ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شلیک نیروهای امنیتی #عراق به تظاهرات‌کنندگان معترض در #بغداد

روز سه‌شنبه ۲ اریبهشت / ۲۱ آوریل بغداد بار دیگر صحنه درگیری نیروهای ضدشورش و تظاهرکنندگان معترض بود. منابع امنیتی به «بغداد الیوم» گفتند درگیری‌ها در نزدیکی میدان الخلانی و در کوچه‌های خیابان الخلفاء بغداد آغاز شد و نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن معترضان از شلیک مستقیم استفاده کردند. در شبکه‌های اجتماعی نیز ویدئوهایی از این درگیری‌ها منتشر شد که در آن‌ها دو تن از تظاهرکنندگانِ زخمی و دود ناشی از آتش زدن لاستیک خودروها در میدان الخلانی نشان داده می‌شد. برخی از معترضان نیز از شلیک لباس‌شخصی‌های وابسته به نیروی ضدشورش به سمت تظاهرکنندگان در میدان الخلانی خبر دادند. اعتراضات مردمی در عراق، از ابتدای ماه اکتبر سال گذشته میلادی آغاز شد و تا روزهای قبل از شیوع ویروس جدید کرونا نیز ادامه داشت. با اجرای قانون منع رفت و آمد برای مقابله با ویروس کرونا، این اعتراضات نیز به‌طور موقت قطع شده بود.

تست کرونای #علی_لاریجانی بار دیگر مثبت شد

اسدالله عباسی عضو هیئت رئیسه مجلس و سخنگوی این هیئت اعلام کرد که به‌تازگی بار دیگر از علی لاریجانی، رئیس مجلس تست کرونا گرفته شد و «در این تست مشخص شد که هنوز ویروس کرونا در بدن او وجود دارد و جواب تست در زمینه بیماری کرونا منفی نشده است.» پیش از این، در ۱۴ فروردین‌ماه، اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که علی لاریجانی در پی بروز برخی علائم بیماری کرونا مورد آزمایش قرار گرفت و با توجه به مثبت بودن نتیجه آن به قرنطینه رفت تا تحت درمان قرار بگیرد. به‌گفته اسدالله عباسی، عباسی لاریجانی قرار بود این هفته در مجلس حاضر شود اما به دلیل منفی نشدن تست کرونایش همچنان در قرنطینه تحت نظر پزشک خواهد ماند.

احتمال ابتلای یک #زندانی_سیاسی در #زندان_سنندج به ویروس #کرونا

شبکه حقوق بشر کردستان روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت ‌ماه به نقل از یک منبع مطلع از احتمال ابتلای #حبیب‌الله_لطیفی، زندانی سیاسی محکوم به #حبس_ابد به #ویروس_کرونا در #زندان_سنندج خبر داد. این منبع از قول این فرد مطلع نوشت: «این زندانی سیاسی کُرد محکوم بە حبس ابد کە از ۱۳ سال پیش بدون #حق_مرخصی در زندان به سر می‌برد، از چند روز پیش دچار علائمی مشکوک به بیماری کووید-۱۹ شده و وضعیت سلامتی او نامناسب است. با وجود این تاکنون هیچ‌گونە آزمایش پزشکی‌ای از وی بە عمل نیامدە و همین امر نگرانی‌ها در خصوص وضعیت او را تشدید کرده است.» حبیب‌الله لطیفی، فعال سیاسی و دانشجوی مهندسی صنایع در آبان ‌ماه سال ۱۳۸۶ با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شد. پیگیری‌های خانواده و وکیل او و همچنین اعتراض مردم سنندج در سال‌های گذشته اما سبب توقف اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی شد. در نهایت پس از تلاش‌های انجام شده بعد از گذشت حدود ۱۰ سال، حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی با یک درجە تخفیف بە حبس ابد تبدیل شد. این زندانی سیاسی از یک سال پیش و با تأیید رسمی پزشک زندان سنندج، بە بیماری گوارشی «سندروم رودە تحریک‌پذیر» و همچنین اختلال روان‌پزشکی موسوم بە «افسردگی» مبتلا شده است. خانواده این زندانی سیاسی با اشاره به وضعیت وخیم سلامتی او اعلام کرده‌اند با توجە بە بیماری‌های قبلی او و همچنین مشاهده علائم ابتلا بە ویروس کرونا، اکنون جان او در معرض خطر جدی قرار گرفته است. #محمدصالح_نیکبخت، وکیل حبیب‌الله لطیفی در سال‌های گذشته بارها به دلیل شرایط جسمی و روحی موکلش درخواست مرخصی استعلاجی برای این زندانی سیاسی کرده است. مراجع قضایی اما تاکنون پاسخی به این درخواست‌ها نداده‌اند.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۵۲۹۷ نفر، مبتلایان ۸۴۸۰۲ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر سه‌شنبه ۲ اردیبهشت آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۸۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۵۲۹۷ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (دوشنبه) تا ظهر امروز (سه‌شنبه)، ۱۲۹۷ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۸۴۸۰۲ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۶۰۹۶۵ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۳۳۵۷ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

