ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگاه قضائی مصر علاء عبدالفتاح، فعال چپ‌گرای مدافع دموکراسی و دو فعال دیگر را به زندان محکوم کرد

دستگاه قضائی مصر دوشنبه ۲۹ آذر / ۲۰ دسامبر علاء عبدالفتاح فعال چپ‌گرا و دموکراسی‌خواه را به‌همراه دو متهم دیگر به چندین سال زندان محکوم کرد. براساس این حکم، عبدالفتاح به پنج سال زندان، محمد البکر وکیل مدافع حقوق بشر و محمد ابراهیم وبلاگ‌نویس هر کدام به چهار سال زندان محکوم شدند. از جمله اتهامات آن‌ها «عضویت در یک گروه تروریستی» عنوان شده است. علیه این احکام صادره نمی‌توان درخواست تجدیدنظر کرد. علاء عبدالفتاح یکی از شخصیت‌های برجسته در جریان قیام علیه حکومت حسنی مبارک در سال ۲۰۱۱ بود و در سال ۲۰۱۳ در اعتراض به قانون سخت‌گیرانه علیه برگزاری تجمعات دستگیر و به پنج سال زندان محکوم شد. او شش ماه پس از پایان دوران حبس خود بار دیگر دستگیر شد و از آن زمان تاکنون در بازداشت به‌سر می‌برد. سازمان‌های مدافع حقوق بشر وضعیت مصر را با توجه به محدودیت آزادی بیان و آزادی مطبوعات «ویرانگر» توصیف می‌کنند.

بودجه شبکه ملی اطلاعات بیش از ۳ برابر و بودجه بخش فضایی ۵ برابر شده است

علی‌اصغر انصاری، معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات دوشنبه ۲۹ آذر از افزایش حداقل ۵ برابری بودجه بخش فضایی و افزایش بیش از ۳ برابری اعتبارات برای توسعه شبکه ملی اطلاعات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ خبر داد. انصاری گفت: «این بودجه صرف عناوین مختلفی در لایه‌های شبکه ملی اطلاعات، اقتصاد دیجیتال، خدمات یکپارچه دولت هوشمند و صنعت فضایی خواهد شد.» به‌گفته انصاری حمایت از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و سایر خدمات کاربردی در قالب این بودجه دیده شده است. جمهوری اسلامی سال‌هاست که برای کنترل بیشتر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان تلاش می‌کند اما هنوز موفق به راه‌اندازی شبکه‌ای که خود بتواند کنترل آن را در دست بگیرد نشده است. حکومت ایران در حالی بودجه این نهادها و همچنین نهادهای مذهبی را افزایش می‌دهد که به‌عنوان نمونه حاضر نشده است بودجه رتبه‌بندی معلمان را که ماه‌هاست دست به اعتراض و تحصن می‌زنند افزایش دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی: به دلیل کسری بودجه ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالا‌های اساسی به تدریج حذف می‌شود

سیدناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۲۹ آذر گفت: «دولت سیزدهم با کسری بودجه روبه‌روست و باید هر چه سریع‌تر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا‌های اساسی را مدیریت کند؛ بنابراین به جز دارو و گندم دیگر کالا‌هایی که در سال‌های اخیر مشمول دریافت ارز ترجیحی می‌شدند از جمله نهاده‌های دامی به تدریج از دریافت ارز ۴۲۰۰ حذف می‌شوند.» موسوی لارگانی افزود: «در برخی کالا‌ها مثل دارو نمی‌توان یکباره و به طور کامل ارز ۴۲۰۰ تومان را حذف کرد، چرا که مردم با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌شوند.» به‌گفته او دولت می‌تواند با اعطای کارت اعتباری دارویی به جای یارانه دارو، حمایت از بیماران را به خود افراد تخصیص دهد و برای دیگر کالا‌های اساسی هم می‌توان مابه التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای هر فرد در نظر گرفت تا این پول مستقیماً به دست خود آن فرد برسد. لایحه حذف ارز ترجیحی ۱۹ آبان به مجلس شورای اسلامی تحویل شد تا مشخص شود عزم دولت برای «آزادسازی قیمت‌ها» جزم است. اقتصاددان‌های مخالف آزادسازی قیمت‌ها در ایران، حذف ارز ترجیحی را «شوک قیمتی» و تورم‌زا می‌دانند.

