ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش سخنگوی امورخارجه به بازگشت ایران به لیست سیاه #FATF: انگ #پولشویی و #تامین_مالی_تروریسم به جمهوری اسلامی نمی‌چسبد

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به قرار گرفتن ایران در «لیست سیاه» کارگروه ویژه اقدام مالی گفت: این اقدام «علیرغم همه تلاشها در داخل کشور و همه قوانین و مقرراتی که سعی کرده است مراعات کند، صورت گرفته است». کارگروه ویژه مالی عصر جمعه دوم اسفند، همزمان با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، ایران را پس از پایان مهلت چهار ماهه باردیگر به لیست سیاه بازگرداند. این کارگروه علت بازگرداندن ایران به لیست سیاه را «عدم انطباق با هنجارهای منع تامین مالی تروریسم» اعلام کرد. موسوی اما گفت: ایران «یک سال و اندی بود که همه قوانین و مقررات مربوط به پولشویی و تامین مالی تروریسم را اجرا می کرد» و « انگ پولشویی و انگ تامین مالی تروریسم وصله نچسبی است که قطعا به جمهوری اسلامی ایران نمی چسبد».پیشتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم بازگرداندن ایران به «لیست سیاه» کارگروه ویژه اقدام مالی را «سیاسی‌« خوانده و گفته بود که تاثیری بر نرخ ارز و روابط تجاری ایران نخواهد داشت. محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی اما گفته بود که این تصمیم شرایط را برای ایران از آنچه که هست سخت‌تر می‌کند.

نخستین موارد تأییدشده #کرونا در #لبنان و #اسرائیل: خاورمیانه در خطر است

وزارت بهداشت لبنان نخستین مورد تأییدشده از ابتلا به ویروس کرونا (COVID-19) در این کشور را تأیید کرد. بنا به گزارش رسانه‌های لبنان، فرد مبتلا از ایران به لبنان بازگشته بود و اکنون در بیمارستان دانشگاه رفیق حریری در قرنطینه قرار دارد. وزیر بهداشت لبنان قرار است جمعه دوم اسفند / ۲۱ فوریه این موضوع را در یک نشست خبری رسماً اعلام کند. تا کنون ۷۶ هزار و ۸۱۹ بیمار کرونا در جهان تشخیص داده شده‌اند که اکثریت آنها در چین هستند. شمار قربانیان تا کنون دو هزار و ۲۵۰ تن بوده است. در ایران بنا به آمار رسمی چهار تن جان داده‌اند و ابتلای ۱۸ تن به کرونا تأیید شده است. اسرائیل نیز نخستین مورد کرونا را گزارش داده است. در امارات متحده عربی نیز ۹ مورد کرونا و در مصر نیز یک مورد کرونا تأیید شده‌اند. این آمار خاورمیانه را در وضعیتی نگران‌کننده قرار می‌دهد.‎

معاون سیاسی فرماندار #جاجرم به دلیل #تخلف_انتخاباتی عزل شد

همزمان با برگزاری مرحله نخست انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی فرماندار جاجرم به دلیل تخلف انتخاباتی عزل شد. ولی‌الله حیاتی،‌ رئیس ستاد انتخابات خراسان شمالی جمعه دوم اسفند،‌ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) علت عزل فرماندار جاجرم را «فعالیت های انتخاباتی غیرقانونی و طرفداری از یک نامزد در روز انتخابات» اعلام کرد. ۴۵ نامزد انتخابات برای تصاحب چهار کرسی مستقل نمایندگی خراسان شمالی و یک کرسی مشترک این استان با خراسان رضوی در حال رقابت هستند. در همین هفته،‌ معاون عمرانی فرماندار شیروان نیز به دلیل طرفداری از یک نامزد انتخاباتی به دستور استاندار برکنار شده بود. خراسان شمالی ۸۶۳ هزار تن جمعیت دارد. انتخابات مجلس در حالی برگزار می‌شود که منتقدان و مخالفان گوناگون جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته خواهان تحریم آن شده اند.

