ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروهی از فعالان #حقوق_بشر ایرانی خارج از کشور با حمایت از بیانیه گروه کاری #سازمان_ملل درباره #بازداشت‌های_خودسرانه، آن را افشاگر «سیاست اخاذی ایران» خواندند

گروهی از دانشگاهیان و فعالان #حقوق_بشر ایرانی خارج از کشور، از بیانیه «گروه کاری #سازمان_ملل متحد درباره #بازداشت‌های_خودسرانه» حمایت کرده‌ و آن را افشاگر «سیاست اخاذی ایران» دانسته‌اند. در متنی که به امضای #شیرین_عبادی، #ژانت_افاری، #مهناز_افخمی، #کاظم_علمداری، #مهرداد_امانت، #علی_بنوعزیزی، #مهران_براتی، #مهرزاد_بروجردی، #هما_هودفر، #هوشنگ_شهابی، #مهرداد_درویش‌پور، #علی_افشاری، #رضا_افشاری، #پروانه_حسینی، #عطا_هودشتیان، #مهرک_کمالی_سروستانی، #مهرانگیز_کار، #زیبا_میرحسینی، #علی_میرسپاسی، #آزاده_پورزند، #نیره_توحیدی و شمار دیگری از فعالان و دانشگاهیان رسیده، امضا کنندگان از واکنش گروه کاری سازمان ملل متحد نسبت به شرایط #شی_وانگ (زی یو وانگ) در ایران قدردانی و تاکید کرده‌اند که هیچ پایه قانونی‌ای برای دستگیری و بازداشت او در ایران وجود نداشته است.» امضاکنندگان این بیانیه خواهان آزادی فوری وانگ شده‌ و تاکید کرده‌اند که او «یک گروگان» است و هدف جمهوری اسلامی این است که «او را با مأموران نظام اسلامی که در ایالات متحده آمریکا مجرم شناخته شده و محکوم شده‌اند مبادله کند» یا «در ازای دریافت پول» آزاد کند: اشاره‌ به مبادله‌‌ای که در سال ۲۰۱۶ و هنگامی صورت گرفت که چهار گروگان و شهروند دوتابعیتی، از جمله جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن پست، در ازای دریافت پول نقد آزاد شدند. یا آزادی سه شهروند آمریکایی که سال ۲۰۰۹ در منطقه مرزی ایران و عراق دستگیر شده بودند و با دریافت مبلغ ۴۶۵ هزار دلار با میانجیگری سلطان عمان آزاد شدند. امضاکنندگان این بیانیه همچنین از گروه کاری سازمان ملل متحد در مورد بازداشت‌های خودسرانه خواسته‌اند تا وضعیت بد دیگر زندانیان سیاسی در ایران را نیز بررسی کند. همچنین از گروه کاری سازمان ملل درباره بازداشت‌های خودسرانه و از همه نهادهای حقوق بشری و جامعه بین‌المللی خواسته شده موج جدید دستگیری‌ها، اعدام‌ها و نقض حقوق بشر کنشگران حقوق زنان، دانشجویان، روزنامه‌نگاران، کارگران و اقلیت‌های قومی و مذهبی (از جمله دراویش) و فعالان حفظ محیط زیست در ایران را بررسی کنند.

