ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#ظریف: به دلایل بشردوستانه تمام تلاش خود را می‌کنیم تا حکم #احمدرضا_جلالی به تاخیر بیفتد

#محمدجواد_ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۱ اوت/ ۳۰ مرداد در پژوهشگاه بین‌المللی صلح استکهلم در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره وضعیت #احمدرضا_جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی دارای تابعیت سوئد که به #اعدام محکوم شده و در زندان اوین در حبس است، گفت که «برای به تاخیر انداختن این حکم» تمام تلاش خود را خواهد کرد. پرسش اما این است که تاخیر در اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی چه تغییری در وضعیت او ایجاد خواهد کرد؟ #ظریف که در چارچوب سفرش به کشورهای اسکاندیناوی در سوئد به سر می‌برد گفت احمدرضا جلالی به ارتکاب چند جرم محکوم شده است. او با اشاره به «استقلال قوه قضاییه» در ایران، گفت: «به دلایل بشردوستانه تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا ببینیم حکم آقای جلالی می‌تواند به تاخیر بیافتد.» احمدرضا جلالی دوشنبه هفتم مرداد ۹۸ به سلولی انفرادی در مکان نامعلومی منتقل شده بود که پس از انتشار این خبر و به گفته سازمان عفو بین‌الملل، اعتراض‌های گسترده به این موضوع از جمله از سوی این سازمان، روز چهارشنبه ۱۶ مرداد به زندان اوین بازگردانده شد. انتقال جلالی به مکانی نامعلوم بدون اطلاع قبلی با توجه به حکم اعدامش باعث شدت یافتن نگرانی‌ها درباره وضعیت او شده بود. احمدرضا جلالی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم و این حکم در دیوان عالی کشور تایید شده است. او که از سال ۱۳۸۸ ساکن سوئد بوده و اکنون شهروند این کشور است، در حوزه مدیریت بحران پژوهش و فعالیت می‌کرد و در دانشگاه کارولیسنکا در نزدیکی استکهلم مشغول به کار بود. همزمان با سخنرانی ظریف در پژوهشگاه بین‌المللی صلح استکهلم، گروهی ایرانی معترض به سیاست‌های جمهوری اسلامی در بیرون از این پژوهشگاه تجمع کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند.

وکیل #حمید_بقایی: مرخصی استعلاجی موکلم تمدید نشد و با وجود احتمال بروز سکته، باید به #زندان برگردد

#مهران_عبدالله‌پور، وکیل #حمید_بقایی، معاون اجرایی #محمود_احمدی‌نژاد در دولت یازدهم گفت که با وجود تاکید پزشکان متخصص، مرخصی استعلاجی موکلش تمدید نشده و او باید تا دوم شهریور ۹۸ به #زندان_اوین برگردد. حمید بقایی با مجموعه اتهاماتی از جمله اختلاس به ۱۵ سال زندان محکوم شده است. او در اعتراض به این حکم مدتی دست به اعتصاب غذا زده و در بیمارستان بستری شده بود. بقایی همچنین به #جزای_نقدی و #شلاق هم محکوم شده است. وکیل حمید بقایی پیش از این گفته بود که او در زندان سکته مغزی کرده است. او روز چهارشنبه ۳۰ مرداد درباره آخرین وضعیت موکلش به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت: «حمید بقایی در تاریخ پنجم تیر ۹۸ دچار سکته مغزی شده که پس از دو هفته به بیمارستان اعزام می‌شود. پزشکان متخصص مغز و اعصاب و همچنین اعصاب و روان تاکید کرده‌اند که بهبود شرایط جسمی و درمان نامبرده در صورتی موثر است که معالجه ایشان در محیطی آرام و به دور از تنش صورت گیرد. در غیر این صورت احتمال بروز سکته مجدد بسیار محتمل است.» به گفته وکیل بقایی پزشک متخصص قلب هم ضمن تایید بروز آریتمی شدید قلبی به صراحت گفته که معالجه ضرورتا باید در محیطی به دور از تنش و فشار روحی باشد و حتی در این صورت هم احتمال به نتیجه نرسیدن درمان دارویی و ضرورت انجام عمل جراحی وجود دارد. عبدالله‌پور با استناد به نظریه پزشکان گفت که موکل او در اثر عوارض سکته ۴۰ درصد شنوایی خود را از دست داده و دچار دوبینی شدید شده است: «متاسفانه کمیسیون پزشکی قانونی با وجود تاکید و تصریح خود بر پیگیری امور درمانی، تحمل ادامه حبس موکل من حمید بقایی را فاقد اشکال قلمداد کرده که این مساله مورد اعتراض و انتقاد شدید ماست.»

