ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت آمریکا ممنوعیت سفر افراد واکسینه‌شده به این کشور را لغو می‌کند

در شرایط همه‌گیری کرونا، آمریکا ممنوعیت سفر افراد واکسینه‌شده را لغو می‌کند. کاخ سفید در واشنگتن اعلام کرد که مقررات جدید از ماه نوامبر اعمال می‌شود. شهروندان خارجی که می‌خواهند به ایالات متحده سفر کنند باید واکسن کامل را تزریق کرده باشند. آن‌ها همچنین پیش از پرواز باید مدرک واکسیناسیون و نتیجه منفی آزمایش را که بیش از سه روز از آن نگذشته باشد، ارائه دهند. براساس این برنامه، شهروندان آمریکایی که واکسینه ‌نشده‌اند و می‌خواهند به ایالات متحده سفر ‌کنند، باید یک روز قبل از عزیمت به آن‌جا، تست کرونا گرفته و نتیجه منفی آن را ارائه دهند. برای مسافران واکسینه‌شده هیچ قرنطینه‌ای وجود نخواهد داشت. ممنوعیت ورود به آمریکا برای شهروندان اتحادیه اروپا و بریتانیایی‌ها نیز اعمال شده است. این قانون از مارس ۲۰۲۰ اجرا شد و به‌تازگی مورد انتقاد قرار گرفت. از جمله این موارد درخواست صنعت مسافربری برای کمتر کردن محدودیت‌ها بود؛ دست‌کم برای مسافرانی که در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی: کاهش سن واکسیناسیون سرعت گرفت

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی اعلام کرد که سن تزریق واکسن در اکثر استان‌ها به سرعت کاهش می‌یابد تا روند تکمیل برنامه واکسیناسیون کشوری سرعت بگیرد. به‌گفته وزارت بهداشت گروه‌های سنی زیادی می‌توانند به سامانه نوبت‌دهی واکسیناسیون مراجعه و زمان و محل دریافت واکسن را انتخاب کنند. بر این اساس متولدین ۱۳۸۳ و قبل از آن در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، همدان و یزد، می‌توانند با ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت، نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند. متولدین ۱۳۷۸ و پیش از آن در استان‌های بوشهر و هرمزگان، متولدین ۱۳۷۵ و قبل از آن در استان مرکزی، متولدین ۱۳۷۰ و پیش از آن در استان کهگیلویه و بویراحمد و متولدین ۱۳۶۸ و قبل از آن در استان‌های گیلان و مازندران و همچنین متولدین یکم مهر ۱۳۸۲ تا یکم مهر ۱۳۸۳، از جمله کسانی هستند که می‌توانند برای دریافت واکسن کرونا اقدام کنند. سید حسین صفوی رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: «توافق اولیه برای مهر این بود که ۳۰ میلیون دوز واکسن وارد شود، اما اکنون با توجه به پیگیری‌های انجام شده توانستیم این حجم را افزایش دهیم و امیدواریم در ماه آینده بیش از ۷۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود.» به گفته صفوی، در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون دوز موجودی واکسن کرونا در کشور داریم که در حال تزریق است. سامانه نوبت دهی واکسیناسیون کرونا اعلام کرد که برای متولدین اول مهر ۱۳۸۲ تا اول مهر ۱۳۸۳ (سن ورود به سال آخر متوسطه) باز شد و آن‌ها نیز می‌توانند برای ثبت نام و دریافت نوبت، به سامانه ثبت نام واکسیناسیون مراجعه کنند. براساس آمار وزارت بهداشت در روز دوشنبه ۲۹ شهریور، تاکنون ۳۰ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۹۸۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۴ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۹۶۵ نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. بدین ترتیب مجموع دوزهای واکسن تزریق‌شده در ایران براساس آمار رسمی به ۴۴ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۹۴۸ مورد رسید.

کاهش شدید بارندگی در ایران: تنها ۳۹ درصد از ظرفیت مخزن سدها پر شده، تراز ورود و خروج آب به سدها منفی است

