نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استاندار خوزستان: بخشی عمده کشاورزان به دلیل بی‌آبی از تابستان موفق به کشت نشده‌اند

استاندار خوزستان گفته که وضعیت بی آبی در این استان به هیچ وجه در شرایط مناسبی نیست. صادق خلیلیان وضعیت ذخیره سدهای استان را «نگران کننده» خواند و گفت: تراز سدها در خوزستان منفی شده و بخش عمده کشاورزان استان خوزستان از تابستان تا کنون موفق به کشت خود نشده‌اند. به گفته او ساکنان این استان برای آب آشامیدنی هم با مشکل روبه‌رو هستند: «بخشی از شهرهای استان از آب شیرین‌کن برای آب آشامیدنی استفاده می‌کنند و در بخش‌های شمالی استان با وجود سدها، آب آشامیدنی برخی روستاها دچار مشکل شده که آبرسانی از طریق تانکر انجام‌ می‌شود.». بی آبی در شهرهای خوزستان در تابستان امسال موجب اعتراضات چند روزه در شهرهای مختلف شد. این اعتراضات با خشونت پلیس همراه شد و حداقل هفت نفر کشته و ده‌ها تن نیز بازداشت شدند.

رئیسی خواهان لغو محدودیت شبانه تردد شد

ابراهیم رئیسی، رییس دولت ایران روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار آن شد که با توجه به واکسیناسیون عمومی، ممنوعیت تردد شبانه در شهرها لغو شود. ابراهیم رئیسی در جلسه امروز تاکید کرده که اعمال کنترل‌های هوشمند باید ادامه داشته باشد. او گفته به هر میزان که ابعاد و حجم کنترل‌های هوشمند افزایش می‌یابد، می‌توان محدودیت‌های غیر هوشمند را کاهش داد. ولی اسماعیلی، عضو ستاد ملی کرونا هم خبر لغو محدودیت‌ها را تایید کرده و گفته از اول آذرماه محدودیت تردد شبانه برداشته می‌شود. ولی اسماعیلی اعلام کرده  تدوام ممنوعیت تردد شبانه خودروها در شهرها هیچ سندیت علمی و منطقی ندارد. او گفته از وزارت کشور و سایر متولیان خواسته‌ایم تا مدارک و مستندات مثبت در اجرای این طرح را ارائه کنند که تاکنون این امر محقق نشده و به صراحت باید گفت این طرح دیگر هیچ ثمره و نتیجه‌ای به همراه ندارد. طرح محدردیت تردد شبانه یک ‌سال است که در ایران اجرا می‌شود و مردم می‌گویند دولت با استمرار اجرای آن انگیزه کسب درآمد دارد.

«افراد ناشناس» در ورودی دفتر نماینده‌ای که گفته بود «در اعتراضات آبان به مردم شلیک کردم» را به آتش کشیدند

خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است از آتش زدن تابلو و در ورودی دفتر حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خبر داده است. به روایت فارس این حادثه شامگاه جمعه ۲۸ آبان و از سوی «افراد ناشناس» رخ داده است. نماینده رباط کریم در مجلس این واقعه را تأیید کرده اما توضیح بیشتری در باره آن نداده است. نوروزی چند روز قبل در گفت و گو با «دیده بان ایران» گفته بود که در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ خودش به معترضان شلیک کرده است و هیچ‌کس نمی‌تواند او را محاکمه کند. این نماینده مجلس به فاصله کوتاهی مصاحبه را تکذیب کرد.

سخنگوی کانون صنفی معلمان: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش «بیشتر از اینکه یک مدیر فرهنگی باشد، بیزینس من است»

یوسف نوری سومین گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی (عضو هیات مرگ کشتار زندانیان سیاسی) برای وزارت آموزش و پرورش است که به گفته محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران «بیشتر از اینکه مدیر فرهنگی باشد یک بیزینس من است». سایت «رویداد ۲۴» که به بخشی از اصلاح طلبان در ایران نزدیک است، فهرستی از فعالیت‌های اقتصادی یوسف نوری را منتشر کرده که نشان می‌دهد او او عضو هیات مدیره شرکت‌های مختلفی در حوزه مالی، پتروشیمی، دارو و درمان و واردات و صادرات بوده است. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پیش از این رییس هیات مدیره شرکت «عصر پویشگران همتا»، نایب‌رییس شرکت «پتروشیمی جهرم»، نایب‌رییس شرکت «مهد امید آرین» و نایب‌رییس شرکت «ترنم بهار آفرین» بوده و هنوز هم در برخی از این شرکت‌ها سمت دارد. محمد حبیبی در پیوند با این موضوع گفته «شرکت مهد امید آرین که یوسف نوری نایب رییس آن بوده، سرمایه‌گذار اصلی احداث پتروشیمی جهرم است. پتروشیمی جهرم به گفته فرماندار جهرم بعد از ۱۰ سال و هزینه میلیاردی از بیت‌المال همچنان به صورت یک زمین خالی است. یوسف نوری که همزمان نایب رییس شرکت سرمایه گذار و شرکت در حال احداث بوده است سال ۹۸ نماینده قرارگاه خاتم الانبیا در دولت و مجلس می‌شود. این در حالی است که همچنان در سمت‌های قبلی هم حضور داشته است.» مجلس پیش از این به مسعود فیاضی و حسین باغگلی برای وزارت آموزش و پرورش رأی اعتماد نداد.

