ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌سوزی در ساختمان بزرگترین تولیدکننده واکسن در جهان چند کشته برجای گذاشت

مؤسسه سرم در شهر پونا واقع در غرب هند، بزرگترین مرکز تولید واکسن در جهان، پنج‌شنبه ۲۱ ژانویه / ۲ بهمن آتش گرفت و دست‌کم پنج نفر کشته شدند. علت آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست. سخنگوی مؤسسه سرم اعلام کرد که تولید واکسن کرونا تحت تأثیر این رویداد قرار نمی‌گیرد زیرا آتش‌سوزی در بخشی از کارخانه پونا که هنوز در دست ساخت بود، رخ داد. این شرکت در حال حاضر واکسن بریتانیایی-سوئدی آکسفورد ـ آسترازنکا را تولید می‌کند. این واکسن یکی از دو واکسن ویروس کرونا است که برای استفاده در هند تأیید شده است. پیش‌بینی می‌شود مؤسسه سرم هند یک میلیارد دوز واکسن آکسفورد ـ آسترازنکا تولید کند. بنا بر داده های دانشگاه جان هاپکینز، هند از نظر شمار مبتلایان به کوویدـ۱۹ در جهان پس از آمریکا دومین کشور است. تاکنون بیش از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در هند به ویروس کوویدـ۱۹ مبتلا شده‌اند و حدود ۱۵۳ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

جمهوری آذربایجان و ترکمنستان بر سر توسعه #میدان_نفتی #دریای_خزر با حدود ۶۰ میلیون تُن ذخیره نفت توافق کردند

کشورهای آذربایجان و ترکمنستان برای توسعه مشترک میدان نفتی در #دریای_خزر توافق‌نامه همکاری امضا کردند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، جیحون بایرام‌اف و رشید مردوف، وزیران امور خارجه آذربایجان و ترکمنستان توافق‌نامه‌ای در زمینه اکتشاف، بهره‌برداری و استفاده دو کشور از منابع انرژی میدان «دوستلیق» (دوستی) در دریای خزر را امضا کردند. در مراسم امضای این توافق‌نامه الهام علی‌اف و قربانقلی بردی‌محمداف، رئیسان جمهوری دو کشور نیز از طریق ویدئو حضور داشتند. جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در سال‌های اخیر بر سر مالکیت این میدان نفتی در دریای خزر اختلاف نظر داشتند. جمهوری آذربایجان این میدان نفتی را «کپز» و ترکمنستان آن را «سردار» می‌خواند. این ذخایر که بین دو کشور در دریای خزر واقع است، حدود ۶۰ میلیون تُن ذخیره نفتی دارد.

واژگونی سرویس کارخانه #صباباتری: یک #کارگر کشته، ۱۵ تن زخمی شدند

سرویس حمل و نقل #کارخانه_صباباتری صبح پنجشنبه دوم بهمن در حال انتقال #کارگران از قرچک به کارخانه، واژگون شد. در نتیجه این حادثه یکی از کارگران جان خود را از دست داد؛ ۱۵ کارگر نیز مصدوم شدند که حال یکی از آنان وخیم اعلام شده است. مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور در این‌باره گفت: «حادثه حدود هفت صبح در محور گرمسار به سمنان روی داده و علت آن هنوز روشن نیست و امداد رسانی ادامه دارد.» در وبسایت صباباتری این شرکت «از جمله مجموعه‌های صنعتی وابسته به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی» معرفی شده است. حوادث جاده‌ای یکی از عوامل مرگ و معلول شدن کارگران است. علاوه بر خرابی جاده‌ها، فرسودگی وسایل نقلیه‌ای که به عنوان سرویس کارخانه برای حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرند، از دلایل افزایش آسیب و مرگ کارگران است.

