ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هفت شهروند بلوچ و سه شهروند کرد در میان دست‌کم ۱۱ زندانی اعدام‌شده در روز پنج‌شنبه ۳۰ دی

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شهروندان بلوچ پرویز اکبری راد و جمال الدین گرگیج پنج‌شنبه ۳۰ دی در زندان زابل (معروف به زندان تاغزی) اعدام شدند. آنها پیشتر به اتهام جرائم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند. وب‌سایت خبری «حال وش» نیز گزارش داده که دو زندانی بلوچ دیگر دادشاه سارانی و عبدالحمید سمالزهی کورنی (ادریس گمشادزهی) در همان روز پنج‌شنبه به اتهام مشابهی در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند. وب‌سایت «نه به زندان نه به اعدام» محل اعدام دادشاه سارانی را زندان زابل اعلام کرده است. فعالان بلوچ از اعدام سه زندانی بلوچ دیگر در ۳۰ دی در زندان زاهدان به نام‌های مهراالله دهمرده معروف به مهراالله شاهوزهی، عطاالله براهویی و خدانظر کاکر خبر داده‌اند. به گزارش وب‌سایت «کردپا» در ایلام نیز سه شهروند کرد محکوم‌شده به اتهام قتل پنج‌شنبه ۳۰ دی اعدام شدند. «نه به زندان نه به اعدام» تاریخ اعدام آنها را چهارشنبه ۲۹ دی اعلام کرده است. به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، در رشت نیز یک متهم دیگر به قتل پنج‌شنبه ۳۰ دی ماه اعدام شد. بنابراین شمار اعدام‌شدگان روز پنج‌شنبه (یا پنج‌شنبه و چهارشنبه) به دست کم ۱۱ تن می‌رسد. بسیاری از اعدام‌ها در ایران در رسانه‌ها یا از سوی منابع رسمی اطلاع‌رسانی نمی‌شوند و نهادهای حقوق بشری آنها را در رده اعدام‌های «مخفیانه» قرار می‌دهند. به گزارش هرانا، از یک ژانویه ۲۰۲۱ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱، دستکم ۲۹۹ شهروند از جمله چهار کودک‌ـ‌مجرم اعدام شدند و ۸۵ تن دیگر به اعدام محکوم شده‌اند.

نماینده ویژه‌ آمریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید اگر مدارس دختران در افغانستان باز شود، جامعه بین‌المللی حقوق آموزگاران را می‌پردازد

توماس وِست، نماینده ویژه‌ آمریکا در امور صلح افغانستان در مصاحبه با بی‌بی‌سی پشتو اعلام کرد که اگر طالبان مدارس را در ماه مارس سال جاری میلادی به‌روی دختران باز کنند، آمریکا و جامعه بین‌المللی حاضر‌ند حقوق تمام آموزگاران افغانستان را بپردازند. با روی کار آمدن دوباره طالبان بر افغانستان، مدارس به‌روی دختران بالاتر از کلاس ششم همچنان بسته مانده‌اند و دانشگاه‌های دولتی نیز بازگشایی نشده‌اند. توماس وِست افزود برای به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان زمان‌بندی خاصی وجود ندارد و پیش از عادی‌سازی روابط با طالبان، برخی اقدامات این گروه باید زیر نظر گرفته شود. به‌گفته‌ او، آموزش زنان یکی از آزمون‌هایی است که طالبان باید سپری کنند و آمریکا و جامعه بین‌المللی بر آن نظارت می‌کنند. طالبان گفته‌اند هر زمان که از لحاظ دینی محیط مناسب برای آموزش دختران فراهم شود، مدارس به‌روی دختران بالاتر از کلاس ششم باز خواهد شد.

کمیسیون تلفیق در پی افزایش مالیات و عوارض سیگار به میزان ۸۰۰ درصد است

محمدرضا تاجدار، رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در یک نشست خبری گفت چنانچه کمیسیون تلفیق مالیات نخی برای سیگار را به تصویب برساند انتظار می‌رود که مالیات و عوارض سیگار تا ۸۰۰ درصد افزایش یابد. تاجدار گفت: «در این شرایط فقط با رونق قاچاق از تولیدکنندگان محصولات دخانی در کشورهای همسایه از جمله امارات متحده عربی، عمان، عراق، آذربایجان و غیره حمایت خواهد شد و سیگار قاچاق با نرخ‌های بسیار پایین‌تری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.» بر اساس ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه، ردیف‌های مالیات سیگار برای شرکت‌های داخلی ۱۰ درصد و برای شرکت‌های بین‌المللی ۲۵ درصد است. ۱۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده هم بر سیگار، دو درصد حق انحصار و مالیات نخی ۲۵۰ و ۵۰۰ هزار تومانی برای برندهای داخلی و خارجی اعمال می‌شود. کمیسیون تلفیق به دنبال تغییر بودجه در این زمینه است.