مناطق گوناگون ایران در سال جاری با خشکسالی مواجه هستند و کاهش شدید بارندگی هم‌اکنون به کاهش میزان ذخیره آب در مخزن سدهای کشور انجامیده است. بنا به آمار وزارت نیرو، میانگین بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰–۱۳۹۹ تاکنون (اول مهر ۱۳۹۹ تا شامگاه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰) ۱۵۶ میلی‌متر بوده و نسبت به‌مدت مشابه در سال آبی قبل ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این میزان کاهشی ۳۴ درصدی نیز نسبت به میانگین بارندگی در دوره‌های مشابه نیم قرن اخیر نشان می‌دهد. بر اساس این آمار، حوضه آبریز «مرزی شرق» در حاشیه شرقی استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بدترین وضعیت را دارد و میزان بارندگی در آن نسبت به سال قبل ۷۰ درصد و نسبت به میانگین ۵۰ سال اخیر ۵۷ درصد کاهش یافته است. پس از آن حوضه آبریز «قره قوم» در شرق خراسان رضوی با کاهش ۶۵ درصدی نسبت به سال قبل و ۵۳ درصدی نسبت به میانگین ۵۰ ساله بدترین وضعیت را از سر می‌گذراند. مناطق پرآب‌تر ایران نیز با مشکل مواجه هستند: در حوضه آبریز «خلیج فارس و دریای عمان» ــ دومین حوضه پربارش ایران ــ میزان بارندگی‌ها نسبت به سال قبل ۵۳ درصد و نسبت به میانگین ۵۰ ساله ۴۱ درصد کاهش یافته است. در حوضه دریای خزر نیز بارش‌ها ۳۱ درصد نسبت به سال قبل و ۲۰ درصد نسبت به میانگین ۵۰ ساله کاهش داشته‌اند. این کاهش بارندگی‌ها باعث شده که تنها ۳۹ درصد از ظرفیت مخازن سدها معادل ۱۹,۶ میلیارد متر مکعب پر شود. سال گذشته ۵۵ درصد این ظرفیت معادل ۲۷,۷ میلیارد متر مکعب پر شده بود. همچنین تراز آب سدها منفی است و کل ورودی آب به سدهای ایران از ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا ۲۶ شهریور امسال ۲۹ میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب بوده اما کل خروجی به ۳۶ میلیارد و ۸۳۰ میلیون مترمکعب رسیده است. به‌طور کلی وضعیت مخازن سدها در استان‌های خراسان رضوی و شمالی، خوزستان، هرمزگان، تهران، سیستان و بلوچستان، گیلان، مرکزی و همچنین وضعیت مخزن سد کوچری گلپایگان نامناسب است. سوء مدیریت آب و تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین به بحران کنونی آب در ایران انجامیده‌اند.

در تیراندازی در دانشگاه پرم روسیه دست‌کم هشت نفر کشته و شماری از دانشجویان نیز مجروح شدند

به گزارش شبکه الجزیره مقامات محلی شهر پرم در ۱۳۰۰ کیلومتری مسکو اعلام کردند در جریان تیراندازی در دانشگاه این شهر دست‌کم هشت نفر کشته و شماری مجروح شدند. تعداد دقیق کشته‌شدگان و مجروحان هنوز مشخص نشده است. بر همین اساس یک دانشجو حدود ساعت یازده دوشنبه ۲۰ سپتامبر به روی هم‌کلاسی‌هایش آتش گشود. الجزیره می‌نویسد تصاویری که رسانه‌های محلی روسیه از این حادثه منتشر کردند دانشجویانی را نشان می‌دهد که در حال فرار از مهلکه‌اند. برخی از دانشجویان از پنجره‌های طبقه اول دانشگاه خود را به بیرون انداختند. برخی دیگر از دانشجویان نیز تلاش کردند پشت صندلی‌ها و میزها پناه بگیرند. اداره بهداشت شهرستان پرم اعلام کرده است که در این حادثه ۱۴ نفر از دانشجویان مجروح شدند.

خودکشی یک معلم در شهرستان گراش به خاطر پنج میلیون تومان؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس: اگر به آموزش و پرورش ربط داشته باشد توضیح می‌‌دهیم

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) فرهاد اسماعیلى، مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس، با اشاره به خودکشی یک معلم در شهرستان گراش گفت: «اگر این موضوع به آموزش و پرورش ربط داشته باشد باید پاسخ بدهیم» فرهاد اســماعیلى افزود: «معلم پیکر بى‌جانش هم جان مى‌بخشــد و اعضای بدن این معلم پس از مرگ مغزى توانست جــان ۷ نفر را نجات دهد.» مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس اما توضیح نداد که چرا خودکشی یک معلم به سبب فقر مالی و بحران معیشتی به آموزش و پرورش ربط ندارد. کانال صنفی معلمان ایران پنج‌شنبه ۲۵ شهریور از خودکشی یک دبیر ریاضی در استان فارس، به دلیل «تنگنای مالی» و ناتوانی برای تامین پیش‌شرط وام ۵۰ میلیون تومانی خبر داد. بر اساس این گزارش، غلام‌عباس یحیی‌پور، دبیر ریاضی اهل شهرستان گراش در استان فارس، پس از آن‌که موفق به تامین پنج میلیون تومان سپرده به عنوان پیش‌شرط بانک نشد خود را حلق‌آویز کرد و در پی مرگ مغزی جان باخت. کانال صنفی معلمان نوشته است که این معلم جوان پیش از خودکشی، در پیامی با درخواست یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرض به یکی از دوستانش نوشته بود که زجر فراوانی کشیده اما نمی‌خواهد آرامش خانواده‌اش را بر هم بزند. خبرگزاری رکنا نیز روز جمعه به نقل از برادر غلام‌عباس یحیی‌پور نوشت که این معلم ریاضی سال گذشته کارت اهدای عضو گرفته بود و به همین دلیل، «هفت عضو بدن» او پس از مرگش اهدا شد.