سالانه ۱۳۰۰ کارگر در اثر سوختگی ناشی از برق گرفتگی معلول می‌شوند

کارگران بیشترین قربانیان سوختگی شدید ناشی از برق گرفتگی هستند. علاوه بر کارگرانی که در اثر برق گرفتگی جان می‌بازند، سالانه ۱۳۰۰ کارگر نیز یک یا دو عضو خود را در اثر سوختگی ناشی از برق از دست می‌دهند. مهدی شادنوش؛ مدیرکل دفتر مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت می‌گوید از مجموع ۳۰۰ هزار قربانی سوختگی سالانه کشور، حدود ۲ هزار مورد مربوط به سوختگی ناشی از برق گرفتگی است که از سوختگی‌های شدید محسوب می‌شود. علی فاطمی؛ رییس هیأت‌ مدیره انجمن «ققنوس» در نشستی به مناسبت روز قربانیان سوختگی در این باره گفت: «۶۵ درصد قربانیان سوختگی الکتریکال، به‌دلیل شدت سوختگی، دست یا پای خود را هم از دست می‌دهند.» او افزود: «کارگران ساختمانی نصاب داربست‌های نما، بیشترین قربانیان سوختگی با برق هستند؛ جوانانی که در خطوط انتقال نیروی ناایمن، اجسام فلزی را بلند می‌کنند و دچار سوختگی شده و البته تعدادی هم بر اثر شدت سوختگی، سر صحنه فوت می‌کنند.» بنا بر گزارش دوشنبه ۲۹ آذر روزنامه اعتماد، در مورد ۱۳۰۰ تن از این قربانیان، سوختگی به قطع یک یا دو عضو بدن قربانی منجر می‌شود. کارگرانی که در رده بالای قربانیان از کار افتادگی در اثر سوختگی شدید ناشی از برق گرفتگی قرار دارند، از جمله کارگران ساختمانی و سیمبان‌های وزارت نیرو، با وجود تخصص حرفه‌ای، اغلب با قراردادهای موقت کار می‌کنند و بیمه نیستند. حدود ۵۰ هزار تن از کارکنان صنعت برق ایران «غیر رسمی» و اغلب نیروهای شرکتی و قراردادی‌اند. سیمبانان، آسیب‌پذیرترین کارکنان توانیر هستند و در معرض بیماری‌های ناشی از حرفه و حوادث کار منجر به مرگ قرار دارند. شرکت توانیر سیمبانان را در چارت سازمانی خود قرار نداده و مدعی است از آن‌جا که سیمبانان نیروهای پیمانکاری هستند، مسئولیتی در قبال آن‌ها ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان: پرونده علی لاریجانی در یک فرآیند قانونی بررسی شده، با آرامش مردم و با اعتبار شورای نگهبان بازی نکنید

