نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ دو #کارگر_افغانستانی در اثر #ریزش_معدن_نمک گرمسار

صبح روز دوشنبه ۳۱ خرداد دو کارگر افغانستانی که در ارتفاع زیاد در معدن نمک گرمسار واقع در استان سمنان در حال کار بودند، در اثر ریزش معدن زیر آوار مدفون شدند. امدادگران پیکر این دو معدنچی را از زیر آوار بیرون کشیدند. به‌گفته‌ رئیس آتش‌نشانی گرمسار، کارگران در لحظات اول جان خود را از دست داده‌اند. او سن کارگران را ۳۰ و ۳۵ سال اعلام کرد. حوادث کار در معادن ایران به دلیل فرسودگی تجهیزات و عدم تعبیه امکانات ایمنی محیط کار در معادن بالاست. در سال جاری حوادث دیگری در معادن زغال سنگ جان چند کارگر را گرفته است از جمله در معدن طرزه دو معدنچی زیر آوار ماندند و اجساد آن‌ها پس از یک هفته از زیر آوار بیرون کشیده شد.

اعتصاب و تجمع #کارکنان_مترو_تهران

رانندگان (راهبران) مترو تهران روز یکشنبه ۳۰ خرداد در اعتراض به سطح نازل دستمزد، عدم امنیت شغلی، شرایط نامناسب کار و تبعیض دست از کار کشیده و در چهارراه حافظ مقابل شرکت بهره‌برداری متروی تهران تجمع کردند. کارگران انتظامات خط پنج مترو نیز در اعتراض به تعویق چند ماهه دستمزد از حاضر شدن در محل کار خودداری کردند. راهبران معترض در تجمع مقابل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در توضیح مطالبات خود گفتند به دلیل پائین بودن سطح حقوق با مشکلات معیشتی روبه‌رو هستند. یکی دیگر از مشکلات راهبران، تفاوت حقوق و تبعیض میان نیروهای عملیاتی و پرسنل ستادی است. آن‌ها خواستار رفع تبعیض هستند. یکی از مهم‌ترین مطالبات راهبران قطارهای خطوط هفت‌گانه مترو تهران به‌رسمیت شناختن شغل آن‌ها به عنوان شغل سخت و زیان‌آور و پرداخت «حق جذب» است. راهبران می‌گویند به دلیل فشار کار دچار استرس هستند و در حالی که کار آن‌ها تخصصی و دشوار است، شرکت بهره‌برداری مترو از ذکر عناوین شغلی راهبران در لیست بیمه خودداری می‌کند که این امر می‌تواند امکان استفاده از بازنشستگی پیش از موعد را برای راهبران از میان بیرد. راهبران مترو ۱۵ اردیبهشت نیز در اعتراض به کمی دستمزد، تبعیض در محیط کار، حذف راهبر کمکی قطار، شرایط سخت کار و قرار نگرفتن در الویت واکسیناسیون علیه کرونا دست از کار کشیده و مقابل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه تجمع کرده بودند.

سازوکار واکسیناسیون تاکسیران‌ها هنوز مشخص نیست

محمد روشنی، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران دوشنبه ۳۱ خرداد در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «اعلام شده است که رانندگان تاکسی از اول تیرماه در اولویت تزریق واکسن قرار می‌گیرند و واکسیناسیون آن‌ها انجام می‌شود، اما سازوکار آن هنوز مشخص نیست. » به گفته این مقام مسئول در سازمان تاکسیرانی کارگروهی تشکیل شده که قرار است رانندگان تاکسی را بر اساس سن، سابقه بیماری و سابقه کار در سازمان تاکسیرانی اولویت‌بندی و به مراکز واکسیناسیون معرفی کند. بر همین اساس حدود ده هزار نفر رانندگان تاکسی در تهران بیمه ندارند. مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران وعده داد که هر هفته لیست هزار راننده به سازمان تامین اجتماعی اعلام می‌شود با این هدف که تا پایان تابستان سال جاری همه رانندگان تاکسی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گیرند.

