ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حنان هاشمی، شهروند بهائی ساکن شیراز با تودیع وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت آزاد شد

طبق اخبار منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی حنان هاشمی، شهروند بهائی ساکن شیراز که از ۲۸ تیر در بازداشت نیروهای امنیتی بود، عصر یکشنبه ۳۰ مرداد با تودیع وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. او که در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ به‌سر می‌برد، پیشتر در تماس تلفنی با خانواده‌اش از اعمال فشار برای گرفتن اعترافات اجباری خبر داده بود. به گفته یک منبع آگاه، بازجوی او در تماس تلفنی با خانواده‌اش، شرط آزادی حنان را همکاری او در زمینه اعترافات ساختگی اعلام کرده بود. به‌دنبال موج تازه سرکوب بهائیان در ایران، نیروهای امنیتی سه‌شنبه ۲۸ تیر سال جاری، حنان هاشمی ۲۲ ساله، بهیه معنوی‌پور ۳۲ ساله، میثاق معنوی‌پور ۲۳ ساله، الحان هاشمی ۱۸ ساله و نیلوفر حسینی، شهروندان بهایی ساکن شیراز را بازداشت کردند. پیش از این نیلوفر حسینی، میثاق معنوی‌پور و الحان هاشمی هم با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی به طور موقت آزاد شده بودند. در هفته‌ها و ماه‌های اخیر دور تازه‌ای از سرکوب، احضار، بازداشت و فشارهای امنیتی بر شهروندان بهایی آغاز شده است. جامعه جهانی بهایی به‌تازگی در گزارشی درباره نقض حقوق شهروندان بهایی در ایران، از احضار، بازداشت، محاکمه و زندانی‌شدن دست‌کم ۴۴ بهایی در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ خبر داده است.

فرنگیس مظلوم در پی وخامت حالش از زندان اوین به بیمارستان منتقل شد

بنا بر گزارش «هرانا»، وب‌سایت خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یکشنبه ۳۰ مرداد فرنگیس مظلوم، فعال مدنی و مادر سهیل عربی زندانی سیاسی سابق، به‌خاطر وخامت حالش از زندان اوین به بیمارستان منتقل شد. بر اساس این گزارش انتقال این فعال مدنی به بیمارستان بدون اطلاع به خانواده او صورت گرفته که این موضوع موجب نگرانی آن‌ها شده است. یک منبع آگاه در این خصوص به هرانا گفت: «صبح امروز خانواده خانم مظلوم برای ملاقات حضوری به زندان اوین مراجعه کردند و به آنها اعلام شد فرنگیس مظلوم را در پی وخامت حالش به بیمارستان بیرون از زندان اعزام کردند.» به گفته این منبع آگاه، به‌رغم اصرار مکرر خانواده، پاسخی از بابت وضعیت جسمانی و نام بیمارستان به آن‌ها داده نشده است. فرنگیس مظلوم ۳۱ تیر ۹۸، از سوی ماموران وزارت اطلاعات در منزل خواهرش بازداشت و به سلول انفرادی بند ۲۰۹ موسوم به بند وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل شد. او علی‌رغم شرایط جسمانی نامناسب و سابقه بیماری قلبی به مدت دو ماه و نیم تحت فشار و بازجویی قرار داشت. این فعال مدنی در ۲۵ مرداد ۹۸ در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی دست به اعتصاب غذا زد. فرنگیس مظلوم در طول دوران بازداشت بدون تفهیم اتهام برای گرفتن اعتراف اجباری تحت فشار و شکنجه قرار گرفته بود. او سرانجام در ۱۶ مهرماه ۹۸ پس از اتمام مراحل بازجویی به طور موقت تا اتمام مراحل دادرسی با تودیع قرار وثیقه به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان آزاد شده بود. این فعال مدنی سه شنبه ۱۱ مرداد، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین جهت تحمل دوران محکومیت ۱۸ ماه حبس راهی زندان اوین شد. او پیشتر طی ابلاغیه‌ای جهت اجرای حکم حبس به شعبه یک واحد اجرای احکام دادسرای اوین به ریاست قاضی امیرحسین تاریان احضار شده بود.

