ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان #بریتانیا می‌تواند در مورد دومین همه‌پرسی #برگزیت رأی‌گیری کند

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا تغییراتی در قانون برگزیت به پارلمان این کشور ارائه داده که براساس آن پارلمان می‌تواند در شرایط خاصی درباره برگزاری دومین همه‌پرسی #برگزیت تصمیم‌گیری کند. ترزا می سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت / ۲۱ مه در لندن گفت این بخشی از قانونِ تغییریافته است. او گفت از اهمیت عاطفی این تصمیم برای نمایندگان پارلمان آگاه است. نمایندگانی که می‌خواهند رفراندوم دومی برگزار شود باید به لایحه جدید خود رأی بدهند. این آخرین فرصت برای پایان دادن به خروج از اتحادیه اروپا است. قرار بود بریتانیا در ماه مارس سال جاری اتحادیه اروپا را ترک کند، اما در پی سه رأی منفی مجلس عوام به طرح‌های ترزا می برای خروج، ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ به‌عنوان تاریخ خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تعیین شد. روز جمعه گذشته، ۲۷ اردیبهشت / ۱۷ مه گفت‌وگوهای ترزا می و جرمی کوربین رهبر حزب کارگر، حزب اپوزیسیون، درباره برگزیت بدون دستیابی به نتیجه‌ای به پایان رسید. همه‌پرسی قبلی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ۳ تیرماه ۱۳۹۵ / ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ برگزار شد و ۵۱,۹ درصد از رأی‌دهندگان به ترک اتحادیه اروپا رأی دادند.

#پمپئو: به احتمال قوی ایران پشت ماجرای حمله به چهار کشتی قرار دارد

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت / ۲۱ مه در یک گفت‌وگوی رادیویی با شبکه «سالم» (Salem) آمریکا احتمال داد که جمهوری اسلامی پشت ماجرای حمله به چهار فروند کشتی از جمله دو نفتکش سعودی در نزدیکی آب‌های امارات متحده عربی قرار دارد. پمپئو گفت: «با توجه به تمام تنش‌هایی که در دهه گذشته در منطقه شاهد بودیم و همچنین نحوه این حمله، به‌نظر می‌رسد احتمال این‌که ایران پشت این حملات باشد زیاد است». با این حال وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که این کشور در تحقیقات خود هنوز به نتیجه قطعی در این‌باره نرسیده و بررسی‌ها همچنان ادامه دارد. وزارت خارجه امارات شامگاه ۲۲ اردیبهشت / ۱۲ مه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که چهار کشتی در نزدیکی آب‌های سرزمینی این کشور در شرق بندر فجیره هدف «عملیات مخرب» قرار گرفته‌اند. به درخواست امارات یک هیأت نظامی آمریکایی مأمور بررسی حمله به چهار کشتی شد.

#علی_دایی: حذف من از #فوتبال_ایران بعید نیست

در پی سخنان انتقادی چند هفته پیش علی دایی سرمربی سابق سایپا علیه مدیرعامل باشگاه سایپا و برخی مسئولان این کارخانه اکنون صحبت از حذف او از فوتبال ایران می‌رود. علی دایی سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان در این‌باره گفت: «چنین مسائلی بعید نیست و شاید هم این مسائل خیلی محتمل باشد، اما من مگر وابسته به فوتبال هستم که بخواهم ناراحت شوم؟ من همیشه حرف حق را می‌زنم و تا آخرش هم پای حرفم هستم». او با بیان این‌که پیش‌بینی می‌کرده چنین اتفاقی رخ بدهد، افزود: «همیشه کار خودم را کرده‌ام و همیشه حرف خودم را زده‌ام؛ حرفی که در آینده همه به آن پی می‌برند و می‌فهمند چه گفته‌ام». دایی پس از برد تیم فوتبال سایپا مقابل ذوب آهن انتقادهایی را نسبت به تصمیمات مدیریتی باشگاه و کارخانه داشت و از مشکلات مالی و سنگ‌اندازی‌های معاون و مدیرعامل باشگاه انتقاد کرده بود. پس از این انتقادها مدیرعامل باشگاه سایپا که به نام مصطفی مدبر او را می‌شناسند علی دایی را برکنار کرد اما دایی گفت قبل از بازی با ذوب آهن اخراج شده بود. علی دایی در یک نشست خبری از هویت واقعی «مصطفی مدبر» پرده برداشت و او را سردار غفور درجزی معرفی کرد که یکی از اعضای سپاه قدس است. بنا به گفته علی دایی درجزی پیش از این ریاست حراست صدا و سیما و ریاست سازمان تجهیز و توسعه را هم به عهده داشته است. نام این سردار پاسدار در اسناد و بازجویی‌های دادگاه میکونوس نیز مطرح شده بود. این دادگاه در سال‌ ۱۹۹۲ پرونده ترور صادق شرفکندی، دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران و سه تن از همراهان او در برلین را بررسی کرده بود.

