نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محسنی اژه‌ای: قوه قضائیه به‌دنبال طبقه‌بندی زندانیان است

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه یکشنبه ۳۰ خرداد در نشست خبری به مناسبت «هفته قوه قضاییه» پس از اشاره به این‌که ابراهیم رئيسی، رئيس قوه قضائيه در ماه‌های آینده بر صندلی ریاست دولت خواهد نشست، گفت قوه قضائیه به‌دنبال طبقه‌بندی زندانیان است و برای این کار به کمک دولت نیاز دارد. طبق گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی(ایرنا) محسنی اژه‌ای بدون اشاره به جزئيات و معیارهای طبقه‌بندی گفت: «قوه قضاییه به این موضوع اعتنا و توجه داشته ولی کافی نیست» او افزود: «تفکیک بازداشت موقت از محکوم هم موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.» معاون اول قوه قضائیه جمهوری اسلامی همچنین اعلام کرد در حال حاضر نزدیک ۱۴۵ هزار نفر در ایران محکوم به‌شمار می‌روند. به گفته او این رقم بدون درنظر گرفتن بازداشت های موقت، مرخصی‌ها و زندانیان بیمار است و «کم و زیاد می‌شود». محسنی اژه‌ای در خلال سخنانش از آزادی مشروع ۱۵ هزار زندانی و چند مورد عفو خبر داد و گفت: «در سال ۹۹ با توجه به شرایط خاص شیوع بیماری کرونا، ۱۲۰ هزار مرخصی برای زندانیان داشتیم. ممکن است تعدادی از این مرخصی‌ها تکراری باشد». او بدون ارائه آمار مشخصی گفت قوه قضائیه سیاست حبس‌زدایی و اصلاح قانون مجازات اعدام برای محکومان مواد مخدر را در دستور کار دارد اما بخشی از اجرای مجازات جایگزین حبس و منوط به همکاری دیگر دستگاه‌هاست. دستگاه قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی تاکنون بسیاری از زندانیان سیاسی را بر خلاف اصل تفکیک جرائم، به بند زندانیان مرتکب به جرائم خطرناک و خشن منتقل کرده است.

احتمال تخلف در انتخابات شوراهای استان البرز؛ نرخ مشارکت در طالقان ۱۰۵ درصد و چهارباغ ۱۳۷ درصد اعلام شد

در استان البرز بحث در باره احتمال تقلب و خرید و فروش رای در انتخابات شوراها بالا گرفته است. سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات شوراها تهدید کرده است در صورتی که خرید و فروش رای ثابت شود، نتیجه انتخابات باطل خواهد شد. نامزدهای معترض گفته‌اند که اسناد و مدارک مربوط به تخلف رقبای انتخاباتی‌شان را به هیئت نظارت تحویل می‌دهند. پیش از اینکه آنها گامی برای تحویل بردارند، استاندار البرز درصد رای‌دهندگان در دو شهرستان طالقان و چهارباغ را بیشتر از ۱۰۰ درصد اعلام کرد. طبق گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، عزیزالله شهبازی، استاندار البرز نرخ مشارکت در طالقان را ۱۰۵ درصد واجدین شرایط رای و در چهارباغ ۱۳۷ درصد واجدین شرایط رای اعلام کرده است. به گفته شهبازی نرخ مشارکت در شهر کرج ۳۲ درصد بوده است. در این شهر میزان آرای باطله‌ای که به صندوق انتخابات ریخته شده از رای نفر اول انتخابات شوراها بیشتر اعلام شده است. فرماندار کرج عصر شنبه ۲۹ خرداد گفته بود نفر اول انتخابات شوراها ۲۲ هزار و ۹۰۶ رای آورده در حالیکه در ۳۸ هزار و ۸۸۸ نفر رای باطله در صندوق‌ها بوده است.

