نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فیلم «برادران لیلا» رسماً در ایران توقیف شد

اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای رسماً نمایش فیلم «برادران لیلا»، ساخته سعید روستایی که در جشنواره کن امسال موفق به دریافت جایزه فیپرشی شده بود را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد. این اداره گفت پروانه نمایش «برادران لیلا» به دلیل «تخلفات و سرپیچی از مقررات صادر نمی‌شود» و این فیلم «بدون طی کردن تشریفات و روند قانونی برای جشنواره فیلم کن ارسال شده بود». اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی افزوده است: «توافق بر این شد تهیه‌کننده و کارگردان برای دریافت پروانه نمایش جهت ارائه نسخه نهایی در جشنواره کن، موارد و اصلاحات لازم را که بخشی از آن‌ها حتی در فیلمنامه مصوب شورای پروانه ساخت نیز وجود نداشته اعمال نمایند که این مهم حتی در یک مورد از موارد اعلامی محقق نشد.» در فیلم «برادران لیلا»، ترانه علیدوستی، پیمان معادی، نوید محمدزاده، سعید پورصمیمی و فرهاد اصلانی بازی می‌کنند.

کیومرث لطیفی، معلم زبان کُردی بعد از گذشت چهار ماه با تودیع قرار وثیقه به‌صورت موقت آزاد شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کیومرث لطیفی، معلم زبان کُردی اهل سنندج، دوشنبه ۳۰ خردادماه بعد از گذشت ۱۲۸ روز بازداشت با تودیع قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان سنندج آزاد شد. کیومرث لطیفی در تاریخ ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. یک منبع آگاه به هرانا گفته اتهام‌های مطرح شده علیه کیومرث لطیفی «تبلیغ علیه نظام» و «همکاری با گروه‌های مخالف نظام» هستند. پیش‌تر فرید لطیفی، برادرزاده این شهروند کُرد در خصوص آخرین وضعیت کیومرث لطیفی به هرانا گفته بود: «کیومرث لطیفی طی تماس‌های تلفنی با خانواده از ضرب و شتم و فشار ماموران اداره اطلاعات برای پذیرفتن اتهامات خبر داده بود». کیومرث لطیفی در تاریخ ۲۶ بهمن‌ماه سال گذشته توسط ماموران ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج بازداشت و در تاریخ ۲۵ اسفندماه با پایان مراحل بازجویی به زندان این شهر منتقل شد. او مجددا در تاریخ ۲۱ فروردین‌ماه از زندان به بازداشتگاه یک نهاد امنیتی منتقل شده است. در تاریخ ۳۰ بهمن ماه، آرزو لطیفی خواهر این شهروند پس از مراجعه به اداره اطلاعات سنندج جهت پیگیری وضعیت برادرش، دستگیر و ساعاتی بعد آزاد شد. به گفته فرید لطیفی، خانم لطیفی برای رد صحبت‌های قبلی خود و عدم اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت برادرش تحت فشار و ضرب و شتم قرار گرفته بود. کیومرث لطیفی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. او شهریورماه ٩٨ به اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و در تاریخ ۵ دی‌ماه همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد شد و توسط دادگاه به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد. کیومرث لطیفی، مدرس زبان کُردی است و پیشتر عضو انجمن مولوی سنندج بود.

دادگاه ژاپن: ممنوعیت ازدواج همجنس‌گرایان با قانون اساسی مغایرت ندارد

دادگاهی در ژاپن دوشنبه ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن حکم داد که ممنوعیت ازدواج همجنس‌گرایان برخلاف قانون اساسی این کشور نیست. این تصمیم فعالان حقوق دگرباشان جنسی را مأیوس کرد. ژاپن تنها کشور «گروه ۷» است که به افراد همجنس‌گرا اجازه ازدواج نمی‌دهد. پیش از این در ماه مارس ۲۰۲۱ دادگاهی در شهر ساپورو به سود ادعایی مبنی بر این‌که اجازه ندادن ازدواج همجنس‌گرایان خلاف قانون اساسی است رأی داده بود و امید فعالان مدنی را برای افزایش فشار بر دولت مرکزی به‌منظور رسیدگی به این موضوع بیشتر کرده بود. قانون اساسی ژاپن ازدواج را بر اساس «رضایت متقابل دو جنس» تعریف می‌کند. قوانین ژاپن با مقیاس‌های آسیایی نسبتاً لیبرال ارزیابی می‌شود، اما در سراسر این قاره تنها تایوان ازدواج همجنس‌گرایان را قانونی کرده است. فعالان مدنی در ژاپن می‌گویند قانونی کردن ازدواج همجنس‌گرایان پیامدهای گسترده‌ای هم از نظر اجتماعی و هم از نظر اقتصادی خواهد داشت و به جذب شرکت‌های خارجی به سومین اقتصاد بزرگ جهان کمک می‌کند.

