ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم بازداشت ۲۵۰ تن از کارمندان سابق وزارت خارجه #ترکیه صادر شد

دستگاه قضائی ترکیه حکم بازداشت حدود ۲۵۰ نفر از کارکنان سابق وزارت خارجه این کشور را صادر کرد. خبرگزاری آناتولی گزارش داده است که در میان این افراد برخی نیز از کارمندان کنونی این وزارتخانه هستند. پلیس روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت / ۲۰ مه در چندین عملیات بازداشت این افراد را آغاز کرد. آن‌ها متهم شده‌اند که با فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکا که دولت ترکیه او را عامل اصلی کودتای نافرجام ۲۰۱۶ می‌داند، ارتباط داشته‌اند. پس از کودتا ده‌ها هزار نفر در ترکیه بازداشت شده و یا از کار برکنار شده‌اند.

سخنگوی #شورای_نگهبان: جنگی نخواهد شد، #امنیت ایران تضمین است

عباسعلی کدخدایی سخنگو و قائم مقام شورای نگهبان در صفحه توئیتر خود نوشت: «جنگی نخواهد شد چون جنگ نظامی هشت ساله علیه ایران اگرچه خسارت‌هایی داشت اما امنیت ایران را در برابر تهاجم نظامی دشمن تا سال‌ها تضمین و توان دفاعی ما را صد چندان کرده است.» با وجود افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا، مقام‌های ایران همچنان معتقدند جنگی در نخواهد گرفت. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز پیش از این گفته بود نه جنگ خواهد شد و نه جمهوری اسلامی با آمریکا مذاکره خواهد کرد. سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران روز یکشنبه در یک مراسم نظامی گفته بود: «ما به‌دنبال جنگ نیستیم اما از جنگ هم نمی‌ترسیم اما در مقابل ما دشمنان اراده جنگ ندارند و از جنگیدن می‌ترسند.»

دیده‌بان حقوق بشر #سوریه : دست‌کم ۱۰ غیرنظامی در حملات هوایی #روسیه به #ادلب کشته شدند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه دوشنبه ۳۰ اردیبهشت / ۲۰ مه اعلام کرد که در حملات هوایی روسیه به استان ادلب سوریه، دست‌کم ۱۰ غیرنظامی از جمله ۵ کودک و ۴ زن کشته شدند. ارتش روسیه گفته است که حملات هوایی شب گذشته در شهر کفرانبل در استان ادلب انجام شد زیرا از این محل موشک‌هایی به سمت پایگاه هوایی روسیه در حمیمیم شلیک شده بود. این حملات به نزدیکی بیمارستان محلی صورت گرفت. خبرگزاری فرانسه نوشته است که دست‌کم ۵ خانه در نزدیکی کفرنبل کاملاً ویران شدند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزوده است که صبح دوشنبه هواپیماهای روسی جنوب استان ادلب را هدف خود قرار دادند و هواپیماهای رژیم اسد شمال استان حما را بمباران کردند. از پایان ماه آوریل نیروهای سوری با کمک متحدان خود بر شدت حملات خود به استان ادلب افزوده‌اند. به‌گفته سازمان نجات کودکان از ماه آوریل تاکنون ۳۸ کودک در این حملات جان خود را از دست داده‌اند. جمعه گذشته سازمان ملل نسبت به وقوع یک «فاجعه بشری» در ادلب هشدار داد.

#محمود_عباس برای یک سفر سه روزه به #دوحه #قطر رفت

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دوشنبه ۳۰ اردیبهشت / ۲۰ مه برای یک دیدار سه روزه به دوحه، پایتخت قطر سفر کرد. او روز سه‌شنبه با شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. منیر غنام، سفیر فلسطین در قطر در گفت‌وگو با رادیوی «صدای فلسطین» گفته است که آن‌ها درباره «هماهنگی مواضع مشترک با توجه به چالش‌ها و طرح‌های مشکوک در برابر فلسطینی‌ها» بحث خواهند کرد. محمود عباس همچنین با چندین مقام و شخصیت سیاسی قطر نیز دیدار خواهد کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده است که در ماه آینده (ژوئن / خرداد) کنفرانسی با حضور نمایندگان آمریکا و تشکیلات خودگردان فلسطین در بحرین آغاز به کار می‌کند. در این کنفرانس بخش اقتصادی طرح صلح کاخ سفید موسوم به «معامله قرن» با نمایندگان تشکیلات خودگردان فلسطین به بحث گذاشته می‌شود. جرد کوشنر، مشاور و داماد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه ۲۸ فروردین / ۱۷ آوریل گفت از طرح کاخ سفید برای صلح در خاورمیانه پس از تشکیل کابینه نتانیاهو و بعد از ماه رمضان در اواسط ژوئن / خرداد سال جاری رونمایی می‌شود.