#پاتریک_شاناهان: با وجود «تهدید ایران»، جلوی خطر بالقوه حمله به #آمریکایی‌ها گرفته شده است

#پاتریک_شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه ۲۱ مه / ۳۱ اردیبهشت گفت که درحالی‌که تهدید‌های ایران در منطقه همچنان بالاست، جلوی خطر بالقوه حمله به آمریکایی‌ها گرفته شده است. او گفت: «فکر می‌کنم گام‌هایی که برداشته‌ایم بسیار حساب شده بوده و جلوی توانایی حمله به آمریکایی‌ها گرفته شده است و این چیزی است که بسیار اهمیت دارد.» پاتریک شاناهان که در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با خبرنگاران صحبت ‌می‌کرد، گفت: «ما در دوره زمانی هستیم که تهدید‌ها همچنان بالاست و وظیفه ما این است که اطمینان حاصل کنیم که ایرانی‌ها دچار اشتباه در محاسبه نمی‌شوند.» سنا و مجلس نمایندگان آمریکا سه‌شنبه جلسات توجیهی جداگانه‌ای با حضور #مایک_پومپئو (وزیر خارجه)، پاتریک شاناهان و جوزف دانفورد (رئیس ستاد مشترک ارتش) برگزار می‌کنند.

نخست‌وزیر #عراق: #بغداد برای کاهش تنش بین #ایران و #آمریکا هیأت حل اختلاف به #تهران و #واشنگتن می‌فرستد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق سه‌شنبه ۲۱ مه/ ۳۱ اردیبهشت اعلام کرد که این کشور برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا هیأت‌هایی را به واشنگتن و تهران می‌فرستد. عبدالمهدی گفت عراق مایل است نقشی در کاهش تنش بین ایران و آمریکا ایفا کند اما این بدان معنی نیست که در نقش میانجی عمل می‌کند. شامگاه یکشنبه یک گلوله کاتیوشا به نزدیکی سفارتخانه آمریکا در بغداد اصابت کرد. عبدالمهدی با اشاره به این حادثه گفت هیچ گروهی در عراق خواهان جنگ بین ایران و آمریکا نیست. در همان حال یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان روز گذشته برای دیدار و گفت‌وگو با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود وارد تهران شد. العرب، نزدیک به عربستان سعودی می‌گوید وزیر خارجه عمان پیام واشنگتن را به تهران رسانده است: تمایل به مذاکره تحت شرایطی معین. وزیر خارجه ایران سه‌شنبه ۲۱ مه/ ۳۱ اردیبهشت در گفت‌وگو با «سی ان ان» گفت تا زمانی که ایالات متحده آمریکا با پایبندی به تعهداتش ذیل برجام به تهران «احترام» نگذارد، ایران با دولت ترامپ وارد مذاکره نمی‌شود.

