ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران: دولت عراق متعهد شده گروه‌های کُرد مخالف جمهوری اسلامی را بیرون کند در غیر این‌صورت حملات ادامه خواهد داشت

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران خبر داده بر اساس توافق‌نامه‌ای که با دولت عراق صورت گرفته است آن‌ها متعهد شدند که «گروه‌های کُرد مخالف جمهوری اسلامی» را خلع سلاح و از کشورشان بیرون کنند. پاکپور در این رابطه به خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران گفته است: «ما منتظریم دولت عراق به تعهدات خود عمل کنند و به آنان فرصتی داده‌ایم در غیر این‌ صورت و اگر اتفاقی نیفتد، حملات سپاه ادامه‌ خواهد داشت». این مقام نظامی در ادامه صحبت‌هایش و در پاسخ به این سوأل که فرصت سپاه به عراق چند ماه و یا روز است؟ پاسخ مشخصی نداده و تنها به این‌که «دولت عراق می‌داند»، بسنده کرده است. در ماه‌های اخیر و به ویژه در زمان اعتراضات سراسری در ایران که به قیام «زن، زندگی، آزادی» شهر یافت، بارها مواضع احزاب کُرد مستقر در اقلیم کُردستان به دلیل آن‌چه به «تحریک و دخالت» از سوی مقام‌های امنیتی ایران متهم شده بودند، هدف حملات پهپادی و توپخانه‌ای سپاه پاسداران قرار گرفت. حمله سپاه پاسداران به خاک اقلیم کردستان عراق در سال‌های اخیر بخشی از سلسله حملات جمهوری اسلامی به کشور همسایه با ادعای هدف قرار دادن پایگاه‌های متعلق به گروه‌های اپوزیسیون کُرد ایرانی در اقلیم کردستان بوده است. در ۱۴ نوامبر ۲۰۲۲، در حملات سپاه پاسداران به مواضع احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی در اربیل و سلیمانیه، سه نفر کشته و هشت نفر زخمی شدند. هم‌چنین در ۲۸ سپتامبر همان سال، جمهوری اسلامی در حمله به مقر احزاب کرد در اقلیم، ۹ نفر را کُشت.

خامنه‌ای: نرمش قهرمانانه‌ام را بد فهمیدید منظورم عقب‌نشینی نیست، نجنگیدن با صخره است

علی خامنه‌ای، رهبر نظام ولایی روز شنبه ۳۰ اردیبهشت در دیدار گروهی از مدیران وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت که تعبیری که او در زمان مذاکرات برجام بیان کرد و از نرمش قهرمانانه سخن گفت، هم در داخل و هم خارج کشور نادرست درک کرده بودند. او به مدیران وزارت خارجه‌اش گفت که کانون‌های خطر و تهدید نظامش را شناسایی و آن‌ها را کم‌اثر کنند و در موقع مناسب انعطاف هم داشته باشند: «حفظ اصول با امکان انعطاف با هم می‌سازند، می‌توان یک جاهایی انعطاف به خرج داد. بنده یک وقتی چند سال قبل از این گفتم: «نرمش قهرمانانه»؛ بد فهمیده شد، هم بعضی‌ها در خارج بد فهمیدند، یک محاسبه‌ی دیگر کردند، در داخل هم بعضی از خودهایمان بد فهمیدند معنای این را. انعطاف یک جاهایی لازم است، بایستی انجام بگیرد...یعنی وقتی شما در یک جایی دارید حرکت می‌کنید، به یک صخره‌ای میرسید که از آن عبور نمی‌توانید، یک راهی پیدا کنید از کنار صخره و عبور کنید. انعطاف یعنی این. معنایش این نیست که ما از ادامه‌ راه پرهیز کردیم و عقب‌نشینی کردیم، نه. به جنگ صخره نرفتیم، انعطاف پیدا کردیم، توانستیم راه دیگری را پیدا کنیم.» خامنه‌ای بدون نام بردن از دولت حسن روحانی، حمله طرفدارانش به دستگاه سیاست خارجی دولت پیشین را تکرار کرد و گفت که در سال‌های پیش آن‌ها «دیپلماسی التماسی» را پیش می‌بردند: «ما در طول این سال‌ها داشتیم مواردی را که دیپلماسی ما، تعبیر درست در قبالش همین تعبیر «التماسی» است، «دیپلماسی التماسی». ممکن است لحن‌مان هم التماس‌آمیز نبوده اما باطن قضیه التماس بوده. عزت یعنی نفی این‌جور دیپلماسی، نفی چشم دوختن به دست و زبانِ این و آن. این شخصیت پخته‌ی سیاسی قدیمی فلان کشور این‌جوری گفت، این‌جوری قضاوت کرد، آن یکی این‌جوری گفت، این‌جوری اقدام میکنند.»

