ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده چابهار در #مجلس_یازدهم: هنوز کارشناسی‌های لازم بر روی طرح تفکیک استان #سیستان‌وبلوچستان صورت نگرفته است

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی، ۳۰ آبان به خبرگزاری برنا در رابطه با طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان گفت: «معتقدم هنوز کارشناسی‌های لازم بر روی طرح صورت نگرفته است. این طرح باید اجماع نظر نخبگان، بزرگان و علما را به همراه داشته باشد و نیاز به بررسی‌های فراوان دارد. باید بررسی کرد که اجرای طرح‌های مشابه در دیگر استان‌ها چه مزایا و مشکلاتی را به همراه داشته است. برای بحث‌های کارشناسانه پیرامون این طرح زمان کافی وجود دارد. هنوز نمی‌توانم موافقت و یا مخالف خودم را با این طرح اعلام کنم اما تازمانی که اجماع نباشد، نمی توان روی این طرح کار کرد.» سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یازدهم همچنین گفت: «برای مردم استان اسم سیستان بسیار مهم است و تحت هیچ شرایطی نمی خواهیم، عظمت اسم بلوچستان از بین برود، زیبایی کشور به گوناگونی و تنوع قومی، فرهنگی و مذهبی است لذا حتما باید ملاحظات هویتی فرهنگی در طرح تفکیک استان، لحاظ شود.» طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به ۴ استان چهارشنبه ۲۸ آبان در صحن مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. طرح تقسیم نگرانی‌های متعددی برای ساکنان این استان به همراه دارد، از حذف نام «بلوچستان» گرفته تا تخصیص امکانات بیشتر به برخی مناطق و شدت گرفتن تبعیض. خردادماه سال جاری نیز کارزاری به نام «نه به تقسیم استان سیستان و بلوچستان» شکل گرفت که تنها در مدت یک‌ماه بیش از ۱۱ هزار نفر آن را امضا کردند.

لایحه #بودجه۱۴۰۰ تا ۱۵ آذر به #مجلس شورای اسلامی فرستاده خواهد شد

حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رئیس جمهور جمعه ۳۰ آبان اعلام کرد پیش‌بینی می‌کند دولت به مانند گذشته در موعد قانونی مقرر، یعنی تا پانزدهم آذر ماه، لایحه بودجه سال آینده را به مجلس شورای اسلامی ارسال کند. حسینعلی امیری با اشاره به این که رئیس جمهور بخش‌نامه بودجه را از مدت‌ها پیش به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده گفت: «ستاد بودجه دولت هم از خیلی وقت پیش کارش را شروع کرده و دستگاه‌های اجرایی مدت زیادی است با سازمان برنامه و بودجه جلساتی برای تهیه و تنظیم بودجه‌های مربوطه دارند و در آن درآمد‌ها و مصارف بررسی می‌شود.» به گفته معاون رئیس جمهور در امور مجلس از هفته آینده جلسات نهایی کردن لایحه بودجه در دولت ادامه خواهد یافت. یکی از مواردی که در بودجه ۱۴۰۰ مورد اختلاف است، تنظیم بودجه با قیمت دلار ۱۱ هزار تومانی است. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه روز چهارشنبه ۲۸ آبان در حاشیه جلسه مجلس گفت: «نرخ ارز را به گونه‌ای محاسبه کرده‌ایم که بین ۱۱ هزار تومان تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان باشد. قیمت نفت هنوز نهایی نشده، اما برآورد اولیه ما ۴۰ دلار است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر تماس #عراقچی با تیم #بایدن را تکذیب کرد

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک نوشته بود سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران از طریق لابی‌هایی به تیم جو بایدن، برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیام داده که آمریکا پیش از آغاز هرگونه مذاکره‌ای بدون پیش شرط به برجام بازگردد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این‌باره گفت: «این خبر کاملاً ساختگی است». خطیب‌زاده افزود: «در نیویورک همان روز توسط دفتر نمایندگی جواب داده شده که هیچ تماسی مستقیم یا غیرمستقیم نبوده است.» نیویورک تایمز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته بود ایران مایل به توقف موقت غنی‌سازی اورانیوم یا کاهش سطح ذخایر اورانیوم خود نیست و زمانی به تعهدات کامل خود بازخواهد گشت که آمریکا به تعهدات خود بازگردد.اما به‌نوشته این روزنامه تیم جو بایدن گفته است هیچ پیامی از طرف ایرانی دریافت نکرده است و رسیدگی به مسأله برجام پس از مراسم تحلیف بایدن انجام خواهد شد.

پیرترین مرد ایرانی در ۱۳۹ سالی درگذشت

احمد صوفی ۹ اسفند ۱۲۶۰ هجری شمسی در روستای قشلاق از توابع دهستان مرخز بخش مرکزی شهرستان بانه به دنیا آمد و ۲۸ آبان ۱۳۹۹ در ۱۳۹ سالگی در اثر کهولت سن درگذشت. با توجه به همه‌‌گیری ویروس کرونا در ایران مراسم ترحیم برای او برگزار نشد ولی در اعلامیه ترحیم‌‌اش نوشته بودند: پیرترین مرد ایرانی درگذشت. احمد صوفی در محله میدان آهنگران سقز زندگی می‌کرد. او خودش هیچگاه صاحب فرزند نشد، بلکه با زنی ازدواج کرد که پنج فرزند داشت و سرپرستی آن‌ها را به عهده گرفت و به این ترتیب صاحب یکصد نوه شد. اگر تا ۹ اسفند ۹۹ عمرش به دنیا باقی بود، ۱۴۰ سالگی خودش را هم می‌توانست جشن بگیرد.

پیروزی #بایدن در ایالت جورجیا تأیید شد

بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت جورجیا پیروزی جو بایدن، کاندیدای حزب دموکرات را تأیید کرد. برَد رافنسپرگر، بلندپایه‌ترین مقام انتخاباتی ایالت جورجیا و از اعضای حزب جمهوری‌خوا اعلام کرد که بازشماری آرا با دست انجام شد و «شمارش اصلی ماشینی آرا به‌درستی نشان‌دهنده برنده انتخابات است». مقام‌های ایالتی جورجیا با فشار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی به‌دلیل نزدیکی آرای او و بایدن در این ایالت تصمیم به بازشماری آرا گرفتند. بایدن در شمارش ماشینی آرا حدود ۱۴ هزار رأی از ترامپ بیشتر داشت. پس از بازشماری آرا تعداد آرای بیشتر او به حدود ۱۲ هزار و ۲۰۰ رأی کاهش یافت. ایالت جورجیا ۱۶ رأی الکترال دارد. بدین ترتیب برای نخستین بار از سال ۱۹۹۲ تاکنون یک نامزد دموکرات در جورجیا به پیروزی می‌رسد. جنا الیس، مشاور حقوقی تیم انتخاباتی ترامپ بلافاصله نتیجه بازشماری آرا در جورجیا را زیر سئوال برد. بایدن ، ترامپ را به‌دلیل آن‌که هنوز نتایج انتخابات را به‌رسمیت نشناخته مورد انتقاد قرار داده است. او به خبرنگاران درباره «بی‌مسئولیتی باورنکردنی» جمهوری‌خواهان سخن گفت و افزود «رفتار ترامپ شرم‌آور است». بایدن در مورد نیاز به اقدام قانونی در صورت امتناع ترامپ از انتقال مسالمت آمیز قدرت و نپذیرفتن نتایج انتخابات، گفت: «نیازی به اقدام قانونی بیش از انتقال نمی‌بینم».