ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فعالان محیط زیست: با وجود بحران آب در خوزستان شبانه لوله‌های انتقال آب به شیراز بارگیری شد

فعالان محیط زیست در خوزستان از انتقال لوله‌های آب به شیراز خبر دادند که قرار بود بحران آب در شهرهای شمالی این استان را حل کند. آن‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) این اقدام را «تیر خلاص بر پیکر بی‌جان خوزستان» دانسته‌اند. به‌گفته این فعالان، پرونده این لوله‌ها که قرار بود آب را از سرشاخه‌های کارون به دهدز، ایذه، قلعه تل، باغملک تا رامهرمز ببرد باید برای همیشه بست. ایلنا نوشته است که از قلعه تل خوزستان لوله‌های انتقال آب به مقصد استان فارس جمع‌آوری و بارگیری شده است. با این حال محمد نجاتی‌پور، فرماندار باغملک گفته است: «هنوز لوله‌ای از قلعه تل خارج نشده، صحبت‌هایی از سوی سازمان آب و برق استان مبنی بر تحویل لوله‌ها برای بارگیری با ما شده، ولی برای تحویل آن‌ها هنوز قانع نشده‌ایم.» این لوله‌ها در جریان تصویب میزان حق آبه ایذه و باغملک برای انتقال آب به این نواحی وارد قلعه تل شد اما پروژه آبی مزبور متوقف گردید. استان خوزستان، منبع اصلی درآمد نفتی کشور است اما در شهرها و روستاهای آن، ثروت نفتی به جای انعکاس در معیشت مردم، بر زندگی روزمره آن‌ها سنگینی می‌کند. این استان سال‌هاست که با بحران آب روبه‌روست و دسترسی به آب آشامیدنی پاکیزه برای مردم دشوار است. در سال‌های اخیر بارها خوزستان شاهد اعتراض‌های مردمی علیه کمبود آب بوده است.

اجرای طرح «سوپر لیگ» ۱۲ باشگاه متمول فوتبال در اروپا شکست خورد

در پی اعتراض‌های گسترده طرفداران فوتبال، طرح «سوپر لیگ» ۱۲ باشگاه بزرگ اسپانیایی، بریتانیایی و ایتالیایی در فاصله ۴۸ ساعت پس از اعلام آغاز آن به شکست انجامید و ناکام ماند. بنیانگذاران این طرح در بیانیه توضیحی خود گفته بودند: «۱۲ تیم از باشگاه‌های پیشرو فوتبال اروپا توافق کرده‌اند یک رقابت میان‌هفته‌ای جدید را به نام سوپر لیگ راه‌اندازی کنند که باشگاه‌های بنیان‌گذار، مدیریت آن را برعهده خواهند داشت. آث میلان، اینترمیلان، یوونتوس (از ایتالیا)، آرسنال، چلسی، لیورپول، منچستر سیتی، منچستر یونایتد تاتنهام (از بریتانیا)، رئال مادرید، بارسلونا و اتلتیکو مادرید (از اسپانیا) به‌عنوان باشگاه‌های تشکیل‌دهنده به این اتحاد پیوسته‌اند. (...) این باشگاه‌‌ها به مذاکره با یوفا و فیفا برای همکاری و انجام بهتر این لیگ جدید و مجموعه فوتبال ادامه خواهند داد.» بر این اساس «سوپر لیگ» اروپا قرار بود تورنمنتی انحصاری باشد که ۱۶ عضو دائمی دارد و چهار تیم دیگر هم به واسطه عملکردشان در لیگ‌های داخلی امکان حضور در آن را خواهند داشت. در واقع کسب درآمد مالی بیشتر بزرگ‌ترین انگیزه این تیم‌ها به‌ویژه پس از شیوع کرونا برای راه‌اندازی «سوپر لیگ» بود و گفته می‌شد هر یک از باشگاه‌های شرکت‌کننده در آن ۳۵۰ میلیون یورو درآمد خواهند داشت و بانک آمریکایی جی‌پی مورگان نقش حامی مالی این مسابقات را داشته و قصد دارد به باشگاه‌های شرکت‌کننده در مجموع ۶ میلیارد دلار وام بدهد. مسئولان فوتبال اروپا (یوفا) و همچنین فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با شدت با این طرح مخالفت کردند و اعلام کردند که در صورت برگزاری این مسابقات باشگاه‌های شرکت‌کننده و بازیکنان آن‌ها از حضور در کلیه رقابت‌های اروپایی و بین‌المللی محروم خواهند شد. طرفداران این باشگاه‌ها نیز در دو روز گذشته علیه برگزاری این مسابقات دست به اعتراض‌های گسترده‌ای زدند. آن‌ها علیه هر چه بیشتر وابسته کردن ورزش فوتبال به سودهای کلان مالی و همچنین عملکرد یوفا در این زمینه اعتراض کردند. طرفداران فوتبال معتقدند یوفا و فیفا با تصمیم‌های غلط خود چنین وضعیتی را ایجاد کرده‌اند.