#محمدرضا_نسب ‌عبداللهی، سردبیر سایت‌های انار پرس و آبان پرس با قرار #کفالت آزاد شد

#محمدرضا_نسب‌عبداللهی، #روزنامه‌نگار اهل انار #کرمان که ساکن #شیراز است، روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت پس از انتقال به دادگاهی در شیراز، به حکم بازپرس با #قرار_کفالت آزاد شد. نسب‌عبداللهی عصر روز شنبه ۳۱ فروردین در شهرستان انار از سوی #اطلاعات_سپاه بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد در کرمان منتقل شده بود. منابع حقوق بشری گزارش کرده بودند که او با دختر کوچکش برای دیدار با خانواده به زادگاهش رفته و با برادرش در خیابان بوده که بازداشت شده است. ماموران او را برای تفهیم اتهام به دادسرا برده و بعد به خانه مادری‌اش می‌روند‌ و لپ‌تاپ و گوشی و دیگر وسایل شخصی او را با خود می‌برند. نیروهای امنیتی سپس با همسر نسب عبداللهی در شیراز تماس می‌گیرند و از او می‌خواهند به خانه برود تا ماموران برای تفتیش خانه بروند، اما او وقتی به خانه می‌رسد که کار تفتیش به پایان رسیده بوده. به دنبال این تفتیش، ماموران کامپیوتر و برخی دیگر از وسایل شخصی محمدرضا نسب عبداللهی را با خود می‌برند. نسب عبداللهی سال ۹۲ به طور غیابی و به اتهام «نشر اکاذیب» به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. او در واکنش به این حکم گفته بود: «دادگاه غیابی برای کسانی است که یا متواری‌اند یا محل سکونتشان مشخص نیست در حالی که هم نشانی و هم شماره تلفن همراه من در پرونده‌ام موجود است.» او پرونده خود را مطبوعاتی خوانده و گفته بود در صلاحیت دادگاه عمومی نیست که به آن رسیدگی کند.

هشدار سازمان ملل: اخلال رهبران حوثی در فعالیت امدادرسانان برنامه جهانی غذا در یمن ممکن است به توقف غذارسانی بیانجامد

برنامه جهانی غذا اعلام کرد ممکن است کمک‌های خود را به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها به حالت تعلیق درآورد چرا که شورشیان حوثی به صورت مکرر در فعالیت‌های این سازمان اختلال ایجاد کرده‌اند. به نوشته خبرگزاری الجزیره، برنامه جهانی غذا که یکی از زیرشاخه‌های سازمان ملل متحد است در بیانیه‌ای هشدار داد اگر حوثی‌ها به توافق‌هایی که برای اطمینان از انتقال محموله‌های غذاست پای‌بند نباشند، این سازمان «تصمیم سخت» توقف کمک‌ به مناطق تحت تسلط این گروه را اتخاذ خواهد کرد. در این بیانیه آمده: «نیروهای امدادرسان در یمن امکان دسترسی به گرسنگان را ندارند. کاروان‌های غذا متوقف شده و مقامات محلی در توزیع غذا اخلال ایجاد کرده‌اند. این روند باید خاتمه پیدا کند». در این بیانیه توضیح داده شده که برخی از رهبران «اخلال‌گر» حوثی از همکاری با این سازمان خودداری کرده و مانع انتخاب مستقل ذینفعان و راه‌اندازی یک سیستم ثبت مشخصات بیومتریک شده‌اند. پیشتر رهبران حوثی با راه‌اندازی این سیستم که به این برنامه جهانی غذا امکان می‌دهد کسانی‌ را که بیش از همه به غذا احتیاج دارند شناسایی و از رسیدن غذا به‌دست آن‌ها اطمینان حاصل کند، موافقت کرده بودند. بر اساس گزارش‌های رسمی جنگ داخلی یمن میلیون‌ها نفر را در معرض گرسنگی قرار داده و این افراد به کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی احتیاج دارند. بیانه برنامه جهانی غذا می‌گوید مشکل اصلی امدادگران این سازمان که به‌رغم ناامنی در یمن مشغول به کار هستند درگیری‌های نظامی نیست بلکه این رفتار رهبران حوثی انصارالله است که مانع اصلی رسیدن غذا به‌دست گرسنگان یمن شده.

