ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عامل حمله #اوترخت تفهیم اتهام شد: «قتل با قصد تروریستی»

دفتر دادستانی هلند اعلام کرد که گوکمن تانیش، عامل حمله به تراموایی در شهر اوترخت تفهیم اتهام شد. دادستانی هلند اقدام او را «قتل عمد با قصد تروریستی» عنوان کرد و گفت این مرد احتمالاً به تنهایی عمل کرده است. تانیش ۳۷ ساله ترک‌تبار است. او دوشنبه ۲۷ اسفند / ۱۸ مارس در جریان تیراندازی در تراموای شهر اوترخت دست‌کم ۳ نفر را کشت و ۵ نفر را مجروح کرد و ساعاتی بعد بازداشت شد. دادستانی هلند می‌گوید انگیزه این مرد هنوز کاملاً روشن نیست و معلوم نیست که آیا مشکلات شخصی او با پیوستن به یک ایدئولوژی رادیکال همراه بوده است یا خیر. فردا (جمعه) او به یک قاضی متخصص سپرده خواهد شد.

#ساعت_رسمی ایران یک ساعت جلو کشیده می‌شود

بر اساس قانون «تغییر ساعت رسمی»، ساعت رسمی ایران در ساعت ۲۴ اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده می‌شود. مطابق این قانون در ساعت ۲۴ روز ۳۰ شهریور ساعت به وضعیت سابق برگردانده می‌شود. هدف از تصویب قانون تغییر ساعت «استفاده بیشتر از روشنایی روز» و صرفه‌جویی در مصرف انرژی عنوان شده. وزارت نیرو میزان صرفه‌جویی در مصرف برق در اثر تغییر ساعت رسمی در ۶ ماه را بیش از ۷۵ گیگاوات ساعت تخمین زده است.

۶ روستای استان #گلستان زیر آب رفت

مجتبی جمالی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان اعلام کرد که به دلیل جاری شدن سیل ۶ روستا به طور کامل در شهرستان آق‌قلا تخلیه شده‌اند. در پی بارندگی شدید در شرق گلستان که چهار شب پیش آغاز شد، سد گلستان سرریز کرد و سبب طغیان رودخانه گرگان‌رود شد. بخش‌هایی از گنبدکاووس هم زیر آب رفت. مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان اعلام کرده که در حال حاضر شهرستان آق‌قلا بیشتر از سایر مناطق استان گلستان درگیر آب‌گرفتگی است. به گفته این مقام مسئول محورهای کوهستانی «توسکستان» و «خوش‌ییلاق» به دلیل بارش برف و کولاک مسدود است. برق و تلفن هم در برخی مناطق استان گلستان قطع شده.

#محمد_علی_طاهری به مرخصی نوروزی رفت

محمد علی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه که در زندان اوین دوران محکومیت خود را می‌گذارند به مرخصی نوروزی رفت. به گفته وکیل محمدعلی طاهری دادگاه تجدید نظر حکم پنج سال جبس او را تأیید کرده است. علیزاده طباطبایی اظهار امیدواری کرده که با توجه به آنکه موکل او هفت سال حبس را تحمل کرده، مشمول آزادی مشروط شود. محمد علی طاهری که در سال ۱۳۹۰ بازداشت شد، دو بار به اعدام محکوم شد اما حکم اعدام او سرانجام به ۵ سال حبس کاهش پیدا کرد. توهین به مقدسات و مداخله غیرقانونی در امور پزشکی از جنمله اتهامات متعدد اوست.

سفیر #آمریکا در #یمن: #حوثی‌ها بلوغ سیاسی خود را نشان دهند و به توافق #صلح سوئد عمل کنند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس سفیر آمریکا در یمن از شورشیان حوثی نزدیک به ایران خواست «بلوغ سیاسی» خود را نشان دهند و به تعهدات خود در توافق صلح سوئد عمل کنند. روز گذشته سخنگوی دولت یمن از جامعه بین‌المللی خواسته بود شورشیان حوثی را برای پایبندی به توافق سوئد تحت فشار بگذارند. هیأت‌های نمایندگی دولت یمن و شیعیان حوثی ۱۳ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۲ آذر ۹۷) در مذاکراتی که با نظارت سازمان ملل در سوئد برگزار شده بود بر سر آتش‌بس در بندر الحدیده به توافق رسیدند. بر اساس این توافق حوثی‌های یمن متعهد شده‌اند کنترل این بندر استراتژیک را در اختیار نیروهای محلی قرار دهند. ماتیو تولر، سفیر آمریکا در یمن از حوثی‌ها خواست که از ایران فاصله بگیرند و به منافع ملی کشورشان فکر کنند. تولر احتمال انتقال سفارت آمریکا به عدن را رد کرد و گفت واشنگتن خواهان تجزیه یمن نیست. سفیر آمریکا در یمن اظهار امیدواری کرد که به زودی سفارتخانه آمریکا در صنعا بازگشایی شود. ایران از توافق صلح سوئد حمایت کرده است.