وزیر خارجه #بریتانیا: ایران عزم #آمریکا را دست‌کم نگیرد

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا دوشنبه ۲۰ مه/ ۳۰ اردیبهشت در حاشیه برگزاری اجلاس بهداشت جهانی به ایران هشدار داد که عزم ایالات متحده آمریکا را دست‌کم نگیرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، هانت در جمع خبرنگاران در ژنو گفت: «مایلم به ایرانی‌ها بگویم عزم ایالات متحده را دست‌کم نگیرید. آن‌ها خواهان جنگ با ایران نیستند. اما اگر به منافع آمریکا حمله کنند، پاسخ می‌دهند. در این‌باره ایرانی‌ها باید بسیار بسیار دقیق فکر کنند.» «دیلی اکسپرس» دوشنبه ۲۰ مه/ ۳۰ اردیبهشت گزارش داد ارتش بریتانیا به شکل محرمانه تعدادی نیروی نظامی ویژه خود را برای کمک به نیروهای آمریکایی برای مقابله با «تهدید ایران» به خلیج فارس اعزام کرده است. کیفیت و ماهیت این تهدید هنوز رسانه‌ای نشده است.

حوثی‌های #یمن حمله موشکی به #طائف و #جده را تکذیب کردند

شبکه العربیه دوشنبه ۲۰ مه/ ۳۰ اردیبهشت گزارش داد که حوثی‌های یمن موشک‌هایی را به خاک عربستان شلیک کرده‌اند اما سامانه دفاعی این کشور موفق شده موشک‌ها را در طائف و جده در ۹۰ کیلومتری مکه رهگیری و منهدم کند. حوثی‌های یمن با انتشار بیانیه‌ای با تکذیب این خبر، دولت سعودی را متهم کردند که با انتشار چنین خبرهایی قصد لاپوشانی خشونت‌ها در یمن را دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز سخنگوی ارتش سعودی درباره بیانیه حوثی‌ها سکوت کرد. هر سال دو میلیون نفر از مسلمانان جهان برای شرکت در مراسم حج به مکه می‌روند. هفته گذشته حوثی‌های یمن با پهپاد تأسیسات نفتی عربستان سعودی را بمباران کردند. این بمباران همراه با خرابکاری در نفت‌کش‌های بندر فجیره امارات به بحران در روابط ایران و آمریکا در خاورمیانه دامن زد.

وزیر خارجه #عمان وارد تهران شد

وزیر خارجه عمان بعدازظهر امروز دوشنبه ۲۰ مه/ ۳۰ اردیبهشت وارد تهران شد. یوسف بن علوی پس از ورود به تهران با محمد جواد ظریف وزیر خارجه دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. دو هفته قبل حنینه المغیری، سفیر عمان در واشنگتن از آمادگی این کشور برای میانجیگری در بحران ایران و آمریکا خبر داده بود. سفیر عمان در آمریکا درباره روابط مسقط - تهران گفته بود: «ایران یکی از همسایگان خوب عمان است و ما دارای روابط خوب و پسندیده‌ای با این کشور هستیم. عمان با همین سیاست توانست در سال ۲۰۰۹ کوهنوردان آمریکایی بازداشت شده در ایران را آزاد کند.» در سال ۲۰۱۳ مذاکرات با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران که سرانجام به توافق هسته‌ای انجامید در عمان آغاز شد.

