ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه عالی کانادا حکم به عمدی بودن حمله به هواپیمای اوکراینی داد

دادگاه عالی انتاریوی کانادا پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت / ۲۰ مه شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران توسط سپاه پاسداران را عمدی و اقدامی تروریستی دانست. حامد اسماعیلیون، سخنگوی خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی این خبر را در فیس‌بوک خود منتشر کرده و گفته قاضی ادوارد بیلوبابا امروز این حکم را صادر کرده است. به‌گفته اسماعیلیون، «این شکایت به صورت فردی از سوی شاهین مقدم همسر شکیبا و پدر راستین، مهرزاد زارعی پدر آراد، علی گرجی عموی پونه و یکی دیگر از اعضای خانواده‌ها که خواسته بود ناشناس بماند در دادگاه استانی کانادا ثبت شده بود و جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران، علی خامنه‌ای، محمدحسین باقری، علی شمخانی، حسین سلامی، عبدالرحیم موسوی و امیرعلی حاجی‌زاده متهمان این پرونده بودند.» قرار است شاکیان این پرونده در یک نشست رسانه‌ای جزییات در این‌باره را توضیح دهند.

بزرگترین کوه یخ جهان از جنوبگان زمین جدا شد

بزرگترین کوه یخ جهان در چند روز گذشته از جنوبگان زمین جدا شده است. آژانس فضایی اروپا چهارشنبه ۱۹ مه / ۲۹ اردیبهشت اعلام کرد که این کوه یخ به طول ۱۷۰ کیلومتر و عرض ۲۵ کیلومتر از سمت غربی یخ‌تاق رونه در دریای ودل جدا شده است. هرچند گرمایش زمین ناشی از تغییرات اقلیمی به ذوب شدن یخ‌ها انجامیده، جدا شدن این تکه یخ غول‌آسا به آن مرتبط دانسته نمی‌شود و بخشی از چرخه طبیعی یخ‌بستن و جداشدن یخ‌ها در جنوبگان توصیف شده است. کوه یخ شناور است و ذوب‌شدن آن به افزایش سطح آب دریاها نمی‌انجامد. نام رسمی این کوه یخ اکنون A-76 است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: در حال رایزنی با ایران درباره تمدید توافق هستیم

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه ۲۰ مه/۳۰ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی برای تمدید توافقی است که جمعه ۲۱ مه/ ۳۱ اردیبهشت منقضی می‌شود. به گزارش خبرگزاری رویترز آژانس در این بیانیه تاکید کرد که توافق سه ماهه ایران و آژانس که در تاریخ ۲۱ فوریه در گفت‌وگوی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران حاصل شد، «همچنان جاری و پابرجا» است. در ادامه این بیانیه آژانس یادآوری کرد که رافائل گروسی «طی روزهای آینده، به روزرسانی‌هایی را در اختیار شورای حکام آژانس قرار خواهد داد.» بر اساس توافق گروسی با صالحی، در چهارچوب یک ضمیمه فنی یک و نیم صفحه‌ای دوربین‌هایی که در تاسیسات هسته‌ای ایران نصب شده به کار خود ادامه می‌دهند. از طرف دیگر ایران داده‌های مربوط به همه فعالیت‌های هسته‌ای خود همچون کیک‌زرد و آب سنگین را ضبط خواهد کرد و در صورت تصمیم ایران به اجرای تعهدات برجامی خود، این اطلاعات را در اختیار آژانس قرار خواهد داد. مجلس شورای اسلامی تا پنجم اسفند سال گذشته به کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای فرصت داده بود، با لغو تحریم‌ها به تعهدات برجامی خود عمل کنند. مجلس تهدید کرده بود که در صورت عدم اجرای این خواست، ایران از اجرای پروتکل الحاقی خودداری می‌ورزد. توافق با آژانس بعد از تعیین این ضرب‌الاجل حاصل شد. روز گذشته در پایان چهارمین دور مذاکرات احیای برجام در وین پیش‌نویس متون جز برخی موارد پیچیده مورد اختلاف که نیازمند تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌های کشورهاست، آماده شد. سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران عراقچی اعلام کرد برخی «موضوعات کلیدی» همچنان باقی است و هیأت‌ها ترجیح دادند برای مشورت درباره آن موضوعات به پایتخت‌های سیاسی‌شان برگردند. مقرر شد دور بعدی مذاکرات هفته آینده از سر گرفته شود.