#فولکس_واگن آلمان خبر توقف فعالیت‌هایش در ایران را تکذیب کرد

شرکت خودروسازی #فولکس_واگن آلمان سخنان سفیر آمریکا در آلمان مبنی بر توقف فعالیت این شرکت در ایران را تکذیب کرد. یکی از سخنگویان فولکس‌واگن گفته است که هیچ چیز در موقعیت چند ماه گذشته این شرکت تغییر نکرده است. او همچنین افزوده است که فولکس‌واگن تمامی قوانین ملی و بین‌المللی و همچنین مقررات صادراتی را رعایت می‌کند و به تأثیرات احتمالی تحریم‌های مجدد آمریکا توجه دارد. ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان، به شبکه بلومبرگ گفته بود که دولت آمریکا از فولکس‌واگن قول گرفته که تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را رعایت کند. آمریکا ۱۸ اردیبهشت / ۲۱ آوریل سال جاری از توافق هسته‌ای (برجام) خارج شد و سپس دور اول تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی را از ۱۵ مرداد/ ۶ اوت آغاز کرد. دور دوم تحریم‌های آمریکا که بیشتر تحریم‌های نفتی را شامل می‌شود از ۵ نوامبر / ۱۴ آبان به‌ اجرا در خواهد آمد.

بی‌پاسخ ماندن شکایت #جعفر_بهکیش، فعال #حقوق_بشر و #دادخواهی درباره اعدام‌های دهه ۶۰ و سال ۶۷

یک سال پس از شکایت #جعفر_بهکیش، فعال #حقوق_بشر و #دادخواهی و از بازماندگان اعدام‌های دهه ۶۰ از آمران و عاملان اصلی این اعدام‌ها، مقام‌های دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تاکنون پاسخی به او نداده‌اند. به گزارش سازمان #عدالت_برای_ایران، جعفر بهکیش یک سال پیش شکایتی علیه بیش از ۳۰ نفر از افرادی که در اعدام‌ها و ناپدید کردن مخالفان سیاسی در دهه ۶۰ دست داشته‌اند، به #دادسرای_تهران ارسال کرد. پس از اینکه دادسرای تهران هیچ‌گونه رسیدگی‌ای به این شکایت نکرد، او در نامه‌های متعددی به رییس جمهوری و رییس قوه قضاییه، خواستار پیگیری شکایت خود شد. نسخه‌ای از این نامه‌ها نیز چهار مرتبه به نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل مستقر در ژنو ارسال شده که این دفتر آخرین بار حتی از دریافت آن‌ها خودداری کرده‌است. جعفر بهکیش در این نامه‌ها که به تازگی برای آگاهی افکار عمومی منتشر شده‌اند، با تاکید بر مخالفتش با مجازات #اعدام، با تکیه بر اینکه رییس جمهوری مجری #قانون_اساسی است از #حسن_روحانی خواسته تا «تحقیقی مستقل» و «علنی»، زیر نظر سازمان ملل متحد در مورد جنایت‌های دهه ۶۰ و به‌ویژه کشتار ۶۷ انجام شود و عاملان و آمران اصلی این اعدام‌ها، تحت تعقیب قرار گیرند. موضوع شکایت جعفر بهکیش، دستگیری و بازداشت غیر قانونی، ترور، شکنجه، دادگاه‌های غیرقانونی، قتل و ناپدید شدن قهری #زهرا_بهکیش، #محمود_بهکیش، #محسن_بهکیش، #محمدعلی_بهکیش، #محمدرضا_بهکیش و #مهرداد_پناهی_شبستری است. او همچنین در مورد احضار، بازداشت، بازجویی، اذیت و آزار و محکومیت بستگان قربانیان از جمله مادرش #ام‌البنین‌_جلالی_مهاجر، مادر همسرش، #ناجیه_پیوندی، پدرش، #علی‌اصغر بهکیش و شخص خود و نیز احضار، بازجویی، بازداشت و محکومیت خواهرش، #منصوره_بهکیش، به دادگاه شکایت کرده ‌است.