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان دوشنبه ۲۹ آذر در پاسخ به اعتراضات علی لاریجانی در رد صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: «پرونده ایشان مثل سایر افراد در یک فرآیند قانونی در شورای نگهبان بررسی شده است و برای رسیدگی به صلاحیت ایشان مطالب موجود در پرونده که بخشی نیز به بیرون منعکس شده، مورد به مورد در جلسات شورا مطرح و پس از انجام مباحث متعدد و بیان نظرات مخالف و موافق رای‌گیری به صورت مخفی انجام شده است. البته نسبت به برخی مطالب هم که به بیرون منعکس شده نه شورای نگهبان مسبب آن بود و نه راضی به آن.» شنبه گذشته ۲۷ آذر افشای تبادل نامه‌های احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و مشاور رهبر جمهوری اسلامی جزئیات رد صلاحیت لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را آشکار کرد. احمد جنتی در این نامه «مواضع سیاسی، اظهار نظرها، سفرها، اقامت و تحصیل اعضای خانواده لاریجانی در خارج از ایران و عدم رعایت اصل ساده زیستی» را از دلایل رد صلاحیت او عنوان کرده بود. سخنگوی شورای نگهبان گفت: «جمع‌بندی اعضای شورا با توجه به محتوای پرونده و گزارش‌های متعدد بر احراز صلاحیت نبود که نتیجه هم اعلام شد. اینکه عده‌ای بخواهند اعتبار یک نهاد قانونی را زیر سوال ببرند و جایگاه آن را مخدوش کنند، راه به جایی نخواهند برد.» نظیف سپس افشاکنندگان نامه را به «بازی با آرامش مردم و فضاسازی رسانه‌ای» متهم کرد و گفت شورای نگهبان مشغول بررسی «استعلامات دیوان عدالت اداری» است و «برخی حاشیه‌سازی‌ها بر فعالیت‌های تخصصی شورای نگهبان اثر نخواهد گذاشت.» مالک شریعتی نیاسر، نماینده مجلس شورای اسلامی صبح دوشنبه از علی لاریجانی خواست فهرست اموال قبل از مسئولیت و بعد از اتمام مسئولیت خود، همسر و فرزندانش را در جدولی قابل مقایسه منتشر کند.

یک زندانی زن در زندان دستگرد اصفهان اعدام شد

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد که بامداد روز یکشنبه ۲۸ آذر، یک زندانی زن به نام فاطمه اصلانی اهل شهر سهروفیروزان در زندان دستگرد اصفهان اعدام شد. یک منبع آگاه به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «فاطمه اصلانی حدود ۹ سال پیش به اتهام قتل همسرش بازداشت شده بود. او متهم بود که به همراه یکی از نزدیکانش که عاشق هم بودند، قصد کشتن همسرش را داشته است. فاطمه در دادگاه گفته بود که بی‌گناه است، اما کسی که همسر او را به قتل رسانده بود از ایران خارج شده بود و فاطمه را به جایش اعدام کردند». رسانه‌های داخل ایران و منابع رسمی جمهوری اسلامی خبر اعدام فاطمه اصلانی را منتشر نکرده‌اند.

یک نماینده مجلس از علی لاریجانی خواست فهرست اموالش را منتشر کند

مالک شریعتی نیاسر، نماینده مجلس شورای اسلامی از علی لاریجانی خواست فهرست اموال قبل از مسئولیت و بعد از اتمام مسئولیت خود، همسر و فرزندانش را در جدولی قابل مقایسه منتشر کند. شنبه گذشته ۲۷ آذر افشای تبادل نامه‌های احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و مشاور رهبر جمهوری اسلامی جزئیات رد صلاحیت لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را آشکار کرد. احمد جنتی در این نامه «مواضع سیاسی، اظهار نظرها، سفرها، اقامت و تحصیل اعضای خانواده لاریجانی در خارج از ایران و عدم رعایت اصل ساده زیستی» را از دلایل رد صلاحیت او عنوان کرده بود. مالک شریعتی نیاسر در توئیتر، نوشت: «انتشار نامه محرمانه و شخصا مفتوح شورای نگهبان توسط آقای ‎لاریجانی نشانه نگاه خاص ایشان به ‎شفافیت است. پیشنهاد می‌شود اموال خود، همسر و فرزندان در اولین اعلام به قوه قضاییه طبق اصل ۱۴۲ قانون اساسی در جدولی قابل مقایسه با اموال پایان سال‌های مسئولیت سطح اول کشور را نیز منتشر کنند.»