در ادامه اعتصاب کارگران معدن کرومیت آسمینون، راهپیمایی کارگران همراه خانواده‌هایشان و مردم منوجان

کارگران اعتصابی معدن آسمینون منوجان واقع در جنوب استان کرمان که از ۲۸ اردیبهشت جاده بندرعباس به کهنوج را مسدود کرده و در تونل منوجان تحصن کرده‌اند، پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت به همراه خانواده‌هایشان در منوجان راهپیمایی کردند. گروه هایی از مردم در حمایت از کارگران به آن‌ها پیوسته‌اند. معدن کرومیت آسمینون ۱۲۰۰ کارگر دارد. کارفرمای معدن زمستان سال ۹۹ معدن را تعطیل و کارگران را که حقوق نگرفته بودند بیکار کرد. در اردیبهشت معدن در نتیجه اعتراض کارگران و پادرمیانی مقامات محلی بازگشایی شد. اما این بار کارفرما کارگران را مجبور به بستن قرارداد یک ماهه از طریق پیمانکاران کرد و گویا تصمیم گرفته است پس از پایان قرارداد یک ماهه، قرارداد بخشی از کارگران را تمدید و دیگر کارگران را بیکار کند. گزارش اعتصاب و تحصن اخیر کارگران معدن کرومیت آسمینون و پیش زمینه اعتراضات کارگران را امشب در زمانه بخوانید.

پس از افشاگری «صلح سبز»، ترکیه واردات اغلب انواع زباله پلاستیکی را ممنوع می‌کند

پس از آن که پژوهش شبکه فعالان محیط زیست «صلح سبز» (Greenpeace) آشکار کرد که زباله‌های وارداتی پلاستیکی از اروپا به ترکیه سوزانده یا در طبیعت و محیط زیست رها می‌شوند، آنکارا به سمت ممنوعیت واردات پلاستیک گام برداشته است. دولت ترکیه اعلام کرده که واردات اغلب انواع زباله‌های پلاستیکی به این کشور را ممنوع خواهد کرد. ترکیه جدیدترین مقصد ضایعات پلاستیک بریتانیایی‌ها و دیگر اروپایی‌هاست. به طور خاص زباله‌های پلاستیکی بریتانیا پس از سفری ۳۰۰۰ کیلومتری در ترکیه انباشته، و در نهایت سوزانده و یا در طبیعت رها می‌شوند و رودخانه‌ها و سواحل دریای مدیترانه و بالاخره اقیانوس‌ها را به پلاستیک آلوده‌تر از آنچه هست، می‌کنند. روزانه ۲۴۱ کامیون زباله پلاستیکی از سراسر اروپا راهی ترکیه می‌شود. اکنون واردات زباله به ترکیه ۲۰ برابر آن چیزی است که سال ۲۰۱۶ بوده است (مشروح این گزارش را در بخش محیط زیست زمانه بخوانید). سال‌هاست که کشورهای آسیای جنوب شرقی مقصد اصلی زباله‌های کشورهای غربی هستند. از چند سال پیش برخی از این کشورها در مقابل فرستادن زباله‌ به کشورشان اعتراض می‌کنند و آنها را پس می‌فرستند. چین زمانی یکی از مقصدهای اصلی زباله‌های پلاستیکی بود، اما از ۲۰۱۷ این کشور ورود بسیاری از انواع پلاستیک را ممنوع کرده. پس از چین، فیلیپین نیز موضع مشابهی گرفت و حتی رودریگو دوترته رئیس جمهوری این کشور دو سال پیش برای بازگرداندن زباله‌های غیرقابل بازیافت پلاستیکی به کانادا این کشور را حتی به جنگ تهدید کرد. اینک ترکیه به عنوان بزرگترین محل دریافت کننده ضایعات پلاستیکی کشوری همچون بریتانیا به شمار می‌رود. آلودگی پلاستیک یکی از بزرگترین خطراتی است که کره زمین را تهدید می‌کند. بحران ضایعات پلاستیکی هر سال وخیم‌تر می شود. در پنج سال آینده ظرفیت تولید پلیمرهای ویرجین (نو) که از آن برای ساخت پلاستیک‌های یکبار مصرف استفاده می‌شود در سراسر جهان تا بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. انتظار می رود تا سال ۲۰۵۰ پلاستیک مسئول پنج تا ده درصد گازهای گلخانه‌ای موجود در جو باشد. تا همین سال یعنی نیمه قرن بیست و یکم شمار ضایعات پلاستیکی در اقیانوس‌ها از شمار ماهی‌ها پیشی خواهد گرفت.