#کرونا در ایران: همزمان با حضور دو سوم کارمندان در محل کار خود ترافیک تهران ۷۰ درصد افزایش یافت

احسان جاهد، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران اعلام کرد که همزمان با لغو اجرای طرح ترافیک و حضور دو سوم کارمندان در محل کار خود، ترافیک تهران ۷۰ درصد در معابر بزرگراهی و محدوده مرکزی شهر افزایش یافته است. به‌گفته جاهد لغو طرح ترافیک تهران به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا صورت گرفته است. به‌رغم شیوع کرونا، فعالیت‌های اقتصادی در مشاغل کم‌خطر از ۳۰ فروردین در تهران آغاز شده است. از آن روز تا کنون عبور و مرور در پایتخت بیشتر شده و سالن‌های مترو نیز مملو از جمعیت شده است. سازمان نظام پزشکی پیش از این نسبت به خطر کرونا در چنین وضعیتی هشدار داده بود.

#کرونا در جهان: بزرگترین جشن آبجوخوری دنیا برگزار نمی‌شود

«جشن اکتبر» (Oktoberfest)، جشن آبجوخوری که هر سال در آخر ماه سپتامبر و آغاز اکتبر به مدت دو هفته در مونیخ آلمان برگزار می‌شود، امسال به‌دلیل بحران کرونا برگزار نمی‌شود. مارکوس زودِر، نخست‌وزیر ایالت بایرن آلمان اعلام کرد که «خطر در دوران کرونا بسیار جدی است» و «نمی‌توان فاصله‌گیری لازم را رعایت کرد». زودِر همچنین افزود حتی زدن ماسک نیز نمی‌تواند گزینه‌ای برای برگزاری «جشن اکتبر» باشد. او برگزاری این جشن در ابعاد کوچکتر را نیز رد کرد. «جشن اکتبر» از بزرگ‌ترین جشن‌های جهان است و هربار بیش از شش میلیون نفر در آن شرکت می‌کنند و هر سال نزدیک به ۶ میلیون لیتر آبجو در طول این جشن مصرف می‌شود.

