ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امام جمعه رشت: جهانیان برای دریافت واکسن برکت هجوم می‌آورند، مردم مدام نق می‌زنند

رسول فلاحتی، امام جمعه رشت از عملکرد جمهوری اسلامی در زمینه مقابله با بحران کرونا دفاع کرد و گفت که «متاسفانه عده‌ای قدر حضور در دوران طلایی انقلاب اسلامی را نمی دانند و مدام نق می‌زنند.» فلاحتی با تمجید از واکسن کرونای برکت گفت که «هنوز نتایج مثبت این واکسن تولید داخل را هیچ‌کس نمی‌داند و قطعا در آینده جهانیان برای دریافت این واکسن هجوم خواهند آورد.» ایران در موج پنجم کرونا با رشد فزاینده شمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا روبه‌رو است. تاخیر در اجرای برنامه واکسیناسیون به دلیل مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با واردات واکسن سبب شد تا ایران به یکی از فعال‌ترین کانون‌های کرونا در جهان تبدیل شود. اما کرونا و نعمت جمهوری اسلامی تنها مواردی نبود که امام‌جمعه رشت به آن‌ها پرداخت. او از برگزاری مراسم محرم در میانه موج پنجم کرونا نیز تشکر کرد و گفت که دولت روحانی به مساجد کم‌لطف بود و این بی‌مهری قرار است جبران شود: «در سال‌های اخیر نسبت به مساجد قدری کم‌مهری صورت گرفته است که امیدواریم در دولت جدید کم مهری ها به مساجد جبران شود.»

دفاع عضو هیات مرگ از کابینه‌اش: همه شان توانا، مردمی و فسادستیزند

ابراهیم رئیسی، عضو هیات مرگ صبح روز شنبه ۳۰ مرداد کابینه‌اش را به صورت رسمی در مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و گفت این افراد مردمی‌اند در کارشان توانا هستند و ضد فسادند. او در ابتدای این جلسه برنامه‌های دولت سیزدهم را متمرکز بر تامین عدالت، مقابله با فساد و ایجاد رونق اقتصادی خواند و گفت که وزرای پیشنهادی‌اش بدون توجه به نسب فامیلی و فشارها و لابی‌های سیاسی انتخاب کرده است. رئیسی همچنین بر وعده ساخت سالیانه یک میلیون مسکن تاکید کرد و گفت که رستم قاسمی به عنوان گزینه‌اش برای وزارت مسکن این توان را دارد که تا پایان چهار سال، چهار میلیون مسکن بسازد. رییس دولت سیزدهم، اولویت نخست خود را در دولت، مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور عنوان کرد و گفت: «تعجیل در واکسیناسیون عمومی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ارتقای سطح درمان اولویتی است که دولت در بحث کرونا دنبال می‌کند.» محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی خود در مقام رئیس ستاداجرایی فرمان امام، یکی از متهمان منع ورود واکسن و در نتیجه کشتار کرونا در موج پنجم است، به گفته رئیسی مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت خواهد بود. عضو هیات مرگ دومین اولویت دولتش را اقتصاد خواند و گفت: «اولویت دوم مساله اقتصاد، ثبات اقتصادی، بهبود شاخص‌های کلان و تقویت معیشت مردم و رفع مشکلات معیشتی و تقویت فضای کسب و کار است.» پس از سخنان رئیسی، موافقان و مخالفان برنامه دولت سخنرانی کردند. در ادامه مجلس کار بررسی وزرای پیشنهادی را بر اساس حروف الفبا آغاز می کند.