ویروس کرونای هندی ممکن است جهان را برای زمان طولانی‌تری درگیر این بیماری نگاه دارد

جهش ویروس کرونا که برای اولین بار در هند شناسایی شد، هفته پیش توسط سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان نگران‌کننده طبقه‌بندی شد. تاکنون سازمان بهداشت جهانی فقط جهش‌های انگلیسی، آفریقای جنوبی و برزیل را «انواع نگران‌کننده» توصیف کرده بود. اما سوال این است که آیا واکسیناسیون کرونا می‌تواند با این جهش مقابله کند؟ آژانس دارویی اروپا گفته است احتمالا واکسن‌های کرونایی که بر اساس فناوری mRNA تهیه شده‌اند در برابر ویروس کرونای هندی بسیار موثر هستند. مارکو کاوالری از مقام‌های این آژانس گفت، نشانه‌های «امیدوار کننده‌ای» وجود دارد که نشان می دهد واکسن‌های فایزر و مدرنا قادر به «خنثی کردن» این جهش جدید هستند. کاوالری گفت، هنوز نتیجه تاثیر واکسن‌های دیگر بر جهشن هندی ویروس کرونا کاملا روشن نیست. ناظران بهداشتی منتظر دریافت اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از واکسن آسترازنکا در هندوستان هستند. داده‌های اولیه آزمایشگاهی نشان می‌دهد كه نوع هندی کرونا تا ۵۰ درصد مسری تر از جهش انگلیسی است. کارشناسان احتمال می‌دهند که این جهش به‌زودی خود را در جهان غالب می‌کند. اما آیا افراد واکسینه‌شده هنوز می‌توانند آلوده شوند؟ ویروس‌شناسان می‌گویند که این جهش جدید می‌تواند اثر واکسیناسیون را ضعیف کند، اما ایمنی افراد را از بین نمی‌برد. نوع هندی کرونا سیستم ایمنی بدن را دور می‌زند و در نتیجه اثربخشی واکسن را کاهش می‌دهد. هر چند جهان ممکن است به دلیل شیوع این جهش جدید زمان طولانی‌تری درگیر کرونا بماند ولی باز هم واکسن گزینه مطمئنی برای مقابله با این جهش است.

رستم قاسمی، یکی از کاندیداها: یکی از دوستان برای من از روسیه واکسن کرونا آورده بود، استفاده نکردم و در یخچال مانده بود، آخر هم انداختیم بیرون

رستم قاسمی، فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه و وزیر نفت در دوران ریاست جمهوری احمدی‌‌نژاد و یکی از نظامیان داوطلب ریاست جمهوری ایران شامگاه چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت در یک برنامه تلویزیونی گفت: «یکی از دوستان برای من از روسیه واکسن کرونا آورده بود، استفاده نکردم و در یخچال مانده بود، آخر هم انداختیم بیرون.» قاسمی درباره برنامه‌اش برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا در ایران ادعا کرد چنانچه به ریاست جممهوری برسد تا پایان تابستان همه ایرانی‌ها واکسینه می‌شوند. قاسمی به روشنی پاسخ نداد که کاندیدای پوششی یا دائمی است. او گفت خودش را سرباز نظام و انقلاب می‌داند و منافع «نظام» را بر منافع خودش ارجح می‌داند. «نظام» نام مستعار خامنه‌ای است.

فرمانده سپاه: در دو سال گذشته اسرائیل در صنعت هسته‌ای مشکل ایجاد کرد

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران صبح پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت طی سخنانی در تجمع گروهی از مردم تهران که در حمایت از فلسطین در میدان امام حسین برگزار شد گفت: «دو سالی بود که [اسرائیل] در کشورها دخالت کرده و برای صنعت هسته‌ای ما مشکل ایجاد می‌کردند و تصور می کردند سیستم امنیت ملی رژیم صهیونیستی آسیب نمی‌بیند اما ناگهان صحنه عوض شد؛ کشتی‌های آنها مورد حمله قرار گرفت که این ماجرا مربوط به سه ماه گذشته است.» یک روز پس از تهدید تهران مبنی بر اقدام تلافی‌جویانه در موضوع خرابکاری در سایت نطنز و یک هفته پس از آسیب دیدن کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ، کشتی باری «هایپریون» اسرائیل آوریل/ فروردین سال جاری در آب‌های امارات هدف حمله قرار گرفت. کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل اعلام کرده بود که کشتی با یک موشک ایرانی هدف گرفته شده ولی خسارتی ندیده است. قبل از آن هم کشتی باری «ام‌وی هلیوس ری» در انفجاری مرموز در خلیج عمان آسیب دید و تل آویو، تهران را مظنون اصلی حمله دانست. سلامی در ادامه سخنانش در تجمع میدان امام حسین تهران گفت: «بعد از خرابکاری در نطنز، کارخانه موشک‌سازی آنها منهدم شد و پالایشگاه حیفا منفجر شد و بزرگترین مجموعه دفاعی به نام رافائل دچار آتش‌سوزی شد.»