مربیان #پیش_دبستانی_ایذه به امید طرح مشکلاتشان چهار ساعت در سرما مقابل استانداری منتظر ماندند، وزیر از در پشتی خارج شد

مربیان #پیش_دبستانی_ایذه صبح روز پنج‌شنبه دوم بهمن به امید طرح مشکلاتشان با وزیر آموزش و پرورش که به #استانداری_خوزستان رفته بود، چهار ساعت در سرما مقابل استانداری منتظر ماندند، اما وزیر برای روبه‌رو نشدن با معلمان از در پشتی استانداری خارج شده بود. معلمان پیش دبستانی ایذه پس از دو سال کار و پرداخت حق بیمه، از کار بیکار شده‌اند. آن‌ها خواستار بازگشت به کار و امنیت شغلی هستند. کلیپی از تجمع معلمان منتشر شده که در آن یکی از معلمان می‌گوید: «دو سال حق بیمه‌مان را به صورت شخصی واریز کردیم، اما امسال با گفتن این جمله ساده بیکارمان کردند: به شما احتیاج نداریم. به نهادهای مختلف مراجعه کردیم اما پاسخ نگرفته‌ایم. امروز که با خبر شدیم وزیر اینجاست، آمدیم تا شاید ایشان مشکل ما را حل کند.» شبکه خبری عصر جنوب نوشته است در حالی که معلمان بیش از چهار ساعت در سرما انتظار ملاقات با وزیر آموزش و پرورش می‌کشیدند، استاندار خوزستان، وزیر آموزش و پرورش را از در دیگری خارج کرده است. اعتراض به قراردادهای موقت در آموزش و پرورش به شهرستان ایذه منحصر نیست. در سایر شهرها از جمله تهران نیز معلمان قرارداد موقت بارها با خواست امنیت شغلی تجمع کرده‌اند.

چین از آمریكا خواست روابط خود را از سر بگیرند

با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، دولت چین ایالات متحده را به آغاز روابط دوجانبه فراخواند. هوا چون اینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پکن گفت همکاری نزدیک‌تر دو کشور می‌تواند روابط بد را بهبود بخشد. او گفت بایدن در سخنرانی مراسم تحلیف خود چندین بار از «وحدت» صحبت کرد و این دقیقاً همان چیزی است که اکنون با توجه به روابط دو جانبه ضروری است. روابط چین و آمریکا با تنش‌های متعدد در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا تیره شد. افزایش تعرفه‌ها، تحریم‌ شرکت‌های فن‌آوری چینی و مسائل مربوط به هنگ‌کنگ، تایوان و دریای چین جنوبی از جمله موارد مورد اختلاف دو کشور در دوران ترامپ بودند. بلافاصله پس از سوگند یاد كردن جو بایدن، چین مقامات عالی‌رتبه دولت ترامپ را به اتهام نقض حاكمیت چین تحریم كرد. این تحریم‌ها شامل مایک پمپئو، وزیر خارجه قبلی آمریکا نیز می‌شود. پمپئو در یکی از آخرین اظهارات خود در دوران تصدی وزارت خارجه آمریکا چین را به نسل‌کشی اقلیت مسلمان اویغور متهم کرده بود.

#سخنگوی_کاخ_سفید: رویکرد دولت #بایدن در قبال #ایران، «دیپلماسی» است

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در نخستین کنفرانس خبری دولت جدید آمریکا اعلام کرد که آقای بایدن رویکردش در مقابل ایران «دیپلماسی» است و آن‌ها به دنبال تمدید محدودیت‌های هسته‌ای و بررسی سایر مواردی هستند که «نگران‌کننده» خوانده شد. او اظهار امیدواری کرد که ایران عمل به تعهدات برجامی خود را از سر بگیرد تا بتوان روندی سازنده را در پیش گرفت. سخنگوی کاخ سفید، موضوع ایران را از محورهای مورد بحث بایدن با رهبران سایر کشورهای جهان و متحدان و شرکای آمریکا دانست. پیش‌تر و در جلسه استماع کنگره، آنتونی بلینکن، گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته بود در صورتی که ایران به تعهدات برجامی خود عمل کند، آمریکا هم به تعهدات خود عمل خواهد کرد: « ما به همراه متحدان و شرکای خود بار دیگر در یک صف قرار خواهیم گرفت و از آن به عنوان مستمسکی برای دستیابی به توافقی طولانی‌تر و مستحکم‌تر استفاده خواهیم کرد.» بلینکن گفته که دولت بایدن به دنبال توافق جدیدی است که «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و برنامه موشکی ایران» را نیز دربربگیرد. این در حالی است که جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ضمن استقبال از بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها گفته است که ایران در مورد نقش منطقه‌ای و قدرت دفاعی‌اش با آمریکا مذاکره نمی‌کند.

