ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پمپئو می‌گوید #ترامپ و #کیم جونگ اون ممکن است اوایل سال آینده میلادی برای دومین بار با هم دیدار کنند

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نشست دوم بین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در آغاز سال آینده میلادی را ممکن دانست. پمپئو در گفت‌وگو با شبکه کی‌ان‌اس‌اس کانزاس اظهار امیدواری که رهبران دو کشور «در مدت نه چندان طولانی پس از سال نو» دیدار کنند تا پیشرفت بیشتری در حذف تهدید هسته‌ای کره شمالی علیه ایالات متحده حاصل شود. نخستین دیدار ترامپ و کیم جونگ اون در ماه ژوئن سال جاری در سنگاپور برگزار شد. از آن زمان مذاکرات متعددی برای کاهش مسابقه تسلیحاتی در شبه‌جزیره کره از جمله میان کره شمالی و کره جنوبی برگزار شده است.

توافق #اتحادیه_اروپا : کامیون‌ها و اتوبوس‌ها باید انتشار گاز #دی_‌اکسید_کربن را ۳۰ درصد کاهش دهند

پس از توافق اخیر اتحادیه اروپا در مورد محدودیت انتشار گاز دی‌اکسید کربن برای خودروها، کشورهای عضو در مورد اهداف جدید برای کامیون‌ها و اتوبوس‌ها نیز توافق کردند. اتریش، رئیس جدید شورای اتحادیه اروپا، اعلام کرد که انتظار می‌رود انتشار گاز دی اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۳۰ درصد کاهش یابد. بر این اساس، سال ۲۰۱۹ به‌عنوان سال مرجع پذیرفته شده و برای اولین بار برای کامیون‌ها محدودیت انتشار دی‌اکسید کربن تعیین شده است. پارلمان اروپا ابتدا از کاهش ۳۵ درصدی گاز دی‌اکسید کربن سخن گفته بود. حکم نهایی پس از مذاکرات بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کمیسیون و پارلمان ابلاغ خواهد شد. حدود یک چهارم کل انتشار گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا ناشی از وسایل نقلیه است. بخش بزرگی از آن به خودروها و کامیون‌ها مربوط می‌شود. کمیسیون اتحادیه اروپا مصمم است در مقابله با تغییرات اقلیمی و روند رو به رشد افزایش دمای زمین، با وضع مقررات ویژه شرایطی را فراهم کند که تا ۳۰ سال دیگر اقتصاد این اتحادیه بدون تولید گازهای گلخانه‌ای عمل کند.

چهار #فعال_کارگری کرد به دلیل برگزاری مراسم #روز_جهانی_کارگر در سال ۹۵ روانه زندان #کامیاران شدند

چهار #فعال_کارگری #کرد به دلیل برگزاری مراسم روز جهانی کارگر سال ۱۳۹۵ در شهر کامیاران استان کردستان روانه زندان این شهر شدند. مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان این فعالان را آرام محمدی، شاهو صادقی،‌ مهرداد صبوری و امید احمدی معرفی کرده‌است که ۳۰ اردیبهشت ۹۵ به دلیل برگزاری مراسم روز کارگر بازداشت و پس از ۷ روز با قرار وثیقه آزاد شدند. مهرداد صبوری و امید احمدی هر کدام به یک سال زندان تعزیری محکوم شده‌اند. شاهو صادقی و آرام محمدی هر یک به ۹۱ روز حبس محکوم شده‌اند. دلنیا صبوری و روژین ابراهیمی، دو فعال زن که همراه با چهار فعال دیگر ۱۲ مهر ۹۵ در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج با حکم یک سال حبس مواجه شده‌بودند، پس از صدور حکم تجدیدنظر به سه روز زندان محکوم شدند. دادگاه تجدیدنظر حکم دیگر فعالان کارگری کرد را کاهش نداد.

