ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش ۱۵ درصدی تعداد بیماران کووید-۱۹ نیازمند به بستری در تهران در نخستین روز سال

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران در نخستین روز سال ۱۴۰۰ اعلام کرد تعداد بیماران کووید-۱۹ نیازمند به بستری در پایتخت، تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ درصد رشد داشته و ۴۰۴ نفر در این فاصله بستری شده‌اند. به گفته او ۸۰ تن از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند. علیرضا زالی از مرگ دست کم ۲۷ بیمار کووید-۱۹ در شبانه‌روز گذشته در تهران خبر داد و مردم را به پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی فراخواند. براساس اظهارات فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران در حال حاضر ۲ هزار و ۲۲۴ بیمار کووید-۱۹ در بیمارستان‌های تهران بستری‌اند و با شروع تعطیلات نوروز الگوی مراجعه بیماران از بخش سرپایی به سمت بخش مراقبت‌های ویژه در حال تغییر است. زالی افزایش قابل توجه میزان ابتلا و بستری و موارد PCR مثبت‌ و تغییر شاخص و رنگ در شهرهای دماوند و فیروزکوه را نیز تایید کردو گفت: «در حال حاضر وضعیت این دو شهر به طور نسبی در حال کنترل است. براساس آخرین آمار وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته ۷ هزار و ۲۶۰ نفر دیگر در سراسر ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌ که از این تعداد ۶۵۷ نفر بستری شده‌اند. در همین مدت کرونا جان ۷۳ بیمار کووید-۱۹ را گرفته است. به اعتراف مقام‌های رسمی ایران، آمارهای واقعی تا ۳ برابر آمارهای وزارت بهداشت برآورد می‌شوند.

نیروهای رژیم اسد در حمله به بیمارستانی در حومه حلب جان پنج غیرنظامی از جمله یک کودک را گرفتند

آتش توپخانه رژیم سوریه یکشنبه ۲۱ مارس/یکم فروردین در شهر أتارب در حومه حلب، جان پنج غیرنظامی از جمله یک کودک را گرفت. نیروهای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که تحت حمایت سپاه قدس جمهوری اسلامی و روسیه قرار دارند، به‌رغم پیمان آتش‌بس روسیه و ترکیه که از مارس ۲۰۲۰ بسته شد، به بهانه حفاظت از این منطقه أتارب را هدف آتش قرار دادند. براساس گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه، به‌دنبال این حمله حیاط و ورودی یک بیمارستان زیرزمینی زیر گلوله‌باران تخریب شده و پنج غیرنظامی از جمله یک کودک و یکی از کارکنان بیمارستان کشته شدند. طبق گزارش رامی عبدالرحمان، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه، ۱۱ نفر از جمله چند تن دیگر از کارکنان بیمارستان هم زخمی شده‌اند. گروه داوطلبان «کلاه سفیدها» نیز کشته شدن پنج غیرنظامی و زخمی شدن دست کم ۹ نفر از پرسنل پزشکی را تایید کرده و می‌گوید حمله نیروهای اسد این بیمارستان را «از رده خارج کرده است». طبق گزارش شبکه الجزیره، بیمارستان مذکور در منطقه حائل مورد توافق روسیه و ترکیه (از کوههای شمال شرقی لاذقیه تا حومه شمال غربی شهر حلب) قرار دارد و در گذشته تا ۱۰۰ هزار نفر را در این منطقه پوشش می‌داده. طبق گزارش کمیته نجات بین‌المللی از ابتدای جنگ سوریه تا کنون نیروهای رژیم سوریه با حمایت سپاه قدس و روسیه از یک سو و گروه‌های مسلح مخالف رژیم از سوی دیگر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را همانند بقیه مناطق هدف قرار داده‌اند. مسئله‌ای که این مراکز را از پناهگاه به نقاط خطرناک بدل کرده است. طبق گزارش سازمان ملل در حال حاضر تنها ۵۸ درصد بیمارستان‌های سوریه فعال‌اند و به‌دنبال خروج نزدیک به ۷۰ درصد از نیرو‌های پزشکی، به ازای هر ۱۰ هزار غیرنظامی تنها یک پزشک سوری در این کشور باقی‌مانده است.