وکیل #آسانژ از تلاش موکلش برای درخواست پناهندگی از #فرانسه خبر داد

جولیان آسانژ، بنیانگذار وب‌سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» در بریتانیا زندانی است و در معرض خطر استرداد به ایالات متحده آمریکا به اتهام جاسوسی و هک‌کردن قرار دارد. اریک دوپون‌ـ‌مورتی، وکیل آسانژ جمعه ۲۱ فوریه / ۲ اسفند به رادیو «اروپا ۱» (Europe 1) گفت که تیم حقوقی آسانژ در تماس با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه است تا پرونده پناهندگی بنیانگذار ویکی‌لیکس در فرانسه را پیش ببرند. آسانژ گفته است که خردسال‌ترین فرزند او و مادر این فرزند فرانسوی هستند. به گفته وکیل آسانژ، این تقاضای پناهندگی به دلیل حاضر نبودن موکلش در خاک فرانسه «یک مورد عادی نیست». به گفته دوپون‌ـ‌مورتی، آسانژ هدف «شکنجه روانی»‌ قرار داشته. دادگاه بریتانیایی از دوشنبه هفته آینده ۲۴ فوریه جلسات رسیدگی به درخواست استرداد آسانژ از سوی ایالات متحده را برگزار خواهد کرد. چندی پیش ۱۳۰ سیاستمدار، روزنامه‌نگار و هنرمند آلمانی با انتشار بیانیه‌ای خواهان آزادی آسانژ از زندان بریتانیا شدند. نیلز ملتزر، بازرس ویژه حقوق بشر سازمان ملل مقامات بریتانیا، سوئد، ایالات متحده و اکوادور را متهم کرده بود که قصد دارند با آزار آسانژ، روزنامه‌نگاران را مرعوب کنند.

رئیس #ستاد_انتخابات ایران، سه ساعت مانده به پایان قانونی زمان رأی‌گیری: تا کنون ۱۱ میلیون نفر (کمتر ازیک پنجم واجدین شرایط) در #انتخابات شرکت کرده‌اند

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات ایران سه ساعت مانده به پایان قانونی زمان رأی‌گیری در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از مشارکت حدود ۱۱ میلیون نفر در انتخابات خبر داد. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این خبر را ساعت ۱۵ به وقت تهران روی خروجی سایت خود مخابره کرده است. پیش از این عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفته بود «تا ساعت ۱۲ میزان شرکت‌کنندگان این بار هم مثل دوره گذشته مجلس بوده و تقریباً برابر است و رقمی حدوداً هفت میلیون و نیم تا هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند.» واجدین شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند ماه ۱۳۹۸، ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر هستند که بنا بر آمار ارائه شده توسط رییس ستاد انتخابات ایران تا کنون کمتر از یک پنجم واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند. جمال عرف دو روز پیش و در یک نشست خبری گفته بود: «بر اساس نظرسنجی‌ها ۵۰ درصد مردم در انتخابات مجلس ایران شرکت می‌کنند. هر چقدر از کلانشهرها دور می‌شویم و به سمت روستاها می‌رویم مشارکت بیشتر می‌شود.» عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز چهارشنبه گفته بود که مشارکت کمتر از ۵۰ درصد مشکلی برای «دموکراسی» در ایران ایجاد نمی‌کند. مخالفان و منتقدان گوناگون جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر خواهان تحریم انتخابات شده بودند.

