نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#یلدا_شمع_دادخواهی: فراخوان معلمان به گرامیداشت یاد و خاطره کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در شب یلدا

حال و هوای شب یلدا در سال جاری با سال‌های قبل متفاوت است. گروهی از معلمان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #یلدا_شمع_دادخواهی از همگان خواسته‌اند که در شب یلدا با افروختن شمع و شمع‌هایی یاد جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ را گرامی بدارند. میعادگاه: کوچه‌ها، محله‌ها و میدان‌های سراسر ایران. کانون صنفی معلمان ایران ۹ آذر با انتشار بیانیه‌ای نوشت معلمان ایران نگران دانش آموزانی‌اند که «مورد ضرب و شتم و هتاکی و خشونت غیرقابل وصف قرار گرفته‌اند. دانش آموزانی که بازداشت شده و وضعیت مشخصی ندارند و غم‌انگیزتر اخبار رسیده از دانش آموزان نوجوانی که کشته شده‌اند.» کانون صنفی معلمان ایران در این بیانیه‌ گفته بود «اینک ما به عنوان معلم، جای خالی همه آنها (دانش آموزان کشته شده و بازداشتی) را در میان میز و نیمکت ها می‌بینیم.»

در دو حادثه جداگانه در #مهاباد و #اسفراین، سه #کارگر کشته و سه کارگر دیگر مصدوم شدند

پنج #کارگر_ساختمانی در روستایی در مهاباد و یک #کارگر_معدن درخراسان شمالی دچار حادثه کار شدند. این حوادث به مرگ دو تن از کارگران ساختمانی و کارگر معدن انجامید. سه کارگر ساختمانی هم مصدوم شدند. حادثه برای کارگران ساختمانی روز ۲۸ آذر در روستای «کونه‌دی» شهرستان مهاباد روی داد. پنج کارگری که در یک ساختمان در حال کار بودند بر اثر ریزش ساختمان زیر آوار ماندند. این حادثه به مرگ دو تن از کارگران انجامید. سه کارگر نیز مصدوم شدند. سلیمان پاکزاد، بخشدار مرکزی مهاباد در ارتباط با این حادثه به رسانه‌ها گفت که دو کارگر جانباخته برادر بودند و کارگران مصدوم نیز در بیمارستان تحت مداوا هستند. حادثه معدن سرب وروی آلبلاغ اسفراین واقع در خراسان شمالی روز چهارشنبه ۲۷ آذر روی داد که طی آن یکی از کارگران براثر ریزش کوه زیر آوار ماند و جان باخت. به نوشته خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، این هفتمین حادثه منجر به مرگ است که در سال جاری در این معدن روی داده و این معدن تنها در ماه جاری سه بار دچار ریزش شده است. حوادث ناشی از کار پس از حوادث رانندگی دومین عامل مرگ در ایران است. روزانه ده‌ها کارگر در ایران دچار #حادثه_کار می‌شوند و تعدادی کارگر در اثر این حوادث جان می‌بازند. در شش ماه نخست امسال حوادث کار منجر به مرگ کارگران به نسبت مدت مشابه سال قبل هفت و نیم درصد افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران #پمپئو را بلندگوی قلدری نامید، وزیر خارجه آمریکا خمینی و پیروانش را شرور نامیده بود

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران جمعه ۲۹ آذر در واکنش به سخنان روز گذشته مایک پمپئو راجع به وضعیت حقوق بشر در ایران، وزیر خارجه آمریکا را «بلندگوی قلدری، فریبکاری، تحقیر و توهین با زبان خشم، پرخاشگری، جهل و افراط» خواند. وزیر خارجه آمریکا شامگاه گذشته در یک نشست خبری در واشنگتن گفت: «مطابق قانون ملیت و مهاجرت آمریکا، دریافت روادید این کشور برای مسئولان پیشین یا کنونی جمهوری اسلامی که در آزار و اذیت، حبس یا کشتار معترضان نقش داشتند یا آزادی بیان و تجمع آنها را سلب کردند محدود می‌شود.» پمپئو در فرازی از سخنان خود آیت‌الله روح‌الله خمینی و پیروان او را شرور خواند و به مقامات جمهوری اسلامی توصیه کرد که اگر ثبات ایران را می‌خواهند به تعهداتشان پایبند بمانند و از نقض حقوق بشر دوری کنند.

