ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

غلامرضا غلامی کُندازی، از معلمان بازداشت‌شده در شیراز، به قید وثیقه آزاد شد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از آزادی موقت غلامرضا غلامی کُندازی، فعال صنفی معلمان در استان فارس خبر داد. ماموران امنیتی ۲۴ اردیبهشت امسال این فعال صنفی معلمان را بازداشت کردند. او به همراه محمدعلی زحمتکش و محمد عالیشوندی از معلمان بازداشت‌شده در شیراز بودند که نزدیک به دو ماه در زندان عادل‌آباد در بند نیروهای امنیتی بودند. محمدعلی زحمتکش یک روز قبل (۲۸ تیر) با تودیع وثیقه آزاد شد اما عالیشوندی همچنان در زندان نگهداری می‌شود. ماموران امنیتی در فاصله اردیبهشت تا تیر امسال دست‌کم ۲۰۰ معلم را در شهرهای مختلف بازداشت کردند. بسیاری از معلمان بازداشت‌شده به قید وثیقه از زندان بیرون آمدند اما محمد حبیبی، رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، شعبان محمدی، اسکندر لطفی، مسعود نیک‌خواه، هیوا قریشی، کاوه محمدزاه، امید شاه‌محمدی و یوسف احسنی همچنان در زندان نگهداری می‌شوند. حکومت معلمان را به دلیل دیدار برخی از اعضای تشکل‌های صنفی با دو تن از اعضای سندیکا آموزشی و تحصیلی فرانسه به «ارتباط با نیروی خارجی به منظور براندازی نظام» متهم کرده است. تشکل‌های صنفی معلمان این اتهام را «سناریو امنیتی نخ‌نما» خوانده‌اند.

وزیر خارجه سوریه در تهران: «علیه سیاست‌های تُرکی‌سازی سوریه هستیم»

یک روز پس از نشست «روند آستانه» در تهران، فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه به تهران سفر و با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود دیدار کرد. او در کنفرانس خبری مشترک با امیرعبداللهیان گفت: «علیه هرگونه دخالت ترکیه در سرزمین‌های سوریه هستیم و مخالف ایجاد سکونت‌گاه‌ها در سوریه هستیم و علیه سیاست ترکی‌سازی هستیم. مخالف حمایت از مجموعه‌های تروریستی هستیم.». ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه پایانی نشست روند آستانه با حمله نظامی به سوریه که یکی از برنامه‌های دولت ترکیه است، مخالفت کرده و «مذاکره» و «راه حل سیاسی» را تنها امکان حل مساله در شمال سوریه که در کنترل نیروهای دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق است، دانسته بودند. مقداد حضورش در تهران یک روز پس از نشست سران سه کشور را «نشانگر احترام روسیه و ایران به سوریه» دانست و گفت که «از تلاش‌های ایران در بیانیه پایانی که بر تمامیت ارضی و حاکمیت و استقلال سوریه تأکید داشته است، بسیار رضایتمند است». او همچنین در همسویی با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواستار خروج نیروهای آمریکایی از شرق فرات شد: «به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم وارد سرزمین‌های سوریه شود. دولت آمریکا چگونه حق دارد ثروت‌های ما را چپاول کند از قبیل نفت و آب و ملت سوریه تحت تحریم‌ها رنج ببرد». وزیر خارجه سوریه گفت: «حضور آمریکا در پایگاه نظامی بین سوریه، عراق و اردن غیرقانونی است و دوره استعمار را متبادر به ذهن می‌کند. اگر آمریکا بخواهد از این سرزمین‌ها خارج شود برای آن بهتر است.»

مجلس مصوبه دولت درباره حقوق بازنشستگان کارگری و حق مسکن کارگران را «مغایر با قانون» دانست

در شرایطی که اعتراضات بازنشستگان در شهرهای مختلف همچنان ادامه دارد، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی مصوبات دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان را باطل اعلام کرد. دولت در اردیبهشت امسال حقوق بازنشستگان کارگری غیرحداقل‌بگیر تحت پوشش تأمین اجتماعی را فقط ده درصد افزایش داد. بازنشستگان تأمین اجتماعی که پیش‌تر نیز با پس گرفته شدن لایحه دائمی‌سازی همسان‌سازی، هدف سیاست‌های فقرزا دولت قرار گرفته بودند، در دو ماه اخیر به‌صورت مستمر در خیابان تجمع کرده و خواستار ابطال مصوبه دولت شده‌اند. صبح امروز نیز بازنشستگان در شهرهای اهواز، شوشتر، بهبان و شوش به خیابان آمدند. در نامه قالیباف به دولت همچنین مصوبه هیئت وزیران مبنی بر کاهش صد هزار تومانی حق مسکن کارگران مغایر با قانون و «ملغی الاثر» اعلام شده است. هیئت وزیران در خرداد امسال حق مسکن کارگران را که در شورای عالی کار ۶۵۰ هزار تومان تعیین شده بود، به ۵۵۰ هزار تومان کاهش داد.