#ترامپ خواهان کاهش #قیمت_نفت از سوی «انحصار» #اوپک شد

#دونالد_ترامپ رئیس جمهوری آمریکا حمایت ایالات متحده از کشورهای خاورمیانه را به قیمت نفت دانست، و بار دیگر از #اوپک خواست که قیمت نفت را کاهش دهد. ترامپ در توئیتر نوشت: «ما از کشورهای خاورمیانه محافظت می‌کنیم، آن‌ها بدون ما مدت طولانی امن نخواهند ماند، با این وجود آن‌ها همچنان فشار می‌آورند تا قیمت نفت بیشتر و بیشتر شود! ما این را به‌خاطر خواهیم سپرد. انحصار اوپک باید هم‌‌اکنون قیمت‌ها را کاهش دهد!» ترامپ پیش از این بارها از اوپک خواسته بود تا قیمت نفت را کاهش دهد. در پی کاهش صادرات نفت ایران – و همچنین ونزوئلا – قرار است در روز یکشنبه ۲۳ سپتامبر / یکم مهر کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) – غیراوپک (JMMC) با ریاست عربستان سعودی در الجزایر برگزار شود. ایران از آن بیم دارد که کشورهای امضاکننده این توافق تصمیم بگیرند به‌منظور حفظ قیمت نفت کمبود نفت ایران را با افزایش تولید خود در بازار جهانی جبران کنند. روسیه و عربستان سعودی بارها از این موضع صحبت کرده‌اند.

#حسن_نصرالله #اسرائیل را تهدید کرد و گفت #حزب_‌الله_لبنان موشک‌های دقیقی برای مقابله با اسرائیل دارد

#حسن_نصرالله، رهبر #حزب_‌الله_لبنان در مراسم روز عاشورا در بیروت، اسرائیل را تهدید کرد و گفت: «مقاومت امروز موشک‌های نقطه‌زن و غیرنقطه‌زن و امکانات و تسلیحات لازم در اختیار دارد و اگر اسرائیل جنگی بر لبنان تحمیل کند با سرنوشتی روبه‌رو خواهد شد که در هیچ روزی انتظار آن را نداشته است.» او گفت فقط این تکنولوژی سرنوشت نبرد را مشخص نمی‌کند بلکه «عنصر انسانی نیز بسیار مهم است». به‌گفته ارتش اسرائیل، حزب‌الله لبنان ۱۰۰ هزار تا ۱۲۰ هزار موشک کوتاه‌برد و چند صد موشک دوربرد در اختیار دارد. حزب‌الله در کنار حامی خود ایران از رژیم بشار اسد در سوریه حمایت می‌کند. دمشق و متحدان آن به‌طور منظم هدف حملات هوایی اسرائیل قرار می‌گیرند. یکی از اهداف این عملیات، جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته از ایران به حزب‌الله است. حسن نصرالله در سخنان خود همچنین حمایت از ایران در برابر تحریم‌های آمریکا را «واجب» خواند و دلیل تحریم‌های آمریکا را التزام ایران به «دین، جمهوریت، استقلال، حاکمیت و آزادگی» دانست.

مادر #فرهاد_میثمی: می‌خواستند با دستبند و پابند و #لباس_زندان فرهاد را به بیمارستان ببرند اما او قبول نکرد

#صدیقه_پیش‌نماز، مادر #فرهاد_میثمی، #فعال_مدنی که از تاریخ ۱۰ مرداد در بند چهار #زندان_اوین دست به #اعتصاب غذا زده، درباره وضعیت سلامتی فرزندش به شدت نگران است. او به کمپین حقوق بشر در ایران گفته است: «فرزند من در بیش از ۵۰ روز اعتصاب غذا بسیار وزن کم کرده و با افت فشار مواجه است. روز ۲۷ شهریور مسوولان زندان بالاخره به انتقال او به بیمارستان رضایت دادند اما می‌خواستند با دستبند، پابند و لباس زندان او را ببرند که فرهاد راضی به رفتن به این شکل نشده است.» صدیقه پیش‌نماز پرسیده است که چرا باید فرهاد میثمی را به عنوان یک فعال مدنی، به این شکل به بیمارستان منتقل کنند؟ او همچنین گفته است: «من واقعا نمی‌دانم باید به کجا مراجعه کنم. حال فرهادم وخیم است. بچه من سالم به زندان رفت و باید او را سالم به من تحویل بدهند. مگر می‌شود جان یک انسان برای سیستم قضایی کشور بی‌اهمیت باشد؟ من مادر باید به کجا صدایم را برسانم. بچه من یک پزشک سالم بوده که به زندان رفته و الان حالش نزار است.» مادر فرهاد میثمی به عدم دسترسی این فعال مدنی به وکیل نیز اشاره و اعتراض کرده و گفته است: «وکیلش دیروز و امروز به زندان اوین رفته اما مسئولان زندان به او اجازه ملاقات با موکلش را نداده‌اند.» فرهاد میثمی از روز ۹ مرداد بازداشت شده و به خاطر حمایت از اعتراضات زنان ایرانى علیه حجاب اجباری مورد انواع اتهامات امنیتى قرار گرفته است. میثمی از فردای روز بازداشتش دست به اعتصاب غذا زده است. سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای به بازداشت این فعال مدنی اعتراض کرده و خواهان آزادی او شده است.

