ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پلیس #بنگلادش: چهار تن از معترضان به یک پست فیسبوکی کشته شدند

پلیس بنگلادش خبر داد که در برخورد نیروهای امنیتی با معترضان به یک پستِ فیسبوکی چهار تن کشته شده‌اند. به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس» ناآرامی در جنوب بنگلادش و در واکنش به یک مطلب انتقادی درباره محمد، پیامبر اسلام، رخ داد. رئیس پلیس محلی گفت که خشونت‌ها روز یکشنبه ۲۰ اکتبر/۲۸ مهر در شهر برهان‌الدین در حالی به وقوع پیوست که معترضان خشمگین خواستار مجازات یک مرد هندو به خاطر یک کامنت در فیسبوک شدند. این مرد گذاشتن چنین کامنتی را انکار کرد و گفت که حساب فیسبوکی‌اش هک شده است. بر اثر تیراندازی پلیس که با هدف متوقف کردن جمعیت خشمگین صورت گرفت، علاوه بر کشته شدن چهار تن، دهها تن نیز زخمی شده اند. موارد متعددی از تنش‌های قومی و مذهبی در بنگلادش گزارش می‌شود، و اقلیت‌های این کشور از متحمل شدن تبعیض و خشونت شکایت دارند.

معاون وزیر اقتصاد: #نظام_بانکی ایران هم غربی است و هم شرعی

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد ایران در گفتگو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) نظام بانکداری در ایران را «هم شرعی و هم منطبق با استانداردهای بین‌المللی» توصیف کرد. محمدعلی دهقان دهنوی دلیل شرعی بودن #بانکداری در ایران را عدم وجود «ربا» در آن دانست و گفت: با این همه به اجرای قانون بانکداری انتقاداتی وارد است. او علت تاخیر در تصویب و اجرای قانون جدید بانکداری در مجلس را «عدم اجماع» دانست و تغییر در قانون را فرایندی زمان‌بر توصیف کرد. به گفته دهنوی، قانون بانکداری فعلی در اوایل دهه ۶۰ قرار بود به صورت موقتی اجرا شود، اما اکنون ۳۶ سال است که از اجرای آن می‌گذرد. او با این حال مشکلات نظام بانکی در ایران را نه از نوع قانون بلکه در خصوص مسائل اجرایی و مدیریتی دانست، و اظهار داشت: « ایراد اصلی به تغییر قوانین بانکی از سوی مجلس این است که اساسا نیازی به تغییر قوانین و در شرایط فعلی نیازی به ورود به این موضوع نیست.»

پاسخ #اتحادیه_اروپا به درخواست تردیدآمیز #بوریس_جانسون برای تمدید مهلت #برگزیت زمان‌بر خواهد بود

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دیپلمات‌های اروپایی بعد از یک جلسه ۱۵ دقیقه‌ای در روز یکشنبه ۲۰ اکتبر/ ۲۸ مهر گفتند که #اتحادیه_اروپا عجله‌ای برای پاسخ دادن به درخواست #بوریس_جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا ندارد. #پارلمان_بریتانیا دیروز شنبه از تصمیم‌گیری درباره توافق جدید جانسون با اتحادیه امتناع کردد و در عوض رای به «اصلاحیه تاخیر #برگزیت» داد؛ موضوعی که نخست‌وزیر را علی‌رغم میل خودش وادار کرد که از اتحادیه اروپا برای تمدید مهلت خروج درخواست مساعدت کند. جانسون که بنا بر قانون باید این درخواست را تقدیم اتحادیه می‌کرد، در ادامه خطاب به رهبران اروپایی نوشت که خود او شخصاٌ خواهان این تاخیرِ «عمیقاً فرساینده» نیست. مهلت برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه) در حال حاضر ۳۱ اکتبر است. در جلسه فوق‌العاده روز یکشنبه سفیران ۲۷ کشور اروپایی تصمیم گرفته شد که درخواست جانسون برای تایید به #پارلمان_اروپا ارجاع داده شود. پارلمان هفته آینده در استراسبورگ تشکیل جلسه خواهد داد. از آنجا که اتحادیه اروپا نیز برگزیت بدون توافق را برای نظم داخلی خود مشکل‌زا می‌دانند، احتمالا با تمدید مهلت آن موافقت خواهند کرد.