سخنگوی #سپاه: اگر مشکلی در فرود هواپیما پیش نیاید، ۴ مرزبان ربوده‌شده تا ۲ فروردین ۹۸ به ایران منتقل می‌شوند

سردار پاسدار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران پنجشنبه ۱ فروردین به رسانه‌های داخلی گفت: «نیروی زمینی سپاه هماهنگی‌های لازم را برای بازگرداندن ۴ مرزبان آزادشده به کشور انجام داده که با اعزام یک فروند هواپیما از جانب این نیرو به پاکستان انجام می‌شود. اگر مشکل خاصی در خصوص فرود این هواپیما پیش نیاید به احتمال زیاد امروز یا صبح فردا مرزبانان کشور بازمی‌گردند، اما احتمال اینکه امروز بازگردند بسیار زیاد است.» بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نخستین ساعت پنج‌شنبه ۱ فروردین از آزادی ۴ مرزبان ایرانی به گروگان گرفته‌شده در میرجاوه خبر داد. سخنگوی سپاه ابراز امیدواری کرده که دو مرزبان باقیمانده نیز صحیح و سالم آزاد شوند و به ایران بازگردند. ۲۴ مهرماه سال گذشته در منطقه صفر مرزی میرجاوه سیستان و بلوچستان ۱۲ نفر از نیرو‌های بسیجی طرح امنیت و هنگ مرزی ربوده شدند. گروه جیش‌العدل با صدور اطلاعیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مسئولیت این حمله را پذیرفت. پیش از این ۵ تن از مرزبانان ربوده‌شده آزاد شده بودند.

رئیس کل #بانک_مرکزی_ایران در پاسخ به #خامنه‌ای برای «رونق تولید» ۶ شرط قائل شد از جمله کاهش فشار بر بانک‌ها برای جبران ناترازی بودجه دولت و پایان رانت‌خواری

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در نوشته‌ای در اینستاگرام در پاسخ به خامنه‌ای که سال ۹۸ را سال «رونق تولید» نامیده برخی از چالش‌ها را آشکار کرد. همتی نوشت: «رونق تولید و تقویت ارزش پول ملی در گرو چند نکته مهم است: کاستن از وام‌های تکلیفی کاهنده توان بانک‌ها، تلاش برای کاستن از فشار ناترازی بودجه جاری دولت بر سیستم بانکی و بانک مرکزی، کاهش معوقات بانکی و فروش اموال مازاد بانک‌ها، پیگیری با قدرت اصلاح ناترازی بانک‌های کشور، برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد و اصلاح نقشه تجاری کشور و مبادی وارداتی و مقاصد صادراتی و از این طریق کاهش نیاز کشور به ارزهای مورد هدف تحریم‌های آمریکا.» در یک کلام: پایان رانت‌خواری و در همان حال کاستن از بار مالی دولت و واگذاری مسئولیت‌های دولت به بخش خصوصی، ادامه راهی که روحانی در سال‌های گذشته در پیش گرفت اما با خروج آمریکا از برجام به بن‌بست خورد.

درگیری مردم بر سر محدوده دو شهرستان #اندیمشک و #دزفول

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان از درگیری شهروندان اندیمشکی و دزفولی بر سر محدوده دو شهرستان خبر داد. این درگیری چهارشنبه شب ۲۹ اسفند رخ داد. به‌گفته استاندار خوزستان چند نفر در این درگیری زخمی شدند اما با حضور نیروهای امنیتی و انتظامی اوضاع تحت کنترل قرار گرفت. شریعتی گفت: «با افرادی که بر طبل اختلاف‌افکنی می‌کوبند، به شدت برخورد می‌شود.» مناقشه در مورد محدوده دو شهر مجاور اندیمشک و دزفول، از سال‌های قبل در جاده ارتباطی دو شهر و در اطراف پایگاه چهارم شکاری و دانشگاه جندی شاپور وجود داشته است. این موضوع با سقوط تابلوی ورودی شهر دزفول در اردیبهشت ماه سال گذشته شدت گرفت. در ۳۰ بهمن سال گذشته نیز درگیری‌هایی در این منطقه رخ داد.