یک مقام #وزارت_بهداشت: در هشت سال آمار #ازدواج ۳۰ درصد کاهش یافته است

حامد برکاتی، رئیس اداره سلامت جمعیت وزارت بهداشت ایران به خبرگزاری فارس گفته است که «در یک بازه زمانی هشت ساله، از سال ۸۹ تا سال ۹۶، ازدواج در کشور ۳۰ درصد کم شد». براساس آماری که برکاتی ارائه داد در سال ۸۹ حدود ۸۹۰ هزار ازدواج در کشور ثبت شد اما این آمار در سال ۹۶ به حدود ۶۶۰ هزار مورد رسید. همچنین هر سال حدود شش درصد از آمار ثبت ازدواج در ایران کم شده است. برکاتی از افزایش سن ازدواج در ایران نیز خبر داد و میانگین سن ازدواج در سال ۹۵، برای دختران را ۲۴ سال و برای پسران را ۲۷,۵ سال اعلام کرد و گفت این ارقام در سال‌های گذشته افزایش داشته‌اند. به‌گفته او در سال ۹۰ حدود ۱۳ میلیون جوان در شرایط ازدواج قرار داشتند اما این رقم در سال ۹۶ به حدود ۱۱ میلیون نفر کاهش یافت. این ارقام در حالی ارائه می‌شوند که مقامات ایران، به‌ویژه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بارها بر ازدواج جوانان و افزایش فرزند تأکید کرده‌اند و برای ازدواج جوانان سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته‌اند.

شش #کارگر_بازداشتی مجتمع #نیشکر_هفت‌تپه آزاد شدند ــ #بخشی هنوز زندانی است

شش کارگر #مجتمع_نیشکر_هفت‌تپه که در پی اعتصاب ۱۹ اردیبهشت این مجتمع احضار و #بازداشت شده بودند، با قرار کفالت و وثیقه آزاد شدند. #سندیکای_کارگران_نیشکر_هفت‌تپه با اعلام این خبر تاکید کرده است که #اسماعیل_بخشی نماینده کارگران هنوز در زندان اوین در بازداشت است. روز ۱۹ اردیبهشت کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به تعویق مطالبات و اخراج برخی مدیران به کارخانه دست به اعتصاب زدند. همان روز پنج تن از کارگران دستگیر و ۱۵ تن احضار شدند. در روزهای بعد تعدادی از دستگیرشدگان آزاد و شش تن دیگر از کارگران دستگیر و به زندان دزفول منتقل شدند. در روزهای گذشته هم علی نجاتی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه احضار شد. اسماعیل بخشی نماینده کارگران نیز به همراه سپیده قلیلان فعال کارگری که همزمان در دی‌ماه مجدداً بازداشت شدند در زندان به سر می‌برند.

یک #کارگر_افغانستانی در اثر ریزش آوار در #کنگان جان باخت

یک #کارگر_افغانستانی شامگاه یکشنبه ۲۹ اردیبهشت هنگام تخریب یک واحد مسکونی در شهر #کنگان واقع در استان #بوشهر زیرآوار ماند و جان باخت. یونس جمالی رئیس آتش‌نشانی کنگان درباره این حادثه گفته است: «این کارگر ۲۸ ساله و برادرش در حال کارکردن برای مهار دیوار‌های ساختمان جانبی بودند که به یکباره با فروریختن دیوار ساختمان مجاور، برادر کوچک‌تر زیر آوار ماند و جان خود را از دست داد.» جمالی افزوده است مالک ساختمان هنوز پروانه ساخت دریافت نکرده بود. به نقل از سازمان جهانی مهاجرت ( IOM) بیش از ۷۷۰ هزار نفر از مهاجران افغانستانی در سال ۲۰۱۸ از ایران خارج شده‌اند. این رقم در سال ۲۰۱۷، ۴۶۶ هزار نفر بوده است. برخورد کارفرمایان، مأموران و مسئولان دولتی با کارگران مهاجر، و مشخصاً کارگران مهاجر افغانستانی، تبعیض‌آمیز، تحقیرآمیز، پلیسی و امنیتی است. آنها اغلب در شرایط غیر استاندارد، بدون بیمه و حمایت قانونی کار می‌کنند؛ و زیر فشار و تهدید دائمی اخراج قرار دارند.

