سهم اشتغال صنعتی در این استان را ۶ درصد اعلام کرد. مرکز آمار ایران نرخ مشارکت اقتصادی این استان برای سال ۹۶ را ۳۰,۷ درصد اعلام کرد که نزدیک به ۱۰ درصد از میانگین نرخ مشارکت اقتصادی ایران کمتر است. سیستان و بلوچستان در رتبه‌بندی مشارکت اقتصادی آخرین استان و به لحاظ نرخ #بیکاری دوازدهمین استان ایران است. دهمرده نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی چندی پیش نرخ بیکاری رسمی اعلام شده سیستان و بلوچستان را غیرواقعی دانسته و گفته بود: این استان رکوردار بیکاری است.نرخ بیکاری در برخی از مناطق این استان ۴۵ درصد گزارش شده است.

#اسکاتلند در صورت قطعیت خروج #بریتانیا از اتحادیه اروپا بار دیگر اجرای #همه‌پرسی_استقلال را بررسی خواهد کرد

#نیکلا_استرجن،‌ وزیر اول #اسکاتلند یکشنبه ۲۰ مه / ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد که او در صورت اعلام قطعی دولت مرکزی بریتانیا در مورد خروج این کشور از اتحادیه اروپا (#برگزیت)، برگزاری مجدد همه‌پرسی استقلال را مدنظر قرار خواهد داد. او گفت حزبش با رأی‌گیری دوباره برای برگزیت در صورت دستیابی لندن و بروکسل به توافق نهایی مخالفت نخواهد کرد اما نگران رأی متفاوت مردم بخش‌های مختلف بریتانیا به این موضوع فارغ از نتیجه مجموع رأی‌ها است. استرجن گفت که «وقتی نتیجه برگزیت و رابطه آینده بریتانیا و اتحادیه اروپا روشن‌تر شود، که امیدواریم پاییز این اتفاق بیفتد، بار دیگر مسئله زمان‌بندی برای اجرای همه‌پرسی استقلال را بررسی خواهم کرد.» ۶۲ درصد مردم اسکاتلند در همه‌پرسی ۲۰۱۶ برگزیت رأی به ماندن در اتحادیه اروپا دادند اما مجموعاً ۵۲ درصد بریتانیایی‌ها خواهان خروج شدند.

وزیر دارایی #فرانسه: #اتحادیه_اروپا می‌تواند خسارت شرکت‌های در معرض تحریم آمریکا را جبران کند. ما نخواهیم گذاشت ایالات متحده پلیس اقتصادی جهان باشد

برونو لومر، وزیر دارایی #فرانسه یکشنبه ۲۰ مه / ۳۰ اردیبهشت در گفتگو با سی نیوز تی‌وی گفت که اروپا می‌تواند خسارت شرکت‌هایی را که به خاطر #تحریم‌ های آمریکا علیه ایران جریمه می‌شوند،‌ پرداخت کند. او به قانون مسدودسازی تحریم‌های آمریکا علیه کوبا در ۱۹۹۶ اشاره کرد که اروپا به تازگی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران آن را احیا کرده تا از شرکت‌های اروپایی محافظت کند. لومر در این گفتگو گفت: «آیا اجازه خواهیم داد که ایالات متحده پلیس اقتصادی جهان باشد؟ پاسخ خیر است.» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هشتم مه از «برنامه جامع اقدام مشترک» (#برجام) خارج شد و دستور بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را صادر کرد.

#وی‌پی‌ان ها که برای دورزدن #فیلترینگ به کار می‌روند،‌ دچار اختلال شده‌اند. شرکت #ارتباطات_زیرساخت گفته برای دستگاه‌های دولتی و عرضه‌کنندگان خدمات عمومی این اختلال را برطرف می‌کند

به گزارش خبرگزاری «تسنیم»،‌ وابسته به سپاه پاسداران شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده است که ارتباطات وی‌پی‌ان‌ها (VPN) دچار اختلال شده‌اند اما کسب‌وکارها و دستگاه‌های اجرایی، نهادها، سفارتخانه‌ها و سایر عرضه‌کنندگان خدمات عمومی می‌توانند با فرستادن درخواستی از این محدودیت‌ها خلاص شوند. #وی‌پی‌ان‌ برای دور زدن فیلترینگ و دسترسی آزاد و امن به اینترنت به کار می‌رود و نوعی #فیلترشکن است. فیلترشکن‌ها به‌ویژه پس از فیلترینگ #تلگرام به شدت رواج یافته‌اند و مقام‌های حکومتی به دنبال راهی برای بی‌اثر کردن آنها هستند.

انتخابات در ونزوئلای بحران‌زده: نیکلاس #مادورو، رئیس‌جمهوری کنونی که به فساد و دیکتاتوری متهم است،‌ می‌خواهد شش‌سال دیگر در قدرت بماند؛ اپوزیسیون در فقدان رقابت آزاد انتخابات یکشنبه را بایکوت کرده

انتخابات ریاست‌جمهوری یکشنبه ۲۰ مه / ۳۰ اردیبهشت در #ونزوئلا برگزار می‌شود. نیکلاس #مادورو، رئیس‌جمهوری کنونی به دنبال تثبیت قدرت خود برای شش سال دیگر است در حالی‌که به دیکتاتوری،‌ سرکوب مخالفان، فساد و ناتوانی در مدیریت کشور متهم است. اقتصاد ونزوئلا در بحران فرو رفته و پیش‌بینی می‌شود تورم امسال تا ۱۳ هزار درصد افزایش یابد، و مردم در کمبود مواد غذایی گرسنگی می‌کشند: گرسنگی‌ای که به کنایه «رژیم غذایی مادورو» نام گرفته است. اپوزیسیون که سرکوب شده، شرکت در انتخابات را بایکوت کرده است. پیروزی دوباره مادورو هرچند قطعی به نظر می‌رسد،‌ اما می‌تواند موج جدیدی از تحریم‌ها را علیه این کشور، به‌ویژه صنعت نفت آن به همراه آورد. اصلی‌ترین رقیب مادورو در انتخابات #هنری_فالکون، عضو سابق حزب سوسیالیست است: اپوزیسیون او را به خاطر عمل‌نکردن به بایکوت سرزنش می‌کند و حزب حاکم او را خیانت‌کار می‌خواند. مادورو نیز فالکون را «فال‌ـ‌ترامپ» و عامل آمریکا معرفی کرده.

معاون #وزارت_ارشاد اسلامی: باید نشاط حلال را در جامعه ایران ایجاد کرد؛ اگر نشاط در جامعه نباشد، منفجر می‌شود

سید‌هادی حسینی، معاون حقوقی و امور مجلس استان‌های #وزارت_ارشاد اسلامی در سخنانی در شیراز گفته است که « نباید با ارائه مجوز برنامه‌ای در یک استان، مدیر کل به زندان برود هرکس را باید مطابق جرم مجازات کرد.» ظاهرا اشاره او به دستگیری رئیس اداره ارشاد در مشهد به دنبال برگزاری برنامه‌ای در برج سلماس مشهد بوده است که با طبع امام جمعه شهر نمی‌ساخته. معاون وزیر ارشاد، «نشاط» را لازم دانسته و آن را مقید به «حلال» کرده است. او گفته: «اگر نشاط در جامعه نباشد، منفجر می‌شود و این مستلزم آن است که بتوان نشاط حلال را در جامعه ایرانی مسلمان ایجاد کرد.»