نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سومین روز اعتصاب و تجمع کارگران معدن طرزه

کارگران شرکت البرز شرقی شاغل در معدن طزره دامغان دوشنبه دوم اسفند برای سومین روز متوالی دست به اعتصاب زده و مقابل دفتر مرکزی شرکت در دامغان تجمع کردند. بیش از یک هزار کارگر در معدن طرزه مشغول به کار هستند. کارگران خواستار حذف شرکت‌های پیمانکاری نیروی انسانی، رفع تبعیض در پرداخت دستمزد کارگران، پرداخت مطالبات مزدی معوقه و تأمین ایمنی کارند.

زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی بار دیگر بازداشت شد

زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی دوشنبه ۲ اسفند در خانه شخصی‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گزارش وب‌سایت خبری «هرانا» وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، مأموران امنیتی هنگام بازداشت احمدی راغب، خانه او را تفتیش و شماری از وسایل شخصی‌اش را ضبط کرده و با خود برده اند. این آتش‌نشان که پس از ۱۷ سال سابقه کار به دلیل فعالیت مدنی و سیاسی از کار اخراج شد، در تاریخ ۲۶ خرداد ۹۹ و پس از حضور در شعبه ۴ واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار جهت تحمل ۹ ماه حبس تعزیری بازداشت شد. او از زمان بازداشت و در اعتراض به عدم رعایت روند قانونی در پرونده خود و پرونده‌سازی ‌های مکرر نهادهای امنیتی علیه‌اش دست به اعتصاب غذا زد. راغب ۱۴ دی گذشته از زندان آزاد شد. اما ۱۶ تیر سال جاری نیز خانه‌اش بار دیگر به دست مأموران امنیتی تفتیش شد. زرتشت احمدی‌ راغب یکی از امضاکنندگان بیانیه استعفای رهبر جمهوری اسلامی، موسوم به بیانیه ۱۴ نفر است و دو سال پیش در فایلی صوتی که از درون زندان منتشر کرد، گفته بود نهادهای امنیتی و قضایی شش پرونده برای جلوگیری از فعالیت‌های او ساخته‌اند که از میان آنها سه پرونده بابت اتهام انتسابی «تبلیغ علیه نظام» است.

محمدحبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران به‌صورت موقت به سر کار برگشت

محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران (تهران) با رأی دیوان عدالت اداری به‌طور موقت به سر کار بازگشت. در شهریور ماه امسال هیأت تخلفات وزارت آموزش و پرورش محمد حبیبی را در ارتباط با فعالیت‌های صنفی برای دومین بار اخراج و بازخرید کرده بود. با پیگیری حقوقی اخراج و بازخرید او، دیوان عدالت اداری حکم بازگشت به کار موقت او را صادر کرد. کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، روز یکشنبه اول اسفند اعلام کرد در حکم دیوان عدالت اداری، تاکید شده است که تا زمان صدور حکم نهایی از طرف این دادگاه، به‌صورت موقت، حکم اخراج و بازخرید نقض شده، تا دیوان عدالت اداری درباره این پرونده رأی نهایی خود را صادر کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: کره جنوبی هیچ اقدام عملی در زمینه آزادسازی منابع مالی مسدود شده ایران انجام نداده است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه ۲ اسفند در نشست خبری هفتگی خود گفت: «در مورد بدهی کره به ایران همچنان هیچ اقدام عملی از سمت کره جنوبی شاهد نیستیم، متاسفیم که دولت کره به مسئولیت قطعی خود نگاه این چنینی دارد.» خطیب‌زاده در ادامه افزود: «مادامی که پول‌های بلوکه شده در دست سئول است ما همکاری دیگری در دستور کار قرار نمی‌دهیم و این روز‌ها را فراموش نمی‌کنیم.» بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً بالغ بر هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ شهریور ۱۳۹۷ به دلیل تحریم‌‌های آمریکا پرداخت نشده است. وزارت خارجه کره جنوبی چهارشنبه ۱۶ فوریه/ ۲۷ بهمن اعلام کرد نمایندگان کره جنوبی و ایران برای گفت‌وگو درباره دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی به‌دلیل تحریم‌های آمریکا مشغول رایزنی شده‌اند. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داده بود در حالی که مذاکرات احیای برجام در وین وارد مرحله نهایی می‌شود، بانکداران و مسئولان شرکت نفت ملی و وزارت نفت ایران برای دیدار با مقام‌های دولت کره و مسئولان شرکتی این کشور به کره جنوبی سفر کرده‌ بودند تا درباره مسائل اقتصادی معلق گفت‌وگو کنند. اکنون معلوم شده که این گفت‌وگوها ظاهرا به جایی نرسیده است. گزینه‌های از سرگیری صدور نفت به کره جنوبی بعد از حصول توافق در وین از موضوعات مورد بحث بین مقامات ایرانی و کره‌ای بود. ایران تا قبل از اعمال تحریم‌های نفتی تأمین‌کننده اصلی نفت کره جنوبی بود و کالاهای این کشور مانند تجهیزات صنعتی، لوازم خانگی و قطعات خودرو را وارد می‌کرد.