خبرنگاری که خبر قتل همسر ۱۴ ساله یک آخوند را بازتاب داده بود ۱۱ روز در زندان مرکزی خرم‌آباد بازداشت بود

روزنامه همدلی گزارش داده سینا قلندری، خبرنگاری که خبر قتل مبینا سوری ۱۴ ساله به دست همسر روحانی‌اش در لرستان را در رسانه‌ها بازتاب داد، ۱۱ روز در زندان مرکزی خرم‌آباد بازداشت بوده است. قلندری در مصاحبه‌ای به همدلی گفت دادستان به دادیار پرونده‌اش گفته است «جوری تنبیه‌اش کنید که دیگر چنین اخباری را منتشر نکند». این خبرنگار محلی در ادامه این مصاحبه درباره شرایط بازداشت‌اش در زندان خرم‌آباد گفت: «در مدت بازداشت شرایط جسمی خوبی نداشتم، بر اثر استرس بیماری زخم معده‌ام تشدید شده بود و خون‌ریزی معده داشتم؛ در این مدت همسرم چندین بار به قاضی پرونده و دادستانی مراجعه کرده و شرایط من را برای آنها تشریح کرده بود شاید به شرایط من رسیدگی کنند، اما در قرنطینه زندان مرکزی خرم‌آباد، چنین امکاناتی فراهم نیست. حتی داروهایی را که مصرف می‌کردم، به من نمی دادند. گاهی از فرط درد و خونریزی بی حال می شدم تا جایی که به محض آزادی از زندان در بیمارستان بستری شدم.» مبینا سوری ۱۴ ساله اهل رومشگان استان لرستان دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ به خاطر «سوءظن» به قتل رسید. مبینا سوری از قربانیان کودک‌همسری بوده و به عقد یک «روحانی جوان» درآمده بود.

سرداران سپاه در انتظار فتح استانداری‌ها، سردار عراقی به استانداری قزوین منصوب می‌شود

خبرگزاری تسنیم در روز ۲۰ شهریور لیستی از گزینه‌های نهایی استانداری‌های سراسر کشور منتشر کرد. بر اساس این لیست به جز در دو استان سیستان و بلوچستان و خوزستان که استاندارهایشان منصوب شده‌اند، در ۲۸ استان باقی‌مانده گزینه‌های نهایی عموما از میان سرداران سپاه هستند. از ۲۸ استانی که هنوز استاندارانشان تعیین نشده‌اند یک یا چند نفر از گزینه‌های نهایی در ۲۲ استان سابقه سپاهی دارند. برای نمونه، خبرگزاری ایلنا نیز با بررسی گزینه‌های استانداری قزوین اعلام کرده است که از میان ۱۲ نفری که نامشان در رسانه های مطرح شده است، سرداران سیروس صابری، محمدرضا مردانی، عبدالله عراقی، نعمت‌الله حکیم، سالارآبنوش و سرهنگ ابوالفضل طاهرخانی از اعضای سابق یا کنونی سپاه پاسداران هستند. این رسانه مانند تسنیم پیش‌بینی کرده است که در نهایت عبدالله عراقی به استانداری قزوین منصوب شود. سردار عبدالله عراقی هم‌اکنون ریاست اداره امنیت معاونت اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده دارد و به عنوان جانشین سابق فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شناخته می‌شود.