نایب رییس شورای شهر تهران: استفاده مسوولان از دوچرخه، نمایشی است

پرویز سروری، نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران، روز شنبه ۳۰ مردادماه، با تأکید بر اینکه ترویج دوچرخه سواری در حال حاضر در اولویت این شورا نیست، گفته: «استفاده مسوولان از دوچرخه، موضوع نمایشی است.» او خواستار فرهنگ سازی برای استفاده از دوچرخه توسط مسوولان دولتی شده است. به‌نوشته پایگاه خبری اعتماد آنلاین، سروری همچنین گفته: «ما اگر بتوانیم از ظرفیت موجود و زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی استفاده کنیم، بسیار پیشرفت می‌کنیم حتی امکانات هم موجود است و باید واگن خریداری کنیم به همین دلیل باید در کمیسیون‌های مشخص به چنین مساله مهمی رسیدگی کنیم.» به‌گفته او، دلیل «مهم و جاری بودن» موضوع دوچرخه سواری در کشورهای اروپایی، آب و هوای مناسب است: «[در کشورهای اروپایی] بارندگی وجود دارد و این هوا وارد بدن انسان می‌شود اما در تهران، آلودگی هوا بیش از حد نرمال است و هر دم و بازدمی باعث بیماری می‌شود.» پیروز حناچی، شهردار سابق تهران در اواسط آبان‌ماه ۱۳۹۸ و در روزهایی که آلودگی هوای تهران در اوج قرار داشت، به‌همراه تعدادی از معاونان و پرسنل شهرداری، سوار بر دوچرخه، مسیر کوتاهی را به صورت نمادین طی کرد. او هدف خود از این کار را الگوسازی برای استفاده شهروندان از دوچرخه عنوان کرد. این اقدام او در حالی که در بسیاری از خیابان‌های تهران امکان دوچرخه سواری وجود ندارد، انتقادهای زیادی را به‌دنبال داشت. از سوی دیگر، دوچرخه سواری برای زنان در بیشتر شهرهای کشور ممنوع اعلام شده و نهادهای امنیتی با بهانه «جلوگیری از هنجار شکنی» از دوچرخه سواری زنان جلوگیری می‌کنند. علی اصفهانی، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان سال گذشته گفته بود: «بر طبق فتوای علما و همچنین براساس قانون، دوچرخه سواری بانوان در فضای عمومی فعل حرام است.» همچنین علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۵، دوچرخه سواری زنان در فضای عمومی را حرام دانسته است.

وزیر ارشاد احمدی‌نژاد، معاون امور مجلس عضو هیات مرگ شد

سیدمحمد حسینی با حکم ابراهیم رئیسی، عضو هیات مرگ به سمت معاون امور مجلس رئیس‌جمهور منصوب شد. حسینی از چهره‌های تندرو اصولگرا و وزیر ارشاد در دولت محمود احمدی‌نژاد بود. او سابقه نمایندگی مجلس را هم دارد و در مجلس پنجم نماینده رفسنجان بود. برادران محمد حسینی از چهره‌های اتاق بازرگانی و نزدیک به کارگزارنند و خودش از نیروهای نزدیک به دفتر رهبر جمهوری اسلامی. از او به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی وزارت ارشاد یاد می‌شد ولی نهایتا به سمت معاون امور مجلس منصوب شد.

عبدالغنی برادر به کابل رفت؛ برادر اشرف غنی به طالبان پیوست

ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر با هدف مذاکره برای تشکیل دولت جدید افغانستان وارد کابل شد. خبرنگار الجزیره به نقل از منبعی در طالبان گفته که عبدالغنی برادر رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر، دیشب وارد کابل شده و در حال مذاکره برای تشکیل دولت جدید است. عبدالغنی برادرو چند روز پیش، از قطر عازم ولایت قندهار شده بود.  واشنگتن پست چند روز قبل نوشته بود که ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی رهبر کنونی طالبان پس از تقریباً ۲۰ سال تبعید به افغانستان بازگشت، ممکن است پس از سقوط رژیم قبلی، رهبری کشور را بر عهده بگیرد. ملا عبدالغنی برادر یکی از چهار بنیان‌گذار گروه طالبان است. او در سال ۲۰۱۰، از سوی دولت پاکستان بازداشت شد و پس از حدود سه سال به منظور تسهیل روند گفت‌وگوهای صلح آزاد شد. همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام طالبان گزارش داده است که قرار است در چند هفته آینده چارچوب حکومت جدید از سوی آنان اعلام شود. رویترز روز شنبه، سی‌ام مرداد/ ۲۱ اوت در توییتی نوشته است که کارشناسان حقوقی، مذهبی و سیاست خارجی طالبان قصد دارند چهارچوب حکومت جدید را در چند هفته آینده ارایه دهند.  در خبری دیگر «حشمت غنی»، برادر اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان در دیدار با خلیل‌الرحمان حقانی، عضو ارشد طالبان به این گروه پیوست. حشمت غنی در این دیدار حمایت خود را از طالبان اعلام کرد.  حقانی پیش از این نیز با شماری از شخصیت‌های سیاسی افغانستان از جمله حامد کرزی، رئیس جمهوری سابق، عبدالله عبدالله،  رئیس شورای عالی مصالحه و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان دیدار کرده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان: تعطیلی‌ یک هفته دیگر تمدید شود