نیروهای امنیتی، اقبال شعبانی، فعال کارگری سنندجی را بازداشت کردند

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، اقبال شعبانی، فعال کارگری اهل سنندج در یکی از خیابان‌های این شهر بدون ارائه حکم قضایی به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شد. تا لحظه تنظیم این خبر از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این فعال کارگری اطلاعی در دست نیست. این فعال کارگری سال‌های گذشته بارها از سوی نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است. او هم‌چنین در بهمن‌ماه ۹۷ به مدت یک ماه از سوی اداره اطلاعات سنندج بازداشت شده بود. در تداوم پرونده‌سازی، فشارهای امنیتی و بازداشت فعالان و حامیان حقوق گارگران، مأموران امنیتی برهان سعیدی، فعال کارگری اهل سنندج را در روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل کردند. در سه روز گذشته دست‌کم ۱۰ فعال کارگری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. در ادامه موج سیستماتیک سرکوب فعالان کارگری در ایران، چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، مأموران امنیتی به منزل خانوادگی هومن عبداللهی، از جانباختگان اعتراضات مردمی سنندج یورش برده و ضمن ضرب و شتم اعضای خانواده این جان‌باخته قیام ژینا، اقدام به بازداشت هشت تن از فعالان کارگری کردند. شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی اسامی بازداشت‌شدگان را هاجر سعیدی، حبیب‌الله کریمی، شادمان عبدی، کمال کریمی، عبدالله خیرآبادی، اقبال پیشکاری، خبات محمودی و سیروان محمودی اعلام کرده است.

در اعلامیه پایانی اجلاس گروه ۷ در مورد برنامه هسته‌ای ایران اظهار نگرانی عمیق شده است

بر اساس نسخه پیش‌نویس بیانیه گروه ۷ که روز جمعه توسط رویترز مشاهده شده است، رهبران کشورهای پیشرفته گروه ۷ «به شدت نگران تشدید بی‌وقفه برنامه هسته‌ای ایران هستند.» در پیش نویس آغاز اجلاس سه روزه سران کشورهای گروه ۷ در شهر هیروشیما ژاپن آمده است: «ما عزم آشکار خود را تکرار می‌کنیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند.» آنها همچنین نگرانی شدید خود را در مورد ادامه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران از جمله انتقال موشک، هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) و فناوری‌های مرتبط به بازیگران دولتی و غیردولتی ابراز کرد‌ه‌اند. انتظار می‌رود نسخه نهایی این بیانیه روز یکشنبه منتشر شود.

کارگران راه‌آهن اسلامشهر: ساعت‌ها مشغول به کار هستیم، اما حقوق‌مان ناچیز است و با تأخیر پرداخت می‌شود

در حالی که روزانه به دلیل فقدان ایمنی کار و حوادث ناشی از آن تعداد کارگران بسیاری در ایران زخمی و نیز در برخی موارد جان خود را از دست می‌دهند، کارفرماها و پیمانکاران هم‌چنان نسبت در فراهم آوردن حداقل‌ امکانات مناسب برای کارگران سرباز می‌زنند. یک منبع کارگری در خطوط ابنیه فنی راه‌آهن اسلامشهر در رابطه با شرایط سختی کار و نداشتن ابزار مناسب به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته است: «کارگران خطوط ابنیه فنی ناحیه ریلی اسلامشهر از میزان درآمد خود که نزدیک به حداقل حقوق است و نبود امکانات و ابزار مناسب برای کار گلایه‌مند هستند.» این کارگر در ادامه با بیان این‌که کارگران ابنیه فنی ماهانه حقوقی ر ا که هر ساله شورای عالی کار مصوب می‌کند با تاخیر دریافت می‌کنند اما این رقم باتوجه به افزایش روزانه قیمت بسیاری از اقلام مصرفی و غذایی، ناچیز است. این کارگر خطوط ابنیه واحد ریلی ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت تحمیلی بر کارگران این مجموعه نیز می‌گوید از وضعیت دستمزد که رضایت‌بخش نیست، کارگران در زمینه پرداخت حق بیمه نیز دچار مشکل هستند. هم‌چنین یکی دیگر از کارگران واحد ریلی به ایلنا گفته است: «هر روز در خطوط ریلی بدون امکانات و ابزار مناسب ساعت‌ها مشغول کار هستیم. در طول این ساعات به دلیل فشار زیاد به ستون فقرات ناچاریم بعد از پایان کار مدتی به صورت درازکش قرار بگیریم تا درد مهره کمرمان تسکین پیدا کند و با این حداقل حقوق که مزایای آن هم به ما داده نمی‌شود، شرایط بسیار سخت است.» این کارگران که میانگین ۱۵ تا ۱۹ سال سابقه کاری دارند می‌گویند علی‌رغم این‌که امکانات و ماشین‌آلات مجهز برای آسان کردن کار در خطوط ریلی وجود دارد، اما با حداقل امکانات و ابزار مشغول به کار هستند و نه شرکت راه‌آهن و نه شرکت‌های وابسته به پیمانکاران تمایلی به خرید این ماشین‌آلات ندارند.