چهار سازمان سیاسی خارج کشور از بیانیه «مادران کشته‌شدگان چهار دهه اخیر» حمایت کردند

تعدادی از مادران و بستگان جان‌باختگان سیاسی در ایران که فرزندان و نزدیکانشان در چهل سال گذشته توسط نظام جمهوری اسلامی به قتل رسیده‌اند، در فراخوانی ۵ دی را به عنوان روز ادای احترام به کشته‌شدگان آبان ۹۸ اعلام کرده و از مردم خواسته‌اند به هر طریقی می‌توانند در این روز جنایات حکومت را محکوم کنند. حزب چپ ایران (فدائیان خلق)، اتحاد جمهوری خواهان ایران، سازمان جبهه ملی ایران در خارج از کشور و سازمان همبستگی جمهوری‌خواهان ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند «از فراخوان مادران جان‌باختگان برای پنجم دی» حمایت می‌کنند. این چهار سازمان سیاسی در این بیانیه بر ضرورت اقدامی هماهنگ در این روز و در سراسر جهان تأکید کرده‌اند. مادران در فراخوان ۲۵ آذر خود خواهان اعزام کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای بازدید از ایران و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور و نظارت خانواده‌های آسیب‌دیده برای بررسی ابعاد فاجعه و اعلام دقیق تعداد کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان و روشن شدن وضعیت فرزندان و هم‌چنین شناسایی آنران و عاملان کشتار معترضان در جریان اعتراضات آبان ۹۸ شده‌اند. پارلمان اروپا پنجشنبه ۱۹ دسامبر/ ۲۸ آذر کشتار معترضان در ایران را محکوم کرد.

کانون نویسندگان ایران بازداشت #عباس_جلیلیان، نویسنده کرد را تأیید کرد

کانون نویسندگان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای بازداشت عباس جلیلیان، نویسنده و مولف فرهنگ لغت کردی -فارسی در کرمانشاه را تأیید کرد. بر این اساس مأموران امنیتی ۲۴ آذر به خانه این نویسنده هجوم بردند، او را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. جلیلیان در سال ۱۳۸۸ هم به اتهام «همکاری با دولت متخاصم» به ۱۵ ماه حبس محکوم شده و پس از تایید این حکم در دادگاه تجدید نظر، برای سپری کردن دوران محکومیت خود به زندان دیزل آباد کرمانشاه انتقال یافته بود. جلیلیان چند رمان و داستان کوتاه هم به زبان کردی نوشته است. پیش از این مأموران امنیتی سهراب مرادی، مدیر سایت محلی «هساره» و برادر او داریوش را در اسلام‌آباد بازداشت کرده بودند. احمد بساطی، شاعر کرد و آنیسا جعفری‌مهر، معلم زبان کردی هم در اسلام‌آباد بازداشت شده‌اند. نیروهای اطلاعات سپاه نبی اکرم، بساطی را به کرمانشاه منتقل کرده‌اند.

پلاتفرم #سندیکاهای_کارگری سوئد- ایران خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط بازداشت‌شدگان در اعتراضات و فعالان کارگری زندانی شد

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد- ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «جمهوری اسلامی با وجود اعتراضات داخلی و بین‌المللی، نه تنها از سرکوب و کشتار معترضان عقب ننشسته بلکه با تهدید بازماندگان و اعضای خانواده جان‌باختگان و دستگیری‌های جدید و صدور حکم‌های زندان برای فعالان کارگری و مدنی مصمم است که به این سیاست ادامه دهد.» پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد- ایران با اشاره به صدور حکم ۵ سال زندان برای علی نجانی، اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، سپیده قلیان، امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری، امیر امیر قلی، حسن سعیدی و عسل محمدی و حکم یک سال زندان برای پروین محمدی به اتهام دفاع از مطالبات کارگری، خواهان «آزادی بی‌قید و شرط و فوری کارگران، معلمان، فعالان حقوقی مدنی و کلیه بازداشت‌شدگان در جریان اعتراضات آبان ۹۸ و پایان دادن فوری به ادامه اذیت و آزار، شکنجه و اجرای احکام قرون وسطایی مانند شلاق» شد.