خبرگزاری فرانسه: معافیت #عراق از #تحریم‌‌های_آمریکا علیه ایران ۹۰ روز دیگر تمدید شد

خبرگزاری فرانسه پنج‌شنبه ۲۰ دسامبر / ۲۹ آذر به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که ایالات متحده معافیت #عراق از #تحریم‌_ها علیه ایران را ۹۰ روز دیگر تمدید کرده است. این منبع به خبرگزاری فرانسه گفته که عراق برای خرید گاز و الکتریسیته از ایران از تحریم‌ها معاف شده است؛‌ اما تیم مذاکره‌کننده آمریکایی بر بغداد فشار وارد کرده‌اند تا راه دیگری برای تأمین انرژی مورد نیاز خود بیابد. تحریم‌ها علیه صنعت نفت و گاز و همچنین کشتیرانی ایران دوشنبه ۱۴ آبان بازگشت. آمریکا گفته‌بود هدفش رساندن صادرات نفت ایران به صفر است. اما پس از اجرای تحریم‌ها، هشت کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا، یونان و تایوان در کنار عراق به طور موقت از این تحریم‌ها معاف شدند. در دور نخست معافیت عراق نیز گفته شده بود این کشور ۴۵ روز فرصت دارد «تا گام‌های لازم برای رسیدن به خودکفایی در انرژی را بردارد.» عراق روزانه برای تولید برق تا ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد می‌کند و یک هزار و ۳۰۰ مگاوات از برق مصرفی خود را مستقیماً‌ از ایران وارد می‌کند. قطع برق صادراتی ایران و نیز ورودی جریان چندین رودخانه از این کشور به عراق باعث بروز اعتراض‌های خشونت‌بار #بصره در سال جاری شد. عراق گفته است وابستگی به برق ایران را طی دو سال از بین خواهد برد اما توقف واردات گاز به مراتب دشوارتر است.

شش سناتور آمریکایی از #ترامپ خواستند که در تصمیم خروج نیروهای نظامی از #سوریه تجدیدنظر کند

شش سناتور آمریکایی در نامه‌ای به دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور نسبت به تصمیم او مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ابراز نگرانی کرده و از او خواستند که در این تصمیم تجدیدنظر کند. آن‌ها چنین اقدامی را در شرایط کنونی «بی‌موقع» و «اشتباه» خوانده و گفته‌اند در صورت خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گروه «دولت اسلامی» (داعش)، حکومت سوریه و روسیه جسارت بیشتری می‌گیرند. آن‌ها افزوده‌اند که حضور نیروهای آمریکایی در سوریه برای شرکای کرد در مبارزه با داعش ضروری است. به‌گفته این سناتورها اگر کُردها در شمال سوریه پشتیبانی آمریکا را از دست دهند این خطر وجود خواهد داشت که داعش دوباره شورش کند و کردها تسلیم و نابود شوند. ترامپ روز چهارشنبه شکست داعش در سوریه را اعلام کرد. او همزمان تأکید کرد که تنها هدف نیروهای آمریکایی در سوریه همین بود. کاخ سفید نیز از آغاز بازگشت سربازان آمریکایی به کشورشان خبر داد.

