ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#کرونا در جهان: رشد سریع میزان #بیکاری در #هلند

پس از شیوع ویروس جدید کرونا در هلند، رشد بیکاری در این کشور به‌شکل کم‌سابقه‌ای به سرعت افزایش یافته است. شبکه سی‌بی‌اس گزارش داد که نرخ بیکاری در هلند در ماه آوریل از ۳,۴ درصد عبور کرد در حالی‌که در ماه مارس میزان بیکاری ۲,۹ درصد بود. در این میان بیشترین آسیب را کارگران ۱۵ تا ۲۵ ساله دیده‌اند. تعداد متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در ماه آوریل نسبت به ماه مارس نزدیک به ۱۷ درصد افزایش داشت که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در گزارش سی‌بی‌اس آمده است، شمار افراد دارای کارِ با حقوق در ماه آوریل ۱۶۰ هزار نفر کاهش یافته و به ۸,۹ میلیون نفر رسیده است. چنین سیر نزولی‌ای از زمان تدوین آمار ماهانه در سال ۲۰۰۳ در هلند دیده نشده است. بر اساس آمار شامگاه چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت / ۲۰ مه، شمار مبتلایان به ویروس کوویدـ ۱۹ در هلند ۴۴ هزار و ۴۴۷ نفر است و تا کنون ۵ هزار و ۷۴۸ نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

آمریکا #وزیر_کشور ایران، #نیروی_انتظامی و فرمانده آن را #تحریم کرد

دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت / ۲۰ مه ۹ فرد و ۳ نهاد دیگر جمهوری اسلامی را به‌دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد. حسین اشتری‌فرد، فرمانده نیروی انتظامی و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور جزو این افراد هستند. وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا اسامی افراد تحریم‌شده را چنین عنوان کرده است: حسین اشتری‌فرد فرمانده ناجا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محسن فتحی‌زاده رئیس سازمان حفاظت و اطلاعات ناجا، محمد علی‌نوری‌نژاد معاون هماهنگ کننده ناجا، حمیدرضا اشراق معاون حقوقی و امور مجلس ناجا، هابیل درویش از بنیاد تعاون ناجا، یحیی محمودزاده معاون طرح و برنامه و بودجه ناجا، حسن شاهورپور فرمانده سپاه ولیعصر، ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا و معاون طرح و برنامه ستاد کل نیرو‌های مسلح. نهادهایی که تحریم شده‌اند عبارتند از: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، زندان مرکزی تهران بزرگ و زندان قرچک ورامین.

دادگاه #اسرائیل #نتانیاهو را ملزم به شرکت در اولین جلسه محاکمه‌اش کرد

دادگاه ناحیه اورشلیم (بیت‌المقدس) اسرائیل چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت / ۲۰ مه درخواست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور مبنی بر غیبت در آغاز محاکمه‌اش به اتهام فساد مالی را رد کرد و گفت نتانیاهو از قانون شنیدن اتهامات به‌شکل حضوری در دادگاه باید پیروی کند. این دادگاه در هفته آینده ۲۴ ماه مه برگزار می‌شود. نتانیاهو حضور دادگاه را تشریفات قلمداد کرده و گفته است آوردن محافظانِ او به دادگاه هدر دادن بودجه عمومی و فشار بر قوانین دوران شیوع ویروس جدید کرونا در مورد شرکت در جمع است. برخی منتقدان معتقدند نتانیاهو در تلاش است تا نخستین جلسه دادگاه خود را لوث کند. بنیامین نتانیاهو در سه پرونده به اتهام رشوه‌خواری، کلاهبرداری و نقض قانون متهم شده است.

#زهره_اسدپور، فعال حقوق #زنان به دادسرای انقلاب رشت احضار شد

#زهره_اسدپور، فعال حقوق زنان، شنبه ۲۷ اردیبهشت در پی ابلاغیه‌ای جهت تفهیم اتهامِ انتسابی «تبلیغ علیه نظام» به شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت احضار شد. زهره اسدپور یک‌شنبه ۲٨ اردیبهشت پس از مراجعه به دادسرای رشت، با قرار کفالت ۳۰‌ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد. این فعال حقوق زنان سال گذشته نیز در تاریخ ۱۴ دی‌ماه ۹۸ توسط نیروهای وزارت اطلاعات در محل کار خود در شهر رشت بازداشت و بعد از مدت کوتاهی آزاد شد. در روزهای گذشته فشار نهادهای امنیتی و قضایی بر فعالان مدنی افزایش یافته است و بسیاری از آنها جهت تفهیم اتهام‌های انتسابی و تحمل حبس احضار شده‌اند. از جمله جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا و کاوه مظفری از فعالین مدنی که شنبه ۲۷ اردیبهشت آنها نیز جهت جهت تفهیم اتهامِ مشابه، «تبلیغ علیه نظام»، به شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت احضار شده بودند.