ادامه بی‌خبری خانواده واله زمانی، از وضعیت این فعال کارگری زندانی در بند ۲۴۰ اوین

واله زمانی، کارگر نقاش و فعال جنبش کارگری، که به هپاتیت حاد مبتلاست، از ۹ خرداد ۱۴۰۱ زندانی است. تنها تماس او با خانواده، ۲۵ خرداد بود که در یک تماس تلفنی با مادرش گفت در بند ۲۰۴۰ اوین زندانی است. خانواده این فعال کارگری که به طور جدی نگران وضعیت سلامتی او هستند، در یک هفته اخیر از او بی‌خبرند. واله زمانی، کارگر نقاش و فعال جنبش کارگری، پس از مدتی بی‌اطلاعی خانواده از او، چهارشنبه ۲۵ خرداد در تماس کوتاهی از زندان اوین به خانواده‌اش اطلاع داد روز ۹ خرداد توسط نیروهای امنیتی در ارومیه بازداشت شد و پس از سه روز به زندان اوین منتقل شده است. زمانی پس از آن که برای معالجه بیماری حاد کبدی مورد عمل جراحی قرار گرفت، به هپاتیت نوع C مبتلا شد. پزشکان مستقل با بررسی نتایج آزمایش‌های پزشکی او تأکید کرده‌اند او به‌شدت نیازمند مراقبت پزشکی و درمان است و تأخیر در دسترسی او به خدمات پزشکی و درمانی می‌تواند برای جان این زندانی سیاسی مهلک باشد. صابر زمانی، برادر واله، و فریده محمدی مادر او در پیام هایی ویدیویی، اتهامات دستگاه‌های امنیتی به این فعال کارگری را به‌شدت رد کرده‌اند و خواستار آزادی فوری او هستند. فریده محمدی در پیام ویدیویی خود از وضعیت سلامتی فرزندش ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری او برای ادامه درمان هپاتیت حاد شده است. صابر زمانی نیز از نهادهای حقوق بشری و کارگری خواسته است صدای برادرش باشند. او ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت واله زمانی تأکید کرده است با توجه به وخامت وضعیت سلامتی واله زمانی، حکومت اسلامی مسئول هرگونه اتفاق ناگواری است که برای واله زمانی رخ دهد.

فرد متهم به قتل دو طلبه در مشهد اعدام شد

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد که حکم اعدام عبداللطیف مرادی، متهم به قتل دو طلبه در مشهد، بامداد دوشنبه ۳۰ خرداد در زندان وکیل‌آباد مشهد به اجرا درآمد. غلامعلی صادقی، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: «وقوع حادثه برای سه تن از روحانیون در ۱۶ فروردین سال جاری منجر به مصدومیت یک تن و مرگ دو تن دیگر شد.» به‌گفته او دادگاه پس از بررسی کلیه اسناد و مدارک مربوط به این حادثه، اقدام به برگزاری جلسه علنی رسیدگی به اتهامات عبداللطیف مرادی کرد و او را به اتهام «محاربه از طریق کشیدن (تجرید سلاح) بر روی مردم به قصد ازهاق نفس (کشتن) و ایجاد رعب و وحشت که موجبات ناامنی در محیط حرم و حتی خارج از آن را فراهم کرده است» به اعدام محکوم کرد. این حکم در شعبه نهم دیوان عالی کشور تإیید و جهت اجرا به دادستانی مرکز خراسان رضوی ارسال شد و در نهایت صبح ۳۰ خردادماه ۱۴۰۱ «در حضور جمعی از شهروندان و مسئولان از طریق چوبه دار» به اجرا در آمد. پیش از این، خبرگزاری تسنیم عبداللطیف مرادی را «ازبک‌تبار» معرفی کرده و گفته بود او «یک سال پیش غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده بود» و در مشهد زندگی می‌کرد.