#اعتراضات در#شیلی: سه تن کشته شدند، دولت طرح افزایش قیمت را معلق کرد

در جریان اعتراضات مردم در شیلی سه تن کشته شدند. دولت طرح افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی را به حالت تعلیق درآورد. شهردار سانیتاگو، پایتخت شیلی گفت که در جریان اعتراضات مردم در روز شنبه ۱۹ اکتبر دستکم سه تن از معترضان براثر آتش سوزی در یک فروشگاه کشته شدند. به گفته او، دو تن از معترضان در محل حادثه جان باختند و یک تن دیگر پس از انتقال به بیمارستان فوت کرد. اعتراضات در شیلی از روز جمعه ۱۸ اکتبر در اعتراض به افزیش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی آغاز شد. دولت شیلی در واکنش به این اعتراضات برای اولین بار پس از دوران پینوشه، در برخی مناطق شهری نیروهای ارتش را مستقر کرد. رئیس جمهوری شیلی شامگاه شنبه ۱۹ اکتبر گفت که دولت او افزایش نرخ کرایه را به حالت تعلیق درآورده و صدای اعتراض مردم را شنیده است. براساس گزارش «الجزیره» از آغاز اعتراضات در شیلی ۳۰۰ تن از معترضان بازداشت شدند. شمار مجروحان غیرنظامی نیز ۱۱ تن گزارش شده است. پلیس هم گفته که ۱۵۶ تن از نیروهایش مجروح شدند.

#لبنان برای پرشمارترین تظاهرات ضددولتی آماده می‌شود

#لبنان یکشنبه ۲۰ اکتبر/ ۲۸ مهر برای چهارمین روزِ تظاهرات ضد دولتی آماده می‌شود. به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس» انتظار می‌رود که این کشور امروز شاهد یکی از بزرگترین تظاهرات در روزهای اخیر باشد. گزارش‌ها حاکی از حضور هزاران تن از همه سنین در میدان مرکزی بیروت هستند. معترضان پرچم‌های لبنان را تکان می‌دهند و شعار معروف «مردم خواهان سقوط رژیم هستند» را سر داده اند. تظاهرات روزهای اخیر لبنان یکی از بزرگترین اعتراضات مردمی این کشور در پنج سال اخیر است. این تظاهرات به بیروت محدود نیست و شهرهای اصلی و شهرستانهای این کشور از جمله طرابلس، صیدا، صور، النبطیه، بعلبک و غزیر را نیز در بر می‌گیرد. معرفی یک نظام مالیاتی جدید به عنوان بخشی از برنامه‌های ریاضت اقتصادی دولت به منظور جبران کسری بودجه سرمنشأ این ناآرامی‌ها بوده است. دولت لبنان به گفته وزیر دارایی این کشور با حدود ۸۶ میلیارد دلار بدهی روبرو است. برنامه‌های ریاضت اقتصادی یک نسخه جهانی دیکته شده برای بازپرداخت وام‌های دولت‌ها به موسسات مالی و اعتباری جهانی محسوب می‌شود. چهار وزیر، از جمله وزیر کار و وزیر امور اجتماعی، شنبه از مقام خود استعفا دادند، اما معترضان این عقب‌نشینی را کافی نمی‌دانند و خواستار کناره‌گیری دولت هستند.

#حسین_فریدون، برادر حسن روحانی، بعد از پذیرش در زندان به مرخصی اعزام شده است

حسین فریدون، برادر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران که به پنج سال زندان محکوم شده، تنها پس از چند روز به مرخصی اعزام شده است. منابع خبری نزدیک به محمود احمدی‌نژاد مدعی شده‌اند که برادر رئیس جمهوری همان روز نخست از زندان اوین به مرخصی اعزام شده است. خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، هم یکشنبه ۲۸ مهر به نقل از یک مقام قضایی که نامش فاش نشد، گزارش کرد: #حسین_فریدون یک مرحله از سوی زندان پذیرش شد و قبل از تعطیلات به مرخصی رفت. برادر حسن روحانی نخستین بار در جریان دستگیری مدیران بانکی بازداشت و به قید وثیقه آزاد شد. او به فساد مالی و ارتشاء محکوم شده است.

مرکز آمار ایران: قیمت #مسکن ۱۱۰ درصد و نرخ #اجاره‌بهاء ۳۵ درصد افزایش یافت

آخرین گزارش مرکز آمار ایران از قیمت زمین، مسکن و نرخ اجاره بهاء در سه ماه نخست امسال بیانگر افزایش هر سه شاخص در مقایسه با یک سال قبل است.براساس این گزارش میانگین قیمت زمین در بهار امسال در مقایسه با بهار ۱۳۹۷، ۱۷۵ درصد افزایش یافته است. افزایش قیمت زمین کاهش ساخت مسکن و همچنین کاهش آمار خرید و فروش را به دنبال داشته است. این مرکز میانگین افزایش قیمت آپارتمان در این دوره را هم ۱۱۰ درصد برآورد کرده است. افزایش قیمت مسکن در سال گذشته دوره انتظار برای خانه‌دار شدن را افزایش داده و وام‌های خرید مسکن را بی‌اثر کرده است. به گفته نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، وام مسکن کمتر از یک چهارم قیمت یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد. مرکز آمار میانگین افزایش نرخ اجاره بهاء را هم ۳۵ درصد اعلام کرد که حداقل ۱۰ درصد از رقم اعلام شده در نرخ تورم رسمی بیشتر است. گزارش نرخ تورم رسمی، شاخص رشد نرخ اجاره بهاء را ۲۵ درصد برآورد کرده است.