خودداری #فرهاد_میثمی و #رضا_خندان از حضور در جلسه دادگاه تجدیدنظر

وکیل مدافع #فرهاد_میثمی و #رضا_خندان، فعالان مدنی در ایران از حاضر نشدن این دو در جلسه دادگاه تجدید نظر خبر داد. #محمد_مقیمی روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «جلسه رسیدگی به اتهامات موکلانم آقایان رضا خندان و دکتر فرهاد میثمی در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر برگزار شد. ایشان در اعتراض به تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری که حق وکیل انتخابی شهروندان را در مرحله تحقیقات مقدماتی سلب کرده است، از شرکت در دادگاه و استیفای حق دفاع خود، استنکاف ورزیدند و از اینجانب نیز خواستند از دفاع در جلسه رسیدگی ایشان خودداری کنم.» مقیمی اول اسفند ۹۷ از ارجاع پرونده موکلانش به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود حکم ۶ سال حبس علیه آنها نقض و زمینه رهاییشان فراهم شود. او سوم بهمن ۹۷ از ابلاغ حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برای فرهاد میثمی و رضا خندان خبر داده و گفته بود هر یک از آنها به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به ۵ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده‌اند. همچنین آنها به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی، فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها، مطبوعات و خروج از کشور محروم شده‌اند رضا خندان، همسر نسرین ستوده، ۱۳ شهریور ۹۷ در منزل خود بازداشت و دوم دی آزاد شد. فرهاد میثمی، پزشک و فعال مدنی از ۹ مرداد ۹۷ زندانی است.

اعتصاب #رانندگان شرکت #مخابرات_استان_کردستان

رانندگان شرکت #مخابرات_استان_کردستان از یک هفته پیش در اعتراض به #پائین‌بودن_دستمزد و عدم توجه به مطالباتشان دست به #اعتصاب زده‌اند. اتحادیه آزاد کارگران در بیانیه‌ای به تاریخ ۳۰ اردیبهشت در ارتباط با این اعتصاب نوشت که مشکل اصلی در عدم مسئولیت‌پذیری پیمانکار است: رانندگان به‌واسطه شرکت پیمانکاری کیاست در مخابرات کار می‌کنند که مبلغی بابت حقوق #رانندگان_پیمانی را از شرکت گرفته و پس از برداشت بیشتر از نیمی از آن مابقی را به رانندگان می‌پردازد؛ اما همزمان پرداخت هزینه‌های جاری هماننند هزینه سوخت، روغن، لاستیک و دیگر لوازم مصرفی و تعمیرات خودرو بر عهده راننده است و پیمانکار مسئولیتی در این زمینه برعهده نمی‌گیرد. رانندگان هنوز مزایای کارگری از جمله حق لباس، مسکن، ایاب و ذهاب، پاداش، عیدی، غذا و غیره را نیز دریافت نکرده‌اند. حقوق رانندگان در سالهای ۹۷ و ۹۸ نیز افزایش نیافته و شرکت مخابرات انتظار دارد که در سال جاری نیز با دستمزد سال ۹۶ کارشان را ادامه دهند. رانندگان که حدود ۵۰ نفر هستند در محوطه اداره کل این شرکت در اعتصاب به‌سر می‌برند و سرکار نرفته‌اند.

