نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر بن سلمان به قاهره: عربستان سعودی و مصر ۱۴ توافق‌نامه به ارزش ۷,۷ میلیارد دلار امضا کردند

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در چارچوب برنامه دیدار از چند کشور منطقه، شامگاه دوشنبه ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن به‌همراه هیئتی وارد قاهره شد و مورد استقبال عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر قرار گرفت. ماجد القصبی، وزیر بازرگانی عربستان سعودی صبح سه‌شنبه ۳۱ خرداد / ۲۱ ژوئن از امضای ۱۴ توافق‌نامه به ارزش ۷,۷ میلیارد دلار میان دو کشور خبر داد. این توافق‌نامه‌ها از جمله در زمینه نفت، انرژی‌های تجدیدپذیر و فن‌آوری اطلاعات هستند. دو کشور همچنین توافق‌نامه‌ای برای احداث بزرگترین نیروگاه بادی تولید برق در خاورمیانه امضا کردند. پیش‌ از این عبدالحمید ابوموسی، رئیس شورای بازرگانی مصر و عربستان سعودی گفته بود ریاض در بخش‌های گوناگون برق، حمل‌ونقل، صنعت و کشاورزی مصر سرمایه‌گذاری خواهد کرد. همچنین سرمایه‌گذاری‌های عربستان سعودی در مصر ۵۴ میلیارد دلار است که میان پنج هزار و ۳۰۰ پروژه تقسیم شده است. محمد بن سلمان قرار است امروز سه‌شنبه به اردن سفر کند. روابط عربستان سعودی و اردن در سال‌های اخیر رو به تیرگی نهاد و هدف از این سفر نزدیکی دو کشور و هماهنگی مواضع دو طرف پیش از سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به منطقه است.

نخست‌وزیر فرانسه درخواست استعفا داد مکرون آن را رد کرد

پس از کسب نتایج ضعیف در انتخابات پارلمانی، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه سه‌شنبه ۳۱ خرداد / ۲۱ ژوئن استعفای الیزابت بورن، نخست‌وزیر این کشور را نپذیرفت. کاخ الیزه در پاریس گفت دولت باید به کار خود ادامه دهد. در همین حال، کریستیان ژاکوب، رهبر جمهوری‌خواهان محافظه‌کار تشکیل یک دولت ائتلاف با مکرون را رد کرد. ژاکوب پس از گفت‌وگو با مکرون گفت حزب او نه وارد یک پیمان و نه یک ائتلاف خواهد شد. ائتلاف مکرون در انتخابات پارلمانی یکشنبه گذشته اکثریت مطلق خود را از دست داد و اکنون تشکیل دولت توسط این ائتلاف به شرکای آن وابسته است. الیزابت بورن در پی این ناکامی از سمت خود استعفا داد و عدم پذیرش استعفای او از سوی مکرون با انتقاد مخالفان روبه‌رو شده است. حزب مارین لوپن، پوپولیست راستگرا و ائتلاف چپ به‌رهبری ژان لوک ملانشون که در انتخابات اخیر آرای آن‌ها بسیار بیشتر شد، مخالفت خود را با پروژه‌های اصلاحی برنامه‌ریزی‌شده توسط مکرون اعلام کرده‌اند.

روزنامه‌نگار روس برنده جایزه نوبل، ۱۰۳,۵میلیون دلار حاصل از فروش این جایزه را برای کمک به کودکان آواره در جنگ اوکراین، به یونیسف اهدا کرد

