ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کانون_نویسندگان_ایران: تلاش کنیم هیچ زبانی در قیدوبند نباشد

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای با استناد به اصل سوم منشور کانون روز جهانی زبان مادری را گرامی داشته است. منشور سوم کانون نویسندگان ایران خواهان رشد و شکوفایی زبان‌های متنوع ایران است. در بیانیه کانون آمده است: «به جای این‌که از حضور زبان‌های دیگر هراس داشته باشیم باید تلاش کنیم تا همه آنها حفظ شوند؛ تلاش کنیم تا هیچ زبانی در قیدوبند نباشد و نماند. در راستای چنین تلاشی است که کنشگران خلاق و پیشرو عرصه‌ فرهنگ با خلق و نشر آثار ادبی و فکری به زبان‌های گوناگون، علاوه بر آفرینش خرد و زیبایی، موجب درک متقابل انسان‌ها از یکدیگر می‌شوند. کانون نویسندگان ایران تلاش نویسندگانی از این دست را ارج می‌نهد و روز جهانی زبان مادری را گرامی می‌دارد.» سازمان ملل متحد (یونسکو) در سال ۱۹۹۹، ۲۱ فوریه را روز بزرگداشت زبان مادری اعلام کرد. روز جهانی زبان مادری، مرهون و مدیون مبارزات مردم بنگلادش، به خاطر زبان مادری‌شان است.

بی‌خبری از وضعیت #افشین_شیخ‌الاسلامی_وطنی، #فعال_کُرد بازداشت شده در #سنندج

مأموران امنیتی در استان #کردستان، #افشین_شیخ‌الاسلامی_وطنی را در منزل خانوادگی‌اش در شهر #سنندج بازداشت کرده‌اند و از زمان بازداشت او، اطلاعی از شرایط و محل نگهداری‌اش در دست نیست. به گزارش شبکه #حقوق_بشر کردستان، #نگین_شیخ‌الاسلامی_وطنی، خواهر این فعال کُرد، ضمن تایید خبر بازداشت برادرش در روز یک‌شنبه ۲۸ بهمن گفته است: «پنج مامور امنیتی با حکم قضایی بازداشت برادرم وارد منزل شده‌اند و پس از تفتیش منزل، اقدام به بازداشت او کرده‌اند اما ما هنوز نمی‌دانیم ماموران از چه نهادی بوده‌اند. پیگیری‌های خانواده برای اطلاع از محل نگهداری او نیز بی‌نتیجه مانده است.» نگین شیخ‌الاسلامی وطنی با اشاره به فعالیت‌های مدنی و سابقه بازداشت برادرش گفته است: «افشین به تازگی از #آمریکا برای رسیدگی به وضعیت پدر و مادرمان که هر دو بیمار و تنها هستند، به #ایران بازگشته بود. او هر چند بارها بازداشت شده است اما سال‌هاست فعالیت خاص سیاسی ندارد. بیشتر وقت او زمانی که در ایران است به نگهداری از پدر و مادرم، حرفه شغلی‌اش به عنوان مهندس عمران و فعالیت‌های خیریه و #محیط_زیست که علاقه و دغدغه شخصی اوست، می‌گذرد.» افشین شیخ‌الاسلامی وطنی پیش از این بارها به دلیل فعالیت‌های سیاسی و مدنی احضار، بازجویی و دست‌کم سه بار از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده است. در آخرین مورد، او همراه تعداد دیگری از فعالان سیاسی و مدنی سنندج در دی ماه سال ۸۹ در منزل خانواده #حبیب‌الله_لطیفی بازداشت شدند. این افراد برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی تلاش می‌کردند. حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی به اتهام #محاربه و #افساد_فی‌الارض در نتیجه همین تلاش‌ها لغو و به #حبس_ابد تبدیل شد. در آن زمان فعالان و سازمان‌های حقوق بشری از جمله سازمان #عفو_بین‌الملل به بازداشت افشین شیخ‌الاسلامی وطنی و دیگر فعالان مخالف مجازات اعدام اعتراض کردند.