رئيس سابق سازمان پزشکی قانونی ایران با شلیک گلوله مقابل خانه‌اش به قتل رسید

سرهنگ علی ولی‌پور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ یکشنبه ۳۰ مرداد اعلام کرد دکتر علی محفوظی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس سابق سازمان پزشکی قانونی روز یکشنبه مقابل منزلش در منطقه سعادت آباد تهران به قتل رسیده است. به گفته او مهاجمان ناشناس که پلیس همچنان موفق به دستگیری آن‌ها نشده این پزشک را با سلاح گرم هدف قرار داده‌اند. علی محفوظی سابقه معاونت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ریاست سازمان پزشکی قانونی کشور، معاونت دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضویت شورایعالی نظام پزشکی کشور و عضو هیئت امنای درمانگاه‌های خیریه کشور را در کارنامه خود دارد. رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتش قتل علی محفوظی را «حادثه» خواند و گفت این پزشک ۸۵ ساله در سال‌های اخیر در «بخش خصوصی» فعالیت می‌کرده است. طبق گزارش‌ها اما «شائبه» ترور او مطرح شده است. گفته می‌شود رئيس سابق سازمان نظام پزشکی «این اواخر بیشتر وقت خود را در خیریه معلولین که مؤسس آن بود، صرف می‌کرد».

وزیر ارشاد: اگر بر اساس قانون به کسی نباید اجازه کار دهیم، اجازه نمی‌دهیم؛ حتی با وجود فشار رسانه‌ای

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در برنامه تلویزیونی جهان آرا از ممنوع از کار شدن هنرمندان دفاع کرده و گفته: «مکانیزم روشن تصمیم‌گیری در سازمان سینمایی و وزارتخانه وجود دارد و تمامی این اقدامات یا دقت کامل انجام شده است و بنابراین جایی برای مسامحه وجود ندارد.» اسماعیلی گفت: «آینده کسانی که خلاف منافع ملی ما کار کنند و علیه مردم ایران صحبت کنند و از تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران استفاده کنند، روشن است.» اسماعیلی از اقدامات اخیر سازمان سینمایی برای ممنوع از کار کردن تعدادی از هنرمندان دفاع کرد و گفت:«در این زمینه‌ها ما بنای سرپیچی از قانون را نداریم و قانون را کاملا اجرا می‌کنیم، اگر بر اساس قانون به کسی نباید اجازه کار دهیم، ما هم اجازه نمی‌دهیم حتی با وجود فشار رسانه‌ای چراکه فشار رسانه‌ای معنایی ندارد و اگر تاثیری داشت قطعاً اتفاقی رخ می‌داد.» اسماعیلی در پاسخ به مجری برنامه که درباره اعتراض به این برخوردها و بلند شدن صداها در شبکه‌های اجتماعی می‌پرسید گفت: «متاسفانه ما با افرادی روبه‌رو هستیم که صداهای بلندی دارند و صدای بلند افراد را منفعل می‌کند. من شرطم با همکاران خودم بر این اساس است که ما نباید از صدای‌های بلند بترسیم که اگر قرار باشد که ما در این زمینه منفعل عمل کنیم، اشکالاتی که قبلاً درباره وزارت فرهنگ و ارشاد لحاظ کردم به ما نیز تعمیم پیدا می‌کند.» وزیر ارشاد همچنین با مقایسه دولت فعلی با دولت حسن روحانی گفت این دولت عملکرد متفاوتی با آن دولت دارد و می‌خواهد مردم را به «سعادت» برساند. برخورد با سینماگران ایرانی پس از انتشار بیانیه تفنگت را زمین بگذار افزایش یافته است. علاوه بر بازداشت جعفر پناهی و مصطفی آل احمد، ترانه علیدوستی، هایده صفی‌یاری، نوید محمدزاده، فرشته حسینی و سعید روستایی هم ممنوع از کار اعلام شده‌‌اند.

تداوم بلاتکیلفی کارگران صنایع بسته‌بندی رشت: حدود ۷۰ کارگر از پنج ماه پیش حقوقی دریافت نکردند