دیمیتری موراتوف، روزنامه‌نگار روس برنده جایزه نوبل، عواید حاصل از فروش مدال خود را به یونیسف اهدا کرد تا صرف رسیدگی به کودکانی شود که در تهاجم نظامی روسیه به اوکراین آواره شده‌اند. این مدال طلا در یک مزایده تلفنی در نیویورک به مبلغ بی‌سابقه ۱۰۳,۵ میلیون دلار فروخته شد. سردبیر روزنامه مستقل نوایا گازتا که از منتقدان سرسخت ولادیمیر پوتین و دولت او به‌شمار می‌رود، سال ۲۰۲۱ به صورت مشترک با ماریا رسا از فیلیپین برنده جایزه نوبل شد. رسانه‌های مستقل روسیه از سال ۱۹۹۹ که پوتین به ریاست جمهوری رسید تحت فشار مداوم قرار دارند. این فشار پس از ۲۴ فوریه سال جاری میلادی و حمله ارتش روسیه به اوکراین تشدید شد. روزنامه نوایا گازتای موراتوف در ماه مارس پس از هشدارهای دولت در مورد پوشش جنگ در اوکراین، فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورد. موراتوف در ویدئویی که توسط Heritage Auctions در رابطه با این فروش منتشر شد، گفت که بردن جایزه نوبل «به شما فرصت شنیده‌شدن می‌دهد و مهمترین پیامی که باید امروز شنیده شود این است که مردم بدانند جنگی در جریان است و ما باید به افرادی که بیشترین رنج را متحمل می‌شوند کمک کنیم».

چندین تن از اعضای کانون معلمان گیلان و بوشهر به قید وثیقه آزاد شدند

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در تلگرام، از آزادی اعضای زندانی کانون معلمان گیلان و بوشهر با سپردن قرار وثیقه خبر داد. طبق این گزارش عزیز قاسم‌زاده، محمود صدیقی‌پور، انوش عادلی، جهان‌بخش لاجوردی، علی نهالی و محمدجواد سعیدی که صبح روز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱، پیش از شروع گردهمایی اعتراضی معلمان گیلان بازداشت شده بودند، سه‌شنبه ۳۱ خرداد با قرار وثیقه به مبلغ هر نفر هشتاد میلیون تومان، آزاد شده‌اند. در بوشهر نیز محمود ملاکی و محسن عمرانی، دو عضو کانون معلمان که به‌صورت مشابه و همزمان در گردهمایی اعتراضی معلمان سراسر کشور در بوشهر بازداشت شده بودند، با سپردن وثیقه آزاد شدند. نیروهای امنیتی حکومت ایران در هفته‌های اخیر بیش از ۱۰۰ معلم را در نقاط مختلف ایران بازداشت کردند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هر نوع برخورد قهری با فعالان صنفی را اقدامی غیرقانونی و غیراخلاقی دانسته و خواهان برچیده شدن این برخوردها و بازگرداندن آرامش به جامعه فرهنگیان کشور شده است. معلمان معترض افزون بر آزادی معلمان دربند، خواهان اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری‌اند و می‌گویند پس از اجرای این قانون و اعمال رتبه‌بندی و همسان‌سازی واقعی باید حقوق هر معلم بازنشسته و شاغل به‌ویژه معلمان تازه استخدام و معلمان غیررسمی به بالای خط فقر برسد. پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۱۴۰۰ و معوقات حق‌التدریس پرداخت شود و معلمان استخدام موقت به‌طور رسمی پذیرفته شوند. حق برخورداری از آموزش رایگان و باکیفیت به‌ویژه در مناطق محروم، تشکیل کلاس‌های درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش‌آموز از دیگر خواسته‌های معلمان است.

نیویورک تایمز در گزارشی تحقیقی اعلام کرد گلوله‌ای که جان شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره را گرفت «به احتمال قوی» توسط سرباز اسرائیل شلیک شده است