باوجود شیوع اومیکرون، آموزش و پرورش اعلام کرد امتحانات متوسطه اول و دوم حضوری برگزار می‌شود

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: امتحانات دوره‌های تحصیلی متوسطه اول و دوم به‌شیوه حضوری و براساس آیین‌نامه‌های آموزشی و ارزشیابی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود و فقط در شرایطی که مدرسه به‌دلیل شیوع بیماری، در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشته باشد به‌صورت استثنا و با تأیید آموزش و پرورش محل، ارزشیابی دانش‌آموزان بر اساس دستورالعمل ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره شیوع بیماری کرونا انجام می‌شود. روز گذشته کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت اعلام کرد سویه اومیکرون ویروس کرونا از طریق امارات وارد ایران شده است. حیدری گفت: «امروز بعد از ۸۵ کشور، ما هم شناسایی سویه مثبت اومیکرون را از آزمایشگاه مرجع خود تایید کردیم.» به گفته حیدری فرد شناسایی شده مبتلا به اومیکرون فرد میانسالی بود که از امارات وارد ایران شده بود و ساکن تهران است. او تحت قرنطینه قرار دارد.

طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت

طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها که از سه سال پیش مطرح شده بود، و در دولت قبل هم تا آستانه اجرا پیش رفت ولی عملی نشد، در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم پیشنهاد اجرای آزمایشی طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها در دو منطقه آزاد قشم و کیش در دولت مطرح شده است تا در صورت اجرای موفق در خصوص گسترش این طرح تصمیم‌گیری شود.

همزمان با ورود اومیکرون به ایران، معاون وزارت بهداشت از تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۱۸ سال خبر داد

کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت دوشنبه ۲۹ آذر از تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۱۸ سال که سه تا چهار ماه از زمان تزریق دوز دوم آن‌ها گذشته باشد، خبر داد. حیدری گفت: «در صورتی که دوز سوم مانند دوز‌های اول یا متفاوت از آن‌ها باشد هر دو از نظر علمی مورد تایید است.» روز گذشته کمال حیدری اعلام کرده بود که سویه اومیکرون ویروس کرونا از طریق امارات وارد ایران شده است. حیدری گفت: «امروز بعد از ۸۵ کشور، ما هم شناسایی سویه مثبت اومیکرون را از آزمایشگاه مرجع خود تایید کردیم.» او در ادامه افزود: «با توجه به میزان سرایت بالای اومیکرون اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی در جلسه اضطراری با حضور وزیر بهداشت باید تدبیری داشته باشیم که با کمترین آسیب از این شرایط عبور کنیم.» به گفته حیدری فرد شناسایی شده مبتلا به اومیکرون فرد میانسالی بود که از امارات وارد ایران شده بود و ساکن تهران است. او تحت قرنطینه قرار دارد. معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: «از سه هفته قبل وضعیت مراقبت مرزی ما به‌شدت تقویت شد و هر کسی که از خارج از کشور وارد شد، جدا از اینکه می‌بایست کارت واکسن و pcr منفی داشته باشد، افرادی که حال نامساعد داشتند مجددا در داخل کشور تست می‌شدند.»

معاون اول قوه قضاییه: ۴۵ درصد زندانیان به‌دلیل مواد مخدر در زندان هستند

حجت‌الاسلام محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه یکشنبه ۲۸ آذر در نشست تخصصی معاونان، مدیران کل ستاد و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور گفت: «ما در قوه قضاییه که درگیر جرایم و آسیب‌های اجتماعی هستیم می‌بینیم که ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند سرقت و حتی قتل همین اعتیاد است. ۴۵ درصد جمعیت کل زندان‌ها صرفا به‌علت موضوع اعتیاد در زندان هستند.» مصدق درباره اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: «اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر از ضروریات است. از مدت‌ها پیش این لایحه با همکاری قوه قضاییه تدوین شده و این لایحه جامع تنظیم شده است و قول می‌دهم سریع‌تر فرآیند قانون‌گذاری را در دولت و مجلس طی کند. اگر نکته تکمیلی درباره این قانون باشد می‌توان در همین مسیر به آن اضافه کرد.»