ایران در #تنگه_هرمز #رزمایش_دریایی برگزار می‌کند‎

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که رزمایش دریایی «ولایت ۹۷» در تنگه هرمز تا شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود. خانزادی گفت این رزمایش در ۴ مرحله به‌وسعت دو میلیون کیلومترمربع از منطقه تنگه هرمز، سواحل مکران، دریای عمان تا مدار ۱۰ درجه شمالی، در شمال اقیانوس هند، برگزار می‌شود. فرمانده نیروی دریایی افزود: «بخشی از رزمایش ولایت ۹۷ به تاخت‌وتاز آبی و خاکی برای بازپس‌گیری سواحلی که احتمالاً مورد اشغال قرار می‌گیرند و یا دفاع از سواحلی که مورد حمله قرار می‌گیرند، اختصاص داده شده است.» در این رزمایش ناو، ناوشکن، زیردریایی‌ها، بالگردهای ضدزیردریایی و هواپیماهای گشت شناسایی حضور خواهند داشت. همچنین انواع پرتاب‌ها شامل موشک‌ها و اژدرها و سلاح‌های سبک و سنگین و شلیک موشک از زیردریایی انجام خواهد شد. جنگ الکترونیک و داده‌های الکترونیک از طریق ساحل نیز در برنامه این رزمایش خواهد بود.

#نیروهای_دموکراتیک_سوریه: با تخلیه #باغوز از غیرنظامیان، عملیات علیه #داعش از سر گرفته می‌شود

نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کرده‌اند که انتظار می‌رود آخرین غیرنظامیان از باریکه تحت کنترل داعش در حوالی شهرک باغوز در استان دیرالزور تخلیه شوند و به این ترتیب راه برای حمله به بقایای ستیزه‌جویان داعش در این منطقه هموار گردد. مصطفی بالی، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه به خبرگزاری رویترز گفت: «به محض آنکه تخلیه باغوز از غیر نظامیان به اتمام برسد، عملیات نظامی علیه داعش از سر گرفته می‌شود.» دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز گذشته گزارش داده بود که کاروانی متشکل از ۱۷ کامیون صدها غیر نظامی را از این منطقه خارج کرده‌اند. معلوم نیست که در بین غیرنظامیان عده‌ای از ستیزه‌جویان داعش خود را پنهان نکرده و با این ترفند از مهلکه نگریخته باشند. نیروهای دموکراتیک سوریه، پنجشنبه ۲۱ فوریه/ ۲ اسفند اعلام کردند که صدها تن از ستیزه‌جویان داعش همچنان در باغوز به سر می‌برند. ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا می‌گوید این گروه از ستیزه‌جویان از داعشی‌های مجرب و کارآزموده‌اند. در باریکه شرق فرات در استان دیرالزور در مجموع ۲۰ هزار غیر نظامی سکونت داشتند. روز گذشته دو هزار نفر از آن‌ها منطقه را ترک کردند.

#رضوانه_محمدی به اتهام «عادی‌سازی روابط همجنس‌خواهانه» محاکمه شد

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی نخستین جلسه محاکمه رضوانه محمدی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی و تلاش برای عادی‌سازی روابط همجنس‌خواهانه» در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. به وکیل رضوانه محمدی اجازه دسترسی به پرونده و دفاع از او داده نشد. رضوانه محمدی ۱۲ شهریور سال جاری دستگیر و به مدت ۲۶ روز در بازداشتگاه ۲۰۹ تحت بازجویی بود. او ۷ مهر به بند نسوان اوین منتقل و نهایتاً ۲۸ مهر با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیونی به شکل موقت تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد. ریاست دادگاه را قاضی مقیسه به عهده داشت.

