نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

غزل قاسمی‬⁩، دوست دختر بهنام لایق‌پور‬⁩، از جان‌باختگان #اعتراضات_سراسری در رشت را بازداشت و به بیمارستان روانی منتقل کردند

بنا به اطلاعی که از طریق منابع آگاه به زمانه رسیده، ⁧‫غزل قاسمی‬⁩، دوست دختر بهنام‌لایق‌پور‬⁩ از جان‌باختگان اعتراضات سراسری در رشت ۲۵ آبان بازداشت و سپس به بیمارستان روان‌پزشکی شفا در رشت منتقل شده است. ‏تاکنون خانواده هیچ اطلاعی از وضعیتش ندارند و غزل قاسمی تماسی با آنها نداشته است. بهنام لایق‌پور قرار بود تا قبل از عید ۱۴۰۲ با غزل ازدواج کند، اما چهارشنبه ۳۰ شهریور مقابل چشمان او کشته شد.

سپاه تهدید کرد که نیروهایش را برای سرکوب اعتراضات در شهرهای کردنشین افزایش خواهد داد

قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای تهدید کرد که نیروهایش را برای سرکوب اعتراضات در شهرهای کردنشین افزایش خواهد داد. این قرارگاه در بیانیه خودش، بنا به عادت همیشگی جمهوری اسلامی، معترضان را «تروریست» خواند و نوشت: «بدنبال تحرکات اشرار و گروهک‌های تروریستی تجزیه طلب ضدایرانی در شمال غرب کشور و ایجاد شرارت و ناامنی در برخی مناطق، نیروی زمینی سپاه با تقویت نیروهای خودی در محدوده جغرافیای ماموریتی و بهره‌گیری از همکاری مردم غیور بومی به مقابله قاطعانه با عوامل ناامنی در منطقه می‌پردازد.» مهاباد در آذربایجان غربی به طور خاص از دیروز صحنه اعتراضات گسترده و سرکوب شدید نیروهای امنیتی بود. امروز در شهرهای دیگری همچون جوانرود و مریوان نیز سرکوب شدیدی گزارش شده است. در ویدئوهایی که یکشنبه شب ۲۹ آبان از مهاباد و مریوان و برخی شهرهای دیگر منتشر شده اند، صدای ممتد تیراندازی به گوش می‌رسد. در ویدئویی از مریوان، معترضی پوکه‌های فشنگ‌های نیروهای امنیتی را دردست دارد و می‌گوید: «امشب با گلوله‌های جنگی حمله کردن. مرگ بر دیکتاتور». در ویدیوی دیگری از مهاباد، معترضی می‌گوید که هیچ کس اسلحه ندارد و معترضان تنها سنگ در دست دارند و اتهام اسلحه داشتن برای توجیه سرکوب است. میلاد محمدی، برادر شهریار محمدی جان‌باخته اعتراضات در بوکان هم در ویدئویی گفت که مبارزه مردم کردستان برای ایران است. با وجود این، جمهوری اسلامی به بهانه‌های کاذبی همچون تجزیه‌طلبی و تروریسم خشونت سرکوب در کردستان ایران را به شدت افزایش داده است.

دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی هنگامه قاضیانی، بازیگر سینما و تلویزیون را بازداشت کرد

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) یکشنبه ۲۹ آبان از دستگیری هنگامه قاضیانی، بازیگر سینما و تلویزیون خبر داد. ایرنا این بازیگر را به «حمایت از آشوبگری در طی روزهای گذشته‌ و دامن‌زدن به اغتشاشات با تهییج و ترغیب جامعه» متهم کرد و نوشت او با حکم قضایی توسط دستگاه امنیتی بازداشت شده است. به نوشته این خبرگزاری حکومتی، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اتهام «ارتباط با رسانه‌های معاند و ضدانقلاب» را نیز علیه هنگامه قاضیانی مطرح کرده است. این بازیگر شنبه شب تصویر خود را در حالی که بدون روسری در خیابانی در تهران موهای خود را از پشت و به شکلی که در هفته‌های گذشته به نماد مقاومت زنان ایران تبدیل شده می‌بست، منتشر کرد و در حساب اینستاگرام خود نوشت: «شاید این آخرین پست من باشد. از این لحظه به بعد، هراتفاقی برایم بیفتد، بدانید که من تا آخرین نفس کنار مردم ایران هستم.» مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران پیشتر اعلام کرده بود هنگامه قاضیانی به همراه سیما تیرانداز، باران کوثری، میترا حجار و الناز شاکردوست به‌دلیل «انتشار مطالب غیرمستند و تحریک‌آمیز» به دادسرا احضار شده‌اند.