وزیر دفاع #بریتانیا: با متحدان خود برای کاهش تنش‌ها در #خلیج_فارس همکاری می‌کنیم

پنی موردانت، وزیر دفاع بریتانیا در مجلس عوام این کشور اعلام کرد که بریتانیا برای کاهش تهدیدهای امنیتی و تنش‌ها در منطقه خلیج فارس به همکاری نزدیک با شرکا و متحدان خود، از جمله آمریکا، ادامه خواهد داد. او در پاسخ به سئوال یکی از نمایندگان مجلس عوام درباره احتمال پیوستن بریتانیا به آمریکا در خلیج فارس، در صورت اقدام نظامی ایران گفت بریتانیا برای کمک به متحدان خود آماده و در این منطقه مستقر شده است. موردانت گفت: «ما در این منطقه سهم عمده‌ای داریم و سرمایه‌گذاری کلانی کرده‌ایم. با متحدان و شرکای خود برای کاهش تنش‌ها همکاری می‌کنیم و در تلاش هستیم که از واقعیت‌ای پشت حوادث اخیر آگاه شویم.» روزنامه دیلی اکسپرس دوشنبه ۲۰ مه/ ۳۰ اردیبهشت گزارش داد که ارتش بریتانیا به شکل محرمانه شماری از نیروهای نظامی ویژه خود را برای کمک به نیروهای آمریکایی برای مقابله با «تهدید ایران» به خلیج فارس اعزام کرده است. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه به ایران هشدار داد که عزم آمریکا را دست‌کم نگیرد. او گفت: «مایلم به ایرانی‌ها بگویم عزم ایالات متحده را دست‌کم نگیرید. آن‌ها خواهان جنگ با ایران نیستند. اما اگر به منافع آمریکا حمله کنند، پاسخ می‌دهند. در این‌باره ایرانی‌ها باید بسیار بسیار دقیق فکر کنند.» هانت ۱۶ مه / ۲۶ اردیبهشت با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرده بود که بریتانیا با آمریکا درباره «تهدید ایران» ارزیابی مشترکی دارد.

اظهارات تازه سخنگوی #قوه_قضاییه درباره #ارس_امیری، بدون ذکر نام: در تولید تئاترهایی که سروصدا کردند و تعطیلشان کردیم، دست داشت

سخنگوی #قوه_قضاییه روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت در سومین نشست خبری خود بدون ذکر نام #ارس_امیری، دانشجوی دانشگاه کینگستون و کارمند شورای فرهنگی بریتانیا، او را فردی معرفی کرد که به دنبال «استحاله فرهنگی» و تغییر رویکرد و ارائه آموزش‌ها و برنامه‌های فرهنگی «مغایر با شئون اسلامی و ایرانی» بوده است. #غلامحسین_اسماعیلی گفت: «هفته گذشته یکی از موارد #نفوذ_فرهنگی را توضیح دادم. این فرد کسی بود که به دنبال استحاله فرهنگی و تغییر رویکرد و ارائه آموزش‌ها و برنامه‌های فرهنگی مغایر با شئون اسلامی و ایرانی ما بود. این فرد علاوه بر وابستگی به بریتیش کانسل (شورای فرهنگی بریتانیا)، تحت تعلیمات سرویس انگلستان آموزش‌هایی را دیده بود و از امکانات وزارت خارجه انگلستان برخوردار بود.» بر اساس ادعای اسماعیلی، «برخی تئاترهایی که سروصدا کردند و «بعضا شنیده شد موقع برگزاری همکاران ما مجبور شدند سالن را ببندند، جزو تئاترهایی بودند که تحت تعلیم این جریان روی صحنه رفته بود.» اسماعیلی روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت نیز بدون اینکه نامی از ارس امیری ببرد، از محاکمه «یکی از عناصر مهم نفوذ فرهنگی» بریتانیا در ایران و محکومیت او به ۱۰ سال زندان خبر داد و او را «یک دانشجوی دختر ایرانی» معرفی کرد که با شورای فرهنگی بریتانیا همکاری می‌کرده است. ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۵ مه در نشست خبری دولت، صدور حکم ۱۰ سال زندان برای ارس امیری، کارمند شورای فرهنگی بریتانیا در ایران را «بسیار نگران‌کننده» و «تکان‌دهنده» خواند. وزارت امور خارجه بریتانیا درباره سخنان سخنگوی قوه قضاییه ابراز نگرانی کرده و گفته بود سفارت بریتانیا در تهران در تماس با مقام‌های ایرانی است تا در این زمینه اطلاعات کسب کند. ارس امیری ابتدا روز ۲۳ اسفند ماه سال ۹۶ از سوی مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از ۶۸ روز، ۳۱ اردیبهشت‌ ۹۷ با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد. امیری اما ۱۶ شهریور ۹۷ در پی احضار به دادسرای اوین بار دیگر بازداشت و پس از تفهیم اتهام به بند زنان زندان اوین منتقل شد. او دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه هنر است و در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های هنری مشترک میان هنرمندان ایران و بریتانیا فعال بوده و با شورای فرهنگی بریتانیا همکاری داشته است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید #اینستکس اجرا نخواهد شد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت گفت: «اروپایی‌ها فقط به برجام آویزان شده‌اند و اقدامی برای حفظ آن نمی‌کنند و بعید است اینستکس را هم اجرایی کنند». اینستکس، کانال مالی اتحادیه اروپا برای ادامه مبادلات تجاری با ایران و حفظ برجام است. فلاحت‌پیشه با بیان این‌که «کسانی که فکر می‌کنند اروپا باید برجام را نجات دهد، اشتباه می‌کنند»، افزود: «اروپایی‌ها تاکنون نشان داده‌اند بازیگر مستقلی در تحولات نیستند و منتظرند بین ایران و آمریکا شرایط تازه‌ای شکل گیرد. در واقع کشورهای اروپایی تا آن زمان صرفاً می‌خواهند به عنوان یک بازیگر باقی بمانند اما اقدامی در تحولات انجام نخواهند داد». شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که جمهوری اسلامی به مدت ۶۰ روز محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین را رعایت نمی‌کند، مگر آن‌که کشورهای عضو برجام به تعهدات بانکی و نفتی خود عمل کنند. کشورهای اروپایی که در توافق هسته‌ای با ایران باقی مانده‌اند مهلت ۶۰ روزه ایران را رد کردند و در بیانیه‌ای نوشتند: «ما هر ضرب‌الاجلی را رد می‌کنیم و پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود را ارزیابی خواهیم کرد.» کشورهای اروپایی همچنین تأکید کردند که همچنان به توافق هسته‌ای پایبند هستند و تلاش می‌کنند تا اینستکس را راه‌اندازی کنند. اتحادیه اروپا در تنش ایجادشده میان ایران و آمریکا خواهان کاهش این تنش است.

