ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در #حملات_هوایی_اسرائیل به مواضع #سپاه_قدس و سوریه بیش از ۲۰ نفر کشته شده‌اند

براساس اطلاعات تازه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، حملات هوایی اسرائیل به مواضع سپاه پاسداران و نیروهای دمشق در خاک سوریه باعث کشته شدن بیش از ۲۰ نفر شده است. ارتش اسرائیل چهارشنبه ۲۹ آبان / ۲۰ نوامبر اعلام کرد که «حملات گسترده‌ای» را به مواضع ارتش سوریه و نیروهای وابسته به ایران انجام داده است. در بیانیه ارتش اسرائیل آمده بود که هواپیماهای جنگنده نیروهای دفاعی این کشور ده‌ها هدف نظامی نیروی سپاه قدس ایران و نیروهای مسلح سوریه از جمله موشک‌های زمین به هوا، پایگاه‌های نظامی و انبارهای سلاح را مورد هدف قرار داده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داده است که پنج سرباز ارتش سوریه و ۱۶ نفر از شبه‌نظامیان طرفدار دمشق کشته شده‌اند. افزون بر این، مراکز درمانی سوریه گفته‌اند که چندین غیرنظامی نیز در میان کشته‌شدگان وجود دارند. این نخستین بار نیست که ارتش اسرائیل مواضع سپاه پاسداران در خاک سوریه را مورد حمله قرار می‌دهد. ارتش این کشور بارها دست به‌چنین حملاتی زده است و تاکنون چندین نفر از افراد سپاه پاسداران در این حملات کشته شده‌اند. جمهوری اسلامی اما هیچ‌گاه از این حملات سخنی نگفته است.

پس از ۲۲ ماه بازداشت، دادگاه انقلاب حکم شش تن از #فعالان_محیط زیست را اعلام کرد: در مجموع ۴۸ سال زندان

پس از ۲۲ ماه بازداشت، چهارشنبه ۲۹ آبان احکام شش تن از فعالان محیط زیست، بدون حضور وکیلان آن‌ها با حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی اعلام شد. نیلوفر بیانی به ۱۰ سال زندان و رد مال شش سال کار در سازمان ملل، مراد طاهباز به ۱۰ سال زندان، طاهر قدیریان و هومن جوکار هر یک به ۸ سال زندان و امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی هر کدام به ۶ سال زندان محکوم شدند. حکم سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه هنوز مشخص نشده است. بهمن ۹۶ این فعالان همراه با کاووس سیدامامی بازداشت شدند. دو هفته بعد مسئولان قضایی اعلام کردند که کاووس سیدامامی در زندان خودکشی کرده است اما خانواده و وکیل او خواستار بررسی بیشتر علت مرگش شدند. در اسفند سال گذشته، در ادامه بازداشت فعالان محیط زیست حسن راغ، عارف زارع، محمد زارع، عبدالرضا کوهپایه و علیرضا فرهادزاده نیز بازداشت شدند. مقام‌های قضائی اتهام این فعالان را جاسوسی عنوان کرده بودند که به اعتراض سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت اطلاعات منجر شد. از میان این بازداشت‌شدگان حسن راغ، عارف و محمد زارع و علیرضا فرهادزاده با تودیع وثیقه آزاد شده‌اند.

تنش در نشست #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی: کار به فحاشی کشید، روحانی جلسه را ترک کرد

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از درگیری لفظی حسن روحانی با حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست شب گذشته (سه‌شنبه ۲۸ آبان) شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد. بر این اساس رحیم‌پور ازغدی خواهان پاسخگویی رئیس جمهوری درباره ایجاد التهاب در ایران در پی افزایش قیمت بنزین شده بود که روحانی پاسخ او را به تندخویی داد و جلسه را در اعتراض ترک کرد. ظاهراً کار به فحاشی کشیده بود. به گفته سلیمی، روحانی «الفاظی را به کار برده که به هیچ وجه قابل قبول نیست.» محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پایان جلسه امروز (چهارشنبه ۲۹ آبان) هیئت دولت درباره علت درگیری میان روحانی و رحیم‌پور ازغدی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «من در جلسه نبودم‌.»

