ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در تهران از روز یک‌شنبه تنها داروخانه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای اجازه دارند باز باشند

دستور استانداری تهران برای بستن مراکز تجاری از فردا (۳ فروردین) لازم الاجرا است. حمیدرضا گودرزی، معاون استاندار تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است: «موضوع تعطیلی مراکز تجاری استان تهران به فرمانداران ابلاغ شده است و اصناف تکلیف دارند نسبت به این کار اقدام کنند و با موارد تخلف نیز برخورد قانونی داشته باشند.» او همچنین گفته است: «بجز فروشگاه‌های بزرگ تامین‌کننده مایحتاج ضروری شهروندان همانند شهروند، رفاه و داروخانه‌ها، سایر اماکن تجاری باید تعطیل باشند.»

مصرف #الکل_تقلبی و #مشروبات_دست‌ساز در ایران همچنان قربانی می‌گیرد

در سایه عدم اطلاع رسانی دولت و نبود آموزش‌های کافی در زمینه توانمند سازی شهروندان، برخی از افراد از هراس ابتلا به ویروس #کرونا، اقدام به نوشیدن الکل می‌کنند. در آخرین گزارش‌ها ۱۲۸ تن دیگر از شهروندان در استان‌های خوزستان، فارس و یزد بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز و الکل صنعتی جان خود را از دست داده‌اند. به نوشته خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، محمد جواد مرادیان، مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس روز جمعه ۱ فروردین‌ماه از بستری شدن دست‌کم ۴۳۹ نفر از شهروندان این استان در بیمارستان بر اثر مصرف الکل تقلبی در روزهای اخیر خبرداد و اعلام کرد که تاکنون ۶۶ نفر از این افراد فوت شده‌اند. در خبری دیگر، خبرگزاری مهر به نقل از علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مراجعه ۶۷۳ بیمار با مسمومیت مشروبات سمی الکلی به بیمارستان در نیمه دوم اسفندماه سال گذشته خبر داد و نوشت که تاکنون ۶۱۰ تن از این بیماران از خطر مرگ نجات یافته و ۹ درصد دیگر از این افراد جان خود را از دست داده‌اند. این منبع روز جمعه یک فروردین‌ماه، با انتشار یک تیتر طنزآلود درباره جان‌باختن عده‌ای از شهروندان بر اثر ویروس کرونا یا مصرف الکل تقلبی در اهواز ازراین مسأله با عنوان «بازی دوجانبه الکل و کرونا در اهواز» یاد کرد و نوشت که در میان قربانیان، نام عده‌ای از زنان و نوجوانان زیر ۱۸ سال نیز به‌چشم می‌خورد. براساس گزارش‌های منتشر شده، محمود نوری شادکام، معاون علوم پزشکی دانشگاه یزد نیز روز جمعه یک فروردین ماه از مراجعه ۱۰ نفر از شهروندان یزدی به بیمارستان بر اثر مصرف مشروبات الکلی خبر داد و اعلام کرد که تاکنون دست کم دو نفر از این شهروندان جان خود را از دست داده‌اند.

جدال توئیتری تهران و واشنگتن درباره اثر #تحریم‌های_آمریکا بر مقابله ایران با #کرونا