محمد ایران‌‌نژاد: نزدیک به دو ماه در بازداشت اطلاعات سپاه، تنها یک ملاقات «از پشت شیشه»

محمد ایران‌نژاد، فعال مدنی و شهروند ساکن تهران که در کتابفروشی‌اش بازداشت شد، پس از هفته‌ها بی‌خبری تنها موفق به ملاقاتی «از پشت شیشه» با پدر و مادر خود شده است. مریم ایران‌نژاد، خواهر محمد ایران‌نژاد چهارشنبه یکم اردیبهشت در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «از ۴ اسفند که برادرم محمد ایران‌نژاد توی کتابفروشیش بازداشت شد. تقریبا هر روز رفتیم اوین و یک عالمه درخواست دادیم تا بالاخره روز ۳۰ فروردین اجازه دادن فقط مامان و بابا از پشت شیشه برادر عزیزتر از جانمو ببینن. گفتن توسط اطلاعات سپاه دستگیر شده و نذاشتن من ببینمش.» مأموران امنیتی دوشنبه چهارم اسفند به کتاب‌فروشی محمد ایران‌نژاد در پاساژ کوثر خیابان انقلاب تهران هجوم بردند و او را بازداشت کردند. دلیل بازداشت مشخص نیست. بنا به گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، ۱۵ مأمور امنیتی در این هجوم حضور داشتند. ۸ تن از آنها وارد این کتاب‌فروشی شدند و محمد ایران‌نژاد را همراه با ضرب و شتم دستگیر کردند و برخی از کتاب‌های او را نیز ضبط کردند و با خود بردند. ایران‌نژاد متولد ۱۳۵۸ است و در کتاب‌فروشی‌اش کتاب‌های دست‌دوم می‌فروشد.

نطق سالانه پوتین: در امور روسیه دخالت نکنید

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سخنرانی سالانه خود در مقابل نمایندگان دوما و سنا به کشورهای غربی درباره اقداماتشان هشدار داد. پوتین گفت: «حرکت‌های غیردوستانه در قبال روسیه به یک جور سرگرمی تبدیل شده. ما واقعاً می‌خواهیم روابط خوبی با همه اعضای جامعه بین‌المللی داشته باشیم. اما اگر کسی قصد خوب ما را به عنوان ضعف درک کند، پاسخ ما نامتقارن، سریع و کوبنده خواهد بود.» به گزارش خبرگزاری آلمان رئیس جمهوری روسیه در ادامه سخنانش گفت امیدوار است هیچ کشوری از «خطوط قرمز روسیه» عبور نکند: «این روسیه است که در هر زمینه‌ای تعیین می‌کند این خطوط چه هستند. سازمان‌دهندگان طرح‌های توطئه‌آمیز که منافع بنیادین روسیه را تهدید می‌کند، از کار خود پشیمان خواهند شد.» در هفته‌های گذشته با افزایش تنش در شرق اوکراین وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه چند شخص و نهاد روس اعمال کرد. آمریکا علاوه بر این ۱۰ دیپلمات روس را به جاسوسی متهم کرده و از آن‌ها درخواست کرد آمریکا را ترک کنند. در واکنش به این اقدام، مسکو هم از اخراج ۱۰ دیپلمات آمریکایی از روسیه خبر داد و ۸ مقام آمریکایی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

بیش از ۸۰۰ کنشگر حقوق زنان:‌ محسن نامجو خود را یک «زن‌ستیز نژادپرست طرفدار ژن خوب» معرفی کرد