بی‌خبری از وضعیت صبا عبداللهی، کنشگر فمینیست پس از بازداشت در اراک

بر اساس اطلاعات رسیده به زمانه، صبا عبداللهی، کنشگر فمینیست، دانش آموخته فلسفه غرب و سردبیر نشریه فمینیستی-دانشجویی «بی‌داد»، شامگاه بیست و چهارم آبان در شب زادروزش، توسط نیروهای اطلاعات سپاه در اراک بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. این کنشگر فمینیست لحظاتی قبل از بازداشت، در صفحه شخصی اینستاگرامش از یورش نیروهای امنیتی به منزل‌شان خبر داده بود. نیروهای امنیتی ضمن بازداشت صبا عبداللهی، منزل او را مورد تفتیش قرار دادند و برخی وسایل الکترونیکی اعضای خانواده را ضبط کرده و با خود بردند. بنا به اطلاع یک منبع آگاه صبا عبداللهی از زمان دستگیری تاکنون هیچ تماسی با خانواده‌اش نداشته است، به همین دلیل نگرانی‌ها درباره وضعیت سلامت و محل نگهداری او افزایش یافته است.

وزارت علوم برای پیشگیری از تجمع و به بهانه جام جهانی فوتبال مردان دانشگاه‌ها را روز دوشنبه از ساعت ۱۴ تعطیل‌ اعلام کرد

همزمان با فراخوان «شبکه دانشجویان انقلابی ایران آزاد» برای تجمع میلیونی پایان آبان، قاسم عمو عابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از ساعت ۱۴ فردا دوشنبه ۳۰ آبان خبرداد. او به خبرنگاران گفت: «در آستانه بازی تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل تیم ملی انگلیس در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، کلاس‌ها و بخش‌های اداری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فردا دوشنبه از ساعت ۱۴ تعطیل می‌شوند.» «شبکه دانشجویان انقلابی ایران آزاد» روز شنبه در بیانیه‌ای برای تجمع گسترده و تسخیر خیابان‌ها در شب بازی فوتبال ایران و انگلستان فراخوان داد. این فراخوان از مردم خواسته تا صرف‌نظر از نتیجه بازی فوتبال برای پایان‌دادن به استبداد دینی به خیابان‌ها بیایند. همزمان با ادامه اعتراضات مردمی و در شرایطی که نیروهای امنیتی در حال کشتار در شهرهای معترض از جمله در کردستان اند، حکومت ایران تبلیغات خود را برای مسابقات تیم ملی فوتبال در جام جهانی قطر افزایش داده است و امید دارد هیجانات مرسوم در جام جهانی فوتبال بتواند توجه‌ها را هم در داخل و هم در خارج از ایران از جنبش انقلابی جاری و سرکوب مرگبار مردم معترض بردارد. در ماه‌های گذشته با وجود سکوت اعضای تیم ملی فوتبال مردان نسبت به وقایع جاری، بسیاری از ورزشکاران به‌‌ویژه زنان ورزشکار با معترضان و شعار زن، زندگی، آزادی اعلام همبستگی کرده یا از ادامه فعالیت زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران کناره‌گیری کرده‌اند.

نوید افقه، نوازنده سرشناس تنبک در شیراز بازداشت شد

خانه موسیقی ایران بازداشت نوید افقه، نوازنده سرشناس تنبک را تأیید کرد. نوید افقه در شیراز دستگیر شده است. او پیشتر در سال ۸۸ نیز به خاطر شرکت در اعتراضات بازداشت شده بود. در مورد جزییات و نحوه بازداشت این هنرمند خبری منتشر نشده است. آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان جنبش اعتراضی اخیر در ایران در دست نیست اما برپایه برآورد منابع حقوق‌بشری نهادهای امنیتی تاکنون هزاران نفر را بازداشت کرده اند. طبق گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) از ۲۶ شهریور تا ۲۸ آبان ۱۴۰۱ دست‌کم ۱۷۲۵۱ نفر در سرتاسر ایران بازداشت شده‌اند که از این تعداد هویت ۲۹۰۶ نفر برای این نهاد حقوق بشری احراز شده است.

قرار بازداشت ماندانا صادقی تمدید شد

بر پایه اعلام یک منبع نزدیک به خانواده ماندانا صادقی، نویسنده و روزنامه‌نگار، قرار بازداشت او به مدت ۱۵ روز دیگر تمدید شده است. به‌گفته این منبع، تمدید قرار بازداشت صادقی در حالی است که در هفته‌های گذشته، در جریان پیگیری‌ها، مأموران امنیتی بارها وعده آزادی او را به خانواده‌اش داده بودند. ماندانا صادقی روز ۲۷ مهر در منزل شخصی خود در آبادان بازداشت و به اهواز منتقل شده بود. ماموران امنیتی، ضمن تفتیش، تمام وسایل الکترونیک موجود در منزل را ضبط کرده و با خود برده‌اند. رضا محمدی، همسر ماندانا صادقی که هم‌زمان با او در محل کار خود در آبادان بازداشت شده بود، با پیگیری‌ خانواده، روز ۲۴ آبان از زندان شیبان اهواز آزاد شد. منبع نزدیک به خانواده این روزنامه‌نگار زندانی درباره آخرین وضعیت او گفت: «ماندانا صادقی در حال حاضر در بازداشتگاه اطلاعات سپاه اهواز تحت فشار و بازجویی قرار دارد و با وجود اینکه در جریان روند برگزاری دادگاه‌های پرونده پیشین‌اش دچار سکته مغزی شده و نیازمند رسیدگی پزشکی و مصرف روزانه داروست، مأموران امنیتی اما اجازه دسترسی او به خدمات پزشکی و داروهایش را نمی‌دهند.» صادقی همچنین به دلیل کارشکنی سازمان اطلاعات سپاه و مراجع قضاییِ خوزستان، از حق داشتنِ وکیل هم محروم مانده است. همچنین در روزهای پس از بازداشت ماندانا صادقی، ماموران اطلاعاتی جهت اعمال فشار بر او، اعضای خانواده‌اش را در چند نوبت احضار کرده و مورد بازجویی قرار داده‌اند. باو جود گذشت یک ماه از بازداشت این روزنامه‌نگار آبادانی، همچنان از اتهامات منتسب به او اطلاعی در دست نیست.

