نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی #قوه_قضاییه از بازداشت مدیر مالی یک شرکت وابسته به #وزارت_نفت هنگام انتقال ۲۵ میلیون یورو به خارج از ایران خبر داد

سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت مدیر مالی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه و وابسته به وزارت نفت قبل از خروج از ایران خبر داد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این مدیر مالی که نام او افشا نشده، در حالی که قصد داشت با همکاری یک صراف میلیون‌ها یورو را از ایران خارج کند بازداشت شد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه گفت بر اساس گزارش وزارت اطلاعات فرد بازداشت شده ۲۵ میلیون یورو به حساب یک صراف برای خروج از ایران واریز کرده بود. در حساب صراف اما هنگام بازداشت این فرد فقط ۲۱ میلیون یورو از این مبلغ موجود بوده است.

در پی حمله #سپاه به #پهپاد آمریکایی در #تنگه_هرمز، #قیمت_نفت چهار درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری رویترز پنجشنبه ۲۰ ژوئن/۳۰ خرداد در پی حمله سامانه پدافند هوایی سپاه به یک فروند پهپاد ارتش آمریکا در تنگه هرمز، بهای نفت خام سه درصد افزایش یافت. بر اساس این گزارش بهای هر بشکه نفت خام در بازارهای جهانی به ۶۳ دلار و ۲۰ سنت رسید و نفت وست تکزاس اینترمدیتیت نیز به ازای هر بشکه ۵۵ دلار و ۲۱ سنت معامله شد. هفته گذشته در پی حمله به دو نفتکش در دریای عمان بهای نفت در بازارهای جهانی حدود چهار درصد افزایش یافت اما بعد از یک روز مجدداً قیمت نفت کاهش پیدا کرد.

یک کارگر #پتروشیمی_تندگویان در اعتراض به #تعلیق، اقدام به خودکشی کرد

یک کارگر #پتروشیمی_تندگویان پس از آن که توسط #حراست تعلیق و به بخش دیگری منتقل شد، خود را در محوطه شرکت #حلق‌آویز کرد. «عصر جنوب» نام کارگر را «ع. م» اعلام کرده و نوشته است او عصر سه‌شنبه ۲۸ خرداد به بیمارستان صنایع پتروشیمی منتقل شده است. پتروشیمی تندگویان زیرمجموعه‌ هلدینگ خلیج‌فارس است و در سایت ۴ منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر واقع شده است.

#مصر سخنان #اردوغان در مورد مرگ #محمد_مرسی را «غیرمسئولانه» خواند

سامح شکری، وزیر خارجه مصر پنج‌شنبه ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه درباره چگونگی مرگ محمد مرسی، رئیس جمهوری سابق مصر را «غیرمسئولانه» خواند. شکری در بیانیه‌ای گفته است که «سخنان مکرر و غیرمسئولانه رئیس جمهوری ترکیه نسبت به مصر به‌شدت محکوم و غیرمسئولانه است». اردوغان چهارشنبه ۲۹ خرداد / ۱۹ ژوئن در اظهاراتی با اشاره به مرگ رئیس‌جمهوری پیشین مصر گفته بود: «[محمد] مرسی به مرگ طبیعی نمرد؛ او کشته شد». اردوغان وعده داد که پیگیر عدالت در مورد مرگ ناگهانی او باشد. رئیس جمهوری مصر پیش از آن نیز مرسی را «شهید» نامیده بود. مصر و ترکیه از ژوئیه ۲۰۱۳ که ارتش مصر حکومت محمد مرسی را سرنگون کرد عملاً روابطی با هم ندارند. محمد مرسی دوشنبه ۱۷ ژوئن / ۲۷ خرداد در هنگام برگزاری جلسه دادگاه از حال رفت و درگذشت. پیکر او که به اتهام جاسوسی محاکمه می‌شد، بدون انجام تحقیقات سه‌شنبه ۲۸ خرداد / ۱۸ ژوئن در شهرک نصر قاهره به خاک سپرده شد. جمهوری اسلامی نیز مرگ او را تسلیت گفته است. مرسی پس از تحولات سیاسی مصر در سال ۲۰۱۲ با رأی آزاد مردم نخستین رئیس جمهوری این کشور شد. اسلام‌گرایان اخوان‌المسلمین از او حمایت می‌کردند. پس از کودتا، نظامیان صدها تن از طرفداران اسلام‌گرای او را در محاکمه‌های دسته‌جمعی به حبس‌های طولانی‌مدت و به اعدام محکوم کردند. نهادهای حقوق بشری از این احکام و همچنین از شیوه حکومت‌داری اقتدارگرایانه عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری کنونی بارها انتقاد کرده‌اند.