اتحادیه اروپا خواستار لغو خروج ترکیه از کنوانسیون استانبول (رفع خشونت علیه زنان) شد

آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا تصمیم دولت ترکیه مبنی بر خروج از پیمان منع خشونت علیه زنان شورای اروپا، موسوم به کنوانسیون استانبول را «نگران‌کننده» و «گمراه‌کننده» خوانده و از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه خواستند درباره آن تجدید نظر کند. دولت اردوغان روز شنبه ۲۰ مارس اعلام کرد از کنوانسیون استانبول که سال ۲۰۱۱ به امضا رسید، خارج می‌شود و قوانین داخلی این کشور برای حمایت از حقوق زنان کفایت می‌کند. طبق گزارش خبرگزاری رویترز جوزپ بورل ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اواخر روز شنبه نسبت به تصمیم دولت اردوغان «اظهار تاسف عمیق» کرد و گفت دلیل این تصمیم را نمی‌فهمد. بورل گفت: «چنین تصمیمی به معنای به‌خطر انداختن حقوق اساسی زنان و دختران در ترکیه است و پیام خطرناکی را به سراسر جهان می‌فرستد. ما چاره‌ای جز این نداریم که ترکیه را به لغو این تصمیم ترغیب کنیم. » اورسولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا که یک روز قبل اعلام تصمیم ترکیه با اردوغان صحبت کرده بود، یکشنبه ۲۱ مارس/۱ فروردین در توییتر نوشت «زنان مستحق یک چارچوب قانونی قوی هستند که از آن‌ها [در برابر خشونت] حفاظت کند». او از همه امضاکنندگان کنوانسیون استانبول خواست نسبت به خروج ترکیه واکنش نشان دهند. کنوانسیون ۲۰۱۱ استانبول دولت‌ها را ملزم به تصویب قوانینی می‌کند که خشونت خانگی و آزارهای مشابه را مورد پیگرد قانونی قرار می‌دهد، همچنین تجاوز در زناشویی و ناقص‌سازی دستگاه تناسلی زنان را پیگیری می‌کند. کشورهای امضا کننده همچنین متعهد شده‌اند ضمن تلاش برای رفع خشونت خانگی، برابری جنسیتی را ترویج کنند. براساس گزارش مجمع پارلمانی شورای اروپا (PACE)، از زمان تهیه و امضای این کنوانسیون تغییرات محسوسی در کشورهای مجری آن ایجاد شده است. به‌عنوان مثال استانداردهای بالاتری در زمینه قانونگذاری و سیاستگذاری وارد قوانین ملی چند کشور شده و آگاهی‌ عمومی جوامع درباره انواع خشونت‌ علیه زنان و راه‌های جلوگیری از آن‌ها افزایش یافته است.دولت اردوغان در حالی از این پیمان خارج شده که در سال‌های اخیر خشونت علیه زنان و به‌صورت مشخص زن‌کشی در ترکیه افزایش پیدا کرده است. روز شنبه هزاران زن علیه اقدام دولت اردوغان در استانبول و سایر شهرها به خیابان آمدند.

وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در آستانه نشست استانبول به افغانستان سفر کرد

در آستانه نشست استانبول، لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا به کابل رفت. به گزارش «طلوع نیوز» آستین پس از آنکه در هند با مسئولان این کشور دیدار کرد، راهی افغانستان شده تا با مقامات بلندپایه این کشور دیدار کند. این نخستین سفر یک مقام دولتی ایالات متحده به افغانستان پس از طرح پیشنهاد تازه کاخ سفید برای کناره‌گیری اشرف غنی از ریاست جمهوری و تشکیل یک دولت موقت در این کشور است. نمایندگان طالبان و دیگر گروه‌های سیاسی و همچنین هیئتی به نمایندگی از دولت افغانستان در روزهای گذشته در مسکو در یک نشست شرکت کردند. زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان نیز در این نشست حضور داشت و گفته می‌شود او طالبان و دولت را به شرکت در نشست استانبول که قرار است در آوریل ۲۰۲۱ برگزار شود، تشویق کرده است.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی اردوگاه حوثی‌ها در صنعا را بمباران کرد

خبرگزاری رویترز یکشنبه ۲۱ مارس/ ۱ فروردین به نقل از ساکنان صنعا، پایتخت یمن از حمله هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به مناطقی از این شهر خبر داد. این حملات در ساعت‌های نخستین امروز و یک روز پس از حملات حوثی‌ها به یک پالایشگاه نفت عربستان سعودی صورت گرفته است. به گفته ساکنان صنعا، جنگنده‌های سعودی یک اردوگاه محل سکونت حوثی‌ها در جنوب و یک پایگاه نظامی در شمال این شهر را «بمباران» کردند. درباره شمار کشته شدگان این حمله تا به حال اطلاعاتی منتشر نشده است. تلویزیون المسیره وابسته به حوثی‌ها که از حمایت ایران برخوردارند هم از حمله هواپیماهای جنگنده ائتلاف عربی به فرودگاه صنعا خبر داده است. حوثی‌ها در هفته‌های اخیر چندین مرتبه با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک به پالایشگاه‌ها و برخی زیرساخت‌های عربستان سعودی حمله کرده‌اند. ریاض می‌گوید بسیاری از این حملات را «رهگیری و منهدم» کرده اما برخی از حملات نیز موجب خسارت به زیرساخت‌های این کشور شده است.