ارتش #سوریه حمله برای بازپس‌گیری آخرین سنگر مخالفان در #ادلب را آغاز کرده است

نیویورک ‌تایمز گزارش داده است که ارتش سوریه و متحدان آن، روسیه و ایران حمله جدیدی را برای بازپس‌گیری ادلب، آخرین استان تحت کنترل شورشیان آغاز کرده است. پیروزی ارتش سوریه و متحدانش در ادلب عملاً پیروزی آن‌ها در جنگ هشت ساله در این کشور محسوب خواهد شد اما قطعاً این پیروزی با هزینه‌های جانی و مالی همراه خواهد بود. نیروهای سوریه و متحدانش در ماه جاری میلادی شهر خان شیخون را بمباران کردند. نبردهای تازه در ادلب ۱۸۰ هزار غیرنظامی را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است. استان ادلب و بخش‌هایی از استان حما در جنوب سوریه در سه هفته گذشته شاهد حملات شدید هواپیماهای روسی و نیروهای دولتی سوریه بوده‌اند. به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، سربازان سوری موفق شدند دست‌کم ۱۲ روستای اطراف ادلب را تصرف کنند. در ادلب و حما، بمب‌گذاری‌های طرفداران دولت در ۲۰ روز اخیر دست‌کم ۱۹ بیمارستان و مرکز پزشکی را یا از بین برده‌اند یا غیرفعال کرده‌اند. پزشکان در زیرزمین‌ها به مداوا ادامه می‌دهند و بیماران قادر نیستند راهی برای درمان بیابند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته است که از ۳۱ فروردین / ۲۰ آوریل خشونت دو طرف حدود ۲۰۳ غیرنظامی را به کشتن داده و حداقل ۱۶ گروه امدادگر و بشردوست عملیات خود در این منطقه را به حالت تعلیق در آورده‌اند.

اعتصاب #کارگران_راه‌آهن در #شازند و #تبریز

#کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی #راه_آهن دوشنبه ۳۰ اردیبهشت در گذرگاه تبریز و در نورآباد شازند واقع در استان مرکزی در اعتراض به تعویق مطالبات و عدم امنیت شغلی دست به اعتصاب زدند. به نوشته کانال تلگرامی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن، اعتصاب راه‌آهن گذرگاه تبریز وارد سومین روز شده است و کارگران سه روز است که سر کار حاضر نشده‌اند. اعتصاب کارگران راه‌آهن گذرگاه تبریز در پی بدعهدی پیمانکار و عدم پرداخت مطالباتشان از سه روز پیش آغاز شده است. این کارگران هنوز دستمزد اسفند سال گذشته را دریافت نکرده‌اند. کارگران راه‌آهن ایستگاه‌های دیگر آذربایجان شرقی علاوه بر دستمزد اسفند، مطالبات معوقه دیگری نیز دارند. کارگران راه‌آهن نورآباد شازند نیز سه ماه گذشته حقوق نگرفته‌اند. شرکت پیمانکاری «راه آهن جوش گستر» که کارگران راه‌آهن نورآباد شازند تحت مسئولیت آن قرار دارند تعویق مطالبات کارگران را نتیجه عدم پرداخت اعتبار از سوی راه‌آهن عنوان کرده است. شرکت تراورس (پیمانکار مادر) مدعی است که حقوق کارگران را به پیمانکاران پرداخته است. حدود شش هزار کارگر نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن از طریق شرکت‌های پیمانکاری در راه‌آهن کار می‌کنند که اغلب با تعویق مطالبات و عدم امنیت شغلی مواجه‌اند. آن‌ها به‌طور متناوب در نقاط مختلف کشور دست به اعتصاب و بستن خط قطار زده‌اند.

دونالد ترامپ: «اگر ایران بخواهد بجنگد، این پایان رسمی ایران خواهد بود»

رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی در روز یکشنبه ۱۹ مه / ۲۹ اردیبهشت نوشت: «اگر ایران بخواهد بجنگد، این پایان رسمی ایران خواهد بود. دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکنید.» معلوم نیست منظور دونالد ترامپ از «تهدید» دقیقا چیست. آخرین اظهار نظر یک مقام ایرانی در مورد تنش میان آمریکا و ایران گفته فرمانده سپاه پاسداران است. سرلشکر حسین سلامی در روز یکشنبه در یک مراسم نظامی گفت: « ما به‌دنبال جنگ نیستیم اما از جنگ هم نمی‌ترسیم اما در مقابل ما دشمنان اراده جنگ ندارند و از جنگیدن می‌ترسند.»