به دنبال قرار گرفتن نام محسن نامجو در میان آزاردهندگان جنسی و انتشار روایت‌هایی در این زمینه گروهی از فعالان حقوق زنان با انتشار بیانیه‌ای با عنوان «نه به سلطه‌گری جنسیتی و آزار جنسی»، همراهی خود را با جنبش «من هم» اعلام کردند. این نامه به امضای بیش از ۸۰۰ کنشگر حقوق زنان، نویسنده و هنرمند رسیده است. امضا کنندگان با بیان اینکه انتظار مخاطبان محسن نامجو این بوده که «به جای تکرار یک انکار جنسیت‌زده، توضیح منطقی و پی‌گیرانه می‌شنیدند» و از  رسانه‌ها نیز انتظار داشتند که با توجه به شهرت این خواننده موضوع را پی‌گیری کنند، با اشاره به انتشار فیلم عذرخواهی و سپس فایل صوتی، صدای محسن نامجو را در فایل صوتی «صدایی واقعی‌تر و صادقانه‌تر و واقعیتی وقیحانه» خوانده‌اند. در این بیانیه با اشاره به نکات متعددی که در فایل صوتی محسن نامجو وجود دارد و قابل نقد است، نوشته‌اند: «ما نه به این دلیل که فعال حقوق زنان، فعال حقوق بشر، زنان خواننده، هنرمند، نویسنده یا چهره‌های رسانه‌ای هستیم، بلکه به این دلیل ساده که انسانیم، به این رفتار او اعتراض داریم و آن را بازتولید سلطه‌جویی می‌دانیم که سال‌هاست مردم سرزمینمان را به بند کشیده و همه ما را گرفتار بن‌بست تبعیض جنسیتی و استبداد مردسالارانه کرده است.» فعالان زنان تاکید کرد‌ه‌اند که «با بی‌ثمر ماندن حربه عذرخواهی»، «ما پیشنهادی جز دادرسی عادلانه برای برون‌رفت از چاله‌ای که محسن نامجو خود او را در آن گرفتار کرده نداریم و با صدای بلند حمایت بی‌دریغمان را از حق دادخواهی عادلانه برای آزاردیدگان اعلام می‌کنیم، به تبعیض جنسیتی و محرومیت خوانندگان زن اعتراض داریم و در برابر تبعیض و آزار ساکت نخواهیم نشست.»

سهامداران متضرر در اصفهان و مشهد: دزدی از جیب ملت، سکوت از بیت رهبر

گروهی از سهامداران متضرر در بورس صبح چهارشنبه یکم اردیبهشت در اصفهان و مشهد تجمعات اعتراضی برگزار کردند. بر اساس تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، معترضان در اصفهان شعارهایی از جمله «دزدی از جیب ملت، سکوت از بیت رهبر» سر دادند. سهامداران متضرر در مشهد شعار «ای رهبر آزاده، دزدی مگه آزاده» سر دادند. شاخص کل بازار بورس تهران در روز چهارشنبه با افت ۱۲هزار و ۵۲۶ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۲۰۷هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌ هم وزن نیز ۰,۳درصد افت کرد.

یک منبع آگاه در قوه قضائیه: مشایی و بقایی مورد عفو قرار نگرفته‌اند

یک منبع آگاه در قوه قضائیه در گفت‌وگو خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با اشاره به انتشار اخبار و شایعاتی در مورد عفو حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی گفت: «هیچ عفوی در مورد این دو محکوم قضایی صورت نگرفته است.» این مقام که نامش اعلام نشده در ادامه افزود: «برابر مقررات و طبق قانون به این افراد مدتی پیش مرخصی داده شده است که با توجه به گواهی معتبر پزشکی و‌ شرایط جسمانی بقایی و مشایی، مرخصی آن‌ها به دلیل ادامه داشتن روند درمان تمدید شده است.» یکشنبه گذشته سردار احمد خورشیدی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در بخشی از گفت‌وگویی تفصیلی با انصاف نیوز گفت: «حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی روند عفوشان در دوره ریاست ابراهیم رییسی در قوه قضاییه طی شده و دیگر به زندان برنمی‌گردند. این را هم بگویم ارتباط آقای مشایی با آقای رییسی یک ارتباطی فراتر از دوستی عادی است.»

وزارت ارشاد نگران است که نتواند کاغذ مطبوعات را تامین کند

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی اعلام کرد که ممکن است دولت نتواند در سال جاری کاغذ روزنامه‌ها را تامین کند. دولت در سال ۹۹ تصمیم گرفت به دلیل کمبود ارز، تخصیص ارز دولتی به کالاهای مصرفی را به کمتر از نصف تقلیل دهد، کاغذ هم از شمول ارز دولتی خارج و از گروه کالائی اول بیرون رفت. این موضع علاوه بر مشکلاتی که برای سال ۹۹ و ۱۴۰۰ ایجاد می‌کرد در خصوص ترخیص کاغذهای وارداتی با ارز دولتی ۹۸ هم که در بهار سال ۹۹ وارد کشور شدند، مشکلات زیادی ایجاد کرد. معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در مصاحبه با ایبنا گفته بود: «تغییر وزرای صمت و از طرف دیگر استناد مدیران مربوطه در آن وزارتخانه به مصوبه قبلی که کاغذ را از گروه کالائی مشمول ارز دولتی خارج کرده است، موجب بی‌نتیجه ماندن اقدامات وزارت ارشاد شد. پیگیری‌های متعدد برای یافتن راه حلی برای اجرای دستور ریاست جمهوری به این انجامید که موضوع تغییر گروه کالائی کاغذ در ستاد اقتصادی دولت مطرح و تصویب شود تا راه برای تامین ارز باقیمانده ۹۸ یا تامین ارز جدید برای سال ۱۴۰۰ فراهم شود.» ستاد اقتصادی دولت اما هنوز درباره ضرورت واردات کاغد با ارز دولتی به تصمیم نرسیده است. ناشران اعلام کرده‌اند که با کاعذ ۷۰۰ هزار تومانی نمی‌توانند کتاب چاپ کنند.