با پایان مرخصی استعلاجی #نسرین_ستوده، او به زندان قرچک بازگشت

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد مجددا به زندان بازگشت. این زندانی سیاسی روز ۱۹ دی‌ ماه برای تکمیل دوره درمان بیماری قلبی به مرخصی آمده بود و در روزهای گذشته در یکی از بیمارستان‌های تهران عمل آنژیوگرافی قلب انجام داده بود. رضا خندان، همسر خانم ستوده در حساب توییتر خود شرایط زندان‌های ایران را «فلاکت‌بار» خواند و نوشت: «امروز عصر نسرین به زندان قرچک برگشت. او چند روز پیش در بیمارستان پارس تهران آنژیو کرد. متاسفانه شرایط زندان‌ها در ایران فلاکت‌بار است و زندانیانی که مشکلات جسمی و بیماری دارند، شرایط سخت‌تری را تحمل می‌کنند.» نیروهای امنیتی نسرین ستوده را خرداد ماه ۱۳۹۷ دستگیر کردند. او سپس در دادگاه انقلاب تهران محاکمه و در مجموع به ۳۸ سال زندان محکوم شد. مقام‌های قضایی اتهام‌های این وکیل حقوق‌بشری را «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، عضویت مؤثر در گروهک غیرقانونی و ضد امنیتی کانون مدافعان حقوق بشر، لگام (حذف اعدام) و شورای ملی صلح، تشویق مردم به فساد و فحشا و فراهم آوردن موجبات آن و ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی، اخلال در نظم و آسایش عمومی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» اعلام کردند.

در حمله انتحاری به بازار بغداد شمار زیادی کشته و مجروح شدند

به گزارش شبکه الجزیره صبح پنجشنبه ۲۱ ژانویه/ ۲ بهمن در یک حمله انتحاری در میدان پر رفت و آمد الطیران در مرکز بغداد شماری کشته و مجروح شدند. تلویزیون عراق اعلام کرد که در پی این انفجار انتحاری هشت نفر کشته و ۲۵ نفر مجروح شده‌اند. تعداد دقیق کشته‌ها و مجروحان اما هنوز مشخص نیست. آخرین بار در سال ۲۰۱۹ بغداد هدف حملات انتحاری قرار گرفته بود. هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله انتحاری صبح پنجشنبه به بازار بغداد را به عهده نگرفته است. گروه دولت اسلامی (داعش) در عراق ضربات سختی را متحمل شده اما هنوز در برخی از مناطق این کشور فعال است.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه هم خواهان تلاش برای خنثی کردن تحریم‌ها به جای رفع آن‌ها شد