رئیس عقیدتی سیاسی دفتر فرماندهی کل قوا: #رهبری تمام هزینه‌های تصمیم اخیر را بر عهده گرفت

علی سعیدی، رئیس عقیدتی سیاسی دفتر فرماندهی کل قوای جمهوری اسلامی، در یک سخنرانی گفت: «رهبری در جریان فتنه اخیر تمام هزینه‌های تصمیم اخیر (گران کردن بنزین) را بر عهده گرفتند که اگر این اتفاق نمی‌افتاد معلوم نبود چه اتفاقی بیفتد.» او افزود: «در مورد سال ۹۸ تحلیل این بود که با توجه به مجموعه تدابیر و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب شرایط متفاوت پیش رفته است، اما متأسفانه برخی از بی‌تدبیری‌ها و عدم پیش‌بینی‌های لازم فتنه دیگری را رقم زد که ابعاد و گستردگی آن هنوز خیلی روشن نیست.» این سخنان سعیدی حاکی از آن است که مسئولان جمهوری اسلامی گمان نمی‌کردند که در پی گرانی ۳۰۰ درصدی بنزین اعتراضات گسترده‌ای در کشور شکل بگیرد. سعیدی با اشاره به انتخابات مجلس در اسفندماه آینده، گفت: «دشمن به دنبال براندازی با استفاده از دموکراسی از پنجره انتخابات است. مردم باید بدانند که در انتخابات به چه کسانی رأی بدهند که نظام استوار و ثابت قدم بماند و فتنه دیگری به وجود نیاید».

وزیر نیرو: پس از #گرانی_بنزین، آب و برق تا پایان سال گران نمی‌شود

رضا اردکانیان، وزیر نیرو چهارشنبه ۲۹ آبان گفت: «پس از افزایش قیمت بنزین به هیچ عنوان قیمت آب و برق تا پایان سال گران نخواهد شد لذا مردم نگران این موضوع نباشند». به‌گفته اردکانیان آب و برق فقط ۷ درصد در اردیبهشت ماه سال جاری گران شد. پیش از این غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در شهریور امسال اعلام کرده بود که افزایش قیمت بنزین برای سال جاری منتفی است. بیژن زنگنه نیز در اوایل سال جاری گرانی بنزین در سال جاری را رد کرده بود اما دولت ۲۴ آبان‌ماه جاری بدون اطلاع قبلی به‌شکل ناگهانی قیمت بنزین را ۳۰۰ درصد افزایش داد و موجی از اعتراضات سراسر کشور را فراگرفت. علی ربیعی، سخنگوی دولت روز چهارشنبه در گفت‌وگو با رادیو جوان عدم اطلاع‌رسانی درباره گران شدن بنزین را رد کرد و گفت این بحث «مدت‌هاست صورت می‌گیرد، اما مردم چون تصوری از آثار این تصمیمات نداشتند دقت نکردند، اما نخبگان به این موضوع دقت داشتند». ربیعی افزود: «مگر می‌توانستیم بگوییم فلان ساعت بنزین گران می‌شود. مگر سال‌های قبل خانه‌هایی را ندیدید که به دلیل انباشته کردن بنزین آتش گرفت و مگر آن صف‌های طولانی و آتش‌سوزی‌ها را ندیدیم. این تصمیمی ملی بود و ما باید کاری می‌کردیم که بنزین از پمپ بنزین‌ها به خانه‌ها منتقل نشود». او همچنین گران شدن بنزین به‌دلیل کسری بودجه دولت را هم رد کرد و گفت: «قرار نبود پولی گیر دولت بیاید و قرار بود ساختارها اصلاح شود و بیماری اقتصادی را درمان کنیم».

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی از تأثیر منفی #قطع_اینترنت بر سفرهای خارجی خبر داد

در حالی‌که اینترنت در ایران کاملاً قطع شده است، رحمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی از تأثیر منفی قطع دسترسی به سایت‌های خرید و فروش بلیت پرواز‌های خارجی خبر داد و گفت: «سفر که فقط جنبه تفریحی ندارد. باید زمان قطع اینترنت برای این گروه پیش‌بینی‌هایی می‌شد». رفیعی گفت: «آژانس‌ها به خاطر شبکه اینترنت داخلی (اینترانت) امکان خرید و فروش بلیت قطار و یا هواپیما در مسیر‌های داخلی را دارند، اما خیلی از مردم چنین دسترسی ندارند». به‌گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی «باید در این شرایط که اینترنت قطع شده است ابزاری برای مسافران تأمین شود». اعتراضات مردمی در ایران با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین از جمعه ۲۴ آبان آغاز شد. این اعتراضات به سرعت به بیش از ۱۰۰ شهر ایران گسترش یافت و به خواسته‌های سیاسی فرارویید. در پی گسترش اعتراضات، شورای امنیت کشور به‌شکل بی‌سابقه‌ای اینترنت را به‌طور کامل قطع کرد و در سکوت خبری و جلوگیری از اطلاع‌رسانی، نیروهای امنیتی به مقابله خشونت‌بار با معترضان برخاستند. رحمت‌الله رفیعی درباره تأثیر گرانی بنزین گفت: «توجیه آورده‌اند مردم، چون "دور دور" می‌کردند و بنزین زیاد مصرف می‌شد آن را گران کرده‌اند. اگر می‌خواهند جلوی زیاده‌روی مصرف در بنزین را بگیرند پس چرا جلو قاچاق سوخت را که تریلی تریلی انجام می‌شود، نمی‌گیرند».

