ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: کشتار غیرنظامیان و هزاره‌ها در افغانستان نیاز به اقدام فوری جامعه بین‌المللی دارد نه محکومیت

در پی حمله به مسجد شیعیان در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ افغانستان، سمیرا حمیدی، مسئول بخش افغانستان در سازمان عفو بین‌الملل گفت: «کشتار غیرنظامیان، به‌ویژه هزاره‌ها نیاز به اقدامات دارد، نه محکومیت». سمیرا حمیدی پنج‌شنبه یکم اردیبهشت / ۲۱ آوریل در توییتی نوشت: «ما نیاز به اقدام فوری جامعه بین‌المللی داریم تا بی‌کفایتی شبه‌نظامیان طالبان در ناتوانی در محافظت از مردم را جدی بررسی کنیم.» او ضمن درخواست توقف کشتار غیرنظامیان افغانستان، به‌ویژه هزاره‌ها، حملاتی چون حمله به مسجدی در مزارشریف را «نسل‌کُشی» هزاره‌ها خواند. دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز روز پنج‌شنبه حمله به مسجد شیعیان در مزار شریف را محکوم کرد و آن را «هولناک» خواند. یوناما حملات اخیر علیه غیرنظامیان در افغانستان را نگران‌کننده دانست و خواهان پاسخگویی عاملان آن شد. ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان هم خواستار پایان‌دادن به حملات سازمان‌یافته علیه هزاره‌ها در افغانستان شد. بنت حملات علیه مساجد و مدارس در افغانستان را «سیستماتیک» و «نقض حقوق بشر» دانست. ظهر پنج‌شنبه مسجد هزاره‌های شیعه در مزارشریف هدف حمله انتحاری قرار گرفت و در آن نزدیک به ۴۰ نفر کشته و بیش از ۶۰ نفر دیگر زخمی شدند. شاخه‌ خراسان گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. طالبان این حمله را محکوم و بر شناسایی و مجازات عاملان آن تأکید کردند. دو روز پیش نیز در سه انفجار در غرب کابل، یک مرکز آموزشی و یک مدرسه در محله شیعه‌نشین هدف قرار گرفت و ده‌ها دانش‌آموز کشته و زخمی شدند. با این رویدادها در افغانستان انتقادها از طالبان بالا گرفته و بسیاری از احزاب، سیاستمداران و رسانه‌ها طالبان را مسئول چنین وضعیتی می‌دانند.

قطر قصد دارد ظرفیت صادرات گاز خود را افزایش دهد

به‌گزارش بلومبرگ، منابع آگاه گفته‌اند، در پی حمله روسیه به اوکراین و نگرانی از احتمال توقف صادرات گاز روسیه به اروپا و به‌دنبال تلاش برخی کشورهای اروپایی برای توقف واردات گاز از روسیه، شرکت انرژی قطر، از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز مایع در جهان، در حال بررسی توسعه بیش از پیش ظرفیت صادرات گاز خود است. براین اساس، قطر از سال ۲۰۲۱ پروژه‌ای به ارزش ۳۰ میلیارد دلار برای ساخت شش کارخانه تولید گاز مایع آغاز کرده بود که قرار است در سال ۲۰۲۶ به بهره‌برداری برسد و تولید گاز قطر را ۴۰ درصد افزایش دهد. قطر در ماه جاری میلادی نیز چهار قرارداد با یک شرکت خطوط دریایی برای اجاره چهار نفتکش جهت افزایش امکانات انتقال گاز مایع امضا کرده بود.

مرکز آمار ایران می‌گوید متوسط هزینه خانوارها در ماه فروردین به ۳۵,۶ درصد رسیده است

مرکز آمار ایران اعلام کرد که تورم در فروردین‌ امسال روند افزایشی داشته و با رشد ۰,۹ درصدی، متوسط افزایش هزینه خانوارها به ۳۵,۶ درصد رسیده است. براساس این آمار، دو شاخص ماهانه و نقطه به نقطه افزایش داشته است. نرخ تورم سالانه ۳۹,۲، ماهانه ۳,۳ و نقطه به نقطه ۳۵,۶ درصد بوده است. مجموع خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، ۴۳,۵ درصد به‌طور متوسط گران شده که این تغییر برای خوراکی‌ها ۴۴,۳ درصد است. همچنین در ماه فروردین در پنج گروه، گرانی بالای ۵۰ درصد نسبت به پارسال اتفاق افتاده که بیشترین آن برای سبزیجات با ۷۷,۵ درصد و بعد از آن نان و غلات ۵۷,۵ درصد، هتل و رستوران ۵۴,۸ درصد و گروه شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی با ۵۰ درصد ثبت شده است. در سایر اقلام نیز می‌توان به گران شدن ۴۵,۲ درصدی پوشاک و کفش، ۳۰,۲ درصدی بهداشت و درمان، ۳۵,۸ درصدی حمل و نقل که قیمت خودرو در آن سهم بالایی دارد، ‌۴۲,۱ درصدی شیر، پنیر و تخم مرغ، ۴۳,۹ درصدی ماهی‌ها و صدف‌داران و ۲۸,۴ درصدی مسکن اشاره کرد. در فاصله اسفند سال گذشته تا فروردین امسال نیز بیشترین افزایش قیمت به میوه و خشکبار با ۱۱,۶ درصد اختصاص داشته است. آمارهای رسمی در ایران هیچ‌گاه بازتاب‌دهنده واقعی نرخ تورم و گرانی در ایران نبوده و نهادهای مختلف آمارهای متفاوتی ارائه می‌دهند.

قیمت پراید به ۲۰۰ میلیون تومان رسید

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قیمت پراید به ۲۰۰ میلیون تومان هم رسیده است. ستاد تنظیم بازار متولی اصلی تعیین قیمتِ مصوب خودروهاست. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در مصاحبه با ایسنا گفته است «قیمت محصولی نظیر پراید در فضای مجازی تا ۲۰۰ میلیون افزایش یافته اما در واقعیت اینطور نیست. تبدیل خودرو به کالایی سرمایه‌ای و تاثیر شبکه‌های فضای مجازی بر افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند.» محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی که غروب یکشنبه ۲۸ فروردین در جریان دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت با نمایندگان مجلس ایراد کرد، گفته بود: «کوچک‌ترین بحثی در مذاکرات وین در نرخ ارز یا خودرو تاثیراتی ایجاد می‌کند.» همزمان، رسانه‌های داخلی از افزایش قیمت خودروهای پراید در شبانه‌روز منتهی به یکشنبه ۲۸ فروردین خبر داده‌ بودند. بر اساس این گزارش‌ها قیمت پراید ۱۱۱ در طی فقط ۲۴ ساعت از ۱۹۵ میلیون تومان به ۱۹۷ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۵۱ سال ۱۳۹۹ آن نیز در این مدت یک میلیون تومان گران شده است و این خودرو در حال حاضر ۱۶۲ میلیون تومان قیمت خورده است.