ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از سرنوشت دو بازداشتی بلوچ با گذشت بیش از ۲۷ روز هیچ‌گونه اطلاعی در دست نیست

بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، که به صورت ویژه اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، دو جوان بلوچ به نام‌های شعیب قنبرزهی، فرزند محمد شفیع و صالح گرگیج، فرزند پرویز اهل منطقه شیرآباد زاهدان، که در پنجم دی‌ماه ۱۴۰۱، به دست نیروهای اطلاعات سپاه در زاهدان بازداشت شند، هم‌چنان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند و تا این لحظه از وضعیت، محل نگهداری و اتهام‌های انتسابی علیه آن‌ها اطلاعی در دست نیست. به نوشته این کمپین حقوق بشری، این دو جوان بلوچ در تاریخ پنجم دی‌ماه به همراه ده‌ها تن دیگر بازداشت شدند. هم‌چنین بر اساس این گزارش صالح گرگیج در حالی بازداشت شده که دو روز پیش از بازداشت از زندان بیرجند آزاد شده بود. مردم زاهدان از آغاز خیزش سراسری جاری در ایران هر جمعه دست به تظاهرات اعتراضی و ضدحکومتی زده‌اند. به‌گفته «کمپین فعالین بلوچ»، استان سیستان و بلوچستان پس از تهران، کردستان و آذربایجان غربی بیشترین شمار بازداشتی‌ها را از ابتدای اعتراضات تاکنون داشته است. هم‌چنین در جریان خیزش سراسری سیستان و بلوچستان، بیشترین تعداد کشته‌شده‌ها را داشته است.

عدالت اسلامی: خواهرش را کشت، سه سال حبس گرفت

برادری که خواهرش را مرداد ماه امسال به قتل رسانده بود، تنها به سه سال حبس محکوم شد. مردادماه گذشته جسد زن ۴۰ ساله‌ای در حاشیه بلوار میرداماد کشف شد و با بررسی‌های اولیه مشخص شد که مقتول جراحت‌های متعددی روی بدنش دارد. جسد با دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل شد و کارشناسان این مرکز پس از معاینه‌های لازم در گزارش اعلام کردند زن بر اثر خفگی جان باخته است. پلیس با بررسی دوربین‌های مداربسته محل کشف جسد دریافت روز حادثه مردی از خودروی پژو ۲۰۶ پیاده شده و جسد را از داخل خودرو به کنار خیابان انداخته و رفته است. بررسی‌ها نشان ‌داد که زن، از چهار روز قبل به خانه مراجعه نکرده اما خانواده او از طریق پلیس پیگیر ناپدید شدنش نشده‌اند. با افشای هویت مقتول برادر او که استاد دانشگاه است به اداره آگاهی احضار شد.
برادر مقتول، نخست اتهامات خود را رد کرد اما با توجه مستندات به قتل خواهرش اعتراف کرد. در دادگاه مادر مقتول به‌عنوان تنها ولی دم پرونده از قصاص پسرش اعلام گذشت کرد و متهم که با قرار وثیقه آزاد بود خواهرش را به رفتارهای غیراخلاقی متهم کرد و گفت او را به دلیل داشتن سبک زندگی متفاوت به قتل رسانده است. دادگاه با توجه به رضایت مادر مقتول، متهم را از جنبه عمومی جرم و طبق ماده۶۱۲ قانون مجازات اسلامی تنها به سه سال حبس محکوم کرد. سالانه قتل‌های زیادی به بهانه ناموس در ایران روی می‌دهد که مجازات‌های پیشگیرانه کافی برای آن در نظر گرفته نشده است. اولیای دم می‌توانند با اعلام گذشت از قاتلو از مجازات او صرف نطر کنند. چند روز قبل اعلام شد که قاتل منا حیدری، زن جوانی که شوهرش سر او را بریده و در شهر گردانده بود تنها به ۸ سال و دو ماه زندان محکوم شده و اولیای دم از مجازات دخترشان گذشته‌اند.

وزارت آموزش و پرورش: اینقدر مدارس را تعطیل نکنید، افت تحصیلی نگران‌کننده شده

مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش روز شنبه ۱ بهمن با انتشار اطلاعیه‌ای خواستار حضوری شدن کلاس‌های درس شد و هشدار داد که وضع کنونی افت تحصیلی دانش‌آموزارن را به مرحله نگران‌کننده‌ای رسانده است. در این اطلاعیه آمده است که «با غیر حضوری شدن مکرر مدارس در سال تحصیلی جاری ناشی از تغییرات حاد و اضطراری شرایط جوی، برودت هوا، آلودگی هوا و … در برخی از نقاط کشور و احتمال استمرار غیر حضوری شدن کلاس‌های درس» گسترش و تعمیق افت تحصیلی دانش‌آموزان به وضعیتی نگران‌کننده رسیده است. وزارت آموزش و پرورش از استانداران سراسر کشور خواسته است که تعطیلی مدارس و غیرحضوری‌شدن کلاس‌ها را تنها به عنوان آخرین راه‌حل در نظر بگیرند. همچنین در این اطلاعیه آمده است که کلاس‌های مجازی و غیرحضوری «پاسخگوی همه نیازهای دانش آموزان» نیست و ادامه وضع کنونی «تبعات و پیامدهای کوتاه‌مدت و بلند‌مدت» به همراه خواهد داشت.

تداوم حبس و بلاتکلیفی داود رضوی، فعال کارگری پس از تحمل ۱۱۶ روز بازداشت موقت

بنا بر گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، به دنبال پیگیری خانواده کارگر زندانی، داود رضوی در طی هفته گذشته به آن‌ها اطلاع داده شده که پرونده ایشان به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب انتقال داده شده است. بر اساس این گزارش به خانواده رضوی گفته شده که این موضوع را پیگیری نکنند چرا که «پاسخی در کار نیست.» داود رضوی پنجم مهرماه ۱۴۰۱ بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شد. این فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد پس از تحمل ۲۱ روز انفرادی و بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین و پشت سر گذاشتن بازجویی‌های متعدد، از ۱۱۶ روز پیش هم‌چنان در بلاتکلیفی و در بازداشت موقت به‌سر می‌برد. داود رضوی در تاریخ ۲۷ آذرماه سال جاری به زندان تهران بزرگ منتقل شد و تاکنون تاریخ دادگاه او تعیین نشده است. رضوی مدتی پیش در تماس تلفنی با خانواده از وضعیت نامناسب زندان و سرمای شدید در داخل زندان خبر داده بود. تداوم حبس و بلاتکلیفی این فعال کارگری موجب افزایش نگرانی‌های خانواده در خصوص وضعیت سلامتی او شده است.