سه نفر دیگر از #کارگران مجروح در حادثه #تونل_البرز جان باختند

سه کارگر دیگر از ۵ مجروح حادثه انفجار تونل البرز به نام‌های جواد خلیلی، صالح کاظمی و مهدی کاظمی که در بیمارستان بستری بودند، جان باختند. بدین ترتیب شمار کارگرانی که در این حادثه جان خود را از دست دادند به شش نفر رسید. پیش از این سه کارگر به اسامی فرشاد باقری، مهران باقری و روح‌الله احمدی در جا و در محل حادثه کشته شدند. حادثه انفجار تونل البرز در پروژه آزادراه تهران - شمال ۱۰ اردیبهشت ماه، یک روز قبل از روز جهانی کارگر، رخ داد. ابوالفضل اشرف منصوری، رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی بازرسان ایمنی و بهداشت کار کشور، تجمع گاز متان به دلیل نبود تجهیزات مناسب را احتمال اصلی بروز این رویداد دانسته بود. در روز حادثه جعفر پورشیری، سعید سهرابی و محسن میرزاده، سه کارگر مجروح به صورت سرپایی درمان شدند و زینال کاظمی و عبدالله قره‌داغی، دو کارگر دیگر که در بیمارستان بستری بودند در حال حاضر مرخص شده و دوره درمان خود را سپری می‌کنند.

#مجلس_شورای_اسلامی #مجازات #حبس_تعزیری برای همدستی در #اسیدپاشی را تصویب کرد

مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت مجازات معاونت در اسیدپاشی را تعیین کرد. نمایندگان مجلس به‌دنبال گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزهدیدگان ناشی از آن، با ماده ۴ این طرح با ۱۷۲ رأی موافق و ۴ رأی مخالف موافقت کردند. براساس این ماده مجازات معاونت در جرایم موضوع این قانون، در صورتی که مجازات قانونی مرتکب، سلب حیات باشد حبس تعزیری درجه دو (بند الف) و در صورتی که مجازات قانونی مرتکب، قصاص عضو باشد حبس تعزیری درجه سه (بند ب) تعیین شده است. همچنین بر اساس بند پ اگر مجازات مرتکب، قصاص نباشد و یا به هر علت قصاص نفس و یا عضو اجرا نشود شریک جرم مرتکب در اسیدپاشی به یک درجه پایین‌تر از مجازات تعزیری مرتکب محکوم خواهد شد. کلیات طرح یک فوریتی تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن و ماده یک طرح تشدید مجازات اسیدپاشی دوشنبه ۳۰ اردیبهشت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود. این ماده مجازات مرتکب را قصاص نفس یا عضو تعیین کرده. براساس تبصره این ماده، ریختن اسید یا سایر ترکیبات شیمیایی بر روی فرد، فرو بردن اعضای بدن در درون اسید و اعمالی نظیر آن در حکم اسیدپاشی است. کمال فروتن، رئیس انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی پیشتر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرده بود قوانین جدیدی برای محدود کردن خرید و فروش اسید وضع کنند.

