نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت مهدی حمیدی شفیق فعال سیاسی-اجتماعی اهل تبریز

شامگاه امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ مهدی حمیدی شفیق فعال سیاسی-اجتماعی در خیابان ابوریحان تبریز بازداشت شد. مهدی حمیدی به همراه همسرش در خودروی شخصی بودند که متوجه می‌شوند تحت‌تعقیب هستند. چند موتورسوار لباس‌شخصی خوردوی آنها را متوقّف می‌کنند و با شکستن شیشه‌‌های خودرو به طرز بسیار خشنی این فعال مدنی را بازداشت می‌کنند.طبق این گزارش خودروی او نیز ضبط شده و بازداشت در حضور همسر مهدی حمیدی اتفاق افتاده است. تاکنون اطلاعی از دلیل بازداشت و ارگانی که او را بازداشت کرده‌ در دست نیست. شهر تبریز امروز همزمان با سایر شهرهای ایران شاهد تظاهرات اعتراضی گسترده‌ای بود. این اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی به دست گشت ارشاد نیروی انتظامی تهران در روزهای اخیر در بسیاری از شهرهای ایران آغاز شده است و ادامه دارد.

استاندار کردستان مرگ سه نفر در اعتراضات اخیر این استان را تأیید کرد اما آن را به گردن «دشمنان» انداخت

در چهارمین روز از اعتراضات مردمی به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، مسئولان جمهوری اسلامی به روال معمول یک به یک به صحنه می‌آیند تا سرکوب اعتراضات را به‌شکلی لاپوشانی کرده و خشونت‌ها را به «دشمنان انقلاب» نسبت دهند. در همین زمینه اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان سه‌شنبه ۲۹ شهریور از «مرگ مشکوک سه نفر در جریان اعتراضات اخیر کردستان» خبر داد و ضمن هشدار به خانواده‌ها گفت: «ضدانقلاب و گروهک‌های معاند به‌دنبال سناریوی کشته‌سازی هستند.» زارعی‌کوشا به کشته‌شدن یک شهروند دیواندره‌ای اشاره کرد و گفت: «براساس نظر متخصص، این فرد با سلاح جنگی کشته شده که هیچ کدام از رده‌های نیروهای مسلح از این نوع سلاح استفاده نکرده‌اند. قطعاً این یک سناریوی دشمن بوده که بلافاصله مشخصات و تصویر آن فرد در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شد.» او افزود: «آن‌ها (دشمنان) فرد دیگری را با همان شرایط در خودرویی در کنار بیمارستان سقز رها کرده بودند.» مسئولان جمهوری اسلامی در اعتراضات قبلی نیز هرگونه کشتار به‌دست نیروهای امنیتی خود را کتمان کرده و آن‌ها را به گردن «دشمنان انقلاب» انداخته‌اند.

قتل حکومتی مهسا امینی: اوین راستی، فعال حقوق زنان در مریوان بازداشت شد

بنا به اطلاعاتی که به دست «زمانه» رسیده است، اوین راستی، فعال حقوق زنان، سه‌شنبه ۲۹ شهریور در مریوان بازداشت شد. بازداشت او در پی اعتراض‌های شهروندان مریوان، همچون بسیاری دیگر از شهرهای ایران، به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی رخ داد. مهسا امینی ۲۲ ساله را که از سقز همراه با خانواده‌اش به تهران رفته بود، گشت ارشاد در روز ۲۲ شهریور دستگیر کرد. در همان روز و در بازداشت نیروهای پلیس امنیت اخلاقی، او به کما رفت و چهار روز بعد با مرگ مغزی و ایست قلبی در بیمارستان کسری درگذشت.

«توطئه‌سازی» حکومت آغاز شد ـ استاندار تهران می‌گوید برخی سفارتخانه‌ها در اعتراضات اخیر نقش داشته‌اند

در پی ادامه اعتراضات مردمی علیه قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، محسن منصوری، استاندار تهران سه‌شنبه شب ۲۹ شهریور در توئیتر نوشت: «بنا به گزارش دقیق دستگاه‌های متولی، در مسائل اخیر تهران، ردپای مداخله‌ برخی از سفارتخانه‌ها و سرویس‌های خارجی به وضوح مشاهده می‌شود.» منصوری افزود: «در بازداشت‌های شب گذشته تجمعات تهران، تبعه‌هایی از سه کشور خارجی دستگیر شدند.» این نخستین بار نیست که مقامات حکومتی جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند اعتراضات مردمی را به خارج و کشورهای خارجی مربوط کنند. این رویکرد تقریباً در تمامی اعتراضات گذشته نیز دیده شده است.

