ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ (LO) خواستار آزادی بی‌قیدوشرط بازداشت‌شدگان شد

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ (LO) که بیش از ۹۷۰ هزار عضو دارد، در نامه سرگشاده‌ای به تاریخ ۱۸ می/۲۸ اردیبهشت خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به نقض آشکار حقوق کارگران در ایران اعتراض کرد و خواستار آزادی بی‌قیدوشرط فعالان صنفی و به‌رسمیت شناختن حق تجمع، اعتصاب و اعتراض شد. LO پس از اشاره به بازداشت گسترده فعالان صنفی و اجتماعی در هفته‌های اخیر تأکید کرده است که حکومت ایران با زیر پا گذاشتن کنوانسیون‌های جهانی کار، کارگران، معلمان، فعالان حقوق بشر و تشکل‌های مستقل را که به بدتر شدن وضعیت اقتصادی و فقدان آزادی بیان، تجمع و اعتصاب اعتراض دارند، سرکوب می‌کند. کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ، خواستار اجرای کنوانسیون‌های ۸۷ و ۹۸ سازمان بین‌المللی کار و آزادی بدون قیدوشرط بازداشت‌شدگان روزهای اخیر از جمله رضا شهابی، آنیشا اسداللهی، ریحانه انصاری‌نژاد، کیوان مهتدی و همچنین معلمان بازداشتی اول ماه مه از جمله رسول بداغی، جعفر ابراهیمی، اسکندر لطفی، محمد حبیبی، محسن عمرانی، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه، محمود ملاکی، رضا امانی‌فر، اصغر حاجب و هادی صادق‌زاده شده است. این تشکل تأکید کرده است که از تمامی امکانات خود برای حمایت از کارگران ایران و مطالبات برحق آن‌ها استفاده خواهد کرد.

آبله میمون در چند کشور غربی دیگر شناسایی شد

آبله میمون در کشورهای غربی در حال گسترش است. اولین موارد ابتلا به این بیماری عفونی اکنون در فرانسه، کانادا و استرالیا نیز تأیید شده است. آبله میمون پیش از این در بریتانیا، اسپانیا، پرتغال و ایالات متحده آمریکا شناسایی شده بود. ابتدا عمدتاً جَوَندگان، از راسته‌های پستانداران به این ویروس مبتلا می‌شدند اما اکنون در میان انسان‌ها نیز منتقل می‌شود. براساس اولین برآوردها، ویروس آبله میمون عمدتاً از طریق رابطه جنسی بین مردان منتقل می‌شود. آبله میمون معمولاً علائم خفیفی دارد اما می‌تواند دوره‌های شدید نیز داشته باشد. نشانه‌های اولیه شامل تب، سردرد، ورم، کمردرد، درد عضلات و بی‌حالی عمومی است. در این بیماری جوش‌ها و التهاب‌های پوستی ایجاد و از صورت به بدن پخش می‌شوند. عواقب عفونت آبله میمون می‌تواند جای زخم و در موارد نادر کوری باشد. این بیماری بیشتر در مناطق دورافتاده کشورهای مرکز و غرب آفریقا، در نزدیکی جنگل‌های بارانی استوایی بروز می‌کند. آبله میمون معمولاً به خودی خود برطرف می‌شود و ابتلا به آن ۱۴ تا ۲۱ روز طول می‌کشد.

«چای در ایران ۱۰ تا ۶۰ درصد گرانتر شده است»

صادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای چای گفت: «افزایش هزینه‌های جانبی تولید به اضافه تورم موجود باعث شد که نرخ چای در سال جاری حدود ۱۰ تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کند.» به‌گفته حسنی در حال حاضر نرخ ارقام چای مرغوب حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است و برخی از ارقام چای از جمله چای صادراتی زیر نرخ تمام‌شده به‌فروش می‌رسد. نرخ چای صادراتی کیلویی ۳۰ هزار تومان است. او افزود در سال جاری تولید چای ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. از حدود دو سال پیش ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات چای حذف و ارز نیمایی جایگزین آن شده است.

گروهی از زنان در کابل نمایشگاه خیابانی کتاب برگزار کردند

به گزارش طلوع‌نیوز شماری از زنان در کابل به مناسبت هفته کتاب با هدف ترویج کتاب‌خوانی نمایشگاه خیابانی کتاب برگزار کرده‌اند. خاطره حصار، برگزارکننده این نمایشگاه در مصاحبه با طلوع‌نیوز گفت: «ما خواستیم به مناسبت هفته کتاب، یک برنامه خیابانی نمایشگاه کتاب داشته باشیم و همچنان به مناسبت از اینکه فرهنگ کتاب‌خوانی هدف ما است که ترویج بدهیم.» آزیتا نژند، یکی دیگر از مسئولان این برنامه گفت: «این روز مصادف است به آخرین روز هفته کتاب و ما خواستیم از هفته کتاب یک قدردانی کنیم و این را تجلیل کنیم.» غیاث‌الدین، یکی از شهروندان کابل در مصاحبه با طلوع‌نیوز گفت: «افغانستان آباد، آزاد و مترقی نیازمند جوان‌های کتاب‌خوان و کتاب است.» در همان حال که با وجود حکومت طالبان چنین تلاش‌های خودانگیخته‌ای ادامه دارد، کنشگران فرهنگی افغانستان می‌گویند حکومت باید زمینه آموزش را در کشور بیشتر فراهم بسازد. محمد یاسین احسان، یکی از فعالان فرهنگی در افغانستان به طلوع‌نیوز گفت: «توقع می‌رود که زمینه در تعلیم، مکتب، مدرسه کتاب و کتاب‌خوانی توسط حکومت‌ها فراهم شود.» وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان «تعهدنامه»‌ای برای ناشران افغانستان صادر کرده است که طبق آن تعهدنامه، ناشران باید از نشر کتاب‌هایی که خلاف ارزش‌های اسلامیِ موردِ نظرِ طالبان باشد، خودداری کنند. فهرست کتاب‌های ممنوعه هم اعلام نشده است.