تعرفه‌های خدمات درمان ‌اعتیاد در بخش خصوصی بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش ۴۲.۵ درصدی تعرفه‌های خدمات سرپایی و اقامتی درمان اعتیاد در بخش خصوصی و همچنین افزایش ۲۸.۵ درصدی تعرفه‌های این خدمات در بخش دولتی در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: توقع ما به طور ویژه از مراکز درمان اعتیاد به ویژه بخش خصوصی این است که روی افزایش کیفیت خدمات کار کنند. رضا تویسرکان‌منش در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد در سال جاری کل خدمات بهداشت و درمان با افزایش ۲۸.۵ درصدی همراه بوده که از آن میان خدمات بهداشتی درمانی ویزیت‌ها و خدمات سرپایی ۳۰ درصد افزایش یافته است.

هواشناسی: خشکسالی‌ در مناطقی از کشور بی‌سابقه است، دستگاه‌ها قدر هر قطره آب را بدانند

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از خشکسالی بی‌سابقه در ایران خبر داد و گفت: کمبود آب جدی است تا آن حد که باید قدر هر قطره آب را دانست. احد وظیفه در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: میزان بارندگی از مهر سال گذشته تاکنون ۴۳ درصد و از آغاز بهار ۸۵ درصد کاهش یافته است. وظیفه اعلام کرد سال ۱۴۰۰ مانند سال ۱۳۸۷ یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی در ایران است. به گفته وظیفه بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان نیز ۹۳ درصد و در استان کرمان ۷۰ درصد کمتر از میانگین بلند مدت گزارش شده است. وضعیت بارش‌ها در غرب کشور نیز شرایط خوبی ندارد. برای مثال استان همدان ۲۱ درصد، لرستان ۳۳ درصد، چهار محال و بختیاری ۳۵ درصد و همدان ۲۱ درصد کاهش بارش داشته است. رئیس مرکز ملی خشکسالی در ادامه افزود: این شرایط در شمال کشور نیز وجود دارد و بارش‌ها در استان گیلان و مازندران به‌ترتیب ۲۵ و ۲۱ درصد کمتر از میانگین بلندمدت بوده است. از سویی دیگر اوضاع در نوار شرقی کشور بدتر است و استان‌های گلستان ۴۲ درصد، سمنان ۵۱ درصد، خراسان رضوی ۵۸ درصد، خراسان جنوبی ۶۱ درصد و خراسان شمالی ۵۱ درصد کم بارشی داشته‌اند. بر همین اساس در مرکز کشور نیز شرایط بارش‌ها مانند سایر مناطق خوب نیست. برای مثال بارش‌ها در استان تهران از ابتدای مهرماه تاکنون ۲۳ درصد کمتر از میانگین بلندمدت گزارش شده است. بارش‌ها در استان‌های قم، البرز، قزوین و زنجان نیز به‌ترتیب ۲۱، ۱۹، ۲۹ و ۳۴ درصد کاهش یافته است.

فرمانده سنتکام: ایران هر روز آمریکا و متحدانش در منطقه را تهدید می‌‌کند

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا سه‌شنبه ۲۰ آوریل/ ۳۱ فروردین در جلسه استماع کنگره شرکت کرد. بخش کوتاهی از سخنان او به تهدیدهای ایران اختصاص داشت. به گزارش بلومبرگ مک‌کنزی گفت ایران روزانه آمریکا و متحدانش را در منطقه تهدید می‌کند. بر همین اساس حوثی‌ها در یمن از ژانویه سال جاری میلادی ۱۵۰ حمله با موشک‌های بالستیک و کروز، و همچنین با پهپاد علیه زیرساخت‌ها، اهداف نظامی و غیرنظامی عربستان انجام داده‌اند. فرمانده سنتکام در ادامه سخنانش در کنگره آمریکا گفت: «استفاده وسیع ایران از پهپادهای کوچک و متوسط باعث شده که آمریکا برای اولین بار از زمان جنگ کره، هنگام عملیات‌ها، برتری کامل هوایی نداشته باشد.» مک‌کنزی گفت: «تا زمانی که شبکه‌ای از توانایی‌ها برای ردگیری و انهدام پهپادهای ایرانی را توسعه ندهیم، برتری کامل هوایی به‌دست نمی‌آید.»