سحرگاه شنبه یک زندانی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان به دار آویخته شد

ماشین اعدام جمهوری اسلامی هم‌چنان جان شهروندان را می‌ستاند. یک روز پس از اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی از متهمان حمله به خانه اصفهان، سحرگاه شنبه ۳۰ اردیبهشت یک زندانی بلوچ که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی زاهدان به دار آویخته شد. خبرگزاری حال‌وش، هویت این اعدامی بلوچ را عاصف شه‌بخش، حدوداً ۳۰ ساله و اهل زاهدان اعلام کرده است. به نوشته حال‌وش این زندانی بلوچ پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بود. بر اساس آمار منتشر شده از سوی حال‌وش، از نهم اردیبهشت ۱۴۰۲ تا ۲۸ اردیبهشت دست‌کم ۳۴ زندانی بلوچ از جمله دو زن در ۱۲ زندان کشور اعدام شده‌اند. در هفته و ماه‌های اخیر بار دیگر دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به اجرای احکام محکومان اعدام بدون توجه به واکنش‌های نهادها و سازمان‌های حقوق بشری شدت بخشیده است. بر پایه گزارش‌ نهادهای حقوق بشری، در ۱۸ روز گذشته جمهوری اسلامی با اعدام بیش از ۹۰ شهروند، بالاترین میزان اعدام ماهانه در پنج‌سال گذشته را اجرا کرده است. تنها در روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، دست‌کم ۱۳ نفر در ایران اعدام شدند.

۲۴ استان ایران با کمبود جدی آب مواجه هستند

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفته است که در حال حاضر ۲۴ استان کشور از جمله سه استان شمالی با کمبود جدی آب مواجه هستند. محمدحسن نامی در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران استان خراسان رضوی گفته کمبود آب در تهران نیز وجود دارد و پنج سد این استان از ظرفیت کافی برای تامین آب شرب برخوردار نیست. نامی همچنین گفته امسال مشکل آب جدی است، اگر قرار باشد آب از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل شود، کم کم منطقه مزبور از حیز انتفاع خارج می‌شود. به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مساله تنش آبی در کشور اختصاص یافته است که خراسان رضوی نیز از این اعتبارات بهره‌مند می‌شود. اسفندماه پارسال نیز به سبب شرایط ویژه خراسان رضوی در حوزه کمبود آب، هزار میلیارد تومان اعتبار به این استان اختصاص یافت. نامی گفته است رفع برای تنش آبی از چند سال قبل پروژه انتقال آب از دریای عمان به سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان پیش بینی شد تا بتوان آب را به این استان‌ها منتقل کرد. اجرای این طرح پنج ساله بوده که دو سال از آن گذشته و بودجه لازم هم برای آن در نظر گرفته شده است. او وعده داده که امسال مشکل خاصی در تامین آب خراسان رضوی بویژه مشهد وجود نخواهد داشت و از پنج منبع دیگر برای تامین آب مشهد پیش‌بینی‌های لازم انجام گرفته است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نهایت گفته مردم بدانند که با کمبود آب مواجه هستیم لذا باید در مصارف خود بویژه در مصارف کشاورزی از آبیاری غرقابی جلوگیری شود و چاه‌های غیرمجاز باید حتما مسدود شوند، اوهمچنین تاکید کرده که لازم است در برخی موارد به منظور حفظ حقوق عامه محدودیت‌هایی هم در استفاده از چاه‌های آب مجاز ایجاد شود.