اخراج بیش از ۸۰ کارگر صنایع فولادی خوزستان در آخرین روز سال ۱۳۹۹

در آخرین روز سال ۱۳۹۹ بیش از ۸۰ تن از کارگران صنایع فولادی خوزستان از کار اخراج شدند. براساس گزارش یک سایت خبری در خوزستان و به نقل از کارگران صنایع فولادی خوزستان، کارگران مذکور در بخش‌های مختلف شرکت فعالیت داشتند که همگی اخراج شده‌اند. بر پایه اظهارات کارگران ۵۰ تن از کارگران اخراج شده ساکن مناطق حاشیه‌ای اهواز بودند. نام شرکتی که کارگران را اخراج کرده است اما فاش نشده است. در استان خوزستان و در اهواز شرکت فولاد اهواز و گروه ملی صنعتی فولاد ایران به عنوان دو شرکت بزرگ فولادی فعالیت دارند. گروه ملی صنعتی فولاد در سال‌های گذشته محل بروز اعتراض‌های گسترده کارگران به خصوصی‌سازی، توقف خط تولید و پرداخت نشدن مطالبات مزدی کارگران بوده است. این شرکت که به گروه امیر منصور آریا فروخته شده بود، پس از دستگیری و اعدام او به قوه قضاییه و سپس بانک ملی واگذار شد. کارگران این کارخانه می‌گویند مافیای فولاد مانع رفع موانع و افزایش تولید شده است. فولاد اهواز نیز یک شرکت نیمه خصوصی است که ۴۶ درصد سهام آن در اختیار شركت گروه توسعه اقتصادی پايندگان است.

درخواست بحرین از آمریکایی‌ها: ما هم در موضوع مذاکره با ایران دخالت داده شویم

سفیر بحرین در ایالات متحده آمریکا در تماس با رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران خواستار مشارکت کشورش در مذاکرات احتمالی با ایران شد. به گزارش دیلی تریبون، عبدالله بن راشد آل خلیفه در تماس تلفنی با مالی این موضوع را مطرح کرده و گفته است: مشارکت کشورهای منطقه [در مذاکرات با ایران] باعث کاهش تنش‌های منطقه‌ای،تحکیم امنیت، ثبات و رفاه منطقه‌ خواهد شد. پیش از این عربستان سعودی نیز خواستار مشارکت در گفت‌وگوهای احتمالی و توافق دوباره واشنگتن با تهران شده بود. جمهوری اسلامی ایران اما افزوده شدن کشورهای دیگر به مذاکرات «برجام» را غیرقابل پذیرش خوانده و اعلام کرده است تنها در صورت لغو تمامی تحریم‌هایی که پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اجرا شدند، به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت.

افغانستان: طالبان در یک سال گذشته ۲۰۰۰ غیرنظامی را کشتند

طالبان تنها در یک سال گذشته نزدیک به ۲ هزار غیرنظامی را در افغانستان کشتند. ولی آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان صبح یکشنبه ۱ فروردین/۲۱ مارس در توییتر ۹۲ حمله انتحاری، ۲۱۷۴ مورد انفجار مین جاده‌ای و ۵۰۰ ترور هوشمند را «بخشی از جنایات طالبان» در سال ۱۳۹۹ عنوان کرد که به گفته او جان نزدیک به دو هزار غیرنظامی را گرفته و ۴۱۷۴ تن را زخمی کرده است. اقدامات مرگ‌بار طالبان در افغانستان در شرایطی افزایش یافته که این گروه اسفند ۱۳۹۸ در دوحه با نمایندگان دولت آمریکا توافقنامه موسوم به «آوردن صلح به افغانستان» را امضاء کرد و پس از آن دو مرتبه با هیئت مذاکره‌کنندگان دولت افغانستان بر سر میز مذاکره نشست. گفت‌وگوهای موسوم به «بین الافغان» بدون نتیجه معلق مانده و آمریکا طرح تازه‌ای برای تشکیل یک دولت موقت در افغانستان مطرح کرده است.