معاون تشریفات رئیس‌ جمهوری اسلامی: هزینه سفر #روحانی به #نیویورک دو میلیون دلار نیست و ۱۰۰ نفر هم او را همراهی نمی‌کنند

معاون تشریفات رئیس‌ جمهوری اسلامی اعلام کرد که هزینه سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل برخلاف آنچه که مخالفان دولت ادعا کرده‌اند، ۲ میلیون دلار نیست و ۱۰۰ نفر هم رئیس جمهوری اسلامی را در این سفر همراهی نمی‌کنند. بهمن حسین‌پور گفته است روحانی اصرار دارد که در این سفر در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. به گفته معاون تشریفات رئیس‌ جمهوری اسلامی در سفر روحانی یک هیأت شش نفره به علاوه تیم حفاظت، تشریفات و رسانه‌ای او را همراهی خواهند کرد و این تعداد کمتر از یک چهارم همراهان احمدی‌نژاد در دولت نهم و دهم است.

#روسیه با برگزاری یک رزمایش مسیر تردد هوایی و دریایی از #قبرس تا ساحل شرقی #مدیترانه را به مدت یک هفته مسدود کرد

به گزارش هارتص به نقل از رسانه‌های قبرس وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که با برگزاری یک رزمایش مسیر تردد هوایی و دریایی از قبرس تا ساحل شرقی مدیترانه تا چهارشنبه آینده منطقه نظامی و مسدود است. فرمانده نیروی هوایی اسرائیل پنجشنبه ۲۰ سپتامبر/ ۲۹ شهریور در مسکو اطلاعات مربوط به نحوه سقوط هواپیمای نظامی روسیه را به کارشناسان وزارت دفاع این کشور تحویل می‌دهد. روسیه اما اعلام کرده که در هر حال سیستم‌های خودکار دفاع هوایی در سوریه مستقر می‌کند. دوشنبه ۱۸ سپتامبر /۲۷ شهریور هواپیمای نظامی ایلوشین-۲۰ روسیه در حال بازگشت به پایگاه هوایی حمیمیم بود که ۴ جنگنده اف-۱۶ اسرائیلی در حال هدف قرار دادن مناطقی در لاذقیه بودند. سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه با این حمله مقابله می‌کرد که اشتباهاً هواپیمای نظامی روسیه با ۱۵ سرنشین مورد اصابت قرار گرفت و در دریای مدیترانه سقوط کرد. ولادیمیر پوتین گفته اقدام تلافی‌‌جویانه روسیه عبارت خواهد بود از تقویت هر چه بیشتر امنیت نیروهای نظامی و زیرساخت نظامی روسیه در سوریه.