دستگیری چند تن در #دهلران به اتهام «شایعه‌پراکنی» درباره #شیوع_ویروس_کرونا

دادستان شهرستان #دهلران در استان ایلام از دستگیری «افراد شایعه‌پراکن» خبر داد که یک فایل صوتی درباره #شیوع_ویروس_کرونا در این شهرستان منتشر کرده بودند. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز جمعه دوم اسفند به نقل از صابر نجومی دادستان دهلران نوشت: «در پی انتشار فایل صوتی مبنی بر شیوع کرونای ویروسی در دهلران، اقدامات لازم برای پیگیری این موضوع در دستور کار قرار گرفت و با توجه به استعلام از دانشگاه علوم پزشکی که این خبر شایعه است، دستور لازم برای پیگیری آن صادر شد.» دادستان دهلران گفت «با اطمینان خاطر اعلام می‌شود که هنوز هیچگونه علائمی از کرونای ویروسی در دهلران مشاهده نشده است.» او افزود برای افراد دستگیر شده پرونده‌ای به اتهام «#نشر_اکاذیب_در_فضای_مجازی» تشکیل داده شده است. او تهدید کرد به کسانی که «به این مساله دامن بزنند و موجب رعب و وحشت مردم شوند برخورد می‌شود.» و از مردم خواست به اخباری که در این خصوص از طریق «نهادهای متولی» منتشر می‌شود، توجه کنند. به دلیل عدم شفافیت اخبار رسمی مربوط به شیوع ویروس کرونا (COVID-19) و پنهانکاری و تناقض‌گویی مسئولان درباره تعداد قربانیان و مبتلایان به آن جو عدم اعتماد به اخبار رسمی گسترش یافته است. بر اساس آمار رسمی، تا کنون چهار تن بر اثر کرونا در ایران جان باخته‌اند و ابتلای ۱۸ تن به این ویروس تأیید شده است.

علی مطهری: میزان مشارکت در #انتخابات دوره یازدهم #مجلس کمتر از دوره‌های پیش است

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید که برای نامزدی انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شده است، پس از انداختن رای خود به صندوق درباره ردصلاحیت‌اش از سوی شورای نگهبان گفت: «ته دلم خیلی راضی نیستم اما به دلیل مصلحت کشور باید در انتخابات شرکت کنیم.» علی مطهری همچنین درباره میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات گفت: «هنوز همه حوزه‌های انتخابی را ندیده‌ام اما میزان مشارکت نسبت به دوره‌های قبل کمتر است.» به گزارش خبرگزاری دولتی «مهر»، مطهری ناکارآمدی مجلس در دوره دهم را به عوامل بیرونی نسبت داد و گفت: «مردم به عوامل بیرونی مجلس توجهی ندارند. این مجلس در خیلی از جاها می‌خواست کاری را انجام دهد اما دستور می‌آمد که صلاح نیست و این کار انجام نشود. مجلس دهم می‌خواست برای بنزین تصمیم بگیرد، می‌خواست وزیر کشور را استیضاح کند اما اجازه ندادند.» مطهری همچنین درباره ترکیب مجلس دهم گفت که این مجلس «یک مجلس اصلاح‌طلب نبود و اکثریت اصول‌گرا بودند و اگر اکثریت مجلس دهم اصولگرا نبود، آقای لاریجانی رئیس مجلس نمی‌شد.» علی مطهری درباه ترکیب مجلس یازدهم هم گفت که «مجلس آینده قطعاً مجلس ایده‌آلی نخواهد بود چرا که گرایش‌های گوناگون در آن نیستند.» به گفته مطهری «در مجلس آینده شاید به حقوق شهروندی و آزادی بیان اهمیت کافی‌داده نشود.» سه‌شنبه ۸ بهمن در علی مطهری در نطق میان‌دستور خود در صحن مجلس گفته بود: «بنده با اصل نظارت استصوابی مخالف نیستم اما نحوه اجرای آن برای کشورمان مشکل ایجاد کرده است». به گفته مطهری شورای نگهبان به دلیل عدم التزام عملی او به «نظام» صلاحیتش را تأیید نکرده است. انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی جمعه دوم اسفند در حال برگزاری است که مخالفان و منتقدان گوناگون جمهوری اسلامی خواهان تحریم آن شده اند.