دولت #نیوزیلند سلاح‌های نیمه‌خودکار را ممنوع کرد

در واکنش به کشتار جمعه گذشته در دو مسجد کرایست‌چرچ نیوزیلند، جاسیندا آردرن نخست‌وزیر این کشور نگهداری و خرید و فروش سلاح‌های نیمه‌خودکار را برای شهروندان کشور ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت از تاریخ ۱۱ آوریل سال جاری اعمال می‌شود و دولت این سلاح را از مردم بازخرید می‌کند. جمعه ۲۴ اسفند / ۱۵ مارس، مردان مسلح به دو مسجد نور و لینوود در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند حمله کردند و دست‌کم ۵۰ نفر را کشتند. رهبران سیاسی و مذهبی جهان اسلام و دنیای مسیحی از این حمله متأثر شدند. برنتون تارانت، مظنون اصلی این حمله یک مرد ۲۸ ساله است که خود را به عنوان «یک مرد سفیدپوست از یک خانواده معمولی» معرفی کرده است. نخستین دادگاه او شنبه گذشته برگزار شد. انگیزه تارانت از حمله به مسلمان اسلام‌هراسی بوده است. سلاحی که او با آن دست به کشتار مردم زد قانونی بود و آن را آنلاین خریداری کرده بود.

#پیام‌_های نوروزی جمعی از #هنرمندان و فعالان رسانه‌ای در ایران: امید و پایداری

محمود دولت‌آبادی، محمد شمس لنگرودی، حسین علیزاده، ایوب آقاخانی و عادل فردوسی‌پور از جمله هنرمندان و فعالان رسانه‌ای ایران بودند که به‌مناسبت فرارسیدن سال ۱۳۹۸، پیام‌های نوروزی ویدئویی منتشر کردند. محمود دولت‌آبادی، نویسنده در پیام خود نوروز را به همه تبریک گفت و پاره‌ای از «نوروزنامه» منسوب به خیام را خواند که در آن از گزینش آزادی و داد در فروردین خجسته سخن رفته است. حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده موسیقی اصیل ایرانی در پیام خود از «گله‌های اهل موسیقی» در ایران حرف زد و این گله‌ها را به‌حق دانست اما گفت: «ما هر قدر مدافعان صالحی برای موسیقی باشیم، کسی به خود اجازه نخواهد داد که به موسیقی توهین کند و یا برای موسیقی تعیین تکلیف کند.» علیزاده تأکید کرد که در سال نو همه اهالی موسیقی بر ارزش موسیقی و احترام به آن پافشاری کنند. شمس لنگرودی، شاعر، نویسنده و بازیگر به‌جای پیام شعری از خود درباره بهار خواند: «به حسرت زنده رود زنده نمی‌شود رود، / خاکت را زیر و رو کن / ریشه و آبی مباد که نمانده باشد، / سقفی دارد زندگی / کفِ نیستی ناپدید است، / به رنگ و بوی تو خود شادمان می‌توان بود». ایوب آقاخانی، بازیگر و کارگردان تئاتر از دیدن «روزنه امید» و امیدواری سخن گفت و آرزوی گشایش در عرصه فرهنگ و اقتصاد کشور کرد و از مسئولان خواست تا به فرهنگ توجه بیشتر کنند. عادل فردوسی‌پور مجری برنامه ورزشی نود که این روزها کنار گذاشتن او از این برنامه واکنش‌های منفی در پی داشته، در پیام نوروزی خود حق مردم را زندگی بهتر دانست و آرزو کرد که در سال جدید تکلیف تعیین مربی تیم ملی فوتبال روشن شود و فوتبال ایران موفقیت‌هایی کسب کند.