موج جدید خاموشی در راه است، سخنگوی صنعت برق گفت: شرایط سختی برای تامین برق داریم

هفته گذشته با رسیدن نیاز مصرف به بیش از ۶۰ هزار مگاوات، در تراز تولید و مصرف شکاف ۶۰۰۰ مگاواتی پدید آمد. با خروج نیروگاه اتمی بوشهر از مدار، هزار مگاوات به کمبود برق کشور افزوده و این شکاف عمیق‌تر شد. غلامعلی رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع توانیر در مصاحبه با خبرگزاری دانشجوبان ایران (ایسنا) گفت: « در کشور حدود ۲۴ هزار مگاوات از برق تولیدی کشور به وسایل سرمایشی اختصاص دارد. پیک برق در بازه ساعت‌های ۱۲ تا ۱۸ رخ می‌دهد، اگر فرض کنیم که این اوج بار برای سه ماه رخ دهد در حدود ۴۵۰ ساعت در سال اوج مصرف داریم که برای پاسخگویی به این نیاز مصرف باید ۷ تا ۸ هزار مگاوات نیروگاه احداث شود.» این مقام مسئول در ادامه افزود: «در صورتی که همه هموطنان کولرهای گازی روی عدد ۲۵ درجه تنظیم و از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند و استفاده از وسایل پرمصرف برقی را نیز به ساعات خنک روز یا پایانی شب موکول نمایند، می‌توانیم به طور قطع اطمینان دهیم که شاهد قطعی برق نخواهیم بود.» در هفته گذشته میانگین دمای کشور در حدود ۳۶ درجه بود این درحالی است که براساس نقشه‌های هواشناسی، دمای هوا بین یک تا یک و نیم درجه افزایش خواهد یافت. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در مصاحبه با ایلنا گفت: از ابتدای سال جاری تاکنو به سبب افزایش دمای هوا و صنعت و رمزارزها مصرف برق کشور سه برابر شده است. این مقام مسئول درباره احتمال قطعی‌های برنامه‌ریزی شده گفت: «شرایط سختی برای تامین برق داریم، لازم است همه مشترکان رعایت کنند و در ساعات اوج مصرف (۱۲تا۱۸) از وسایل پرمصرف استفاده نکنند.»

اشرف غنی و عبدالله عبدالله به آمریکا می‌روند

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پایان هفته‌ جاری به آمریکا سفر خواهند کرد و دیدار آن‌ها با جو بایدن، رئیس جمهوری جمعه ۴ تیر / ۲۵ ژوئن انجام خواهد شد. به‌گفته ساکی در این دیدار در مورد همکاری پایدار میان افغانستان و آمریکا پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بحث و گفت‌وگو خواهد شد. در بیانیه کاخ سفید آمده است که آمریکا به پشتیبانی از مردم افغانستان از طریق کمک‌های دیپلماتیک، اقتصادی و انسانی پایبند است و این کمک‌ها برای حمایت از حقوق بشر از جمله زنان، دختران و اقلیت‌های مقیم در افغانستان صورت می‌گیرد. به‌گفته‌ی ساکی، آمریکا ضمن حمایت از روند صلح در افغانستان، تمامی طرف‌ها را برای شرکت در مذاکرات به‌منظور پایان درگیری تشویق خواهد کرد.

شورای شهر تهران کوچه‌ای را به نام صمد بهرنگی نامید، رسانه ولی‌فقیه برآشفت

شورای شهر تهران یکشنبه ۳۰ خرداد تصویب کرد که کوچه‌هایی به نام صمد بهرنگی، مهدی آذریزدی، هوشنگ مرادی کرمانی، جبار باغچه‌بان در حوالی خیابان حجاب و خیابان ارمغان غربی در منطقه ۳ به نام نجف دریابندری و خیابان ارمغان شرقی حدفاصل نلسون ماندلا به مدرس به نام فهمیه راستکار، خیابان گل‌ها در منطقه ۲ به نام سردار احمد تنگستانی، بلوار بی‌نام در شهرک اکباتان به نام مهندس رحمان گلزار نام‌گذاری شود. روزنامه کیهان، ارگان ولی فقیه در سرمقاله روز دوشنبه ۳۱ خرداد خود این اقدام را به عنوان انتقام شورای شهر تهران از پیروزی اصول‌گرایان در انتخابات شورای شهر درک کرد و نوشت: «شورای شهر تهران همچنان درگیر بازی اسم فامیل است. این دوره از شورا که در انتخابات ۲۸ خرداد از سوی مردم تهران «نه» شنیدند و نامزد‌های متمایل به جبهه انقلاب رأی بالاتری از یاران شورای فعلی کسب کردند، گویی قصد گرفتن انتقام از مردم را دارند.» سرمقاله‌نویس کیهان در ادامه افزود: «جای سؤال است که چرا اعضای شورای شهر نام وی را که از نویسندگان محبوب گروهک‌های مارکسیستی بود برای یک معبر انتخاب کردند.» بهرنگی در نوزده سالگی نخستین داستان منتشرشده‌اش به نام «عادت» (۱۳۳۹) را نوشت. یک سال بعد داستان «تلخون» را که برگرفته از داستان‌های آذربایجان بود، با نام مستعاردر سال۱۳۴۲درهفته‌نامه کتاب ،انتشارات روزنامه کیهان منتشر کرد. بعدها از بهرنگی مقالاتی در روزنامه مهد آزادی، نشریه توفیق و غیره با امضاهای گوناگون مانند «داریوش نواب‌مرغی»، «چنگیز مرآتی»، «بابک»، «افشین پرویزی»، «ص. آدام» و «آدی با تمیش» به چاپ رسیدند. در سال ۱۳۷۷ برای نخستین‌بار پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، مجموعه قصه‌های صمد بهرنگی با تصحیح عزیزالله علیزاده توسط نشر فردوس در ۴۳۸ صفحه منتشر شد.