پیشنهاد تشکیل قرارگاه برای «فرزند‌آوری»؛ افتخاری: مشکلات اقتصادی بهانه است، فرهنگ فرزندآوری نداریم

لاله افتخاری، نماینده پیشین مجلس پیشنهاد داد که بسیج و سپاه یک قرارگاه تشکیل بدهند تا درخواست علی خامنه‌ای برای فرزندآوری محقق شود. او به خبرگزاری فارس، وابسته به سازمان بسیج گفت که «نیاز است همه دستگاه‌ها قرارگاهی متشکل از همه تاثیرگذاران و دست‌اندرکاران اعم از فرهنگ‌ساز و شخصیت اجرایی و حمایتی داشته باشند تا در زمینه فرهنگ‌سازی برای فرزندآوری کار کنند.» افتخاری گفت که نباید مشکلات اقتصادی را به عنوان دلیل کاهش نرخ زاد و ولد دانست: « زمانی مشکلات اقتصادی و سطح رفاه خیلی کمتر از الان بود ولی همه خود را ملزم به فرزندآوری می‌کردند و مادران با داشتن چند فرزند کارهای مختلف و حتی شغل بیرون داشتند ولی الان چون فرهنگ فرزندآوری نیست، شاهدیم که کار مادران با داشتن یک یا دو فرزند فشل می‌شود.» علی خامنه‌ای در سال‌های اخیر سیاست کنترل جمعیت که به مدت حدود سه دهه در ایران اجرا می‌شد را اشتباه خوانده و بارها هشدار داده است که با روند کنونی ایران در سال‌های آینده با پیری جمعیت روبه‌رو می‌شود. خامنه‌ای گفته است که ایران امکانات مورد نیاز برای جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری و حتی بیشتر را هم دارد و از دولت و دیگر بخش‌های حاکمیت خواسته است به هر نحو ممکن موضوع رشد جمعیت را پیگیری کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید آمریکا خواهان مذاکره مستقیم با ایران است، دبیر شورای عالی امنیت ملی اما می‌گوید مذاکره مستقیم در دستور کار نیست

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه ۲ اسفند در نشست خبری هفتگی خود گفت: «آمریکایی‌ها بار‌ها مذاکره مستقیم با ایران را درخواست کرده‌اند، حتی دولت ترامپ هم این درخواست را داشت. آن‌ها می‌خواهند برخی موضوعات را در گفت‌وگو‌های مستقیم با ما مطرح کنند.» دور هشتم مذاکرات وین که با برگزاری جلسه دوجانبه میان علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها عصر سه‌شنبه ۸ فوریه/ ۱۹ بهمن از سر گرفته شد، اکنون به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود. همزمان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در توییتی نوشت: «مذاکرات وین از ابتدا میان ایران و ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپایی در جریان بوده و این مسیر بدون تغییر تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت. مذاکره با آمریکا بدلیل آنکه منشاء هیچ گشایشی نخواهد بود در دستور کار هیئت مذاکره کننده ایران نیست.» خطیب‌زاده در بخش دیگری از نشست خبری هفتگی خود با بیان این که مذاکرات پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است، تاکید کرد: «موضوعات باقی مانده سخت‌ترین و کلیدی‌ترین موضوعات هستند. هنوز منتظر تصمیماتی هستیم که اروپا و آمریکا باید بگیرند. هنوز اراده‌ای از سوی آنها ندیده ایم که این تصمیمات گرفته شود.» رسانه‌های داخلی صبح یکشنبه گزارش داده بودند ۲۵۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای درباره مذاکرات وین برای احیای برجام، خطاب به ابراهیم رئیسی نوشتند: دولت آمریکا و سه کشور اروپایی باید به جمهوری اسلامی تعهد دهند که تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای علیه ایران از جمله تحریم‌های موسوم به آیسا، کاتسا و U-Turn را لغو کنند. نمایندگان از رئیسی و تیم‌مذاکره‌کننده‌اش خواستند از آمریکا و سه قدرت اروپایی ضمانت بگیرند که پس از برجام از توافق خارج نمی‌شوند. مجلس شورای اسلامی این اختیار را دارد که هرگونه توافق پیشنهادی بین ایران و سایر طرف‌های مذاکره در وین را تایید یا رد کند.