درحالی‌که دولت ایالات متحده تحریم‌ها علیه تهران را در مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا در ایران موثر نمی‌داند، وزارت خارجه جمهوری اسلامی این تحریم‌ها را موجب دشوارشدن کمک‌های انسان‌دوستانه به ایران معرفی می‌کند. توئیتر فارسی وزارت خارجه ایالات متحده پنج‌شنبه ۱۹ مارس در توئیتی نوشت: «ایرانیان عزیز، یک یادآوری دوستانه: غذا، دارو و کمک‌های بشردوستانه تحریم نیستند.» مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده جمعه ۲۰ مارس / ۱ فروردین در نشست خبری مشترک با دیگر مقام‌های ارشد دولت دونالد ترامپ درباره بحران کرونا در پاسخ به سوالی درباره رفع تحریم‌های ایران گفت که این تحریم‌ها لغو نمی‌شوند و شامل کمک‌های بشردوستانه نیستند. با وجود این،‌ حساب توئیتری وزارت خارجه جمهوری اسلامی شنبه ۲ فروردین در واکنش نوشت: «ایرانیان و آمریکاییان عزیز، یک یادآوری دوستانه: اگر موفق شدید از منزل، شرکت یا نزدیک ترین بانک محل زندگی‌تان یک نقل و انتقال ساده بانکی برای خرید و ارسال یک بسته قرص ادویل، یک کیلو عدس یا یک عدد ماسک به مقصد ایران برای اقوام خود انجام دهید، مدارک آن را برای و.خارجه آمریکا بفرستید.» دیلی‌بیست، یک وب‌سایت خبری آمریکایی نیز ۱۹ مارس در گزارشی درباره اثرات تحریم‌ها بر مقابله ایران با شیوع کرونا نوشت: «به گفته کارشناسان تحریم‌ها، سیاست دولت ترامپ برای فلج‌کردن اقتصادی ایران از خلال کارزار فشار حداکثری شیوع ویروس جدید کرونا را در یکی از مراکز اصلی این پندمی جهانی [ایران]، تشدید کرده است.» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی پیش از این در نامه‌ای به آنتونیو گوترش،‌ دبیر کل سازمان ملل خواهان لغو تحریم‌های آمریکا در سایه شیوع کرونا شده بود. بر اساس آخرین آمار رسمی ایران، تاکنون ۲۰ هزار و ۶۱۰ تن به بیماری کرونا (کووید۱۹) مبتلا شده اند و از آن میان، یک هزار و ۵۵۶ تن درگذشته‌اند.

شیوع #کرونا در #زندان_زاهدان و ممانعت از اعزام به مرخصی دو زندانی عقیدتی

از اواسط اسفندماه ۹۸ اخباری مبنی بر شیوع کرونا در زندان زاهدان منتشر شده است. با وجود هشدارها درباره در خطر قرار گرفتن جان زندانیان، مقامات قضائی و نهادهای امنیتی همچنان از اعزام به مرخصی زندانیان سیاسی و عقیدتی محبوس در زندان زاهدان خودداری می‌کنند. به نوشته کمپین فعالین بلوچ، «فضل الرحمن کوهی» و «حافظ اصغر کوهی» دو روحانی اهل سنت بلوچ و محبوس در زندان مرکزی زاهدان هستند که علی‌رغم وعده مسئولین قضائی همچنان از اعزام به مرخصی محروم مانده‌اند. براساس خبرهای رسیده، سازمان اطلاعات سپاه زاهدان مانع از آزادی یا اعزام به مرخصی این دو زندانی عقیدتی شده است. حافظ اصغر کوهی، روحانی اهل سنت بلوچ پس از سه ماه بازداشت به تازگی و روز ۲۷ اسفندماه از بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه زاهدان به زندان مرکزی این شهر منتقل شده است. از سوی دیگر، فضل‌الرحمن کوهی معروف به «مولوی کوهی» امام جمعه اهل سنت پشامگ در شهرستان سرباز و مدیر مدرسه مذهبی انوار الحرمین در این شهر است که در آذرماه ۹۸ توسط دادگاه ویژه روحانیت در مشهد احضار و بازداشت شده است. او از مخالفان جدی مشارکت سنی مذهبان ایران در جنگ داخلی سوریه و از منتقدان سیاست‌های وزارت کشور در تقسیمات استانی سیستان و بلوچستان است. ممانعت قوه قضائیه و نهادهای امنیتی از اعزام به مرخصی زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران در حالی است که، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران روز ۹ مارس/ ۱۹ اسفندماه خواستار آزادی زندانیان سیاسی به دلیل بحران شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها شد. او در همین رابطه اعلام کرد که در میانه بحران شیوع ویروس کرونا، تداوم نگهداری از زندانیان سیاسی در زندان‌ها «مایه تأسف و نگران کننده» است.

آمار رسمی افزایش #هزینه‌های_خانوار در اسفند ۹۸ نسبت به یک سال قبل: حمل‌و‌نقل ۴۵ درصد، چای و قهوه ۴۱ درصد،‌ پوشاک ۳۰ درصد