#حج امسال: #عربستان_سعودی مردد است؛ #جمهوری_اسلامی می‌گوید آمادگی دارد

خبرگزاری فارس در گزارشی نوشته است که بیش از ۳ میلیون زائر حج در جهان و بیش از ۸۷ هزار زائر ایرانی امسال بلاتکلیف هستند زیرا عربستان سعودی موضع رسمی خود را درباره برگزاری یا لغو حج در شرایط کرونا اعلام نکرده است. این خبرگزاری با اعلام این‌که شنیده‌ها حاکی است عربستان سعودی وضعیت حج امسال را به سازمان جهانی بهداشت واگذار کرده، افزوده است که ایران برای اعزام حجاج آمادگی کامل دارد. بنا به این گزارش، ثبت‌نام حج ۹۹ در ایران از ۹ اسفند سال گذشته آغاز و در کمتر از یک هفته نیمی از ظرفیت کاروان‌ها تکمیل شد. مسئولان سازمان حج و زیارت نیز حتی در روزهای نوروز جلسات متعددی برای برنامه‌های حج برپا کردند و برنامه‌ریزی‌ها ادامه داشت. فارس نوشته است حج «یک واجب شرعی است و برای تعطیلی آن، فتوای مراجع امری مهم و ضروری تلقی می‌شود». امسال با توافق‌های صورت گرفته با بانک مرکزی و دولت، ارز تخصیص یافته به حج حدود ۹ هزار تومان است و با توجه به نوسانات ارزی، احتمال می‌رود این میزان افزایش یابد. هزینه حج سال گذشته با ارز ۷ هزار تومانی ۲۱ تا ۲۸ میلیون تومان اعلام شد که با توجه به افزایش نوسانات ارزی، هزینه سفر به حج امسال نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۷۱۸۳ نفر، مبتلایان ۱۲۶۹۴۹ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۶۴ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۷۱۸۳ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (سه‌شنبه) تا ظهر امروز (چهار‌شنبه)، ۲۳۴۶ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۲۶۹۴۹ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۹۸۸۰۸ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۲۶۷۳ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

تجمع #پرستاران گیلانی دارای قرارداد ۸۹ روزه مقابل ساختمان وزارت بهداشت و درمان در تهران

گروهی از #پرستاران ۸۹ روزه گیلان به نمایندگی از همکاران خود به تهران رفتند و صبح چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت مقابل وزارت بهداشت و درمان تجمع کردند. آن‌ها خواستار پرداخت #حقوق_معوقه و #تبدیل_قرارداد خود شدند. وزارت بهداشت و درمان در پی شیوع کرونا، پرستارانی را در نقاط مختلف ایران با قراردادهای ۸۹ روزه به کار گرفت و در صدد است پس از پایان قرارداد، آن‌ها را بیکار کند. پرستاران ۸۹ روزه گیلانی که به همین روش جذب شده‌اند در حالی قرار است بیکار شوند که هنوز حقوق خود را نیز دریافت نکرده‌اند. آن‌ها پس از چند بار تجمع در گیلان برای رساندن صدای خود به مسئولان، نمایندگانی را به تهران فرستادند. پرستاران خواستار پرداخت دستمزد معوقه و تبدیل قرارداد به #قرارداد_دائم هستند. در سایر شهرها نیز پرستاران به قراردادهای ۸۹ روزه و تعویق مزدها و شدت کار اعتراض دارند. علیرضا افشار، نماینده وزیر بهداشت در امور اجرایی مقابله با کرونا در خوزستان، چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت به شدت کار و فرسودگی کادر درمان اذعان کرد و گفت: «اکنون حدود سه ماه است که پرسنل کادر درمانی و پشتیبانی درمان، شبانه‌روز در حال تلاش برای مهار این ویروس هستند و گاهی گزارش‌ها بیانگر این است که بسیاری از آن‌ها ماه‌ها است که والدین و نزدیکان و حتی فرزندان‌شان را ندیده‌اند».

پیام رهبر #طالبان: آمریکا از شکست #توافق_صلح جلوگیری کند

ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان در افغانستان به‌مناسبت عید فطر پیامی منتشر کرد و در آن از آمریکا خواست که به کسی اجازه ندهد تا توافق‌نامه‌ صلح میان آمریکا و این گروه را با موانع، تأخیر و ناکامی و شکست مواجه کند. او در این پیام امضای توافق‌نامه‌ صلح آمریکا و طالبان را برای این گروه یک پیروزی دانسته و گفته است در صورتی که به این توافق‌نامه صادقانه عمل شود، به سود تمام طرف‌های دخیل در مسائل افغانستان است. آخوندزاده تأکید کرده است که طالبان به توافق‌نامه‌ متعهد است و از آمریکا نیز می‌خواهد که بر تعهدات خود پایبند بماند و نگذارد که این فرصت حیاتی از بین برود. او همچنین وضعیت زندانیان طالب در زندان‌های دولت افغانستان را دشوار توصیف کرده است. رهبر طالبان از نهادهای بشری و مؤسسات خیریه خواسته است که هرچه زودتر گام‌های لازم را برای آزادی زندانیان بردارند. توافق‌نامه‌ صلح میان آمریکا و طالبان ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ / ۲۹ فوریه سال جاری میلادی در دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید. آزادی زندانیان طالب و دولت افغانستان یکی از موضوعات مطرح در این توافق‌نامه بود. بر این اساس قرار بود پنج‌هزار زندانی طالب در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان پیش از ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۰ مارس آزاد شوند، اما این روند تا کنون تکمیل نشده است. از زمان توافق دوحه تا کنون حملات گروه طالبان در بخش‌های مختلف افغانستان افزایش یافته است. دولت افغانستان این گروه را به زیر پا گذاشتن توافق‌نامه‌ صلح دوحه متهم می‌کند.