نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#کانون_نویسندگان_ایران، پیام به مناسبت ۵۰ سالگی‌اش: کانون همچنان در کار ستیز با سانسور و دفاع از آزادی بیان و متشکل کردن نویسندگان است

اول اردیبهشت پنجاه سال پیش: #کانون_نویسندگان_ایران بنیاد گذاشته شد. کانون به این مناسبت پیامی منتشر کرده است. در پیام کانون آمده است: «کانون نیم‌قرن پنجه در پنجه‌ی این توفان که در خیال و کارِ برکندنِ ریشه‌ی آن بوده، بالیده و پیش آمده است، حوادث بسیاری پشت سر گذاشته و فراز و نشیب فراوان دیده و از خیل دام‌های ریز و درشت جسته و اکنون اینجاست در نخستین روز از اردیبهشت ۱۳۹۷، روز پنجاه‌سالگی‌اش؛ همچنان در کار ستیز با سانسور و دفاع از آزادی بیان و متشکل کردن نویسندگان.»

نماینده #اهواز در مجلس ایران از بازداشت ۱۵۰ معترض اهوازی در جریان اعتراض‌های فروردین خبر داد و خواستار آزادی آنها طی یکی‌ دو روز آینده شد

کاظم نسب الباجی، نماینده #اهواز در مجلس شورای اسلامی شنبه اول اردیبهشت در گفتگو با روزنامه «اعتماد» اعلام کرد که ۱۵۰ تن در جریان اعتراض‌های ماه گذشته در اهواز دستگیر شده‌اند. نماینده اهواز تجمعات اعتراضی اهواز را «مسالمت‌آمیز»خواند و از مسئولان امنیتی خواست تا «هرچه سریع‌تر دستور آزادی این شهروندان را صادر کند.» او گفت «منتظريم كه همه بازداشت‌شدگان ظرف يكي، دو روز آزاد شوند». تجمعات اهواز در اعتراض به حذف نماد اقلیت عرب جنوب در یک میان‌برنامه در سریال عروسکی «کلاه‌قرمزی» تلویزیون حکومتی ایران آغاز شد. این اعتراض‌ها از سوی فعالان عرب «قیام کرامت دوم» نام گرفته.

#طیبه_سیاوشی، نماینده مجلس: مأمور زن #گشت_ارشاد که ویدئویش خبرساز شده بود، تعلیق شد

به دنبال انتشار ویدیوی بدرفتاری یک مأمور #گشت_ارشاد با زن جوانی در یکی از پارک‎های تهران، اکنون #طیبه_سیاوشی ، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی شنبه یکم اردیبهشب اعلام کرد این مأمور زن تعلیق شده است. امروز عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز وعده داده بود «اقدام خلاف قانون فرد مأمور با سرعت در حوزه تخلفات انتظامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتیجه به صورت عمومی گزارش خواهد شد».

#محمود_صادقی در نامه‌ای سرگشاده به #حسین_طائب، رئیس #اطلاعات_سپاه از رویکرد امنیتی این نهاد و بی‌توجهی‌اش به آیین دادرسی انتقاد کرد

#محمود_صادقی، نماینده مجلس با انتشار نامه‎‎ای سرگشاده به #حسین_طائب، ریاست سازمان #اطلاعات_سپاه پاسداران از «بی‌توجهی به موازین آیین دادرسی و حقوق شرعی و قانونی» در برخورد این نهاد با متهمان امنیتی که بازداشت می‌کند،‌ انتقاد کرد. او گفت که مدیریت طائب به جایگاه #سپاه در افکار عمومی لطمه زده. در ماه‎های گذشته بازداشت ده‎ها فعال محیط زیست و مرگ کاووس سید امامی در بازداشتگاه، دستگیری کاوه مدنی معاون سازمان محیط زیست و اخیراً بازداشت محمدرضا جلائی پور، فعال اصلاحطلب نام سازمان اطلاعات سپاه را بیش از پیش مطرح کرده است.