۱۴۸ هزار کودک در سیستان و بلوچستان از تحصیل باز مانده‌اند

۱۴۸ هزار دانش‌آموز در سیستان و بلوچستان ترک تحصیل کرده‌اند. حسین‌علی میرعبدی، مدیرکل آموزش و پروش این استان گفته است که ۴۶ هزار نفر از دانش‌آموزان به‌دلیل «فقر فرهنگی و اقتصادی، کودکان کار، پراکندگی و سخت گذر بودن مناطق و روستاها»، «ناخواسته» از تحصیل باز مانده‌اند. او ادعا کرده است که ۱۰۲ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل «خود خواسته» به تحصیل ادامه نداده‌اند. به گفته میرعبدی، ۱۵ درصد جمعیت کودکان بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند. منابع دولتی ایران شمار کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی شده را ۹۸۰ هزار و ۷۷۱ نفر اعلام کرده‌اند. سیستان و بلوچستان محروم‌ترین استان ایران به لحاظ شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی است و دانش‌آموزان در برخی مناطق این استان برای مدرسه رفتن باید ده‌ها کیلومتر را طی کنند. بنا بر اظهارات نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی، هفتاد درصد جمعیت این منطقه نیز زیر خط فقر قرار دارد.

ترکیه یک منطقه گردشگری در نزدیکی زاخو در اقلیم کردستان عراق را بمباران کرد ــ هشت تَن کشته شدند، ۲۳ تَن زخمی

ارتش ترکیه با بمباران یک منطقه گردشگری در نزدیکی زاخو، واقع در استان دهوک اقلیم کردستان عراق دست کم ۸ تن را کشت و ۲۳ تن دیگر را زخمی کرد. «روداو» که به حزب دموکرات کردستان و نخست وزیر اقلیم نزدیک است، به نقل از مقام های محلی در زاخو توپ‌باران این منطقه و مرگ دستکم هشت تن را تأیید کرد. بنا بر گزارش این رسانه، برخی از کشته‌شدگان «توریست» بودند که برای گردش به این منطقه رفته بودند. در تصاویر تلویزیونی مشخص است که برخی از جان‌باختگان و مجروحان کودک هستند. پیشتر قائم مقام زاخو کشته شدن ۵ نفر را تأیید کرده بود. به گفته مقام‌های محلی در زاخو، احتمال می‌رود شمار قربانیان افزایش یابد. ترکیه به بهانه «مبارزه با تروریست‌ها» که از نظر مقام های این کشور به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) اشاره دارد، در سال‌های اخیر بارها اقلیم کردستان را هدف شلیک گلوله قرار داده و تنها در یک ماه اخیر ترکیه سه مرتبه به زاخو حمله کرده است.

زن‌کشی: مردی در غرب تهران زن ۵۰ ساله خود را به قتل رساند

زنی ۵۰ ساله در غرب تهران توسط همسرش به قتل رسید. متهم به قتل تاکنون متواری است و کارآگاهان اداره دهم پليس آگاهی تهران در تلاش برای دستگیری او هستند. به گزارش خبرگزاری رکنا، روز سه‌شنبه ۲۸ تیرماه جاری، کشف جسد مثله شده زنی در حمام خانه خود در غرب تهران توسط فرزندش به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش شد. با اعلام این خبر، محمد جواد شفیعی بازپرس ویژه قتل شعبه پنجم دادسرای امور جرائم‌جنایی و تیمی از کارآگاهان اداره دهم پلیس راهی محل حادثه شدند و تحقیقات ابتدایی را آغاز کردند.در بررسی‌ها مشخص شد، مقتول توسط همسرش به‌دلیل «وسواس زیاد» و «اختلافات دیگر» به قتل رسیده و متهم پس ارتکاب جرم، اعضای بدن جسد همسرش را با چاقوی آشپزخانه قطعه قطعه کرده‌ است. متهم به قتل تاکنون متواری است و کارآگاهان اداره دهم پليس آگاهی در تلاش برای دستگیری او هستند. در سه ماه اول سال جاری هشت زن به دست مردان به قتل رسیدند. این مواردی است که خبر قتل رسانه‌ای شده‌ است. شمار زن‌کشی در ایران بسیار بالاست و قوانینی که مانع زن‌کشی شوند وجود ندارد. برعکس، قوانین موجود مردان را تشویق به زن‌کشی می‌کند زیرا یا مجازات نمی‌شوند یا مجازاتشان بسیار ناچیز است.

اجرای حکم اعدام دو شهروند بابت اتهام‌های مرتبط با موادمخدر ــ دو شهروند دیگر نیز جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند

به گزارش هرانا، وب‌سایت خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام دو زندانی که پیش‌تر از بابت اتهام‎های مرتبط با «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، سحرگاه چهارشنبه ۲۹ تیرماه، در زندان دستگرد اصفهان به اجرا درآمد. هرانا هم‌چنین اعلام کرده که شامگاه سه‌شنبه ۲۸ تیرماه، دو زندانی محکوم به اعدام با اتهام‌های مشابه، جهت اجرای حکم به سلول های انفرادی زندان بیرجند منتقل شدند. هویت دو فرد اعدام‌شده داریوش خزایی حدوداً ۶۰ ساله، متاهل و ساکن زابل و محمود صادقیان ۲۸ ساله، متاهل، پدر دو فرزند و اهل روستای محمدیه از توابع شهرستان فلاورجان استان اصفهان عنوان شده است. یک منبع آگاه در خصوص این اعدام‌ها به هرانا گفته است: «این دو زندانی در سال ۹۸ در اصفهان بازداشت و از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر در دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده بودند. این زندانیان تا زمان اجرای حکم در زندان دستگرد اصفهان تحمل حبس می‌کردند.» خانواده این افراد روز گذشته جهت آخرین ملاقات به زندان دستگرد اصفهان رفته و با آنها دیدار کرده بودند. هویت یکی از دو زندانی که به انفرادی جهت اجرای حکم اعدام منتقل شده‌اند «ذبیح الله براهویی»، فرزند رمضان، ۳۸ ساله، متاهل و دارای پنج فرزند، اهل شهرستان زابل و ساکن در روستای لوتک» عنوان شده است. ذبیح‌الله براهویی در سال ۹۸ بازداشت شد و سپس توسط دادگاه انقلاب بیرجند به اعدام محکوم و از زمان دستگیری تاکنون در زندان این شهر نگهداری شده است. بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در بازه زمانی (اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱) دستکم ۲۹۹ شهروند اعدام شدند و ۸۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام چهار کودک-مجرم اشاره کرد. بنا بر همین گزارش بیش از ۸۸ درصد اعدام‌های صورت‌گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحاً آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

آمار کرونا در غرب خوزستان چهار برابر شد_ آمار واقعی بیماران سه تا چهار برابر رقم اعلام شده است

چرخه انتقال کرونا در ایران سرعت بیشتری گرفته است. در غرب استان خوزستان که به نظر می‌رسد دوباره به شرایط بحرانی باز می‌گردد، شمار بیماران چهار برابر شده است و یک مقام مسئول می‌گوید تعداد واقعی بیماران مبتلا به کرونا در استان چند برابر آمار اعلام شده است. محمد علوی، سخنگوی ستاد کرونا خوزستان شامگاه ۲۸ تیر گفت: «در حال حاضر تنها از افراد دارای علائم متوسط تا شدید نمونه‌گیری می‌شود و افراد با علائم خفیف یا بدون علامت شناسایی نمی‌شوند و اگر بخواهیم تعداد واقعی بیماران مبتلا به کرونا در استان خوزستان را تخمین بزنیم باید تعداد بیماران شناسایی شده در این مدت را در سه یا چهار ضرب کنیم». محمد محمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم از افزایش چهار برابری بیماران مبتلا به کرونا در غرب استان خوزستان خبر داد. او «رعایت نکردن دستور العمل‌ها» را علت اصلی افزایش شمار بیماران عنوان کرد اما به افزایش تجمع‌هایی که به مناسبت «اعیاد مذهبی» و با تبلیغ حکومتی برگزار می‌شود، اشاره‌ای نکرد. مجتبی کلانتر، رئیس دانشگاه پزشکی شوشتر هم ۵ برابر شدن بیماران در این شهرستان را تأیید کرد و گفت: «در دو هفته گذشته موارد مثبت ابتلا به کرونا در این منطقه، چهار تا پنج برابر شده است.»

سوریه روابط دیپلماتیکش را با اوکراین قطع کرد

سوریه روز چهارشنبه اعلام کرد که در حمایت از متحد نزدیک خود روسیه، روابط خود را با اوکراین قطع می‌کند و گفت این اقدام پاسخی به اقدام مشابه کی‌یف است. یک مقام وزارت خارجه سوریه که نامش فاش نشد به خبرگزاری دولتی سانا گفت: «جمهوری عربی سوریه تصمیم گرفته است که روابط دیپلماتیک خود را با اوکراین مطابق با اصل عمل متقابل و در پاسخ به تصمیم دولت اوکراین قطع کند.» ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، اواخر ماه گذشته پس از به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین، اعلام کرد که روابط خود را با سوریه قطع می‌کند. زلنسکی در آن زمان گفت: «دیگر روابط میان اوکراین و سوریه وجود نخواهد داشت.» دونتسک و لوهانسک که استقلال آنها را مسکو در فوریه به رسمیت شناخت، در منطقه دونباس در مرکز تهاجم روسیه به اوکراین قرار دارند که در ۲۴ فوریه آغاز شد. سوریه اولین کشوری بود که پس از روسیه استقلال این مناطق را به رسمیت شناخت. دولت بشار اسد، که در جنگ داخلی ده ساله کشورش به شدت به حمایت روسیه متکی بوده است، پیش از این در سال ۲۰۱۸ دو جمهوری جدایی‌طلب دیگر تحت حمایت روسیه را به رسمیت شناخته بود. آبخازیا و اوستیای جنوبی در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از گرجستان شناخته می‌شوند که در سال ۱۹۹۱ از اتحاد جماهیر شوروی استقلال یافتند، اما روسیه و تعداد انگشت‌شماری از کشورهای دیگر استقلال آنها را به رسمیت می‌شناسند.