نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رونمایی سپاه پاسداران از پهپاد جدیدی با نام «غزه»

جمعه ۳۱ اردیبهشت در مراسمی با شرکت حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، از هواپیمای بدون سرنشین جدیدی به نام «غزه» رونمایی شد. خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران این پهپاد را «فوق‌سنگین و پهن‌پیکر»، «با تنوع مأموریت در حوزه‌های مراقبتی، رزمی و شناسایی و مداومت پروازی ۳۵ ساعت» معرفی کرد. به‌نوشته تسنیم این پهپاد «در مأموریت رزمی قادر به حمل ۱۳ بمب تا شعاع عملیاتی دو هزارکیلومتری و نیز حمل ۵۰۰ کیلوگرم انواع تجهیزات جمع‌آوری اطلاعات و سیگنالی» است. در این مراسم همچنین سامانه موشکی زمین به هوای «۹دی» و سامانه راداری «قدس» نیز رونمایی شد. روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان قطعه‌ای از یک پهپاد را به ماس نشان داد و گفت این پهپاد توسط ایران به آسمان اسرائیل فرستاده شده بود و ارتش اسرائیل آن را سرنگون کرد. بسیاری از کشورها نسبت به ارسال تجهیزات نظامی ایران به حماس و نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی در منطقه ابراز نگرانی می‌کنند.

سازمان جهانی بهداشت: شمار تلفات کرونا در جهان بسیار کمتر اعلام شده است

سازمان جهانی بهداشت جمعه ۳۱ اردیبهشت / ۲۱ مه اعلام کرد گزارش‌های رسمی در سراسر جهان در مورد تلفات مستقیم یا غیرمستقیم با بیماری همه‌گیر کوویدـ۱۹ احتمالاً میزان آسیب‌ها را بسیار کم جلوه داده‌اند. سازمان جهانی بهداشت در گزارش آماری سالانه خود تخمین می‌زند که کوویدـ۱۹ در سال ۲۰۲۰ حداقل سه میلیون نفر را کشته است، ۱,۲ میلیون نفر بیشتر از اطلاعات رسمی. سمیرا آسما، دستیار مدیرکل بخش داده‌های سازمان جهانی بهداشت گفت: «در این مرحله، حداقل شش تا هشت میلیون نفر مسلماً در مقابل این بیماری تسلیم شده‌اند، در حالی‌که آمار رسمی حدود ۳,۴ میلیون نفر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه: حکم دادگاه اونتاریو درباره پرونده هواپیمای اوکراینی فاقد مبنا و نقض تعهدات بین‌المللی کاناداست