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه پنجشنبه ۲ بهمن طی سخنانی در جلسه شورای اداری استان سمنان در مخالفت با مذاکره با دولت آمریکا گفت: «ایران قوی می‌تواند تحریم‌ها را خنثی کند؛ آن‌ها که فکر می‌کنند با مذاکره مشکلات کشور حل می‌شود اشتباه می‌کنند. به هیچ وجه مذاکره معضلات کشور را حل نخواهد کرد. هرجا ما پا پیش گذاشتیم دشمن عقب کشید.» پیش از این علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که در آذر سال جاری ایراد کرد خواستار تلاش برای خنثی کردن تحریم‌ها به ‌جای رفع آن‌ها شد. خامنه‌ای تأکید کرده بود که «دشمنی‌ها» فقط مخصوص ترامپ نیست. روحانی روز گذشته در آستانه انتقال قدرت در کاخ سفید گفته بود: «کسانی که امروز وارد کاخ سفید می‌شوند در سیاست بوده‌اند و مسائل سیاسی را می‌فهمند. اگر آنها نسبت به تعهدات خود و قطعنامه ۲۲۳۱ امضایی کردند در برابرش ایران هم امضا می‌کند و نه بیشتر. اگر فرمان صادر کردند در ایران هم فرمان صادر می‌شود. اگر آنها اجرای مؤثر تعهدات خود را انجام دادند در این طرف هم تعهدات اجرا خواهد شد». آنتونی بلینکن، گزینه پیشنهادی جو بایدن برای تصدی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه ۱۹ ژانویه /۳۰ دی در سخنانی در برابر کمیته اعضای روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد دولت بایدن انتظار دارد که ایران نخستین گام برای حفط توافق هسته‌ای را بردارد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه کره جنوبی: امیدواریم با آغاز به کار دولت جو بایدن، اختلافات با ایران حل شود

به گزارش خبرگزاری یونهاپ یک مقام‌ ارشد وزارت خارجه کره جنوبی پنجشنبه ۲۱ ژانویه/۲ بهمن ابراز امیدواری کرد که با آغاز به کار دولت جدید جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، مسئله پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی و همچنین توقیف نفتکش این کشور در نزدیکی تنگه هرمز رفع شود. عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران پیش از این گفته بود سئول فاقد اراده سیاسی لازم برای آزاد کردن منابع ارزی ایران است. مقام وزارت خارجه کره جنوبی که نام او اعلام نشده گفت: «گرچه این موضوع صحت دارد که رسیدگی به مسئله پول‌های بلوکه شده ایران ممکن است مدتی طول بکشد اما اراده سیاسی و تمایل ما برای رایزنی با دولت آمریکا بیش از هر زمان دیگری است.» او ابراز امیدواری کرد که تلاش‌ برای ارسال دارو، کیت‌های تشخیص کووید-۱۹ و دیگر اقلام بشردوستانه به ایران در آینده‌ای نه چندان دور ثمر بدهد. از ۱۵ دی تاکنون سپاه پاسداران یک فروند نفتکش کره جنوبی را توقیف کرده است. سفر دو هیأت دیپلماتیک کره جنوبی به تهران بی‌نتیجه ماند. قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی که ریاست این هیأت‌ها را به عهده داشت از قطر درخواست میانجیگری بین سئول و تهران را کرده بود. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران روز گذشته گفته بود بخشی از منابع ارزی مسدود شده ایران آزاد شده است.

مجلس سنای آمریکا صلاحیت نخستین عضو کابینه بایدن را تایید کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مجلس سنای آمریکا با ۸۴ رأی موافق و ۱۲ رأی مخالف صلاحیت آوریل هِینز، گزینه رئیس‌ جمهوری آمریکا برای سمت مدیر اطلاعات ملی این کشور را تایید کرد. هینز اولین زنی است که به‌عنوان مدیر اطلاعات ملی آمریکا برگزیده می‌شود. او در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما معاون آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) بود و مدتی هم در سمت معاون مشاور رئیس‌جمهوری در امور امنیت ملی نیز فعالیت کرده است. هینز اعلام کرده است که قصد دارد در نخستین اقدام کاری کند که نهادهای اطلاعاتی بتوانند گزارش‌های مستقلی را به رییس جمهوری ارائه دهند. در دوران ریاست جمهوری ترامپ نهادهای اطلاعاتی تحت فشار قرار گرفته بودند که گزارش‌ها را مطابق میل و سلیقه ترامپ تنظیم کنند. پیش از این گاردین گزارش داده بود که دولت بایدن قصد دارد گزارش‌های مربوط به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را از طبقه‌بندی محرمانه خارج کند.