سقوط یک هواپیمای آموزشی در گرمه خراسان شمالی موجب مرگ دو نفر شد

سقوط یک هواپیمای آموزشی در استان خراسان شمالی جان دو تن را گرفت. سعید مطهری، فرمانده پلیس استان گفت هواپیما به یک شرکت خصوصی آموزشی تعلق داشت. به گفته او این هواپیما که به شرکت آموزشی فراسپهر ایرانیان تعلق داشت ظهر امروز در نزدیکی شهر گرمه در استان خراسان شمالی سقوط کرد و هر دو سرنشین آن کشته شدند. هویت هیچ یک از کشته‌شدگان تا به حال فاش نشده است. فرمانده پلیس خراسان شمالی نیز علت سقوط را نقص فنی هواپیما اعلام کرد و افزود: این هواپیما آموزشی که از سمت کلاله به طرف بجنورد در حرکت بوده که به دلیل نقص فنی در حوالی پمپ گاز رباط قره بیل دچار سانحه شده و سقوط کرده است. براساس گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) اوایل سال جاری نیز یک فروند هواپیمای آموزشی متعلق به این شرکت در حوالی شهرستان جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالی به دلیل تمام کردن سوخت فرود اضطراری را در محور اصلی این شهرستان داشت که به هواپیمای آموزشی خسارت زیادی وارد شد، ولی سرنشینان آن آسیب ندیدند.

عباس عراقچی: اسناد توافق احیای برجام تقریبا آماده است

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی یکشنبه ۳۰ خرداد اعلام کرد اسناد توافق برای احیای برجام آماده شده و زمان تصمیم‌گیری فرا رسیده است. براساس گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) عراقچی پیش از آغاز نشست کمیسیون برجام گفت:‌ «الان در موقعیتی هستیم که فکر می‌کنیم تمامی اسناد توافق تقریبا آماده است. از مسائل اصلی مورد اختلاف، بعضی از مسائل حل شده و بعضی حل نشده است و این مسائل یک شکل دقیق به خود گرفته و کاملاً مشخص شده که ابعاد اختلافات چگونه است.» او افزود: «صحنه مذاکرات و توافق احتمالی کاملا روشن هست. الان دیگر مشخص است که در چه حوزه‌هایی چه کارهایی امکان دارد و چه کارهایی امکان ندارد بنابراین زمانی هست که همه طرف‌ها به خصوص طرف‌های مقابل باید تصمیم نهایی خود را بگیرند.» عراقچی در ادامه اما گفت: «الان از همیشه به یک توافق نزدیک‌تر هستیم ولی پرکردن فاصله‌ای که بین ما و توافق مانده کار آسانی نیست و احتیاج به تصمیم هایی دارد که باید عمدتاً طرف‌های مقابل ما بگیرند. امیدوارم در دور بعدی بتوانیم فاصله کوتاه باقی مانده را هم- اگرچه راه سخت و پر سنگلاخی است- طی کنیم و بتوانیم به یک جمع بندی نهایی برسیم». به گفته او قرار است طرف‌های مذاکره گفت‌وگوها را متوقف کرده و برای مشورت و تصمیم‌گیری‌های بیشتر به پایتخت‌ها برگردند.

بانک مرکزی ایران در اردیبهشت ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان اسکناس چاپ کرد

بر اساس گزارش بانک مرکزی تنها در اردیبهشت ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان اسکناس جدید چاپ شده است که یک رکورد تازه در خلق اسکناس در ایران به شمار می‌رود. این بانک در تازه‌ترین گزارش خود حجم نقدینگی را تا پایان اردیبهشت امسال ۳۶۰۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به یک ماه قبل (فروردین۱۴۰۰) ۳,۲ درصد رشد نشان می‌دهد. برپایه این گزارش تنها در اردیبهشت ماه امسال ۱۱۲ هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی موجود در ایران افزوده شده است. چاپ اسکناس به منظور تامین بودجه تنخواه دولت یکی از علت‌های افزایش نقدینگی و پایه پولی اعلام شده است. در اردیبهشت ماه پایه پولی با ۲۸ هزار میلیارد تومان افزایش از مرز ۴۸۹ هزار میلیارد تومان گذر کرد. عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی ایران که در انتخابات ریاست‌جمهوری تائید صلاحیت شده بود، یکی از اقدامات مثبت بانک مرکزی در دوره ریاستش را متوقف کردن چاپ اسکناس عنوان کرده بود. گزارش بانک مرکزی اما بیانگر غیرواقعی بودن اظهارات او است.