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به رأی دادگاه عالی اونتاریو کانادا که ساقط کردن هواپیمای اوکراینی به دست سپاه را «عامدانه» و «عملی تروریستی» دانسته، گفت این رأی فاقد مبنا بوده و از مستندات و دلایل عینی هم برخوردار نیست. خطیب‌زاده از علاقه‌مندان خواست تا با توجه به انتشار این حکم در فضای مجازی، آن را مطالعه کنند و از بی‌مبنا بودن آن آگاه شوند. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: «همگان می‌دانند دادگاه کانادا از اساس صلاحیت ندارد که به این سانحه هوایی یا قصور احتمالی در واقعه‌ای که خارج از سرزمین و حوزه صلاحیت کشوری کانادا رخ داده رسیدگی کند، هر چند با در نظر گرفتن منظومه رفتاری کانادا در این موضوع، انتظار عدم رعایت مبانی بدیهی و اولیه حقوقی از سوی کانادا قابل پیش‌بینی بود.» به گفته خطیب‌زاده، حتی قوانین داخلی مورد استناد دادگاه هم بر خلاف مبانی حقوقی بوده و در واقع نقض تعهدات بین‌المللی کاناداست. او بار دیگر رفتار کانادا در قبال این پرونده را تأسف‌بار و کاملاً سیاسی خواند که نتیجه‌ای جز بر هم زدن نظم حقوقی حاکم بر حقوق بین‌المللی هوانوردی و تضعیف حقوق بین‌الملل به صورت کلی و متضرر شدن همه کشورها از جمله کانادا به دنبال ندارد: «دادگاه کانادایی با تبعیت از دادگاه‌های آمریکا ابتدا متهم را تعیین، سپس به هر اطلاعات مربوط یا نامربوط مندرج در منابع عمومی به‌ ویژه فضای مجازی متوسل شده است تا دلیلی برای ذهنیت جانبدارانه و از پیش تعیین شده خود دست یابد و این رفتار قاضی کانادایی در تبعیت از دستورات و کلیشه‌های سیاسی برای کشوری با ادعای حاکمیت قانون، شرم‌آور تلقی می‌شود.» سخنگوی وزارت امور خارجه با وجود خبرهایی که درباره اعمال فشار جمهوری اسلامی بر دادخواهان این پرونده در ایران منتشر شده است، اقدامات کانادا را در ارتباط با این پرونده «ژست‌های سیاسی» دانست که «جز تجارت با غم و اندوه خانواده‌های داغدار و بازماندگان این سانحه و بازی با احساسات آن‌ها برای اهداف کوته‌بینانه سیاسی»، تفسیر دیگری ندارد: «از دولت کانادا می‌خواهیم به جای تظاهر به فعال بودن در رابطه با این سانحه تأسف‌بار، رفتار یک دولت برخوردار از بلوغ را از خود نشان داده و بر اساس قواعد شناخته شده بین‌المللی و احترام به اصول رفتار کند.» دادگاه عالی اونتاریوی کانادا روز پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت/ ۲۰ مه شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران توسط سپاه پاسداران را عمدی و «عملی تروریستی» دانست. در دادگاه عالی اونتاریو علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و ارتش ایران، محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، حسین سلامی، فرمانده کل و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نیز محکوم شدند. انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در بیانیه‌ای حکم دادگاه عالی اونتاریو را اضافه شدن برگی دیگر بر یافته‌های بسیار مبنی بر عمدی و تروریستی بودن این حمله دانست که بر پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ایران مهر تأیید دوباره می‌زند: «انجمن از دولت کانادا می‌خواهد با تصمیمی سریع و با بردن این پرونده به دادگاهی بین‌المللی مسیر رسیدن به حقیقت و عدالت را هموار کند.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان: در دو روز ۱۶ غیرنظامی در غور و هلمند کشته شده‌اند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان جمعه ۳۱ اردیبهشت / ۲۱ مه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در جریان دو روز گذشته ۱۶ غیرنظامی از جمله ۱۰ کودک، سه زن و سه مرد در ولایت‌های غور و هلمند کشته شده‌اند. بر این اساس، در روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت / ۱۹ مه سه غیرنظامی مسافر از ولایت غور در اطراف شهر فیروزکوه، مرکز ولایت هرات تیرباران شده‌اند و در روز پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت / ۲۰ مه نیز بر اثر انفجار مین کنار جاده‌ای در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند، ۱۰ کودک و سه زن کشته و شش نفر دیگر از جمله پنج کودک و راننده‌ خودرو زخمی شده‌اند. در این روز همچنین با اصابت سه خمپاره طالبان به شهر لشکرگاه در ولایت هلمند، یک غیرنظامی زخمی و خسارت‌های مالی به مردم وارد شده است. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خواستار توقف کشتار غیرنظامیان شده و گفته است بیشترین هزینه‌ جنگ را غیرنظامیان می‌پردازند. این کمیسیون از طرف‌های جنگ خواسته است تا حقوق بین‌الملل بشردوستانه را رعایت کنند و از دادگاه کیفری بین‌المللی نیز خواسته است که درباره‌ جرایم بین‌المللی در افغانستان به‌شکل همه‌جانبه تحقیق و به آن رسیدگی کند.