سید محمد علوی، رییس مرکز بهداشت خوزستان گفته شرایط کرونایی استان خوزستان بسیار وخیم است و تعداد مراجعات به بیمارستان‌ها در این استان از۹ هزار نفر فراتر رفته است. به گفته علوی از این تعداد مراجعات بیش ازدو هزار و ۵۰۰ نفر آمار بستری است که از کل ظرفیت بیمارستان‌های استان فراتر است و این استان در پیک جدید از کرونا با کمبود شدید تخت بیمارستانی مواجه است. رییس مرکز بهداشت خوزستان گفته مقابله با پیک جدید از کرونا که با شدت و قدرت سرایت بیشتری نسبت به پیک‌های گذشته استان را در برگرفته نیاز به همت و اعمال محدودیت‌های بیشتری نسبت به گذشته دارد و در این شرایط فقط به یک هفته تعطیلی نمی‌توان اکتفا کرد. علوی ضمن درخواست تعطیلی هفته اول شهریور گفته: «ستاد کرونای استان خوزستان از روز دوشنبه۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مرداد را برای مدیریت کرونا در استان تعطیل کرد که بر اساس نظر تخصصی کمتر از دو هفته تعطیلی نمی‌تواند اثری جلوگیری از شیوع ویروس داشته باشد.» او گفته امکان اینکه فقط در یک هفته بتوان کرونا را در استان کنترل و مدیریت کرد امکان ندارد و باید هفته دیگر نیز در استان تعطیلی اعمال شود و به صورت سختگیرانه بر محدودیت‌ها کرونایی نظارت صورت گیرد. در ایران موج پنجم کرونا با آمار بالای کشته‌شدگان در روز ادامه دارد. ستاد ملی مقابله با کرونا هفته گذشته از روز دوشنبه تا امروز شنبه ۳۰ مرداد را تعطیل اعلام کرد. این تعطیلی همراه با عزاداری‌های محرم، با شرکت مردم در این مراسم و همچنین سفرهای غیرضروری همراه بود و بر مبنای گزارش‌ها پروتکل‌های اجرایی در این روزها به طور کامل اجرا نشده‌است. به علاوه اغلب کارشناسان اعلام کردند که با توجه به وضعیت شیوع کرونا تعطیلی چند روزه کافی نیست و این تعطیلی‌ها باید همراه با رعایت دقیق پروتکل‌ها و محدودیت‌ها صورت گیرد.

کرونا در ایران: آموزش حضوری مدارس باز هم به تعویق خواهد افتاد

در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی کرونا به ریاست ابراهیم رییسی، عضو هیات مرگ که روز گذشته جمعه ۲۹ مرداد برگزار شد، مقرر شد با توجه به نزدیک شدن فصل بازگشایی مدارس ابتدا تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری، نظیر تامین استانداردهای مطلوب سرویس‌های بهداشتی در مدارس، ایجاد امکان رعایت حداقل تراکم در کلاس‌های درس، تهویه کلاس‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر اداری، واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان و در صورت تامین واکسن، واکسینه کردن آن دسته از دانش‌آموزان که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، انجام شده و سپس درباره دایر شدن حضوری کلاس‌های درس تصمیم‌گیری شود. بر این اساس سال تحصیلی جدید از ابتدای مهر آغاز خواهد شد، اما آموزش حضوری تا فراهم شدن شرایط بهداشتی مقرر به تعویق خواهد افتاد. سال گذشته تحصیلی در ایران به صورت غیرحضوری برگزار شد. آموزش غیرحضوری در ایران با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بود، از ترک تحصیل دانش‌آموزان مناطق محروم گرفته، تا مشکات زیرساخت‌های فنی برای استفاده از سامانه شاد. طبق گزارش‌ها دست‌کم ۳۰ درصد دانش‌آموزان در ایران به اینترنت دسترسی ندارند.