وزارت بهداشت ابتلای ۸ هزار و ۱۶۱ نفر دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۱۱۱ بیمار کووید-۱۹ را گزارش کرد

روابط عمومی وزارت بهداشت یکشنبه ۳۰ خرداد اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ابتلای ۸ هزار و ۱۶۱ نفر دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۱۱۱ بیمار کووید-۱۹ را در ایران ثبت کرده است. بنابراین گزارش ۳ هزار و ۲۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و وضعیت شیوع کرونا در ۲۲ شهر ایران قرمز و در ۱۷۵ شهر نارنجی‌ست. به تایید مقام‌های ستاد مقابله با کرونا احتمال شیوع موج پنجم کووید-۱۹ و بروز تبعات تجمع‌های انتخاباتی بر تشدید همه‌گیری در ایران وجود دارد و برخی استان‌ها وارد وضعیت هشدار شده‌اند. وزارت بهداشت تاکنون ابتلای ۳ میلیون و ۹۵ هزار و ۱۳۰ نفر به کووید-۱۹ و مرگ ۸۲ هزار و ۹۶۵ تن از آن‌ها را گزارش کرده است. آمارهایی که به اعتراف مقام‌های رسمی ایران، با آمارهای واقعی تفاوت فاحشی دارند و کمتر از یک سوم میزان شیوع کرونا در ایران را منعکس می‌کنند. مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد تا کنون ۴ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۵۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹۱۹ هزار و ۵۵۷ نفر دوز دوم را دریافت کرده‌اند. برخی از مسئولان روز یکشنبه از واردات محموله‌های جدید واکسن کرونا به ایران خبر دادند.

انتخابات پارلمانی ارمنستان: رقابت رئیس جمهوری پیشین با نخست وزیر کنونی

انتخابات پارلمانی ارمنستان یکشنبه ۲۰ ژوئن/۳۰ خرداد آغاز شد. این انتخابات زودهنگام به‌دنبال فشارهای ناشی از شکست ارمنستان در مناقشه قره‌باغ بر دولت و با درخواست نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان برگزار شد. نزدیک به ۲,۵ میلیون نفر در ارمنستان واجد شرایط رأی دادن‌اند و دست کم ۱۰۱ نماینده پارلمان را برای یک دوره ۵ ساله انتخاب خواهند کرد. حزب برنده باید حداقل ۵۰ درصد از کرسی‌های پارلمان را به اضافه یک کرسی به‌دست بیاورد اما برای تشکیل دولت به کرسی‌های بیشتری نیاز است. سازمان همکاری و امنیت اروپا بر این انتخابات نظارت می‌کنند. پاشینیان پس از شکست نظامی سال گذشته میلادی در غزه‌باغ اعلام کرده بود که در پاسخ به خشم مردم کناره‌گیری کرده و انتخابات پیش از موعد برگزار خواهد کرد. او در رای‌گیری‌های روز یکشنبه رقابت سختی با رابرت کوچاریان، رئیس جمهوری سابق ارمنستان دارد. علاوه بر حزب حاکم «قرارداد مدنی»، به رهبری پاشینیان و «ائتلاف ارمنستان» به رهبری کوچاریان، نزدیک به ۲۰ حزب و ائتلاف سیاسی دیگر نیز در این انتخابات رقابت می‌کنند. تحلیل‌گران می‌گویند پیش‌بینی برنده انتخابات بسیار مشکل است. جنگ قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان سال گذشته از ۲۷ سپتامبر / ۶ مهر تا ۱۰ نوامبر / ۲۰ آبان به‌درازا کشید و آذربایجان هفت «منطقه اشغالی» را از ارامنه بازپس گرفت. با توافق سه‌جانبه آذربایجان، ارمنستان و روسیه قرار شد منطقه قره‌باغ به‌مدت پنج سال زیر نظارت نیروهای حافظ صلح روسیه قرار بگیرد. تنش میان آذربایجان و ارمنستان اما متوقف نشده است. وزارت دفاع آذربایجان پنجشنبه ۲۷ مه/ ۶ خرداد اعلام کرد شش سرباز ارتش ارمنستان را در حالی که آن‌ها قصد داشتند وارد شهرستان کلبجر شوند بازداشت کرده و به اسارت گرفته است.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران: ۷۴ درصد واجدان شرایط رای در شهر تهران رای ندادند