بیانیه #سپاه پاسداران: صنعت دفاعی «نماد اقتدار و رونق تولید ملی» است

چهارشنبه ۳۰ مرداد سپاه پاسداران بیش و کم همزمان با دیدار اعضای هیأت دولت و رئیس جمهوری با رهبر جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «صنعت دفاعی ایران» نماد اقتدار و رونق «تولید ملی» و برخوردار از «توانمندی‌های سرشار بومی» است که سبب توسعه شبکه‌های دانش‌بنیان در کشور شده است. علی خامنه‌ای در سخنانی به دولت روحانی توصیه کرد در دو سال باقی‌مانده به توسعه شبکه‌های دانش‌بنیان توجه ویژه کند. حسن روحانی تا قبل از خروج آمریکا از برجام همواره بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری اقتصاد به مردم تاکید کرده بود. او در تیر ۹۶ گفته بود: «ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست.» خامنه‌ای در سخنان چهارشنبه ۳۰ مرداد خود از دولت روحانی خواست که در دو سال باقی‌مانده حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط را در دستور کار قرار دهد.

«#ریال_پارسه» واحد جدید پول خُرد ایران شد

چهارشنبه ۳۰ مرداد، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را که در جلسه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ هیئت وزیران به پیشنهاد بانک مرکزی به تصویب رسید، برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال کرد. بر اساس این لایحه واحد پول ایران به تومان تغییر می یابد و هر تومان برابر ۱۰۰۰۰ ریال جاری و معادل یکصد ریال پارسه است. دوره گردش موازی و اعتبار همزمان «تومان» و «ریال» که در این قانون «دوره گذار» نامیده می‌‌شود. پس از پایان دوره ‌گذار، تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.

نماینده آمریکا در امور کره شمالی: واشنگتن آماده از سرگیری گفتگوها با پیونگ یانگ است

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، استیون بیگان، نماینده آمریکا در امور کره شمالی چهارشنبه ۲۱ اوت/۳۰ مرداد اعلام کرد آمریکا آماده است تا مذاکرات هسته‌ای با کره‌ شمالی را از سر بگیرد. پیونگ‌یانگ در طول سه هفته گذشته دست‌کم شش موشک کوتاه‌برد را آزمایش کرده است. همزمان کره جنوبی و آمریکا به مدت ۱۰ روز مانور نظامی مشترکی را برگزار کردند که براساس گزارش اسوشیتدپرس بخش اعظم آن به «بازی‌های جنگی شبیه‌سازی شده» اختصاص داشته است. سئول هدف از مانور مشترک را ایجاد آمادگی برای بازیابی کنترل عملیاتی اعلام کرد اما پیونگ‌یانگ با هشدار به سئول، این مانور را که سه‌شنبه به پایان رسید، «تمرین حمله» خواند و اعلام کرد مایل است دوباره با آمریکا بر سر میز مذاکره بنشیند. استیون بیگان که هم‌اکنون در سئول به سر می‌برد، گفت: به محض این‌که کره شمالی آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کند، واشینگتن نیز آماده است.

#فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: بازداشت مدیرعامل #ایران‌خودرو ظاهرسازی است

حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتشار پیامی در توییتر نوشت بازداشت مدیرعامل ایران‌خودرو ظاهرسازی است: «بازداشت چند نفر در ایران خودرو یک ظاهرسازی تکراری است. رانت خودرو به حدی فراگیر است که آن را به مصون‌ترین قلعه در مقابل قوانین کشور تبدیل کرده است. تا زمانی که فهرست بهره‌مندان از هزینه‌های تحمیلی به مردم اعلام نشود، این رانت خونین ادامه دارد.» بعد از ظهر دوشنبه ۲۸ مرداد هاشم یکه زارع، مدیرعامل شرکت ایران خودرو با حکم ضابطان قضایی در دفتر کار خود بازداشت شد. هنوز دستگاه قضایی اتهمات او را اعلام نکرده است. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه سه‌شنبه ۲۹ مرداد در گفت‌وگو با بخش خبری شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی کل کشور دستور داده به پرونده تأخیر و تعویض خودروهای سفارشی، خودروهای ناقصی که به مردم تحویل داده شده و افزایش قیمت خودرو ورود کند.