نماینده ولایی #مجلس: #قیمت_خودرو را به اندازه قیمت هلیکوپتر رسانده‌اند. وزیر صنعت کمتر شعار بدهد

علیرضا سلیمی، یکی از نمایندگان فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی پنجشنبه‌ ۲ اسفند مجلس در جریان بررسی جزئیات بودجه سال ۹۸، در تذکری به قیمت خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت: «متأسفانه وضعیت قیمت خودرو رها شده، انگار آقایان بالگرد می‌سازند که قیمت آن را به اندازه هلیکوپتر می‌دانند. روز به روز کیفیت خودرو پایین‌تر آمده و قیمت خودرو را به اندازه هلیکوپتر رسانده‌اند.» او از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست که «کمتر شعار درمانی کرده» و بازار خودرو را تحت کنترل درآورد.

جلسه بعدی #مجمع_تشخیص_مصلحت_نظام برای تصمیم‌گیری درباره لایحه #پالرمو ۱۱ اسفند برگزار می‌شود

سید محمد صدر، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت پنجشنبه ۲ اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت جلسه بعدی مجمع برای تصمیم‌گیری درباره لایحه پالرمو ۱۱ اسفند برگزار می‌شود. صدر در این گفت‌وگو از ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز برای اعضای مجمع خبر داد: «این پیامک‌ها خیلی تهدیدآمیز نبود و بیشتر جنبه نصحیت داشت. منافع ملی، مقاومت و اینکه از خدا بترسید از جمله محتوای این پیامک‌ها بود تا اعضای مجمع به این کنوانسیون رای مثبت ندهند.» به گفته سید محمد صدر لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) هنوز در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت قرار نگرفته. این لایحه و لایحه پالرمو از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشته اما شورای نگهبان آن‌ها را تأئید نکرده است. نشست گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بعد از ۵ روز جمعه ۲۲ فوریه/ ۳ اسفند با برگزاری یک نشست خبری به پایان می‌رسد. یکی از موضوعاتی که در این اجلاس به بحث گذاشته شد، ارزیابی پیشرفت ایران در اجرای استانداردهای این سازمان برای مبارزه با پولشویی و تصمیم‌گیری در مورد ماندن یا خارج شدن نام ایران از فهرست سیاه پولشویی است.

#ظریف: ایران احتمال #درگیری_نظامی با #اسرائیل در خاک #سوریه را رد نمی‌کند

محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی‌زبان زوددویچه تسایتونگ یک بار دیگر اعلام کرد که احتمال جنگ بین ایران و اسرائیل وجود دارد. وزیر خارجه ایران در این گفت‌وگو که پنجشنبه ۲۱ فوریه/ ۲ اسفند منتشر شده، اسرائیل را به ماجراجویی در خاک سوریه متهم کرد: «اسرائیل در سوریه ماجراجویی‌هایی می‌کند و ماجراجویی همواره خطرناک است. نمی‌دانم آیا جنگ می‌شود یا نه. اما در هر حال این احتمال وجود دارد.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرده که این کشور صدها بار مواضع سپاه قدس در خاک سوریه را هدف قرار داده و قصد دارد بعد از عقب‌نشینی آمریکا از سوریه این حملات را تشدید کند. یکشنبه گذشته، وزیر خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ اسرائیل را به جنگ‌طلبی متهم کرده بود.

دلار باز هم گران شد: در یک قدمی ۱۴ هزار تومان

سایت‌های ارز و طلا صبح پنجشنبه ۲ اسفند قیمت دلار را ۱۳۸۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. ۲۰۰ تومان گران تر از روز گذشته. پس از آنکه مجمع تشخیص مصلحت نظام شنبه گذشته درباره لایحه پالرمو، یکی از لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی به تصمیم نرسید، قیمت دلار وارد کانال ۱۳ هزار تومان شد. در فقط دو روز قیمت دلار از ۱۳۳۰۰ تومان به ۱۳۸۵۰ تومان رسید. در روز پنجشنبه هر یورو به قیمت ۱۵۶۴۵ تومان و پوند بریتانیا نیز به قیمت ۱۷۹۸۵ تومان در بازار ارز به فروش می‌رسد.