یک عضو #حماس در پایتخت #مالزی ترور شد ــ جمعه نیز چهار فلسطینی در اعتراضات مرز #غزه کشته شدند

دو مهاجم ناشناس شنبه صبح، ۲۱ آوریل / اول اردیبهشت یک عضو #حماس را در #کوالا_لامپور مالزی به قتل رساندند. #فادی_محمد_بطش ۳۵ ساله یک مدرس رشته مهندسی بود که با چهار گلوله دو سرنشین یک موتورسیکلت ترور شد. حماس در بیانیه‌ای قتل او را تأیید کرده اما آن را به سرویس اطلاعاتی اسرائیل نسبت نداده است. دیروز نیز چهار فلسطینی در اعتراضات علیه #اسرائیل در مرز نوار #غزه کشته شدند. مشروح خبر به زودی در سایت زمانه.

جنجال بر سر کنسرت در #برج_سلمان #مشهد ادامه دارد؛ هفت تن دیگر بازداشت شدند

هفت تن دیگر به دلیل جنجال بر سر برگزاری یک کنسرت در یک مرکز خرید #مشهد شنبه اول اردیبهشت دستگیر شدند. پیش از این #کاظم_دبیری،‌ معاون مدیر کل و رییس اداره ارشاد مشهد به دلیل آنچه «جریحه دار کردن عفت عمومی، عدم رعایت قوانین مربوطه و ایجاد مزاحمت برای کاسبان #برج_سلمان» در این شهر خوانده شده، بازداشت شده‌ بود. آغاز ماجرا به سه شنبه شب ۲۸ فروردین بازمی‌گردد که در یک مراسم قرعه‌کشی برای اهدای جایزه به خریداران بازدیدکننده از برج سلمان مشهد کنسرتی برگزار شد و چند نفر رقصیدند.

#فرمانده کل ارتش گفته بنابر پیش‎بینی رهبری نابودی #اسرائیل تا حداکثر ۲۵ سال دیگر قطعی است، این مأموریت به #سپاه محول شده

عبدالرحیم موسوی، #فرمانده_ارتش یکم اردیبهشت گفته «سقف ٢٥ سال برای نابودی رژیم صهیونیستی قطعی است اما ما باید به سمت آن حرکت کنیم که این موضوع نیز جزو ماموریت‎های #سپاه_پاسداران است». علی #خامنه‎ای #رهبری جمهوری اسلامی ایران در شهریور ۱۳۹۴ پیش‎بینی کرده بود اسرائیل در ۲۵ سال آینده نابود خواهد شد. خامنه‌ای سال ۹۵ نیز در دیدار با دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفته بود اسرائیل "به شرط مبارزه همگانی و متحد فلسطینی‎ها و مسلمان‎ها" در ۲۵ سال آینده "وجود خارجی نخواهد داشت". از سه سال پیش تا کنون، مسئولان جمهوری اسلامی سقف نابودی اسرائیل را همچنان «۲۵ سال آینده» عنوان کرده‎اند.

دولت #حسن_روحانی از اواسط فروردین با ارسال بخشنامه‎هایی استفاده از #تلگرام را در زیر مجموعه‎هایش ممنوع کرده بود

#محمد_بطحایی ، وزیر آموزش و پروش خبر داد که دولت دوازدهم دو هفته پیش با ارسال بخشنامه‎‎هایی از تمامی نهادها و مسئولان دولتی خواسته تا از #تلگرام خارج شوند. او گفته دولت به زودی دو #پیام‎رسان_داخلی را جایگزین تلگرام می‎کند. مشروح خبر درباره ممنوعیت تلگرام به زودی در #زمانه .

ادامه #اعتصاب در #کردستان: بازاریان و کسبه مریوان برای چندمین روز پیاپی در اعتراض به بسته‎شدن مرزها مغازه‎هایشان را بسته نگه داشتند

تعطیلی بازارها و مغازه‎های شهرهای مختلف #استان_کردستان از جمله #مریوان شنبه اول اردیبهشت نیز ادامه یافت. بازاریان و کسبه شهرهای مختلف کردستان بیش از یک هفته است که در اعتراض به تصمیم دولت حسن روحانی مبنی بر بستن گذرگاه‌های مرزی ایران و عراق و افزایش تعرفه‎های گمرکی دست به #اعتصاب زده‌اند.