اتحادیه آزاد کارگران از انتقال نسرین جوادی در حالت نیمه‌ بی‌هوشی از زندان اوین به بیمارستان خبر داد

اتحادیه آزاد کارگران از انتقال نسرین جوادی، عضو هیئت مدیره این تشکل کارگری مستقل از زندان به بیمارستان خبر داد. بر پایه این گزارش نسرین جوادی (اعظم خضر جوادی) روز شنبه ۲۸ آبان در حالت نیمه بی‌هوش از زندان اوین به بیمارستان منتقل شده است. هم بندی های جوادی گفته‌اند که او از سه روز قبل به شدت بیمار بوده و و تنها در بهداری زندان با تشخیص سرماخوردگی مورد مداوا قرار گرفته است. شامگاه جمعه ۲۷ آبان وضعیت جسمی جوادی رو به وخامت گذاشته و به گفته همبندی هایش صبح روز شنبه ۲۸ آبان در آستانه کما قرار گرفته است. ماموران زندان بدون اینکه به خانواده این فعال کارگری در بند اطلاع بدهند او را به بیمارستان منتقل کردند. جوادی ۶۵ ساله از اعضای اتحادیه آزاد کارگران است که از سوی دادگاه انقلاب به پنج سال زندان محکوم شده است. اتحادیه آزاد کارگران جمهوری اسلامی را مسئول سلامت نسرین جوادی دانسته و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او و تمامی زندانیان سیاسی و صنفی و دانشجویان شده است.

نیروهای امنیتی شورش حیدری، پزشکی که در بوکان در شبکه‌های اجتماعی راه‌های درمان معترضان مجروح را می‌نوشت، بازداشت کردند

نیروهای امنیتی در بوکان یک پزشک به نام شورش حیدری را بازداشت کردند. شبکه حقوق بشر کردستان شامگاه ۲۸ آبان بازداشت این پزشک را تأیید کر. این شبکه نوشت شورش حیدری «در چند هفته گذشته در صفحه اینستاگرام خود توصیه‌های پزشکی در خصوص مجروحان اعتراضات مردمی را منتشر کرده بود.» نهاد امنیتی بازداشت کننده و مکان نگهداری این پزشک نامشخص است. کولبرنیوز هم با تایید خبر بازداشت شورش حیدری به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده او نوشت: «بیش از ده مامور در حالی‌ که ماسک بر چهره داشتند، نیمه شب به منزل این پزشک هجوم برده و با نشانه گرفتن اسلحه به سوی فرزندان او از جمله کودک پنج ساله‌اش، اعضای خانواده را تهدید کرده‌اند.» بنا بر این گزارش نیروهای امنیتی تلفن همراه و لپ‌تاپ شورش حیدری را هم با خود برده‌اند. این رسانه همچنین از حمله ده‌ها نیروی نقابدار مسلح به بیمارستان قلی‌پور بوکان خبر داد و نوشت نقاب‌داران مسلح «اقدام به ضرب و شتم مردم و کادر بیمارستان کرده و با شلیک به پرسنل بیمارستان شماری از آنان از جمله نگهبان ورودی بیمارستان و یکی از پرستاران بخش جراحی را زخمی کردند.» بوکان در روزهای ۲۴ تا ۲۶ آبان شاهد اعتراضات گسترده‌ای بود. نیروهای امنیتی به معترضان شلیک کردند و دست‌کم ۹ تن را در این شهر به قتل رساندند. نیروهای امنیتی از ۲۴ آبان خشونت در مناطق مختلف کردستان در استان های کردستان، ایلام، آذربایجان غربی و کرمانشاه را افزایش داده‌اند و معترضان را با شلیک های مرگبار می‌کشند. شبکه حقوق بشر گزارش کرده است تنها در فاصله ۲۴ تا ۲۷ آبان دست‌کم ۲۵ شهروند را در شهرهای مختلف استان های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه کشتند. از آغاز اعتراضاتی که به قیام ژینا شهرت یافته است تا ۲۷ آبان دستکم ۸۳ شهروند کرد در مناطق مختلف ایران به دست نیروهای امنیتی به قتل رسیدند. شمار کشته‌شدگان اعتراضات دو ماه اخیر در ایران ۳۸۱ نفر اعلام شده است.