کارگران صنایع بسته‌بندی داروگر رشت پنج ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند و بیمه‌های‌شان نیز با مشکل روبه‌رو است. منابع کارگری در کارخانه صنایع بسته‌بندی داروگر رشت در این خصوص به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفتند: «بارها برای پیگیری مطالبات‌مان به دفتر مسئولان استان گیلان و فرمانداری مراجعه کرده‌ایم اما جز وعده پیگیری مطالبات‌مان، کاری برای ما انجام نمی‌دهند.» کارگران این مجموعه نیز اعلام کردند به هر مسئولی هم که تاکنون شکایت کردند فقط شنونده هستند و اقدامی نمی‌کنند. به گفته منابع کارگری در صنایع بسته‌بندی داروگر، تعدادی از کارگران این کارخانه با سوابق ۱۵ تا ۲۰ سال کار به دلیل نگرانی بابت از دست دادن شغل، مشکلات‌شان را از طریق نامه یا حضوری به گوش مسئولان می‌رسانند، اما کسی برای پیگیری وضعیت کارخانه و کارگران آن اقدامی انجام نداده است: «کارگران کارخانه صنایع بسته‌بندی داروگر رشت، مسئولان استانی در جریان مشکلات ما قرار دارند اما ازسوی مسئولان کشوری هنوز واکنشی برای بهبود وضعیت کارخانه ندیده‌ایم.» این کارگران با بیان این‌که برای روند پیگیری حقوقی دریافت مطالبات خود با بد قولی‌های مکرر مواجه شده‌اند، اعلام کردند، راهی جز اعتراض ندارند: «البته تا امروز یک ماه مربوط به حقوق اسفند سال ۱۴۰۰ کارگران پرداخت شده است.» یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱، تعدادی از کارکنان کارخانه صنایع بسته‌بندی داروگر رشت در اعتراض به عدم دریافت پنج ماه حقوق و معوقات بیمه‌ای خود در مقابل این کارخانه تجمع کردند.

حکم اعدام هشت زندانی بلوچ سحرگاه شنبه در زندان‌های سیستان و بلوچستان به اجرا درآمد

به گزارش «کمپین فعالین بلوچ» که اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی سحرگاه شنبه ۲۹ مرداد حکم اعدام هشت زندانی بلوچ را که پیشتر بابت اتهامات «مرتبط با مواد مخدر » و «قتل» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان‌های استان سیستان و بلوچستان اجرا کرده است. در این گزارش هویت این زندانیان امید عالیزهی (کودک مجرم) ۲۱ ساله، مرتضی دهواری۲۴ ساله، معین آتشبار، عبدالباسط براهویی ۲۳ ساله، عبدالرحیم اسماعیل زهی ۳۰ ساله، محسن سالارزهی ۲۸ ساله، نادر براهویی و مهدی پیری عنوان شده است. امید عالیزهی در سن ۱۶ سالگی در یک درگیری خیابانی در زاهدان مرتکب قتل شد و مدت ۲ سال در بند کانون اصلاح و تربیت زندان زاهدان محبوس بود و پس از آن به بند یک زندان مرکزی زاهدان منتقل شد. خبرگزاری «حال وش» پیش‌تر خبر انتقال شماری از این زندانیان را به سلول انفرادی زندان مرکزی زاهدان جهت اجرای حکم گزارش کرده بود. دو سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل و بنیاد عبدالرحمن برومند روز چهارشنبه پنج مرداد ماه / ۲۷ ژوئیه طی یک بیانیه مطبوعاتی مشترک تحت عنوان «موج دهشتناک اعدام‌ها در ایران باید متوقف شود»، نسبت به افزایش شمار اعدام‌ها در ایران هشدار دادند. در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ اعدام شهروندان بلوچ شدت بیشتری گرفته است و بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل دست‌کم در این مدت ۶۵ نفر (۲۶ درصد کل اعدام‌ها) در سیستان و بلوچستان اعدام شده‌اند. ۳۸ نفر از حداقل ۶۵ نفر از اعدام‌شدگان بلوچ در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ به دلیل جرائم مرتبط با «مواد مخدر» اعدام شدند.

آنیشا اسداللهی به قید وثیقه دو میلیارد تومانی موقتاً از زندان آزاد شد

آنیشا اسداللهی، نویسنده و مترجم و مدافع حقوق کارگران شنبه ۲۹ مرداد به قید وثیقه دو میلیارد تومانی پس از بیش از یکصد روز بازداشت موقتاً از زندان آزاد شد. آنیشا اسداللهی ۱۹ اردیبهشت همراه با همسرش، کیوان مهتدی، نویسنده، مترجم، عضو کانون نویسندگان ایران که او نیز مدافع حقوق کارگران است، در خانه شخصی‌شان در تهران دستگیر شدند. آنها مدت‌ها در انفرادی باقی ماندند. این بازداشت‌ها بخشی از یک موج سرکوب گسترده بود که شمار قابل توجهی از معلمان، فعالان و نویسندگان را به پشت میله‌ها فرستاد.