مقام آموزش و پرورش: بازگشایی مدارس در مهر سال جاری در حد پیشنهاد است، واکسن کرونا برای دانش‌آموزان نداریم

محمد محسن‌بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی آموزش و پرورش دوشنبه ۳۱ خرداد در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره تامین واکسن برای دانش آموزان و افراد زیر ۱۸ سال گفت: «برای واکسن زیر ۱۸ سال هیچ مجوزی وجود ندارد. بنابراین در مساله واکسن دانش آموزان طرح موضوع نشده و کسی هم به آن ورود نکرده است.» محسن‌بیگی در ادامه مصاحبه با ایلنا یادآوری کرد که واکسیناسیون معلمان اما در دستور کار قرار دارد: «قرار شده برای انجام این کار اطلاعات معلمان را در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار دهیم. سپس این وزارتخانه بعد از نوبت‌دهی و زمان‌بندی، نسبت به واکسیناسیون معلمان در مرداد اقدام کنند.» مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی آموزش و پرورش درباره احتمال بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده گفت: «فعلا در حد پیشنهاد بوده است. تا بازگشایی مدارس سه ماه زمان داریم. بنای ما بر آموزش حضوری است اما اینکه تا آن روز اتفاق خاصی بیفتد و مجوز صادر شود یا خیر، به زمان و شرایط بستگی دارد.» محسن‌بیگی درباره نحوه برگزاری امتحانات نهایی با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا گفت: «از نظر پروتکل‌ها هیچ مشکلی در مدارس و حوزه‌های امتحانی وجود نداشت.»

وزیر بهداشت ایران خواهان لغو فوری پروازها از تهران به مسکو شد

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به سخنگوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با اشاره به گزارش‌های رسیده از وضعیت بحرانی شیوع بیماری کووید-۱۹ در روسیه، بر ضرورت طرح موضوع و اخذ تصمیم فوری در مورد توقف پروازها به مقصد مسکو و بالعکس در جلسه کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی کرونا، تاکید کرد. در نامه وزیر بهداشت آمده است: «با توجه به گزارش‌های واصله از کشور روسیه در خصوص شیوع بیماری کووید-۱۹ ضروری است، موضوع توقف پروازها به مقصد مسکو و بالعکس سریعا در جلسه کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی کرونا مطرح و تصمیمات فوری اتخاذ شود.» سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که هنوز مصوبه‌ای درباره لغو یا توقف پرواز به کشور روسیه ابلاغ نشده است. روسیه وارد موج سوم همه‌گیری ویروس کرونا می‌شود. در شبانه‌روز گذشته در این کشور ابتلای بیش از ۱۷ هزار ۶۳۷ نفر به کووید-۱۹ شناسایی شده و به ثبت رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان: بودجه‌ای به احیای خلیج گرگان اختصاص داده نشده، اگر اقدام عاجل انجام نشود با خلیج گرگان باید وداع کرد

حمیدرضا کنعانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان، دوشنبه ۳۱ خرداد اعلام کرد وضعیت خلیج گرگان بحرانی است و با این‌حال در سال‌ جاری بودجه‌ای به احیای این خلیج اختصاص نیافته است. کنعانی با اشاره به خطر خشک شدن و نابودی خلیج گرگان گفت: «خلیج گرگان و تالاب میانکاله مانند تالاب انزلی و تالاب آق آستارا در خطر نابودی قرار دارد و اگر اقدامی عاجل برای نجات آن انجام نشود، باید با آن هم وداع کنیم.» مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان افزود برنامه پنج‌ساله احیای خلیج گرگان با بودجه‌ هزار میلیارد تومانی تصویب شده است اما تاکنون این بودجه تخصیص نیافته و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های متولی نیز اعتباری به این برنامه‌ها اختصاص نداده‌اند. کنعانی تاکید کرد که سازمان حفاظت محیط زیست در مقیاس استانی و ملی پیگیر انجام تکالیف دستگاه‌ها در راستای مصوبه ستاد ملی هماهنگی مدیریت تالاب‌ها برای احیای خلیج گرگان است. او همچنین اعلام کرد سازمان حفاظت محیط زیست تمامی مجوزهای لازم برای احیای خلیج گرگان را صادر کرده و هیچ مانعی از سوی این سازمان وجود ندارد.