یک فروند هواپیمای جنگنده ارتش ایران در داخل شهر تبریز سقوط کرد

یک فروند هواپیمای جنگنده از نوع اف‌۵ در داخل شهر تبریز و نزدیکی فرودگاه بین‌المللی این شهر سقوط کرد. به گزارش پایگاه دوم شکاری شهید فکوری، این هواپیما که بر فراز آسمان تبریز پرواز می‌کرد، در یکی از محلات شمال غرب این شهر، حوالی خیابان انقلاب (۴۲ متری) سقوط کرد. به گزارش خبرگزاری مهر محل سقوط این هواپیما در حوالی کشتارگاه قدیمی تبریز و در جوار یکی از مدارس بوده است. بر همین اساس هواپیما به دیوار یک مدرسه برخورد کرد. به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا مدرسه تعطیل بود. مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان شرقی اعلام کرد سه نفر در این سانحه جان خود را از دست دادند. این مقام مسئول گفت: «ساعتی پیش یک فروند هواپیمای اف‌۵ حوالی مدرسه راهنمایی میلاد در منطقه ستارخان، پشت فرهنگسرای الغدیر واقع در خیابان قره داغی شهر تبریز سقوط کرد که بلافاصله ۹ تیم عملیاتی به محل حادثه اعزام شدند. بر اساس گزارش‌های اولیه دو نفر از کادر پروازی هواپیما به همراه سرنشین خودرویی که این هواپیما با آن برخورد کرده بود، در این حادثه جان باخته‌اند.» امیر سرتیپ دوم خلبان رضا یوسفی فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز گفت: با توجه به اشکال فنی ایجاد شده در هواپیما، خلبان با جانفشانی و هدایت هواپیما به منطقه خالی از سکنه، از وقوع فاجعه بزرگ جلوگیری کرد.

حمل و نقل عمومی ۲۵ تا ۳۵ درصد گران‌تر می‌شود؛ مترو و تاکسی ۲۵ درصد، اتوبوس ۳۵ درصد

روز دوشنبه ۱ اسفندشورای شهر تهران به افزایش ۲۵ تا ۳۵ درصدی حمل و نقل عمومی در پایتخت ایران رای داد. احتمالا همچون سال‌های گذشته این تصمیم شورای شهر تهران مبنای افزایش قیمت حمل و نقل عمومی در دیگر استان‌های ایران نیز خواهد بود. در جلسه تصمیم‌گیری برای تعیین نرخ حمل و نقل عمومی پایتخت، شهرداری تهران خواستار رقم‌های بالاتری بود (افزایش ۴۰ درصدی) ولی در نهایت محدوده ۲۵ تا ۳۵ درصدی برای افزایش قیمت تعیین شد. مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: «در مترو با افزایش ۲۵ درصدی، نرخ بلیت تک سفری شهری که ۲ هزار تومان بود به ۲۵۰۰ تومان، تک سفره حومه از ۲۳۰۰ تومان به ۲۸۵۰ تومان، تک سفره خط هشتگرد از ۶ هزار تومان به ۸۵۰۰ تومان و تک سفره فرودگاه امام از ۱۰ هزار تومان به ۱۲۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد.» شفیعی درباره نرخ کرایه اتوبوس‌های شهری هم گفت: «متوسط افزایش قیمت در خطوط تا سقف ۳۵ درصد است و هیچ خطی اجازه افزایش کرایه از سقف ۳۵ درصد بیشتر را نخواهد داشت. نرخ متوسط خطوط بی. آر. تی حداکثر به حدود ۱۷۵۰ تومان می‌رسد. متوسط نرخ کرایه خطوط اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز به ۲۲۵۰ تومان می‌رسد.» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره نرخ کرایه تاکسی نیز گفت: «در این بخش نیز متوسط ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است.»