معاون وزیر آموزش و پرورش: کلانشهرها به‌ویژه تهران دارای بیشترین آمار بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «بیشترین آمار برای امتناع از ورود دانش‌آموزان به مدرسه در زمان کرونا در شهرهای بزرگ به‌ویژه در تهران بوده است. طبق بررسی‌هایی که امسال شده تعداد زیادی از دانش‌آموزان کلاس اولی در میان بازماندگان از تحصیل هستند.» حکیم‌زاده در ادامه افزود: «طبق تحقیقات ما، اکثر این دانش‌آموزان هیچ مشکل خاصی نداشتند یعنی جزو کودکانی نبودند که نگرانی از بابت امکانات تحصیل در آن‌ها وجود داشته باشد و یا اصلا نتوانند به مدرسه بیایند. بلکه خانواده‌هایشان به دلیل اینکه یک سال به آن‌ها فرصت دهند و همچنین به دلیل نگرانی از شیوع کرونا این کار را کردند.» دانش‌آموزان ایرانی موظف‌اند در سال تحصیلی آینده در سامانه سیدا ثبت نام کنند. بسیاری از دانش‌آموزان به ویژه در مناطق محروم کشور اما به اینترنت دسترسی ندارند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره این گروه از دانش‌آموزان گفت: «این امکان فراهم شده است در نقاطی که زیر ساخت لازم وجود ندارد، اولیا و دانش‌آموزان بتوانند به شکل حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ثبت نام را انجام دهند. تعداد اینگونه مناطق معدودند و عمدتا مناطق روستایی و عشایری هستند. ضمنا دانش‌آموزان آن‌ها بسیار اندک است از این رو ثبت نام حضوری دشواری خاصی ندارد.»

خشکسالی دامداران سرخس را در معرض ورشکستگی قرار داده است

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) دامداران سرخس در خراسان رضوی به‌سبب خشکسالی و نبود چراگاه دام‌هایشان را با قیمت بسیار پایین می‌‌فروشند. اراضی جو و حتی گندم در روستاها به‌عنوان چراگاه دام مورد استفاده قرار گرفته و به همین سبب معیشت روزانه روستائیان به خطر افتاده است. حدود ۶۰ درصد مردم سرخس از راه دامداری و کشاورزی ارتزاق می‌کنند. بالغ بر ۵۶۰ هزار دام سبک و ۱۰۰ هزار دام سنگین، نقش مهمی در تولید گوشت قرمز استان دارد. این منطقه از خراسان رضوی هر ساله پذیرای ۱۰۰ هزار دام سبک عشایر است. علی‌میرزایی، دامدار سرخسی در مصاحبه با ایلنا گفت: «با مشقت و سختی سال پیش را با فراز و نشیب طی کردیم، هرچه داشتیم برای دام‌هایمان گذاشتیم، از حق زن و بچه خودمان زدیم تا بتوانیم آذوقه دام‌های خود را فراهم کنیم تا در سال جدید بتوانیم همه آن سختی‌ها و مشقت‌ها را با فروش دام خود به قیمت مناسب جبران کنیم. هنوز سختی‌ها و مشقت‌ها و نسیه خریدن آذوقه‌ دام تمام نشده بود که مشکل بسیار بزرگتری اتفاق افتاد و آن هم خشکسالی بسیار شدید و نبود باران که نابودمان کرد و شرایط سختی را برایمان رقم زد، در این شرایط سخت باید دولت به داد ما برسد.» محمد علی رهنما، مدیر جهاد کشاورزی سرخس در مصاحبه با ایلنا گفت نقدینگی مشکل عمده دامداران شهرستان است. محمدرضا رجبی مقدم، فرماندار سرخس اما ادعا کرد برای تامین خوراک دام دامداران سرخس مشکلی وجود ندارد. رجبی مقدم در مصاحبه با ایلنا گفت: «با توجه به بحران خشکسالی که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است، به همراه نماینده حوزه انتخابیه سفری به تهران داشتیم که در دیدار با معاون وزیر در شرکت پشتیبانی امور دام کشور و معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بحران خشکسالی شهرستان و بحث تامین جو و علوفه و اعطای تسهیلات مطرح شد که قول مساعد با اولویت تأمین جو و کنستانتره را به صورت ویژه دادند.»