نشت گاز در #معدن_زغال_سنگ_سوادکوه جان دو #کارگر را گرفت

حوادث کار در معادن کشور امروز پنجشنبه ۳۰ خرداد نیز از #کارگران قربانی گرفت. دو تن از کارگران #معدن_زغال_سنگ در #سوادکوه صبح پنجشنبه ۳۰ خرداد در اثر #نشت_گاز جان باختند. به گفته مجتبی اکبری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران حادثه ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح پنجشبه رخ داده است. به گفته‌ مدیرعامل هلال احمر مازندران عملیات امداد ادامه دارد. هنوز اطلاعی درباره مصدومان احتمالی حادثه منتشر نشده است. نشت گاز در معدن سوادکوه سومین حادثه کار در معادن در روزهای اخیر است. ظهر روز ۲۶ خرداد هم یک کارگر در معدن زغال‌سنگ رزم جا غربی از معادن چهارگانه معدن زغال‌سنگ طزره در شرکت البرز شرقی، بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست داد. و ۲۳ خرداد سه کارگر در معدن برناکی از معادن چهارگانه معدن زغال سنگ طزره زیر آوار ماندند و دو تن از محمود مومن و علی‌اکبر عجم اکرامی در بیمارستان جان باختند.

#وزارت_خارجه_ایران نسبت به «تجاوز» به قلمرو جمهوری اسلامی هشدار داد

سخنگوی وزارت خارجه پنجشنبه ۳۰ خرداد آمریکا را متهم به تجاوز به حریم هوایی ایران کرد. بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد یک فروند پهپاد گلوبال هاوک ارتش آمریکا در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان هدف آتش پدافند نیروی هوافضا قرار گرفت و سرنگون شد. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این رویداد گفت: «ضمن اعتراض شدید به اینگونه اقدامات تجاوزکارانه و تحریک‌آمیز اعلام می‌کنیم نسبت به ورود غیر قانونی و تجاوزکارانه هر نوع شی و پرنده متجاوز خارجی به آسمان کشور و هرگونه تجاوز به قلمرو جمهوری اسلامی ایران و نقض حریم‌های آن قاطعانه هشدار می‌دهیم و تمامی مسئولیت عواقب آن را متوجه تجاوزکاران می‌دانیم.» سنتکام اعلام کرد هیچ پهپادی در آسمان ایران پرواز نمی‌کرد.

#خامنه‌ای: در #کردستان عقب‌ماندگی وجود دارد، کننده کار مسئولان هستند، دستگاه رهبری که مجری نیست

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در تاریخ ۲۷ خرداد دیداری با دست‌اندرکاران «کنگره شهدای استان کردستان» داشته که گزارش این دیدار پنج‌شنبه ۳۰ خرداد در رسانه‌های ایران منتشر شده است. خامنه‌ای در این سخنرانی ‌گفته است «کارهای عمرانی زیادی [در کردستان] انجام گرفته منتها در مناطق کُردی عقب‌ماندگی وجود دارد». او خطاب به مسئولان در کردستان افزوده است: «این عقب‌ماندگی‌ها را باید شماها جبران کنید. (...) کننده‌ کار، شما مسئولان هستید؛ یعنی مجریان کار، شما هستید؛ دستگاه رهبری که مجری نیست، دستگاه اجرایی نیست؛ مجری، شما هستید.» خامنه‌ای در بهمن‌ماه سال گذشته نیز در دیدار با استاندار و مسئولان استان سیستان و بلوچستان همین سخنان را گفته بود: «من که کننده‌ این کارها نیستم، کننده‌ این کارها مسئولان دولتی‌اند». رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود در سنندج از تنوع قومی در ایران سخن گفت و با آوردن مثال از کشورهای دیگر که به‌گفته او «تعارض» و «اختلافات سنگین» بین اقوام وجود دارد، افزود: «چشم امید دشمنان به این بود که بتوانند در محیط اجتماعی ایران از اختلاف قومی و اختلاف مذهبی -مسئله‌ِی شیعه و سنّی- استفاده کنند. (...) آن‌چه در کردستان اتّفاق افتاد، این بود که عناصر مؤمن و علاقه‌مند و هوشمند در کردستان این توطئه‌ی دشمن را خنثی کردند؛ یعنی نگذاشتند که دعوای کُرد و فارس یا کُرد و ترک در آن‌جا زنده بشود. یک عدّه اقلّیّتی که تحت تأثیر دشمنان خارجی بودند یک حرف‌هایی می‌زدند.»