#جنتی می‌گوید نمایندگان #مجلس در دوره‌های اخلاقی و آموزشی شرکت کنند

همزمان با ماجرای نماینده سراوان در گمرک، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان از برخی اعمال نمایندگان مجلس انتقاد کرد و خواهان برگزاری دوره‌های اخلاقی و آموزشی برای آن‌ها شد. جنتی گفت «باید نمایندگان در دوره‌های اخلاقی شرکت کنند تا با وظیفه شرعی و قانونی خود آشنا شوند». او همچنین با انتقاد از این‌که برخی به ابتدائی‌ترین مسائل مربوط به مجلس آشنایی ندارند و «چه بسا برخی اصلاً یک بار متن قانون اساسی را نخوانده باشند»، با تأکید بر آگاهی نامزدهای نمایندگی مجلس به قانون اساسی و مسائل مختلف مجلس و وظایف خود، پیشنهاد داد تا نامزدهای نمایندگی مجلس قبل از ورود به مجلس دوره‌های آموزشی بگذرانند. جنتی در حالی این سخنان را بیان می‌کند که در روزهای اخیر مراجعه محمدباسط درازهی، نماینده سراوان به گمرک خبرساز شده است. فیلمی که از این نماینده مجلس منتشر شده نشان می‌دهد که او با فحاشی از یک کارمند گمرک می‌خواهد که خارج از نوبت او را به پیش رئیس گمرک ببرد اما یکی از افراد حاضر او را به دلیل فحاشی از سالن بیرون می‌کند. این اقدام نماینده سراوان موجب شد تا جمعی از نمایندگان مجلس از او حمایت و گروهی دیگر از او انتقاد کنند. این‌که درازهی در گمرک چه می‌کرده یکی دیگر از موضوعاتی است که در شبکه‌های اجتماعی مورد سئوال قرار گرفته است. در این شبکه‌ها به‌شکل تلویحی او را به اختلاس در زمینه واردکردن خودرو متهم کرده‌اند. درازهی خود می‌گوید برای پیگیری مطالبات مردم به گمرک رفته بوده و در آن‌جا با او بدرفتاری شده است.

«گرسنگی» به عنوان علت #خودکشی نوجوان اهل #ایذه‌ تکذیب شد

وب‌سایت خبری «رکنا» که به پوشش اخبار حوادث می‌پردازد، از خودکشی یک نوجوان اهل #ایذه‌ در استان #خوزستان بر اثر گرسنگی خبر داده بود. رکنا به نقل از مادر این نوجوان گزارش داده بود که «غذای یک هفته این خانواده نان خالی بود و پس از نبود همان نان، پسرک دست به خودکشی زد». این وب‌سایت خبری اما در تصحیح گزارش‌اش، این توضیحات را حذف کرد و با عذرخواهی از انتشار خبر اولیه، به جای آن نوشت: «هنوز علت خودکشی این پسر ۱۱ ساله اعلام نشده است. این درحالی است که برخی رسانه‌های معاند مرگ پسر ۱۱ ساله را به فقر و گرسنگی نسبت دادند. فردی که به این خانواده نزدیک است در تماس با رکنا اعلام کرد که موضوع مطرح شده در انگیزه خودکشی صحت ندارد.» این نوجوان ایذه‌ای پس از دو روز قرارداشتن در حالت کما در پی خودکشی، چهارشنبه ۲۸ آذر جان داد.

«#خوزستان رتبه نخست شیوع #اعتیاد در ایران را دارد»

حسین لامی‌زاده، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با #مواد_مخدر استان #خوزستان سه‌شنبه ۲۸ آذر در جلسه کمیته فرهنگی این شورا گفت که «خوزستان در شیوع اعتیاد، رتبه نخست کشوری را دارد.» به گفته لامی‌زاده، میزان کشفیات مواد مخدر در این استان در سال جاری «۱۸۰ برابر افزایش یافته»، اما تقاضا برای مصرف مواد مخدر کاهش نیافته است. این مقام مسئول اشاره کرد که قشرهای مختلف خوزستان، «افراد تحصیل‌کرده، حاشیه‌نشین و افراد مرفه» در کمپ‌های ترک اعتیاد به چشم می‌خورند. مسئولان ایرانی در سال اخیر نسبت به افزایش شمار معتادان و مرگ‌و‌میر ناشی از اعتیاد و کاهش سن سوء مصرف مواد مخدر هشدار داده‌اند. انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی ایران ۱۰ آذر اعلام کرده که پنج تا هفت میلیون تن از جمعیت ایران اعتیاد را تجربه‌ کرده‌اند. ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز فروردین سال جاری اعلام کرده بود که ظرف پنج سال، شمار معتادان ایران دو برابر شده است.