#محمد_مطیع بازیگر قدیمی #سینما و #تئاتر ایران درگذشت

محمد مطیع، از بازیگران سرشناس و قدیمی سینما، تئاتر و تلئویزیون ایران در سن ۷۵ سالگی در خانه خود در گوتبورگ سوئد و در آخرین روز سال ۱۳۹۷ دیده از جهان فروبست. محمد مطیع در سال ۱۳۲۲ در مشهد متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته تئاتر در دانشکده هنرهای دراماتیک بود و از سال ۱۳۴۶ روی صحنه رفت. مطیع از سال ۱۳۵۱ با بازی در فیلم «رضا هفت خط» به کارگردانی حسین ترابی کار در سینما را آغاز کرد و سپس با ایفای نقش در فیلم «کلاغ» از ساخته‌های بهرام بیضایی و «دایره مینا» ساخته داریوش مهرجویی مطرح شد. محمد مطیع پس از انقلاب ایران در بیش از ۱۲ فیلم، از جمله «تهران روزگار نو» و «تردید» ساخته‌های واروژ کریم مسیحی بازی کرد. او همچنین در سریال‌هایی چون «هزار دستان»، «سلطان و شبان»، «کوچک جنگلی»، «امیرکبیر»، «تبریز در مه» ایفای نقش کرد.

پیام‌های #ترامپ و #پمپئو به‌مناسبت نوروز

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در پیام‌هایی فرا رسیدن نوروز و سال نو را به ایرانیان و فارسی‌زبانان تبریک گفتند. ترامپ در پیام خود آورده است: «متأسفانه، مردم ایران باز هم قادر نیستند به‌طور کامل شریک شادی‌های این ایام باشند. امسال مانند سال‌های پیش این چهار دهه، آن‌ها آمدن بهار را زیر فشار سنگین ظلم رژیم فاسد و بی‌رحم‌شان تجربه می‌کنند.» او افزوده است: «مردم ایران به‌دنبال پس گرفتن تاریخ پرافتخار کشورشان، فرهنگ رسایشان، و جایگاه مشروع‌شان در جهان هستند. آن‌ها سزاوار حکومتی هستند که پاسخگو باشد و با آن‌ها با احترام و کرامت رفتار کند.» به‌گفته رئیس جمهوری آمریکا رژیم ایران این اصول را رد می‌کند، «در نتیجه زندگی روزمره مردم ایران شوربختانه با مفهوم نوروز در تضاد است.» او با ابراز همبستگی با مردم ایران آرزوی «آینده‌ای آزاد همراه با فرصت، آبادانی و سعادتمندی» برای آن‌ها کرد. مایک پومپئو نیز در پیام نوروزی خود که در توئیتر منتشر کرده ضمن تبریک به همه کسانی که نوروز را جشن می‌گیرند ابراز امیدواری کرد که سال نو «پر از تجدید حیات، تندرستی و کامیابی باشد». او در انتها به فارسی گفت: «نوروز مبارک».

#خامنه‌_ای سال ۹۸ را سال «رونق تولید» نامگذاری کرد

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به‌رسم آغاز هر سال، سال آینده را نامگذاری کرد. او در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۸، سال جدید را سال «رونق تولید» نامید. خامنه‌ای در پیام خود گفت در سال گذشته همه «نقشه‌های دشمنان خنثی شدند» و «در مقابلِ تحریم‌های شدید» مردم «هم در عرصه‌ سیاسی، هم در عرصه‌ اقتصادی یک واکنش محکم و مقتدرانه‌ای از خود نشان داد». او گفت: «مشکل اساسی کشور، همچنان مشکل اقتصادی است؛ به‌خصوص در این ماه‌های اخیر، مشکلات معیشتی مردم زیاد شد. بخشی از اینها مربوط است به مدیریّت‌های نارسا در زمینه‌ی مسائل اقتصادی که این‌ها حتماً بایستی جبران بشود.» او گفت تدابیری اندیشیده شده که در طول سال ۹۸ بایستی به ثمر بنشیند و «مردم آثار آن را احساس بکنند». او تأکید کرد که «مسئله‌ فوری کشور و مسئله‌ جدّی کشور و اولویّت کشور فعلاً مسئله‌ی اقتصاد است.» خامنه‌ای کاهش ارزش پول ملّی، قدرت خرید مردم، مشکل کارخانه‌ها و «احیاناً تعطیل بعضی از کارخانه‌ها» را از جمله این مسائل دانست. او گفت: « مسئله‌ی تولید به نظر من مسئله‌ی محوری امسال است؛ لذا من شعار را امسال این قرار دادم: رونق تولید». رهبر جمهوری اسلامی سال ۹۷ را سال «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کرده بود.