نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اردوغان با حکمی دیگر یک کلیسای تاریخی در استانبول را که موزه شده بود تبدیل به مسجد کرد

در ترکیه، کلیسای سابق «کورا» در استانبول که به «موزه کاریه» تغییر یافته بود به یک مسجد تبدیل شد. بنا به حکمی از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که جمعه ۳۱ مرداد / ۲۱ اوت منتشر شده است، این ساختمان تاریخی که در سال ۱۹۴۵ به‌عنوان موزه معرفی شد، برای برگزاری نماز افتتاح می‌شود. دیوان عالی ترکیه در پایان سال ۲۰۱۹ راه را برای تبدیل این موزه به مسجد هموار کرد. تاریخچه این بنا به قرن ششم باز می‌گردد و به دلیل نقاشی‌های دیواری آن از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار به‌شمار می‌رود. «موزه کاریه» در بخش ادرین‌کاپی واقع در غرب استانبول قرار دارد و در سال ۵۳۴ میلادی ساخته شده است. حکومت عثمانی در قرن چهاردهم این کلیسا را به مسجد تبدیل کرد. اما پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن مصطفی کمال آتاتورک، این کلیسا به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی ‌ماند. کلیسای سابق «کورا» به‌عنوان زیباترین نمونه از کلیساهای دوران امپراطوری روم شرقی شناخته شده و داخل ساختمان آن با موزائیک‌های نفیس و نقاشی‌های دیواری تزئین شده است. شورای دولتی ترکیه ۲۰ تیر / ۱۰ ژوئیه سال جاری نیز با حکمی بنای تاریخی ایاصوفیه در استانبول را به مسجد تبدیل و آن را به سازمان امور دینی ترکیه واگذار کرد. اردوغان این حکم را امضا کرد و تبریک گفت. این اقدامات دولت ترکیه به‌عنوان گام‌هایی دیگر برای تضعیف سکولاریسم در ترکیه ارزیابی می‌شود و مخالفت بسیاری از کشورها را برانگیخته است.

#عراق می‌گوید ایران آب دو رودخانه مشترک با این کشور را به مسیر دیگری هدایت کرده است

وزارت منابع آبی عراق جمعه ۳۱ مرداد / ۲۱ اوت در بیانیه‌ای اعلام کرد که نظارت‌های میدانی بر رود سیروان و ورودی‌های سدهای دربندخان و دوکان نشان می‌دهند که حجم آبی که از ایران سرریز می‌شده از ۴۵ مترمکعب در ثانیه به ۷ مترمکعب در ثانیه کاهش یافته که بر ذخایر این دو سد تأثیر شدید گذاشته است. براساس این بیانیه ایران همچنین بخشی از آب‌های رود زاب را به دریاچه ارومیه و آب‌های رود سیروان را به سمت پروژه‌های آبیاری در کرمانشاه و سرپل ذهاب هدایت کرده است. وزارت منابع آبی عراق این اقدامات ایران را خلاف قوانین بین‌المللی دانسته و گفته است این قوانین تصریح کرده‌اند که کشورها اجازه تغییر مسیر رودخانه‌های مشترک با کشور دیگر را ندارند. پیش از این، وزارت منابع آبی اقلیم کردستان عراق نیز سه بار از قطع آب‌ رودخانه‌های سیروان و زاب از سوی ایران خبر داده بود.

سه قدرت اروپایی اعلام کردند از اقدام آمریکا برای بازگرداندن #تحریم‌های_بین‌المللی علیه ایران حمایت نمی‌کنند

وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه مشترکی اعلام کردند که از شکایت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت سازمان ملل برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه آن کشور حمایت نمی‌کنند به این سبب که اقدام ایالات متحده با تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران در تقابل است. سه قدرت اروپایی یک بار دیگر به تأکید اعلام کردند که کاهش تعهدات هسته‌ای ایران می‌بایست از طریق شورای حکام پیگیری شود. شامگاه گذشته ایالات متحده آمریکا با تسلیم شکایت‌نامه‌ای به رئیس اندونزیایی شورای امنیت رسماً مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی ایران را فعال کرد جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام گفت:«نمی‌توان آمریکا را یک کشور حاضر در برجام تلقی کرد.» بورل در ادامه از برجام به عنوان «یکی از ستون‌های ساختار جهانی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» که به «امنیت جهانی» کمک می‌کند یاد کرد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در اینستاگرام نوشت که هفته‌های پرکاری پیش روی مسئولان وزارت خارجه ایران قرار دارد.