در شهر تهران از هر چهار واجد شرایط رای دادن فقط یک نفر رای داده است. شکرالله حسن‌بیگی، رئیس ستاد انتخابات استان تهران در توضیح میزان مشارکت در انتخابات در این استان گفت از مجموع ۹ میلیون و ۸۱۵ هزار و ۷۷ نفر واجدان شرایط، سه میلیون و ۳۴۶ هزار و ۵۸۰ رای اخذ شده است که معادل ۳۴,۳۸ درصد مشارکت است. او بدون اینکه شمار رای‌دهندگان در شهر تهران را اعلام کند، میزان مشارکت واجدان شرایط رای در این شهر را ۲۶ درصد اعلام کرد. وزارت کشور یک روز قبل (شنبه ۲۹ خرداد) نرخ مشارکت کل کشور را ۴۸,۸ درصد اعلام کرده بود که کمترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری از زمان استقرار جمهوری اسلامی است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ تشابه تعرفه‌های رای‌گیری را دلیل افزایش آرای باطله دانست

ابراهیم رئیسی در یک رای‌گیری که با کمترین میزان مشارکت همراه بود به عنوان هشتمین رئیس‌جمهوری ایران معرفی شد. در این دوره از انتخابات میزان آرای باطله به شکل چشمگیری افزایش یافت. نمایندگان مجلس و رسانه‌های نزدیک به ابراهیم رئیسی و نهادهای نظامی دولت و وزارت‌کشور را عامل مشارکت پایین و افزایش آرای باطله می‌دانند و خواستار رسیدگی به تخلفات وزیر کشور شده‌اند. در همین رابطه علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت که قریب به هزار شکایت از طریق دبیرخانه و اعضا از طرز کار وزارت کشور به عنوان مجری برگزاری انتخابات در خصوص نحوه اجرای انتخابات و مشکلاتی ناشی از این نوع عملکرد برای مردم ایجاد شده است و به کمیسیون واصل شد. او «شباهت زیاد تعرفه‌های رای‌گیری» در روز انتخابات را دلیل افزایش شمار آرای باطله عنوان کرد و افزود: تشابه ظاهری تعرفه های اخذ رأی در حوزه هایی که قرار بود یک کاندیدا برای سه انتخابات میان دوره ای مجلس، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری از سوی مردم انتخاب شوند مشکلاتی را برای رأی دهندگان ایجاد کرده بود و یکی از دلایل میزان بالای آرای باطله و مخدوش در این دوره نسبت به ادوار گذشته انتخابات وجود همین مشکل در روند برگزاری بوده است. همچنین شکایات شفاهی در جریان برگزاری انتخابات به علت تاخیر در آغاز روند رأی‌گیری، کمبود تعرفه، نبود مهر، کمبود ناظر و بازرسین وزارت کشور در برخی از حوزه های سراسر کشور نیز به کمیسیون واصل شد. به گفته خضریان این کمیسیون در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار پاسخگویی به این مسئله شده و در این رابطه تشکیل پرونده داده است.