#مادورو گفت‌وگوهای پنهان #کاراکاس با #واشنگتن را تأیید کرد

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا تأیید کرد که چندین ماه است با گفت‌وگوهای مخفیانه با دولت ترامپ موافقت کرده است. به گفته مادورو هدف از این گفت‌وگوها «ترمیم روابط کاراکاس با واشنگتن» است. هفته گذشته یک مقام رسمی به صورت ناشناس به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود دیوسدادو کابلو، که پس از نیکولاس مادورو قدرتمندترین مرد ونزوئلا محسوب می‌شود، در کاراکاس با فردی که با دولت ترامپ در تماس نزدیک است ملاقات کرده است. به گفته این مقام رسمی دیدار دومی نیز انجام خواهد شد. نیکلاس مادورو از افشای جزئیات این مذاکرات و این که چه مقام‌هایی با واشینگتن در ارتباط بوده‌اند خودداری کرد.

#ترامپ به #دانماک سفر نمی‌کند زیرا نخست‌وزیر این کشور حاضر به گفت‌وگو بر سر فروش #گرینلند نیست

رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد از سفر به دانمارک صرف‌نظر می‌کند. دونالد ترامپ نوشت: «دانمارک یک کشور خیلی خاص با مردمانی خارق‌العاده است اما با توجه به اظهارات مت فردریکسن نخست‌وزیر (دانمارک) و اینکه او علاقه‌ای به صحبت درباره خرید گرینلند ندارد، من دیدار از قبل برنامه‌ریزی شده‌ دو هفته آینده‌مان را به زمان دیگر موکول می‌کنم.» آمریکا با نصب سامانه‌های موشکی در این منطقه از جهان می‌تواند در موقعیت برتری نسبت به روسیه قرار گیرد. به همین سبب ترامپ از مشاورانش خواسته بود خرید گرینلند از دانمارک را بررسی کند. گرینلند خودمختاری دارد اما تحت حمایت دانمارک است. نخست‌وزیر دانمارک در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره فروش گرینلند به آمریکا، این موضوع را «مضحک» خواند و گفته بود: «گرینلند فروشی نیست. گرینلند مال دانمارک نیست بلکه به خود گرینلندی‌ها تعلق دارد. من امیدوارم که این پیشنهاد جدی نبوده باشد.» قرار بود ترامپ ۲ سپتامبر (۱۱ شهریور) بعد از اتمام سفرش به لهستان، به دانمارک سفر کند و در این سفر با ملکه و دیگر مقام‌های دانمارکی دیدار و گفت‌وگو کند. دیدار با «کیم کیلسن» صدراعظم منطقه خودمختار گرینلند نیز در دستور کار ترامپ قرار داشت.

نفتکش ایران در دریای سرخ دچار نقص فنی شد

روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ملی نفتکش اعلام کرد که از ساعت شش و نیم صبح سه‌شنبه ۲۹ مرداد به قت تهران در ۷۵ مایلی شمال بندر ینبع در دریای سرخ یک نفتکش ایرانی به نام HELM دچار نقص فنی شده است. جبل عاملی، مدیر فنی شرکت ملی نفتکش به خبرگزاری‌های داخلی گفت: «شناور از لحاظ ایمنی در شرایط پایدار و باثبات است.» این مقام مسئول یادآوری کرد که کارکنان کشتی نیز در وضعیت ایمن به سر می‌برند. بنا بر همین گزارش اقدامات لازم برای رفع نقص فنی نفتکش حامل نفت خام ایران در دست انجام است. اواسط اردیبهشت هم یک سوپرتانکر ۳۰۰ هزار تنی ایرانی با ۲۶ خدمه که ۲۴ نفر آن‌‌ها ایرانی و دو تن دیگر بنگلادشی بودند، در دریای سرخ، در ۷۰ کیلومتری جنوب جده دچار سانحه شد. شرکت ملی نفت‌کش علت این سانحه را نقص فنی که سبب آبگرفتگی موتورخانه کشتی شده اعلام کرد. اما یکی از خدمه کشتی به تانکر تراکرز گفته بود یک فروند موشک به پاشنه کشتی اصابت کرده و موتورخانه را زیر آب برده است.

#نیوزیلند درخواست بریتانیا برای حضور در #ائتلاف_دریایی در #تنگه_هرمز را رد کرد

در پی درخواست بریتانیا از نیوزیلند برای پیوستن به ائتلاف کشورهای اروپایی در تنگه هرمز، ران مارک وزیر دفاع این کشور اعلام کرد که ولینگتون هیچ کشتی برای اعزام به تنگه هرمز ندارد. استرالیا اما ساعتی پس از برگزاری نشست شورای امنیت درباره بررسی چالش‌های فراروی صلح و امنیت در خاورمیانه برای حضور در ائتلاف دریایی در تنگه هرمز اعلام آمادگی کرد. وزیران خارجه و دفاع کشورهای اتحادیه اروپا در فتلاند در حال رایزنی درباره حضور نظامی اروپا در تنگه هرمزاند.