ایسنا: #سعید_مرتضوی هنوز دستگیر نشده است

خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) خبر بازداشت #سعید_مرتضوی، #دادستان سابق تهران را تکذیب کرد. وب‌سایت محافظه‌کار «انصاف‌نیوز‌» جمعه‌شب، ۳۱ فروردین خبر بازداشت مرتضوی در شهر ری را اعلام کرده بود. پس از آن نیز توئیت #حسام‌الدین_آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری این شایعه را قوت بخشید. آشنا نوشته بود: «او نه #سعید_امامی است نه #سیدامامی...به مأمور مانیتورینگ تذکر دهید لحظه‌ای دوربین مداربسته را ترک نکند». مرتضوی، رئیس پیشین سازمان #تأمین_اجتماعی دو پرونده فساد مالی در رابطه با همین سازمان دارد و به دلیل مشارکت در قتل بازداشت‌شدگان #کهریزک به دو سال حبس قطعی محکوم شده. با اینکه حکم بازداشت او ابلاغ شده، اما به گفته سخنگوی قوه قضائیه «هنوز گیرش نیاورده‌اند،‌ حالا نمی‌دانم چه‌طور هست!»

تزریق خون اشتباه به یک زن ۴۴ ساله در بیمارستان امام خمینی #ساری به مرگ او انجامید

یک زن ۴۴ ساله در ساری حین عمل جراحی بر اثر تزریق خونی که به گروه خونی او تعلق نداشت، درگذشت. او ۱۹ فروردین به دلیل کمردرد به بیمارستان امام خمینی ساری مراجعه کرده بود اما با تزریق خون غیرهم‌گروه به او دچار خونریزی شدید و سپس ایست قلبی شد. خانواده این بیمار از کادر پزشکی بیمارستان به اتهام «قصور پزشکی منجر به فوت» شکایت کرده‌اند و تحقیقات قضائی درباره این پرونده آغاز شده است.

بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان #مجلس: ۳۰ درصد مردم ایران #افسردگی دارند

#بشیر_خالقی ، عضو کمیسیون بهداشت و درمان #مجلس می‎گوید تحقیقات پزشکی نشان می‎دهد #افسردگی_در_ایران رشد کرده و اکنون نزدیک به یک‎سوم جمعیت ایران افسردگی دارند. او علت افزایش این بیماری را سبک زندگی، مشکلات اقتصادی، ناکامی‎ها و شکست در زندگی، بیکاری و اعتیاد دانست.

#وزیر_خارجه ایران: یکی از گزینه‌های تهران در واکنش به خروج #ترامپ از #برجام، ادامه فعالیت‌های هسته‌ای با سرعتی به مراتب بیشتر است

#محمدجواد_ظریف،‌ وزیر خارجه ایران در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «#سی_بی_اس» آمریکا ادعا کرد که تهران آماده پاسخ‌گویی به خروج احتمالی واشنگتن از «برنامه جامع اقدام مشترک» (#برجام) است. او از وجود «چند گزینه» خبر داد که یکی از آنها «ادامه فعالیت‌های هسته‌ای با سرعتی به مراتب بیشتر از قبل» است. مشروح خبر به زودی در سایت زمانه.

#حسن_روحانی به مدیران ارشد دولتی: هرکس می‌ترسد، کنار بکشد

#حسن_روحانی شنبه اول اردیبهشت در نشست هم‌اندیشی با مدیران ارشد دولتی از «مدیرانی که روزه سکوت گرفته‌اند» انتقاد کرد و گفت: « نمی‌دانم از چه می ترسند، هرکس در پست دولتی است در هر رده مدیریتی باید بداند او طبق #قانون_اساسی و طبق وظیفه شرعی از توانمندی برخورد است و باید به وظیفه عمل کند و اگر از اخم این و آن هراس دارد برود کنار.»

#شرق: #خاتمی و #ناطق_نوری در نشست مشترک با #روحانی از عمل نکردن او به وعده‌ها،‌ از جمله #رفع_حصر انتقاد کردند

یک منبع آگاه به روزنامه «#شرق» گفته است که #محمد_خاتمی در نشست مشترک با حسن #روحانی، رئیس‌جمهوری و #اسحاق_جهانگیری، معاون اول او گفته است دولت برنامه اقتصادی ندارد و عمل‌نکردن روحانی به وعده‌هایی همچون #رفع_حصر کار اصلاح‌طلبان را برای انتخابات آتی مشکل می‌کند. او از روحانی خواسته از «ظرفیت» جهانگیری در حل مشکلات بیشتر استفاده کند. علی‌اکبر ناطق نوری نیز در این نشست حاضر بوده و با انتقاد از عمل‌نکردن روحانی به وعده‌هایش، خواستار رفع حصر شده.