سخنگوی #قوه_قضائیه : دادستان اصفهان نگفت دوچرخه‌سواری زنان مطلقاً ممنوع است

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه‌ درباره دستور دادستانی اصفهان مبنی بر ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان در این شهر گفت: «آن‌چه در این زمینه از قول دادستان اصفهان نقل شد، یک برداشت ناقص از نظر و نامه دادستان اصفهان بود. آن‌چه ایشان در آن نامه اعلام کردند این نیست که دوچرخه‌سواری توسط بانوان مطلقاً ممنوع است.» اسماعیلی افزود موضوع آن بخشنامه «دستور پیشگیری و برخورد با مظاهر اعمال منافی عفت، بدحجابی یا بی‌حجابی و تشویق دیگران به فساد و فحشاء و امثال آن است». به‌گفته سخنگوی قوه قضائیه، دادستانی اصفهان در انتهای دستور خود اعلام کرده که شهرداری لازم است محل‌هایی را برای دوچرخه‌سواری زنان ایجاد کند. او این اقدام را «صیانت و پیشگیری از جرایم و حفظ شأن و منزلت زنان» دانست و گفت دوچرخه‌سواری زنان به موجب قانون «اگر با رعایت ضوابط شرعی باشد»، منعی ندارد. دادستانی اصفهان هفته گذشته در دستوری به نیروی انتظامی این استان گفته بود: «نیروی انتظامی، بانوان دوچرخه‌سوار را متوقف و مدارک شناسایی آنان را جلب کند و در صورتی که مدرک شناسایی نداشته باشند، دوچرخه آنان توقیف و به پارکینگ منتقل شود.» پیش از این، در شهریور سال گذشته، یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان نیز گفته بود دوچرخه‌سواری زنان در فضای عمومی حرام است و شهرداری نباید زنان را به دوچرخه‌سواری در فضای عمومی تشویق کند.

توییت تازه #ترامپ: تا زمان آمادگی ایران برای گفت‌وگو فروپاشی اقتصادش ادامه خواهد یافت

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در آخرین توییتی که درباره ایران در صفحه توییتر خود منتشر کرده نوشته است: «ایران اگر و هر وقت آماده باشد ما را دعوت (به گفت‌وگو) خواهد کرد. تا آن زمان فروپاشی اقتصادش ادامه خواهد یافت. ما برای ملت ایران غمگین هستیم.» رئیس جمهوری آمریکا پیش از آن، در توئیتی در روز یکشنبه ۱۹ مه / ۲۹ اردیبهشت نوشته بود: «اگر ایران بخواهد بجنگد، این پایان رسمی ایران خواهد بود. دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکنید.» او همچنین رسانه‌های آمریکا را به پخش خبرهای جعلی مبنی بر تلاش دولت آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی متهم کرد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران از رئیس جمهوری آمریکا به دلیل توییت تهدیدآمیز او انتقاد کرد. او به ترامپ توصیه کرد اگر خواهان مذاکره است احترام بگذارد: «تروریسم اقتصادی و طعنه‌زدن درباره نسل‌کشی باعث “پایان دادن به ایران” نخواهد شد. هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید. احترام بگذارید، این روش (احترام گذاشتن) جواب می‌دهد.» پس از آن‌که آمریکا معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران را لغو کرد تنش بین ایران و آمریکا شدت گرفت. ایران نیز گفته است که سطح اجرای تعهدات خود در برجام را کاهش می‌دهد.