#سازمان_جهانی_بهداشت: بدترین‌ شرایط همه‌گیری #کرونا در پیش است

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت در جمع خبرنگاران در ژنو هشدار داد که بدترین وضعیت همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در پیش است. برخی کشورهای اروپایی و همینطور ایران که مهم‌ترین کانون همه‌گیری در خاورمیانه است، اقدامات قرنطینه را برای بازگشایی کسب و کارها محدود کرده‌اند. آدهانوم با اشاره به آنفولانزای ۱۹۱۸ که جان ۱۰۰ میلیون نفر را گرفت گفت: «ما اکنون فناوری داریم، می‌توانیم از آن فاجعه جلوگیری کنیم و می‌توان از بروز چنین بحرانی جلوگیری کنیم. به ما اعتماد کنید، بدترین وضعیت هنوز در پیش روی ماست. بیایید از این فاجعه جلوگیری کنیم. این ویروسی است که بسیاری از مردم هنوز آن را درک نمی‌کنند.» ایالات متحده آمریکا با ۷۹۲ هزار و ۹۳۸ ابتلا در صدر جدول کانون‌های همه‌گیری جهانی قرار دارد. اسپانیا با ۲۰۰ هزار و ایتالیا با ۱۸۱ هزار و فرانسه و آلمان با ۱۵۵ و ۱۴۷ هزار مبتلا در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. تا صبح سه‌شنبه ۲۱ آوریل / ۲ اردیبهشت در سراسر جهان نزدیک به دو میلیون و ۵۰۰ هزار ابتلای قطعی به کووید ۱۹ شناسایی شده است. بیش از ۱۷۰ هزار نفر هم تاکنون جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.

مرخصی #نازنین_زاغری تمدید شد

مرخصی نازنین زاغری رتکلیف شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران که پیش از این تا ۳۰ فروردین تمدید شده بود، برای مرتبه دوم تا پایان اردیبهشت تمدید شد. به گزارش ایرنا، محمود بهزادی‌راد وکیل مدافع نازنین زاغری سه‌شنبه ۲ اردیبهشت با اعلام این خبر گفت: «در مراجعه‌ای که امروز به دادیار ناظر زندان داشتم، اعلام شد که مرخصی موکلم تا پایان اردیبهشت تمدید شده است.» نازنین زاغری که یک سال از دوران حبس‌اش باقی مانده تقاضای آزادی مشروط کرده است. وکیل مدافع او در ادامه مصاحبه با ایرنا گفت: «این موضوع را از دادستانی درخواست کرده‌ایم اما هنوز پاسخی واصل نشده است.» نازنین زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، فروردین سال ۱۳۹۵ در سفر به ایران بازداشت شد. او به اتهام «تلاش برای براندازی» به پنج‌ سال حبس محکوم شده ‌است. زاغری و وکیل او اتهام‌های مطرح شده را رد کرده‌اند. روزنامه گاردین، اول مهر ماه ۹۸ به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نوشت که زاغری به‌دلیل خودداری بریتانیا از پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی این کشور به جمهوری اسلامی در ازای آزادی او، در زندان مانده است.

#نتانیاهو و #گانتس توافق برای تشکیل کابینه را امضا کردند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و بنی گانتس، رئیس ائتلاف آبی و سفید سرانجام موفق شدند توافق تشکیل کابینه فراگیر را امضا کنند. بر اساس این توافق نتانیاهو ابتدا سمت نخست‌وزیری را در دست خواهد گرفت و پس از مدتی استعفا خواهد کرد تا گانتس جانشین او شود. حزب لیکود بعد از امضای این توافقنامه، توافقنامه‌های دیگری با سایر جناح‌های راست‌گرا امضا کرده و خواستار پیشبرد طرح نخست‌وزیری چرخشی در کنست (پارلمان اسرائیل) خواهد شد. گانتس و نتانیاهو متعهد شده بودند که برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا در اسرائیل که اقتصاد این کشور را متوقف کرده، اختلافات را کنار بگذارند و یک دولت ائتلافی تشکیل دهند. اما اختلافات پابرجا ماند و تمدید مذاکرات به مدت ۴۸ ساعت هم موثر نبود. رئیس جمهوری اسرائیل گانتس را مأمور تشکیل کابینه کرده بود. به همین جهت او در مذاکرات با نتانیاهو دست بالا را داشت. هفته گذشته رئیس جمهوری اسرائیل به بنی گانتس اطلاع داد پس از ناکامی او در رسیدن به توافق برای تشکیل کابینه فراگیر این وظیفه را به کنست محول می‌کند.