وزیر کشور ایران: ارائه خدمات شهری منوط به رعایت حجاب است

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران با اشاره به اینکه اماکن عمومی در اختیار شهرداری‌هاست، گفته: «مسائل اخلاقی و عفاف و حجاب باید در اماکن عمومی رعایت شود اگر مکانی فرهنگی و یا باشگاهی هست حتماً باید مراجعه کنندگان آنجا حجاب را رعایت کنند زیرا شرط ارائه خدمات منوط به رعایت چارچوب قانونی است.» از زمان شدت گرفتن نافرمانی‌های مدنی زنان در کنار گذاشتن حجاب، مقامات دولتی بارها زنان را تهدید به عدم دریافت خدمات دولتی کرده‌اند. محرومیت از خدمات اجتماعی و رسمی شامل ندادن خدمات در ادارات، بانک‌ها و نهادهای دولتی، جلوگیری از ورود زنان به مترو و وسایل نقلیه عمومی و … می‌شود. با وجود این برخوردها زنان همچنان بدون حجاب وارد مکان‌هایی مانند بانک‌ها، ادارات، فروشگاه‌ها و متروها می‌شوند. دولت و مجلس ایران چند ماه است خبر از تهیه طرح و لایحه برای تشدید برخورد با بی‌حجابی می‌دهند اما هنوز چنین متنی آماده نشده است.

مأموران امنیتی برهان سعیدی، فعال کارگری اهل سنندج را بازداشت کردند

در تداوم پرونده‌سازی، احضار و بازداشت و فشهارهای امنیتی علیه فعالان و حامیان حقوق کارگران، شبکه حقوق حقوق بشر کردستان از بازداشت برهان سعیدی، فعال کارگری اهل سنندج در روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، خبر داده است. بر پایه این گزارش این فعال کارگری پس از احضار تلفنی به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شده است. تا این لحظه از وضعیت و اتهامات مطروحه علیه این فعال کارگری اطلاعی در دست نیست. هم‌چنین چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، مأموران امنیتی به منزل خانوادگی هومن عبداللهی، از جانباختگان اعتراضات مردمی سنندج یورش برده و ضمن ضرب و شتم اعضای خانواده این جان‌باخته قیام ژینا، اقدام به بازداشت هشت تن از فعالان کارگری کردند. شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی اسامی بازداشت‌شدگان را هاجر سعیدی، حبیب‌الله کریمی، شادمان عبدی، کمال کریمی، عبدالله خیرآبادی، اقبال پیشکاری، خبات محمودی و سیروان محمودی اعلام کرده است.

دهستان جکیگور در سیستان و بلوچستان با هفت هزار جمعیت ۲۰ روز است که آب آشامیدنی ندارد

بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، دهستان جکیگور، بزرگترین دهستان شهرستان راسک در نزدیکی رودخانه سرباز مدت ۲۰ روز است که آب آشامیدنی و استحمام ندارد. در این گزارش به نقل از یکی از ساکنان این دهستان آمده است: «قطعی آب آشامیدنی در این دهستان با جمعیت هفت هزار نفر باعث شده مردم برای استحمام و تهیه آب شرب به رودخانه مراجعه کنند و کسانی که منبع آب برای ذخیره داشته باشند با مبلغ حدود ۵۰۰ هزار تومان آب می‌خرند، اما کسانی که منبع آب ندارند با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند.» دهستان جکیگور در ۱۵ کیلومتری شهر راسک در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. بر پایه این گزارش، بی‌آبی در این منطقه باعث شده اهالی این دهستان در ‌حوزه بهداشت و سلامت، کار و زندگی روزمره با مشکلات متعددی روبه‌رو شوند. انتشار این خبر در حالی است که روز یک‌شنبه ۲۴ اردیبشهت‌ماه سال جاری، به علت قطعی ۱۷ روزه آب روستای «شکر جنگل» از توابع شهرستان سرباز، دو کودک بلوچ به نام‌های مروان ابراهیمی و عبدالله ابراهیمی که همراه مادرشان برای شستن لباس‌ها به رودخانه رفته بودند، غرق شدند. یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت فداحسین مالکی، نماینده زاهدان هشدار داده بود ذخایر آبی سیستان و بلوچستان تا دو ماه آینده تمام می‌شود و جمعیت حدود دو میلیونی منطقه با بحران امنیتی آب مواجه است.