وزیر علوم: مسئولان #وزارت_بهداشت در باره #فروش_صندلی در #دانشگاه‌ها پاسخگو باشند

منصور غلامی، وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۲۸ مهر در واکنش به موضوع فروش صندلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت که مسئولان وزارت بهداشت باید در این باره پاسخگو باشند. او مدعی شد که «حتی یک مورد» هم فروش صندلی در دانشگاه‌های دولتی رخ نداده و گفت: «بهتر است مسئولان وزارت بهداشت در این باره پاسخگو باشند». به گفته غلامی، آنچه که تحت از آن به عنوان صندلی فروشی در دانشگاه‌ها نام برده می‌شود، «به این دلیل بوده که در مسیر انتقال دانشجویان از خارج به داخل، آیین نامه مربوطه برای تعدادی از افراد به درستی رعایت نشده است». وزارت بهداشت ایران پیش از این به صورت رسمی پذیرفته که ۲۱۱ صندلی دانشگاه به دانشجویان قلابی فروخته شده است. نمایندگان مجلس اما شمار صندلی‌های فروخته شده را بیشتر از رقم اعلام شده می‌دانند.

فرمانده پلیس تهران: طرح #مقابله_با_بدحجابی در تمامی پاساژها و مال‌های تهران اجراء می‌شود

فرمانده پلیس تهران می‌گوید: طرح مقابله با «بدحجابی» در تمامی مراکز فروش، پاساژها و مال‌های تهران اجراء خواهد شد. حسین رحیمی پیش از این گفته بود که این طرح که «ناظر دو» نامگذاری شده، در ۱۱ پاساژ و مال تهران به اجرا گذاشته شده است. او یکشنبه ۲۸مهر به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت که این طرح در «تمامی مناطق تهران» و تا زمانی که «همه پاساژ‌ها و مال‌های بزرگ را در بربگیرد»، اجرا خواهد شد.نیروی انتظامی ایران شهریور امسال اعلام کرد که طرح موسوم به «ناظر دو» را به منظور آنچه که مقامات ایران «بدحجابی» و «پوشش نامتعارف» عنوان می‌کنند، اجرایی خواهد کرد. بر اساس این طرح در تمامی مراکز فروش بزرگ مانند پاساژها و مال‌ها ماموران پلیس مستقر خواهند شد.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا: نظامیان آمریکا در #سوریه به #عراق منتقل می‌شوند

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا یکشنبه ۲۰ اکتبر/ ۲۸ مهر گفت که حدود یک هزار نیروی نظامی این کشور در سوریه به «غرب عراق» منتقل خواهند شد تا مانع رشد نیروهای دولت اسلامی (داعش) شوند. به گفته اسپر، ماموریت این نیروها «کمک به عراق» است. با این حال یک مقام وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری «رویترز» گفت که این برنامه نهایی نیست و ممکن است تغییر کند. آمریکا پس از اعلام دونالد ترامپ، خروج نیروهای نظامی‌اش از شمال شرقی سوریه را آغاز کرده است. خروج نیروهای آمریکایی از منطقه با تهاجم نظامی ترکیه به مناطق تحت کنترل نیروهای خودگران شمال شرق سوریه همزمان شده است. این تصمیم ترامپ با انتقادهای فراوانی در درون آمریکا و جامعه جهانی روبرو شده است.

یک نماینده مجلس: #شکاف_طبقاتی عمیق‌تر شده است، قانون #هدفمندی_یارانه‌ها بیمار است

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، یکشنبه 28 مهر شاخص نابرابری در ایران را «در مرز خطرناک» توصیف کرد و خواستار بازنگری در قانون هدفمندی یارانه‌ها شد. به گفته او شاخص نابرابری در ایران به مرز 43 درصد رسیده است و «یارانه پنهان به ثروتمندان بیشتر از فقرا داده می‌شود». این نماینده مجلس قانون هدفمندی یارانه‌ها را «بیمار» دانست که به «عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی» منتهی شده است. او خواستار بازنگری در قانون هدفمندی یارانه‌ها شد. دولت ایران از آغاز مهر امسال یارانه نقدی بخشی از یارانه بگیران را قطع کرده است. این اقدام در راستای حذف یارانه نقدی سه دهک درآمدی بالا صورت می‌گیرد.