کدخدایی: اثر انگشت برای رأی دادن در #انتخابات به‌خاطر #کرونا الزامی نیست

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی اعلام کرد که به خاطر شیوع ویروس کرونا (COVID-19) در ایران،‌ رأی‌دهندگان الزامی به ثبت اثر انگشت برای شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ندارند. به گزارش وب‌سایت خبری «دیده‌بان ایران»، عباسعلی کدخدایی جمعه دوم اسفند با حضور در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در جمع خبرنگاران گفت:« اثر انگشت الزامی نیست اختیاری است. دوستان وزارت کشور اعلام کردند بنده هم اعلام می‌کنم که اثر انگشت به هیچ وجه الزامی نبوده و مشکلی هم پیش نخواهد آمد.» روسای ستاد انتخابات در استان‌ها در ساعت‌های گذشته به خبرگزاری‌های رسمی اعلام کرده بودند که الزام اثر انگشت برای رأی دادن برداشته شده است. پس از مدتی مشخص شد که این موضوع به تمام مراکز اخذ رأی ابلاغ شده است. ثبت اثر انگشت در فقدان امکانات فنی دیگر تمهیدی برای جلوگیری از تقلب و تخلف در انتخابات است. انتخابات مجلس در حالی جمعه دوم اسفند در حال برگزاری است که منتقدان و مخالفان گوناگون جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر خواهان تحریم انتخابات شده بودند.

وزیر #آموزش_و_پرورش: ممکن است شنبه ۶۰ درصد #مدارس تعطیل باشد

محسن حاجی میرزایی وزیر #آموزش_ و_پرورش روز جمعه دوم اسفند که برای شرکت در #انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در وزارت کشور حضور یافته بود در جمع خبرنگاران گفت ۶۰ درصد #مدارس کشور به شعبه‌های اخذ رای تبدیل شده‌اند و از آن جا که شمارش آراء تا صبح شنبه به پایان نمی‌رسد، این مدارس فردا شنبه سوم اسفند تعطیل خواهند بود. خبرنگاری از وزیر آموزش و پرورش پرسید که آیا تعطیلی روز شنبه مدارس به دلیل شیوع #ویروس_کروناست؟ حاجی‌میرزایی به این پرسش پاسخ نداد اما گفت: «فردا تعطیل عمومی نداریم، ۶۰ درصد از شعبه‌های اخذ رای در مدارس کشور انجام می‌شود و فرهنگیان به عنوان گروه‌های مرجع و مورد اعتماد ملت محل اخذ آرا هستند، از این رو مدارسی که شمارش آرا تا روز شنبه به پایان می‌رسد با صلاحدید مناطق آموزش و پرورش می‌توانند فردا را تعطیل کنند، اما این تعطیلی عمومی نیست.» روز پنجشنبه اول اسفند اعلام شد که مدارس و دانشگاه‌های #قم برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به مدت یک هفته تعطیل شده‌اند. وزیر آموزش و پرورش درباره امکان تعطیلی مدارس سایر نقاط ایران به دلیل شیوع کرونا گفت ستادی که به دستور رئیس‌جمهور در وزارت بهداشت تشکیل شده اوضاع را رصد می‌کند. در صورت صلاحدید آن ستاد و با توافق شورای تامین استان، درباره #تعطیلی_مدارس تصمیم گرفته می‌شود.

وزیر بهداشت و درمان ایران آمار مبتلایان به #ویروس_کرونا را تنها پنج نفر اعلام کرد