#بلومبرگ از خروج #فولکس_‌واگن از ایران خبر داد

بلومبرگ اعلام کرد که کنسرن خودروسازی #فولکس_واگن به فعالیت‌های خود در ایران پایان می‌دهد. بر اساس این گزارش، دولت آمریکا از فولکس واگن قول گرفته که تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را رعایت کند. اطلاعات این خبرگزاری بر داده‌های ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان، که مذاکراتی با فولکس واگن داشت، متکی است. فولکس واگن و دولت آمریکا، اظهارنظری در این‌باره نکرده‌اند. پس اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بسیاری از شرکت‌های خارجی فعالیت خود در ایران را متوقف کردند. آمریکا ۱۸ اردیبهشت / ۲۱ آوریل سال جاری از توافق هسته‌ای (برجام) خارج شد و سپس دور اول تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی را از ۱۵ مرداد/ ۶ اوت آغاز کرد. دور دوم تحریم‌های آمریکا که بیشتر تحریم‌های نفتی را شامل می‌شود از ۵ نوامبر / ۱۴ آبان به‌ اجرا در خواهد آمد.

وزارت خارجه #آمریکا: جمهوری اسلامی مهم‌ترین حامی #تروریسم در جهان است

وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه ۲۰ سپتامبر گزارش سالیانه خود درباره تروریسم را منتشر کرد. در این گزارش جمهوری اسلامی به عنوان مهم‌ترین حامی تروریسم در جهان معرفی شده. وزارت خارجه آمریکا ایران و شبه‌نظامیان متحدش را متهم کرده که حملاتی در خاورمیانه، اروپا، آمریکای جنوبی و آفریقا انجام می‌دهند. در این گزارش احتمال داده شده که ایران عده‌ای را هم برای فعالیت‌های تروریستی به ایالات متحده اعزام کرده است. دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای هرگونه حمایت از گروه‌های تروریستی را محکوم و ایالات متحده آمریکا را به بی‌ثبات‌ ساختن خاورمیانه متهم کرده است. براساس گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۸۵۸۴ حمله تروریستی در سراسر جهان به وقوع پیوسته که نسبت به سال قبل آن ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

سازمان امداد و نجات: طوفان و سیل ۹ استان ایران را درگیر کرد. در #شاهرود یک نفر جان خود را از دست داد و سه نفر مجروح شدند

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات اعلام کرده در ۲۴ ساعت گذشته ۹ استان‌ آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، گلستان‌، مازندران و همدان درگیر سیل، طوفان و رعد‌وبرق شده‌اند. امدادگران در ۲۱ شهر و روستا عملیات نجات انجام دادند و تعداد زیادی از حادثه‌دیدگان را اسکان اضطراری دادند. در شاهرود یک نفر کشته و سه نفر مفقود شده‌‌اند. به گفته مرتضی سلیمی امدادرسانی همچنان ادامه دارد و امدادگران در حال توزیع چادر و نایلون در بین آسیب‌دیدگان‌اند.

اطلاعات سپاه #کیومرث_مرزبان، طنزنویس ایرانی را بازداشت کرد. این نویسنده از حق ملاقات و دسترسی به وکیل محروم است. دلیل بازداشت او هم مشخص نیست

دیده‌بان حقوق بشر گزارش داده که مأموران اطلاعات سپاه پاسداران یکشنبه ۴ شهریور کیومرث مرزبان، طنزنویس ایرانی و از همکاران سابق رادیو زمانه را بارداشت کرده‌اند. در این گزارش گفته شده که پرونده کیومرث مرزبان در شعبه ۱ بازپرسی اوین در دست بررسی است و مسئولان قضایی هم به این نویسنده ایرانی تاکنون اجازه نداده‌اند با بستگانش ملاقات کند. «کمپین حقوق بشر» در گزارش دیگری گفته است که مرزبان سال گذشته برای دیدار با مادربزرگ بیمارش به ایران برگشته بود و در این یک سال مشکلی نداشت. اطلاعات سپاه و مسئولان قضایی اتهام و دلیل بازداشت این نویسنده ایرانی را اعلام نکرده‌اند. او از دسترسی به وکیل محروم است. کیومرث مرزبان مجله نمایشی «کارآگاه پورآرا» را برای رادیو زمانه تهیه می‌کرد.