مرکز آمار ایران جزئیات افزایش هزینه‌های خانوار ایرانی در اسفند ۱۳۹۸ نسبت به اسفند ۱۳۹۷ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش،‌ سال ۱۳۹۸ با تورم سالانه ۳۴,۸ درصد به پایان رسید. متوسط افزایش هزینه‌های خانوار در اسفند ۹۸ نسبت به اسفند سال گذشته (تورم نقطه‌به‌نقطه) ۲۲ درصد بود اما در این میان گروه کالاها و خدمات حمل و نقل با ۴۴,۸ درصد، چای و قهوه و دیگر نوشیدنی‌های غیرالکلی با ۴۱,۴ درصد، پوشاک و کفش با ۲۹,۷ درصد، و نان و غلات با ۲۸,۹ درصد در صدر قرار دارند. بر اساس این گزارش مسکن نیز ۲۳ درصد گران‌تر شده و آب، برق و سوخت نیز ۱۳,۵ درصد افزایش نشان داده است. بر مبنای این آمار، در اسفند ۹۸،‌ ایرانی‌ها نسبت به اسفند ۹۷ توانستند گوشت قرمز و سفید را ۲,۳ درصد ارزان‌تر بخرند. آمار مربوط به تورم سالانه در ۹۸ نسبت به تورم سالانه ۹۷ بالاتر از تورم نقطه‌به‌نقطه است. با شیوع ویروس جدید کرونا در پایان سال گذشته،‌ هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده خانوار بالاتر رفته و هزینه سبد معیشتی کارگران به عنوان نمونه نیم میلیون تومان افزایش یافته است.

اتفاقی که جهان را در افسردگی فرو برد: #کرونا تاکنون ۱۱ هزار نفر را کشته است

ویروس کرونا که به بیماری کووید ۱۹ منجر می‌شود تاکنون در جهان نزدیک به ۲۷۷ هزار نفر را بیمار کرده و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن را از پای درآورده است. در این میان نزدیک به ۹۲ هزار نفر بهبودی کامل خود را به دست آورده‌اند. به گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان» روز شنبه ۲۱ مارس/دوم فروردین، سنگاپور و امارات اولین مورد فوتی ناشی از کووید ۱۹ را اعلام کردند. کرونا در ۱۷ فوریه کمتر از هزار نفر را بیرون از خاک چین آلوده کرده بود، اما طی یک ماه این ویروس به سرعت در کره جنوبی، ایتالیا، ایران و شماری از کشورهای دیگر گسترش یافت. برخی کشورها در حال اجرای سیاست‌های فاصله‌گذاری اجباری میان شهروندان هستند تا بلکه از سرعت شیوع بیماری بکاهند و کادر و نظام درمانی را برای مقابله با آن آماده کنند. ایتالیا از نیروهای مسلح خواسته تا برای اجرای قوانین و حفظ شرایط قرنطینه وارد عمل شوند. کرونا در این کشور مرگبارتر از هر جای دیگر ظاهر شده: بیش از چهار هزار نفر شامل ۶۲۷ تن در ۲۴ ساعت، کشته شده‌اند. بیش از ۴۷ هزار تن دیگر نیز آلوده به این ویروس هستند.

فرار از زندان: زندانیان #زندان_الیگودرز موفق به فرار نشدند. فرماندار می‌گوید اعتراض زندانیان سرکوب شده است

زندانیان زندان الیگودرز که تصاویری از تلاش آنها برای فرار از زندان منتشر شده بود، موفق به فرار نشدند. فرماندار الیگودرز در استان لرستان گفته اعتراض زندانیان این شهر سرکوب شده است. شب گذشته تصاویری از این زندان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که در آن صدای تیراندازی شنیده می‌شد و همچنین برخاستن دود از محل زندان را نشان می‌داد. حمید کشکولی، فرماندار الیگودرز گفته: «زندانیان الیگودرز عصر (دیروز) در یک اقدام خودسرانه و غیرقانونی اقدام به اعتراض در داخل زندان کرده بودند که نشر این خبر به بیرون از زندان موجب نگرانی برخی شهروندان شده بود.» احتمال می‌رود که دلیل گریز این زندانیان هم ترس از شیوع ویروس کرونا باشد. اما حمید کشکولی درباره علت شورش و اعتراض در زندان الیگودرز گفته: «علت و عاملین ایجاد ناآرامی مشخص نیست ولی عوامل انتظامی و امنیتی به دنبال برخورد با عاملین این ماجرا هستند.» به گفته کشکولی سرشماری حاکی از تکمیل بودن نفرات داخل زندان است. یک روز قبل از شورش زندان الیگودرز، ۲۳ زندانی از زندان پارسیلون خرم‌آباد گریختند. گفته می‌شود یک زندانی به ضرب گلوله ماموران کشته شده و یک زندانی دیگر هم زخمی شده است.