در حالیکه خبرهای غیررسمی از ابتلا شمار زیادی در ایران به ابتلا ویروس کرونا حکایت دارد، سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان ایران شامگاه پنجشنبه دوم اسفند گفت: تا کنون ابتلای پنج نفر به ویروس کرونا «قطعی است». به گفته او دو تن از مبتلایان به ویروس کرونا در قم فوت کرده‌اند و دو نفر نیز در قرنطینه و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند. یک تن نیز پزشکی است که از قم به اراک سفر کرده بود و در همانجا تحت مراقبت ویژه قرار دارد. شامگاه چهارشنبه وزارت بهداشت ایران مرگ دو تن به دلیل ابتلا به ویروس کرونا را تایید کرده بود. یک پزشک در قم اما به «زمانه» گفت که آمار مبتلایان به ویروس کرونا بیشتر از رقم‌های اعلام شده از سوی مقام‌های دولتی است. در همین رابطه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل هم تایید کرده بود که دو بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان روحانی این شهر تحت مراقبت قرار گرفته‌اند. حسین نورانی‌نژاد، فعال سیاسی در ایران هم در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که عمویش به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان سپرده است.

#حشد_الشعبی #عبدالعزیز_المحداوی را به عنوان جانشین #ابومهدی_المهندس معرفی کرد

سازمان شبه نظامی حشد شعبی عراق اعلام کرد عبدالعزیز (ابوفدک) المحداوی را به عنوان جایگزین ابومهدی المهندس برگزیده است. شبکه خبری المیادین، وابسته به حزب الله لبنان، به نقل از ابوعلی البصری، نایب رئیس و فرمانده نظامی سازمان شبه نظامی حشد شعبی بامداد جمعه ۲۰ فوریه/ ۲ اسفند اعلام کرد که این سازمان در نشستی برای معرفی المحداوی به عنوان به عنوان نایب رئیس سازمان حشدالشعبی و جانشین ابومهدی المهندس به توافق رسیده است. ابومهدی المهندس ۱۳ دی امسال همراه با قاسم سلیمانی در عراق هدف نظامیان آمریکا قرار گرفت و کشته شد.

مدیرکل #سازمان_بهداشت_جهانی:‌ بیماران #کرونا باید هرچه زودتر از طریق تست تشخیص داده شوند

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در حال بررسی تأثیرگذاری داروهای ضدایدز و ضدابولا در یک دوره آزمایشی بر شمار زیادی از بیماران کرونا در استان هوبِی چین،‌ مرکز اصلی شیوع ویروسCOVID-19 است. به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین»،‌ تدروس آدهانوم گبرایسوس،‌ مدیرکل سازمان بهداشت جهانی پنج‌شنبه یکم اسفند / ۲۰ فوریه در جلسه‌ای تشریحی درباره این آزمایش گفت که تیم بین‌المللی پزشکان به رهبری WHO، با مددکاران و پزشکان «خط مقدم» درباره تأثیرگذاری انواع معالجه‌ها و داروها در ارتباط مستقیم بوده است و نتایج آزمایش داروهای ضدایدز و ضدابولای مخصوص بر انبوهی از بیماران تا سه هفته دیگر مشخص خواهد شد. مدیرکل سازمان بهداشت جهانی تذکر داد که تشخیص هر چه سریعتر بیماران مهم است و گفت: «هرچه بیماران زودتر تست شوند و تشخیص داده شوند و درمان آنها آغاز گردد، وضعیت بهتری خواهند داشت.» با این وجود، بر اساس توضیحات یک پزشک از قم که در «زمانه» منتشر شد، تست کرونا در ایران بر موارد مشکوک در بهترین حالت با تأخیر بسیار انجام ‌شده است. کرونا اکنون در ایران بنا به آمار رسمی جمهوری اسلامی، در قم دو قربانی گرفته است. شمار دقیق مبتلایان به این بیماری در ایران هنوز مشخص نیست یا اعلام رسمی نشده است. در سرتاسر جهان تا کنون ۷۶ هزار و ۲۲۱ بیمار کرونا تشخیص داده شده اند، ۱۸ هزار و ۲۷۳ تن بهبود کامل یافته اند،‌ و دو هزار و ۲۴۷ تن جان داده اند. بیشترین تعداد به چین، مرکز اصلی شیوع ویروس بازمی‌گردد: ۲ هزار و ۲۳۶ مورد مرگ.