کودک‌ـ‌‌همسر بلوچ به دلیل خشونت خانگی خودسوزی کرد و جان سپرد

کمپین فعالین بلوچ خبر داد که یک کودک-همسر ۱۶ ساله در شهرستان دلگان، در استان سیستان و بلوچستان، چند ماه پس از ازدواج با یک مرد ۴۰ ساله خودسوزی کرد و جان باخت. هویت این کودک همسر بلوچ، «ز-ایرندگانی» ۱۶ ساله گزارش شده است. کمپین فعالین بلوچ می‌نویسد: خانواده این کودک حدود چند ماه پیش او را به ازدواج یک مرد چهل ساله به نام «ح ناصح» که دارای چند فرزند از ازدواج قبلی خود بود درآوردند. این مرد پس از ازدواج به آزار و اذیت همسرش روی آورد و او را هم از دیدار خانواده‌اش منع کرده بود. طبق این گزارش، این کودک پس از چند ماه تحمل آزار و اذیت دیگر دوام نیاورده و با خودسوزی به زندگی خود پایان داده است.

مصوبه جدید دولت درباره افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف به اجرا درآمد

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق اعلام کرد از امروز اول بهمن مصوبه جدید دولت درباره افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف، یعنی حدود ۲۵ درصد از مشترکان برق بخش خانگی، اجرا می‌شود. الگوی مصرف در ماه‌های غیر گرم مناطق عادی برابر ۲۰۰ کیلووات ساعت است و این میزان در ماه‌های گرم مناطق عادی یعنی از خرداد تا شهریور به ۳۰۰ کیلووات ساعت در یک ماه می‌رسد. سخنگوی صنعت برق گفت: مشترکانی که زیر الگوی مصرف تعیین‌شده برای هر منطقه برق مصرف می‌کنند، مشمول هیچ افزایش قیمتی نمی‌شوند و کماکان نظام تعرفه‌گذاری مصوب سال ۱۳۹۷ برای این مشترکان لحاظ خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه بهشتی: تا سه هفته آینده اومیکرون سویه غالب کرونا در ایران خواهد شد

علیرضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه بهشتی گفت: «بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته از این به بعد با یک شیب ملایم میزان موارد ابتلا به کووید ۱۹ افزایش می‌یابد که مربوط به سویه اومیکرون است و تا سه هفته آینده اومیکرون سویه غالب تمام دنیا از جمله ایران خواهد شد.» ناجی در ادامه افزود: «بر همین اساس نیز انتظار داریم که از اسفند ماه خیز ششم بیماری آغاز شود و میزان مرگ و میر افزایش یابد.» رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه بهشتی اعلام کرد بر اساس آخرین اطلاعات حدود ۸ میلیون نفر در کشور هیچ واکسنی تزریق نکرده‌اند. ناجی با تاکید بر اینکه واکسن‌نزده‌ها همیشه در خطر هستند، یادآوری کرد که برای مقابله با همه‌گیری تقویت سیستم ایمنی با تزریق دز سوم بسیار اهمیت است.

رویترز: در حمله هوایی ائتلاف عربستان به یک بازداشتگاه در صعده یمن چندین نفر کشته شدند

رویترز به‌نقل از یک شاهد عینی اعلام کرد که همزمان با افزایش عملیات ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در مناطق تحت کنترل حوثی‌های یمن، این ائتلاف جمعه یکم بهمن / ۲۱ ژانویه به یک بازداشتگاه موقت در استان صعده یمن حمله کرد که منجر به کشته شدن چندین نفر از جمله مهاجران آفریقایی شد. پس از حملات سپیده دم، نیروهای امداد همچنان در حال بیرون آوردن اجساد از زیر آوار هستند، اما هنوز مشخص نیست که چند نفر کشته شده‌اند. شبکه تلویزیونی المسیره وابسته به حوثی‌ها گفت ده‌ها نفر در این حمله کشته و زخمی شده‌اند. این شبکه همچنین تصاویری از مجروحان در بیمارستان الجمهوری در صعده واقع در شمال یمن را نشان داد. پس از حمله بی‌سابقه حوثی‌ها به امارات متحده عربی در دوشنبه گذشته و و شلیک موشک‌ها و پهپادهای فرامرزی به شهرهای عربستان سعودی، ائتلاف نظامی به رهبری سعودی حملات هوایی خود را به اهداف نظامی حوثی‌ها تشدید کرده است.