#بیژن_زنگنه، #وزیر_نفت: افزایش قیمت #بنزین بین ۳۰ تا ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد می‌کند

بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی اعلام کرد که در ایران روزانه ۶۴ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای با قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان توزیع می‌شود. به این ترتیب با احتساب افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت بنزین در این بخش، درآمد دولت از محل فروش بنزین در قالب «سهمیه‌بندی» بیش از ۳۲ میلیارد تومان در روز افزایش یافته است.این درآمد در یک سال در حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. زنگنه مصرف بنزین غیر سهمیه‌بندی را هم حدود ۳۰ میلیون لیتر در روز برآورد کرد که این رقم نیز اضافه درآمدی در حدود ۶۰ میلیارد تومان در روز را ایجاد خواهد کرد که در سال این رقم به بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد. به این ترتیب دولت روحانی با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین در ایران بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد دارد. اعتراضات مردمی جمعه ۲۴ آبان در واکنش به افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین آغاز شد، اما همزمان با سرایت به بیش از ۱۰۰ شهر ایران به تدریج سمت و سوی آن به مخالفت با تبعیض و شکاف طبقاتی و تغییر کرد.

روزنامه #جمهوری_اسلامی: #اعتراضات مسئولان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی را غافلگیر کرد

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله چهارشنبه ۲۹ آبان خود از غافلگیری نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی در برابر اعتراضات مردمی در بیش از ۱۰۰ شهر ایران خبر داد. جمهوری اسلامی نوشت: «در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بارها شاهد بودیم که مسئولان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی از تسلط زیرمجموعه‌های خود بر تحرکات دشمنان سخن گفتند و انصافاً ثابت کردند که در زمینه سخنرانی کردن هیچ کمبودی ندارند، ولی وظیفه آنها سخنرانی نیست. آنها باید تسلط خود و زیرمجموعه‌های خود را در عمل نشان‌ دهند و کاری کنند که عناصر وابسته قبل از آنکه بتوانند تشکیلات منسجمی به وجود بیاورند، در نطفه خفه شوند و هرگز امکان سوءاستفاده از فرصت‌ها و سوار شدن بر موج‌های مردمی را پیدا نکنند.» ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه با انتقاد از نحوه اجرای افزایش قیمت بنزین دولت روحانی را مسئول وقوع ناآرامی‌ها دانسته بود. اکنون ظاهراً جهت انتقادات از درون به بیرون تغییر کرده است.

روزنامه نزدیک به #خامنه‌ای: انتقام دخالت کشورهای مختلف در اعتراضات را با خسارت زدن به مراکز حساس و استراتژیک نظامی و اقتصادی آنها بگیریم

حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان در سرمقاله چهارشنبه ۲۹ آبان خود عربستان سعودی، آمریکا، اسرائیل و فرانسه را به دست داشتن در سازماندهی اعتراضات اخیر متهم می‌کند و ایم پرسش را مطرح می‌کند که «آیا می‌توانیم از حق قانونی خود برای مقابله به مثل صرفنظر کنیم؟! و اگر این حق قانونی و شناخته شده خود را نادیده بگیریم به مردم مظلوم ایران اسلامی ستم نکرده‌ایم؟!» و سپس خود پاسخ می‌دهد: «می‌پرسید چگونه؟ پاسخ این سؤال پیچیده نیست. دشمنان در کاخ شیشه‌ای نشسته‌اند و مراکز حساس و استراتژیک نظامی و اقتصادی آنها به آسانی قابل دسترسی است و می‌توان با تحمیل خسارت‌های سنگین مالی و نظامی، دشمن را به استیصال کشانده و به زانو درآورد.» شامگاه سه‌شنبه ۲۸ آبان خامنه‌ای در سخنانی که در جمع گروهی از فعالان اقتصادی ایراد کرد، معترضان را با دشمنی اشغالگر یکسان دانست و اعلام پیروزی کرد.