آتش‌سوزی در اردوگاه پناهجویان در جزیره ساموس یونان

شامگاه روز یکشنبه ۱۹ سپتامبر، ۲۸ شهریور یکی از مراکز اسکان پناهجویان در جزیره ساموس یونان واقع در دریای اژه دچار حریق شد. هنوز در مورد دلیل وقوع این آتش‌سوزی و تعداد مجروحین و خسارات وارده گزارشی منتشر نشده است. گفته شده است افراد حاضر در این اردوگاه به‌تازگی به مکان دیگری در همین جزیره منتقل شده‌اند. براساس آخرین گزارش از این اردوگاه، حدود ۵۰۰ پناهجو در آن زندگی می‌کردند. در روزهای گذشته یک اردوگاه پناهجویی جدید در ساموس افتتاح شده است. این اردوگاه جدید یکی از پنج اردوگاهی است که قرار است در جزایر یونان برای اسکان پناهجویان ساخته شود. اتحادیه اروپا برای مقابله با پناهجویان و ورودشان به دیگر کشورهای عضو این اتحادیه، ۲۷۶ میلیون یورو برای ساخت این پنج اردوگاه اختصاص داده است. ساخت این اردوگاه‌ها با انتقاد شدید سازمان‌های حقوق بشری روبه‌رو شده است. استفاده از سیم خاردار برای ساخت حصار بیرونی اردوگاه و بسته نگاه داشتن درب‌های ورودی این مکان‌ها را بیشتر شبیه زندان ساخته است. سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند علاوه بر این دو مورد، دولت یونان باید تجهیزات رفاهی درون اردوگاه‌ها مانند دسترسی به آب سالم لوله‌کشی، توالت‌های بیشتر و اختصاص بخش‌هایی برای خانواده‌ها را در نظر بگیرد. دولت یونان به‌دلیل بدرفتاری با پناهجویان مورد انتقاد شدید سازمان‌های حقوق بشری و نهادهای کمک‌رسان به مهاجران و پناهنده‌ها است.

کارتن‌خواب‌ها به‌دلیل نداشتن اوراق هویتی واکسینه نشده‌اند، منتظر نظر وزارت بهداشتیم

«سید مالک حسینی»، مدیر عامل سازمان رفاه شهرداری تهران می‌گوید وزارت بهداشت تاکنون اقدامی برای واکسیناسیون افراد فاقد اوراق هویتی برای مصونیت در مقابل کرونا انجام نداده است. او گفت که شهرداری تهران در تلاش است تا مستقل از وزارت بهداشت کار واکسیناسیون افراد بی‌خانمان، کارتن‌خواب‌ها و دیگر کسانی که به گرمخانه‌ّهای تهران مراجعه می‌کنند را انجام دهد. براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت، امور واکسیناسیون کرونا با کدملی انجام می‌شود. شهرداری تهران می‌گوید ۹۰ درصد کسانی که به گرمخانه‌های سطح تهران مراجعه می‌کنند بدون اوراق هویتی هستند. حسینی گفت که ۱۳ هزار خانوار در شهر تهران تحت پوشش سازمان رفاه شهرداری هستند که هنوز برنامه‌ای برای واکسیناسیون آن‌ها اعلام نشده است. این گروه از افراد شامل کودکان کار، زباله‌گردها، کارتن‌خواب‌ها، معتاد‌ها و زنانی هستند که سرپناهی ندارند. مدیرعامل سازمان رفاه گفت: «ما چندین بار با وزارت بهداشت، رئیس ستاد کرونای شهر تهران، شهردار وقت مکاتبه کرده و درخواست داده‌ایم. اما تقریباً هیچ اقدامی از سوی وزارت بهداشت برای این گروه در معرض خطر صورت نگرفته است. ما حتی اعتراضمان را هم نشان دادیم. شورای شهر هم چه در دوره قبل و چه در دوره جدید پیگیر موضوع بودند ولی تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است و ما هم نگران وضعیت این افراد هستیم.»

حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم، پس از تصویب مجمع عمومی سازمان خصوصی‌سازی، در حکمی، حسین قربانزاده، مشاور رئیس مجلس را به سمت معاون وزیر و رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی منصوب کرد. وزیر اقتصاد در این حکم بر مولدسازی املاک و دارایی‌های دولت به ویژه بهره‌گیری از ابزار مشارکت عمومی - خصوصی، ارتقای کیفی واگذاری‌ها و تقویت رقابت‌پذیری در اقتصاد به‌عنوان اولویت‌های دوره جدید مدیریت سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد. مطابق ماده ۱۱ اساسنامه سازمان خصوصی‌سازی، پیشنهاد وزیر اقتصاد برای انتصاب رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی باید به تصویب مجمع عمومی (هشت وزیر، رئیس سازمان برنامه و رئیس‌کل بانک مرکزی) برسد. حسین قربان‌زاده پیش از این سمت‌هایی چون مشاور اقتصادی رئیس مجلس، نماینده رئیس مجلس در کمیته شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، مدیر پروژه تنقیح قوانین کشور، مشاور معاون وزیر اقتصاد را بر عهده داشته است. او همچنین مدتی مدیر مسئول روزنامه همشهری بود.