ابراهیم رئیسی در نیویورک با امانوئل مکرون دیدار کرد

به‌گزارش رویترز، بعد از ظهر سه‌شنبه ۲۹ شهریور / ۲۰ سپتامبر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی در حاشیه هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه دیدار کرد. بنا به این گزارش، مکرون گفت امیدوار است بتواند «تمام موضوعات» را با رئیسی به بحث بگذارد. این نخستین دیدار رئیسی با یک رهبر غربی از زمان انتخاب او در سال گذشته است. هنوز جزئیاتی از این دیدار منتشر نشده است. روز گذشته، کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد برای احیای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی پیشنهاد بهتری وجود نخواهد داشت و این به تهران بستگی دارد که اکنون تصمیم بگیرد. دیدار رئیسی و مکرون در حالی برگزار می‌شود که مذاکرات احیای برجام با بن‌بست روبه‌رو شده است و اعتراضات در ایران به مرگ مهسا (ژینا) امینی ۲۲ ساله ادامه دارد. مهسا امینی هفته گذشته پس از دستگیری در تهران به دلیل «لباس نامناسب» توسط گشت ارشاد، به کما رفت و در بیمارستان درگذشت. شواهد حاکی از آن است که سر مهسا امینی به‌شدت ضربه خورده و همین ضربات عامل مرگ او بوده است.

افزایش شهریه دانشگاه آزاد – رئیس دانشگاه آزاد: اگر پول ندارید به مناطق دورافتاده بروید

به‌دنبال اعلام افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی، رئیس این دانشگاه روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت: «دانشجویانی که شهریه برای آنها بالا است، می‌توانند به دانشگاهی که شهریه پایین‌تری دارد درخواست جابه‌جایی دهند.» او ضمن تأیید این‌که شهریه دانشگاه آزاد تا نزدیک به ۴۰ درصد افزایش داشته، در واکنش به اعتراض دانشجویان مبنی بر این افزایش غیرمنطقی، مدعی شد با توجه به «اتفاقاتی که در کشور افتاده» و این‌که هیأت دولت حقوق پایه را ۵۷ درصد افزایش داده «ما به‌طور متوسط ۳۳ درصد افزایش حقوق داشته‌ایم و بالارفتن شهریه‌ها منطقی‌ست». این ادعا در حالی مطرح می‌شود که کارمندان دانشگاه آزاد پیشتر در تجمع‌های متعدد خواستار افزایش حقوق شده و گفته بودند که برخلاف مصوبه دولت حقوق آن‌ها تنها بین ۷ تا ۱۰ درصد افزایش داشته است. رئیس دانشگاه آزاد افزود: «وزارت علوم هم افزایش شهریه را بین ۲۰ تا ۴۰ درصد مصوب کرده است که دانشگاه آزاد در برخی از واحدهای دانشگاهی کمتر از ۲۰ درصد افزایش شهریه داشته است. لذا دانشجویانی که مشاهده می‌کنند، در برخی واحدهای دانشگاهی شهریه برای آنها بالا است، می‌توانند به واحد دانشگاهی که شهریه پایین‌تر دارد درخواست جابه‌جایی دهند.» او در ادامه گفت: «شهریه دانشگاه آزاد را رشته محل‌ها تعیین می‌کنند. به‌عنوان مثال شهریه رشته حقوق در واحد تهران مرکز با شهریه همان رشته در واحد ملارد استان تهران متفاوت است. افزایش شهریه برخی از رشته‌های دانشگاه در شهرهایی که جزو مناطق محروم هستند، ۵ درصد بیشتر افزایش نداشته است.»

مهدی باقرزاده از فعالان عرصه تئاتر در اعتراضات تهران بازداشت شد

به‌گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی روز دوشنبه ۲۸ شهریور در جریان اعتراضات مردمی به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، مهدی باقرزاده از فعالان عرصه تئاتر را بازداشت کردند. یک منبع نزدیک به مهدی باقرزاده به هرانا گفت: «مهدی به‌طرز خشونت‌آمیزی توسط مأموران لباس شخصی در یکی از خیابان‌های تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.» تجمع روز دوشنبه مردم تهران، با دخالت مأموران امنیتی به خشونت کشیده شد و شماری از شهروندان بازداشت شدند.

نیروی انتظامی گیلان بازداشت ۲۲ نفر در اعتراضات رشت را تأیید کرد

سرهنگ حسین حسن‌پور، جانشین فرمانده انتظامی استان گیلان از بازداشت ۲۲ نفر در اعتراضات روز گذشته، دوشنبه ۲۸ شهریور مردم رشت خبر داد. اعتراضات مردم رشت به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی عصر دوشنبه در میدان مادر شهر رشت برگزار شد و مردم شعارهایی علیه حکومت و رهبران آن سر دادند. جانشین فرمانده انتظامی استان گیلان به روال همیشگیِ مسئولان جمهوری اسلامی، شرکت‌کنندگان در این اعتراض مردمی را به «برهم زدن نظم و امنیت عمومی و ایراد خسارت» متهم کرد و گفت این افراد «با هوشیاری پلیس» دستگیر و به مرجع قضائی معرفی شدند.