قطع ۱۰۰۰ درخت شمشاد در شمال ایران به‌دلیل نبود اعتبارات و عدم پرداخت هشت ماه حقوق نیروهای #حفاظت_از_جنگل‌ها

در جنگل‌های شمال ایران ۱۰۰۰ درخت شمشاد جنگلی قطع شده است. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها ضمن تأیید این خبر می‌گوید سازمان جنگل‌ها چندین ماه است که حقوق نیروهای حفاظتی را نپرداخته و این سازمان تا حدودی برای حفاظت از جنگل‌های شمال با مشکل مواجه شده‌ است. علی عباس‌نژاد فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها می‌گوید به همین دلیل نیروهای حفاظتی در زمینه برخورد با متخلفان و جلوگیری از قطع درختان کوتاهی کرده‌اند. عباس‌نژاد با بیان این‌که فرمانده یگان حفاظت منطقه توبیخ شده و پرونده قضایی برای شرکت حفاظتی متخلف تشکیل شده است، افزود: «متأسفانه مجبور به اخراج نیروهای حفاظتی آن منطقه شدیم البته باید این مورد را در نظر گرفت که در حال حاضر نیروهای حفاظتی ما با مشکلات معیشتی مواجه هستند و اعتبارات حفاظت از طریق دولت به ما تخصیص داده نشده است. او درخواست کرد که هر چه سریع‌تر اعتبارات نیروهای حفاظت از جنگل‌ها پرداخت شود. حقوق نیروهای حفاظتی جنگل‌های شمال بیش از ۸ ماه است که پرداخت نشده است. وعده‌های مسئولان در این زمینه همچنان عملی نشده است و حتی شماری از نیروهای حفاظتی برای نهمین ماه پیاپی است که حقوقی دریافت نکرده‌اند و از جنگل‌های کشور حفاظت نمی‌شود. به گفته وحید اعتماد، استاد جنگل‌داری و جنگل‌شناسی دانشگاه تهران، تخریب جنگل‌ها با اولین واگذاری به بخش خصوصی در سال ۱۳۳۵ آغاز شد، و ادامه یافت. در ۴۰ سال گذشته ۷۵ درصد از جنگل‌های ایران به بخش خصوصی واگذار شده و روند تخریب جنگل‌ها نیز سرعت گرفته است. تخریب جنگل‌ها، تولید بی‌رویه گازهای گلخانه‌ای و استهلاک خاک و عدم مدیریت درست منابع آب در سطح جهانی موجب بروز وضعیتی شده‌اند که اکنون دانشمندان اقلیمی از آن به‌عنوان «وضعیت اضطراری اقلیمی» یاد می‌کنند.

#عفو_بین‌الملل از وضع جسمانی #بختیار_رحیمی، فعال کارگری زندانی در #مریوان ابراز نگرانی کرد

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار اطلاعیه‌ای از وضع جسمانی بختیار رحیمی، فعال کارگری که در مریوان در بازداشت است اظهار نگرانی کرد. بر همین اساس رحیمی بیماری قلبی و کلیوی دارد و می‌بایست تحت مراقب‌های پزشکی مستمر باشد. نیروهای امنیتی چهارشنبه ۶ آذر بختیار رحیمی را در محل کار خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. در جریان اعتراضات آبان در مریوان دست‌کم ۱۸ نفر از معترضان کشته شدند. یکشنبه ۲۴ آذر، جسد ارشاد رحمانیان، یکی از معترضان در سد گاران مریوان یافت شد. خانواده ارشاد رحمانیان گمان می‌کردند که او شامگاه ۲۶ آبان بازداشت شده است. آثار شکنجه بر جسد ارشاد رحمانیان مشاهده شده است.