فرمانده #سپاه: بنای جنگ نداریم اما برای جنگ کاملاً آماده‌ایم

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران پنجشنبه ۳۰ خرداد در مراسمی که در استان کردستان برگزار شد، با اشاره به حمله موشکی به پهپاد ارتش آمریکا گفت: «مرزها خط قرمز ما است و هر دشمنی که به این مرزها تعرض کند برنخواهد گشت. ما اعلام می‌کنیم بنای جنگ با هیچ کشوری نداریم اما برای جنگ کاملاً آماده‌ایم و حادثه امروز نشان روشنی داشت از این پیام دقیق.» سلامی در ادامه سخنانش گفت: «تنها راه ایمن بودن دشمنان احترام به تمامیت ارضی و امنیت ملی و منافع حیاتی ایران است.» روابط عمومی کل سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد یک فروند پهپاد گلوبال هاوک ارتش آمریکا در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان هدف آتش پدافند نیروی هوافضا قرار گرفت و سرنگون شد. سنتکام اعلام کرد هیچ پهپادی در آسمان ایران پرواز نمی‌کرد.

برخلاف توافق با استانداری #خراسان_جنوبی، چندین ماه دستمزد کارگران کاشی #نیلوفر #بیرجند پرداخت نشد

کارگران کاشی نیلوفر بیرجند اعلام کرده‌اند که کارفرما به وعده خود عمل نکرد و دستمزدهای معوقه آنان که قرار بود در چند نوبت پرداخت شود، به حساب آن‌ها واریز نشد. در جلسه کمیسیون کارگری که هفته گذشته در استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، قرار شد که کارفرما از آغاز هفته جاری دستمزدهای معوقه کارگران را به این شکل پرداخت کند که هر دو ماه یک ماه، بخشی از معوقات به حساب کارگران واریز شود. کارگران اما می‌گویند ریالی دریافت نکرده‌اند. استانداری خراسان جنوبی این خبر را تأیید کرده است. اضافه‌کاری کارگران از سال ۱۳۹۵ تاکنون پرداخت نشده و نه تنها اضافه‌کاری که ذستمزد کارگران هم از تیر تا دی ۹۷ و از ابتدای سال جاری تاکنون پرداخت نشده است.

گرد و غبار شدید هوای #اصفهان را در وضعیت خطرناک قرار داد

پنجشنبه ۳۰ خرداد اهالی اصفهان مجدداً با پدیده گرد و غبار شدید مواجه شدند و AQI کیفیت هوای اصفهان بر روی عدد ۴۹۶ و خطرناک برای عموم مردم قرار گرفت. منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به خبرگزاری ایسنا گفت: «با توجه به ایجاد شرایط گرد و غبار و افزایش غلظت ریزگردها در شهر اصفهان و مناطق شمال و شرق استان به علت فعال شدن کانون‌های ریزگرد در مناطق برون و درون استانی، افراد آسیب‌پذیر و بیماران قلبی ریوی و عروقی حتی‌المقدور تا برطرف شدن شرایط از منازل خارج نشوند.» مدیریت بحران استانداری اصفهان اعلام کرد که شرایط گرد و غبار در مرکز استان تا روز جمعه ادامه دارد. استفاده از ماسک استاندارد و عدم حضور در مکان‌های پرترافیک و کاهش استفاده از خودروهای شخصی توصیه شده است.

#شمخانی: مرز هوایی ما خط قرمز است، به متجاوز همواره پاسخ سخت می‌دهیم

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی چهارشنبه ۲۹ خرداد در حاشیه اجلاس مقامات عالی امنیتی ۱۲۰ کشور جهان در روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: «ما بارها تاکید کرده‌ایم که با همه قوا از خطوط هوایی کشورمان و مرزهای آبی سرزمین خود دفاع می‌کنیم. "اف ای آر"(مرز هوایی) ما خط قرمز است و فرقی ندارد که هواپیمای کدام کشور از آن عبور کرده است به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد.» چند ساعت بعد، بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد سپاه پاسداران اعلام کرد یک فروند پهپاد گلوبال هاوک ارتش آمریکا را در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان سرنگون کرد. ارتش آمریکا می‌گوید این پهپاد در حریم بین‌المللی در حال عملیات بود که هدف قرار گرفت.