هشدار وزارت بهداشت: هوا تهران برای همه گروه‌ها ناسالم است

عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ایران خواستار تشکیل «کارگروه اضطرار» برای «تصمیم عاجل» در باره آلودگی هوای تهران شد. او گفت که «آلودگی هوا به معضل جدی پایتخت تبدیل شده است». به گفته شاهسونی در روز شنبه ۲۹ آبان ۱۶ ایستگاه در تهران در وضعیت «ناسالم برای همه گروه‌ها» قرار دارند. او گفت: شاخص این مناطق بالای ۱۵۰ است. این مقام مسئول از سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان خواست «تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند» و به ورزشکاران و شاغلان توصیه کرد «از ورزش در فضای باز پرهیز کنند» و «کمتر در فضای باز حضور داشته باشند».

دو هزار کودک در متروها کار می‌کنند: دعوت بهزیستی از شهرداری برای «ساماندهی» کودکان کار

مدیرکل بهزیستی استان تهران می‌گوید در فصل زمستان حدود دو هزار کودک در متروها کار می‌کنند. امین شاهرخی در گفت‌وگو با ایسنا، گفته ساماندهی کودکان کار و زباله‌گرد مساله قانونگذار است و می‌طلبد قانونگذار و مجری قانون با یگدیگر به طور هماهنگ این مساله را برطرف کنند. به گفته شاهرخی با وجود اینکه قانونگذار گفته کار کودکان زیر ۱۸ سال ممنوع و شامل جرائم سنگینی است در اجرای قانون مشکلاتی وجود دارد. مدیرکل بهزیستی استان تهران گفته که کودکان کار به بازارچه‌ها و مترو تغییر مکان داده‌اند. او از شهرداری خواسته کودکانی که در متروها کار می‌کنند در فرآیند ساماندهی «کودکان خیابانی» قرار گیرند. دعوت از شهرداری برای ساماندهی کودکان کار در حالی است که شهرداری و نیروی انتظامی از واژه «جمع آوری» درباره کودکان کار استفاده می‌کنند و این تصور را القا می‌کنند که کودکان کار مجرم‌ و «ولگرد» هستند. این در حالی است که بنا بر داده‌های آماری سازمان تامین اجتماعی، اکثریت غالب کودکان کار دارای خانواده هستند و شب‌ها به خانه باز می‌گردند. آمار معتبری از کودکان کار در ایران وجود ندارد. مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اواخر خردادماه ۱۳۹۸ شمار کودکان کار در ایران را در حدود ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد حال آن که منابع مستقل و تشکل‌های حامی این کودکان، از وجود میلیون‌ها کودک کار در ایران می‌گویند.

سپاه می‌گوید یک کشتی خارجی را به دلیل قاچاق گازوئیل توقیف کرده است

یک فرمانده سپاه پاسداران ایران روز شنبه گفت که سپاه یک کشتی خارجی را به اتهام قاچاق گازوئیل در آب های خلیج فارس توقیف کرده است. سرهنگ احمد حاجیان فرمانده ناو ۴۱۲ ذوالفقار در شهرستان پارسیان گفت: «یک کشتی خارجی حامل گازوئیل قاچاق توقیف شد.» او گفته که پس از بازرسی بیش از ۱۵۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق کشف شد. حاجیان گفته ۱۱ خدمه کشتی برای بازجویی بازداشت شدند. او ملیت کشتی یا جزئیات مربوط به زمان توقیف آن را ارائه نکرد. این حادثه آخرین مورد از توقیف کشتی‌ها در خلیج فارس است. در سال‌های اخیر سپاه پاسداران به چندین کشتی حمله یا آنها را توقیف کرده است. حاجیان گفته که برای حفاظت از اقتصاد ایران، ناو تیپ ذوالفقار با قاچاق سوخت در دریا «قاطعانه برخورد خواهد کرد».