ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل ناتو: همه شواهد نشان می‌دهند که ایران به روسیه پهپاد می‌دهد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پنج‌شنبه ۲۸ مهر / ۲۰ اکتبر در نشست خبری مشترک با اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد در بروکسل گفت: «به جزئیات اطلاعاتی که دریافت کرده‌ایم اشاره نخواهم کرد اما می‌توانم این را بگویم که همه شواهد نشان می‌دهند که ایران پهپادهای انتحاری به روسیه ارسال کرده است.» دبیرکل ناتو افزود: «آن‌چه ایران در حمایت از روسیه انجام می‌دهد را از نزدیک دنبال می‌کنیم. ایران را دعوت می‌کنیم به روسیه موشک یا پهپاد ندهد. هرگونه عرضه موشک نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.» ینس استولتنبرگ تمام کشورها از جمله ایران را دعوت کرد که از جنگ روسیه علیه اوکراین پشتیبانی نکنند. به‌گفته او حملات پهپادی به اوکراین، بر فوریت افزایش حمایت از اوکراین تأکید می‌کند و کشورهای عضو ناتو مانند آلمان، آمریکا، هلند و فرانسه در حال تحویل سامانه‌های پیشرفته پدافند هوایی بیشتر به اوکراین هستند. اتحادیه اروپا در صدد است نهادهای و مقامات جمهوری اسلامی را که مرتبط با تولید پهپاد و موشک هستند تحریم کند.

فرمانده سپاه کرمانشاه اعتصاب بازاریان در «برخی استان‌ها» را تأیید کرد

سردار سرتیپ بهمن ریحانی، فرمانده سپاه نبی‌اکرم استان کرمانشاه پنج‌شنبه ۲۸ مهر در اتاق بازرگانی این استان اعتصاب بازار در چند استان را تأیید و البته دلیل آن را «ترس» عنوان کرد. او گفت: «در ایام اخیر فضایی در داخل و خارج از کشور رخ داد و در برخی استان‌ها اصناف و بازار از ترس تعطیل شد.» او روشن نکرد که اصناف چرا باید از «ترس» مغازه‌های خود را ببندند، در حالی‌که منطقاً باید برعکس باشد. ریحانی همچنین مدعی شد که اصناف کرمانشاه «فریب رسانه‌های معاند و استکبار را نخوردند» و مغازه‌های خود را تعطیل نکردند. در حالی‌که در چهارمین هفته اعتراضات، در شماری از شهرهای استان‌ کرمانشاه از جمله سرپل‌ذهاب هم کسبه مغازه‌های خود را بسته بودند. فرمانده سپاه کرمانشاه همچون دیگر مسئولان حکومتی تلاش کرد معترضان را «مخالف دین» جا بزند و گفت آن‌ها «قرآن را به آتش می‌کشند، به مقدسات توهین می‌کنند و به‌طور قطع کافرند».

یک ماه مانده به جام جهانی فوتبال، عفو بین‌الملل ادامه نقض حقوق بشر در قطر را محکوم کرد

سازمان عفو بین‌الملل پنج‌شنبه ۲۸ مهر / ۲۰ اکتبر، یک ماه پیش از آغاز جام جهانی فوتبال از ادامه نقض حقوق بشر در قطر، میزبان جام جهانی، شکایت کرد. به‌گفته این سازمان مدافع حقوق بشر، کارگران در قطر همچنان مورد استثمار قرار می‌گیرند و اصلاحات قانون کار که چند سال پیش ارائه شد هنوز به اندازه کافی برای حفاظت و پشتیبانی از کارگران اجرا نشده است. عفو بین‌الملل می‌گوید کارگران میهمان که در تدارکات جام جهانی شرکت داشته‌اند، در شرایط تحقیرآمیزی به کار گرفته می‌شوند. از جمله دستمزد آن‌ها پرداخت نمی‌شود یا از یافتن شغل جدید منع می‌شوند. همچنین کارگران خانگی اغلب تا ۱۸ ساعت در روز بدون حتی یک روز مرخصی کار می‌کنند. فعالان حقوق بشر از قطر خواسته‌اند که به کار اجباری پایان دهد، در مورد مرگ کارگران تحقیق کند، تشکیل اتحادیه‌های کارگری را آزاد کند و صندوقی را برای پرداخت غرامت به کارگران آسیب‌دیده با فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) ایجاد کند.

در درگیری مرزی طالبان با نظامیان پاکستانی یک زن کشته شد

روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان پنج‌شنبه ۲۸ مهر / ۲۰ اکتبر به‌نقل از منابع محلی در قندهار از درگیری نیروهای طالبان و نظامیان پاکستانی در منطقه مرزی سپین‌بولدک خبر داد و نوشت یک زن بر اثر شلیک پاکستانی‌ها کشته شده است. بنا به این گزارش، در جریان این درگیری، دو طرف از سلاح‌های سنگین استفاده کرده‌اند. یک منبع گفته است تنش طالبان و نظامیان پاکستانی عصر دیروز در پی شلیک پاکستانی‌ها به شهروندان افغانستان بالا گرفت و نظامیان پاکستانی شب گذشته و صبح پنج‌شنبه نیز اقدام به شلیک‌های هوایی کرده‌اند. طالبان نیز با گلوله پاسخ داده‌اند. دروازه عمومی سپین‌بولدک نیز برای ساعتی مسدود شده و یکی از دروازه‌های فرعی آن همچنان مسدود است. مقامات طالبان این درگیری و کشته شدن یک زن را تأیید کرده و گفته‌اند نظامیان پاکستانی چهار بار با سلاح سنگین به خاک افغانستان شلیک کرده‌اند.

اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته را در زندان کتک زدند و به قرنطینه زندان رجایی‌شهر منتقل کردند

ژاله روحزاد، معلم بازنشسته و همسر اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته زندانی اعلام کرد که همسرش شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱، حدود ساعت ۹ شب در تماس کوتاهی که با خانواده داشت، از شرایط نامناسب زندان اوین و بند ۷ این زندان خبر داد و سپس تماس او را فوری قطع کردند. سندیکای کارگران شرکت واحد به نقل از همسر این کارگر بازنشسته زندانی نوشته است: «فردای آن روز خانواده به اوین مراجعه کرد و پس از ساعت‌ها بی‌خبری، در نهایت فردی در سالن ملاقات اسامی را یاداشت می‌کرد که شب تماس بگیرند ولی شب دوم هم در بی‌خبری محض گذشت، و باز خانواده این فعال کارگری ماندند با هزاران دل‌نگرانی که چه بر سر ایشان آمده است». دوشنبه ۲۵ مهر، اسماعیل گرامی مجدداً در تماس با خانواده از انتقال خود به قرنطینه زندان رجایی‌شهر خبر داد. به‌نوشته کارگران شرکت واحد، خانواده اسماعیل گرامی بسیار نگران سلامت او هستند چرا که طبق اطلاعات رسیده، او در جریان حوادث اخیر اوین مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته است. اسماعیل گرامی پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بود. شامگاه شنبه ۲۳ مهر در زندان اوین آتش‌سوزی بزرگی رخ داد که هنوز علت و ابعاد دقیق آن مشخص نیست. جمعی از خانواده‌های زندانیان مقابل زندان بودند که ساعت ۸ و نیم شب (در برخی منابع گفته شده حدود ۹) صدای انفجار شنیده شد، سپس صدای تیراندازی ممتد و فریاد. این وضع تا ساعت‌ها ادامه داشت. یاشار توحیدی، امیرعباس آزرم‌وند، ابوالفضل نژادفتح، محمد ایران‌نژاد، عادل گرجی و اسماعیل گرامی از جمله زندانیان بند هشت زندان اوین هستند که پس از واقعه شامگاه شنبه از این زندان منتقل شده‌اند.

تهدید نماینده اصفهان: تا حالا با رأفت بود

حسین میرزایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رویداد ۲۴ گفت: «نیرو‌های نظامی و امنیتی تاکنون با اغتشاشگران محکم برخورد نکردند و رأفت اسلامی را به کار بردند که اگر احیاناً در این جمعیت، معترضی هم وجود دارد یا فرد یا افرادی که با ناآگاهی وارد صحنه شدند، آسیب نبینند، ولی از این‌جا به بعد باید نیرو‌های نظامی و امنیتی محکم وارد عمل شوند تا بساط اغتشاشگران جمع شود.» هرانا گزارش داد که از ۲۶ شهریور تا ۲۷ مهر در جریان سرکوب خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی ۲۴۴ نفر از جمله ۳۲ کودک جان خود را از دست دادند و تخمین زده می‌شود بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیز بازداشت شده باشند.

وزیر علوم خبر داد: راه‌اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در پنجاه و هفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، اعلام کرد که به زودی قرار است نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها دفتر دایر کنند. زلفی‌گل گفت: «قرار شد یک دفتر در هر دانشگاهی به نماینده نیروهای مسلح اختصاص داده شود تا قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که با نیروهای مسلح قرار است انجام شود، از این طریق پیگیری شود.»

بهنام چگینی، فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر در اراک بازداشت شد

شامگاه چهارشنبه ۲۷ مهر، بهنام چگینی، فعال سیاسی، مدافع حقوق بشر و زندانی سیاسی سابق، در شهر اراک توسط چهار مأمور امنیتی بازداشت شد. مشخص نیست که کدام نهاد امنیتی او را بازداشت کرده است. شاهدان می‌گویند چگینی را حوالی ساعت ۲۱ در خیابان جنت اراک، بازداشت کردند. این اولین بازداشت بهنام چگینی نیست. او بارها برای فعالیت‌های سیاسی و دفاع از حقوق زندانیان سیاسی دیگر بازداشت شده است. اولین بازداشت او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ بود. در سال ۱۳۹۲ چگینی را در خیابان دستگیر و به بازداشتگاه سپاه اراک منتقل کردند. در بازداشت ۱۳۹۲، شعبه ۱۰۱ دادگاه انقلاب اراک، این زندانی سیاسی را به تحمل هشت سال زندان محکوم کرد.