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تحقیقی اعلام کرد «به احتمال زیاد» شلیک گلوله به شیرین ابوعاقله و قتل او به‌دست نیروهای ارتش اسرائیل انجام شده است. شیرین ابوعاقله، روزنامه‌نگار فلسطینی-آمریکایی الجزیره، ۱۱ مه سال جاری هنگام پوشش خبری یورش به اردوگاه آوارگان جنین در کرانه باختری اشغالی، در حالی که کلاه و جلیقه‌ خبرنگاران به تن داشت و به وضوح غیرنظامی بودنش مشخص بود، به ضرب گلوله‌ای که به صورتش اصابت کرد کشته شد. نیویورک تایمز اعلام کرد در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که «به احتمال زیاد» یک سرباز اسرائیلی ابوعاقله را به قتل رسانده است. در گزارشی که دوشنبه ۳۰ خرداد/۲۰ ژوئن و با اتکا به تصاویر ویدویی موجود، شهادت شاهدان و تجزیه و تحلیل صوتی گلوله‌های شلیک‌شده، منتشر شد آمده است: «هیچ فرد مسلح فلسطینی در زمان کشته شدن ابوعاقله در نزدیکی او حضور نداشته و این مسئله ادعاهای اولیه اسرائیل مبنی بر مقصر دانستن فلسطینیان در این قتل را رد می‌کند». این روزنامه نوشت: «تحقیق یک ماهه نیویورک تایمز نشان داد که گلوله ای که خانم ابوعاقله را به قتل رساند از محل تقریبی کاروان نظامی اسرائیل شلیک شده است، به احتمال زیاد توسط یک سرباز از یگان‌های الیت (ویژه)». پیشتر واشنگتن پست، آسوشیتدپرس و گروه تحقیقاتی بلینگ‌کت در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده بودند که «به احتمال قوی» نیروهای اسرائیلی ابوعاقله را کشته اند. شبکه سی‌ان‌ان هم در تحقیقات ماه گذشته خود اعلام کردشواهد نشان می‌دهد که این خبرنگار کهنه‌کار در یک «حمله هدف‌مند نیروهای اسرائیلی» کشته شده است. تشکیلات خودگردان فلسطین هم در نتیجه تحقیقات خود گفت ابوعاقله «عمداً» توسط نیروهای اسرائیلی هدف گلوله قرار گرفته است. شبکه قطری الجزیره نیز می‌گوید که که اسرائیل او را «به عمد» و «با خونسردی تمام» کشته است. هفته گذشته این شبکه تصویری از گلوله‌ای که جان ابوعاقله را گرفته به دست آورد که از سر او خارج شده است. به گفته کارشناسان بالستیک و پزشکی قانونی، این گلوله برای سوراخ کردن زره طراحی شده و در تفنگ های M4 که توسط ارتش اسرائیل حمل می شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته کارشناسان این گلوله در ایالات متحده ساخته شده است. در بخش دیگری از گزارش نیویورک تایمز آمده است: «مرگ‌ فلسطینیان به ندرت مورد توجه بین‌المللی قرار می‌گیرد و سربازانی که متهم به جنایت علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری رود اردن اند، به ندرت محکوم می‌شوند.» مقام‌های اسرائیلی که اول مدعی قتل ابوعاقله به‌دست مردان مسلح فلسطینی شدند و در ادامه به احتمال نقش ارتش اسرائیل در قتل او اذعان کردند، از همان ابتدا اعلام کردند که هیچ‌گونه تحقیقات جنایی درباره این قتل انجام نخواهد شد.

دادستان زاهدان مدعی بازداشت «عوامل موساد» در سیستان و بلوچستان شد

مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان سه‌شنبه ۳۱ خرداد از دستگیری «عوامل» سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) در سیستان و بلوچستان خبر داد و بدون اشاره به شمار دستگیرشدگان گفت اعضای این گروه «هر کدام از استان‌های مختلف کشور شناسایی و دستگیر شدند». شمس‌آبادی افزود: «ترور دانشمندان هسته‌ای نیز در دستور کار تعدادی از این افراد بوده است.» به‌گفته دادستان زاهدان مستندات زیادی علیه این افراد وجود دارد «به‌گونه‌ای که قرار بازداشت متهمان که صادر شد هیچ‌گونه اعتراضی نکردند». مهدی شمس‌آبادی افزود: «این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و به‌زودی کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال می‌شود.» درستی چنین ادعاهایی در نظام قضائی جمهوری اسلامی همواره مورد تردید بوده است. در گذشته نمونه‌هایی وجود داشته است که افرادی را وادار به اعتراف اعمالی کنند که هرگز در آن‌ها دستی نداشتند. در ماه‌های گذشته چندین نفر از کارشناس‌های اتمی جمهوری اسلامی و مسئولان سپاه پاسداران به‌شکل مرموزی کشته شده‌اند. در تمامی این حوادث نام اسرائیل به‌عنوان برنامه‌ریز و مجری این ترورها مطرح شده است و رسانه‌ها از آن به‌عنوان برنامه جدید اسرائیل برای مقابله با ایران نوشته‌اند. با این حال اسرائیل هیچ‌گاه به‌شکل رسمی مسئولیتی در این زمینه برعهده نگرفته است.