ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#ترکیه و #روسیه بر سر مرزهای منطقه غیرنظامی #ادلب توافق کردند

وزارت دفاع #ترکیه روز جمعه ۲۱ سپتامبر / ۳۰ شهریور اعلام کرد که در جلسات با کمیته #روسیه مرزهای منطقه غیرنظامی در #ادلب سوریه توافق شد. گفته می‌شود که مرزها با توجه به ساختار جغرافیایی و مناطق مسکونی منطقه مورد توافق قرار گرفته‌اند. جلسات بین ۱۹ تا ۲۱ سپتامبر (۲۸ شهریور تا ۳۰ شهریور) در وزارت دفاع ترکیه برگزار شد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه گذشته اعلام اعلام کردند که سربازان روسی و ترکیه‌ای منطقه جدید غیرنظامی در منطقه ادلب ایجاد خواهد شد تا از این طریق شورشیان «تندرو» تا اواسط ماه آینده میلادی سلاح‌های خود را تحویل دهند.

۱۳۶ نفر در حادثه غرق شدن کشتی در دریاچه ویکتوریای #تانزانیا کشته شدند

در حادثه غرق شدن یک کشتی مسافرتی در دریاچه ویکتوریای تانزانیا، واقع در شرق آفریقا شمار کشته‌شدگان به ۱۳۶ نفر افزایش یافت. تخمین زده می‌شود که این کشتی بیش از ۳۰۰ نفر سرنشین داشته است. تاکنون ۳۷ نفر از آن‌ها نجات پیدا کرده‌اند. این کشتی به‌هنگام غرق شدن چندان از ساحل دور نشده بود. احتمال می‌رود که شمار کشته‌شدگان بیشتر شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید از سوی #جمهوری_اسلامی درخواست ملاقاتی با #ترامپ نشده است

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به سخنان نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره مذاکره با ایران گفت: «از سوی جمهوری اسلامی ایران هرگز درخواست ملاقاتی با آقای ترامپ مطرح نشده است.» نیکی هیلی نماینده آمریکا در سارمان ملل بامداد جمعه ۳۰ شهریور در جمع خبرنگاران درباره احتمال دیدار حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود: «اگر رئیس جمهوری اسلامی درخواستی برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا بدهد، این ترامپ خواهد بود که تصمیم‌گیرنده است.» هیلی همچنین جمهوری اسلامی را متهم به حمایت از «دیکتاتورهایی» کرد که «علیه مردم خودشان از گاز شیمیایی استفاده کرده‌اند». او گفت: «تهران به سیتزه‌جویان موشک می‌دهد، به جنگجویان و تروریست‌های خارجی منابع می‌دهد و علیه منافع و سیاست‌های شورای امنیت فعالیت دارد.» به‌گفته نماینده آمریکا در سازمان ملل، در ماه‌های اخیر «تجاوزات ایران» افزایش یافته و «به طور آشکار نیروهای نیابتی با پول، آموزش و تجهیزاتی که تهران برای آن‌ها تهیه کرده در عراق فعالیت می‌کنند». بهرام قاسمی سخنان نیکی هیلی را «طراحی رسانه‌ای روانی و نعل وارونه زدن‌های محافل خاص» خواند و گفت: «این روش‌ها کاملاً برای ما شناخته شده است و آرشیو ما مشحون از این دست خبرسازی‌هاست.» حکومت ایران تاکنون تلاش آمریکا برای برگزاری مذاکرات در سطح بالا را رد کرده و گفته است با کشوری که از برجام خارج شده و به تعهد خود پایبند نبوده، مذاکره نخواهد کرد.

#ساعت_رسمی ایران در ساعت ۲۴ سی‌ام شهریور یک ساعت عقب کشیده می‌شود

بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، ساعت ۲۴ امروز جمعه ۳۰ شهریور ساعت رسمی ایران یک ساعت عقب کشیده می‌شود. ساعت تابستانی رسمی ایران ساعت ۲۴ اول فروردین هر سال یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و روز ۳۰ شهریور به حالت عادی یا ساعت زمستانی باز می‌گردد. در اتحادیه اروپا موضوع تغییر ساعت از مسائل روز است و در یک نظرسنجی اکثریت مردم به ثابت ماندن ساعت در طول سال رأی دادند. اکنون بحث‌ها بر سر این است که ساعت تابستانی ثابت بماند یا ساعت زمستانی. در ایران برای نخستین بار، پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷، ساعت رسمی کشور به ساعات تابستانی و زمستانی تقسیم شد. بعد از انقلاب این روند به حالت تعلیق درآمد. در سال ۱۳۷۰ در زمان ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی تغییر ساعت دوباره تصویب شد اما در اسفند ۱۳۸۴ در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد این مصوبه لغو شد تا این‌که بار دیگر در مرداد ۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

یک عضو #کمیسیون_آموزش_مجلس پیشنهاد داد دوربین‌های مداربسته در #دانشگاه‌_های_ایران نصب ‌شود

محمد قمی، یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت نصب دوربین‌های مدار بسته در دانشگاه‌ها برای جلوگیری از لورفتن سئوالات امتحانی ضروری است. او با این‌که لو رفتن سئوالات امتحانی در دانشگاه‌ها را «خیلی کم» توصیف کرد، با این حال گفت: «در این راستا استفاده از دوربین‌های مدار بسته در تمام نقاط دانشگاه ضرورت دارد تا شخص خائن و افرادی که بی‌مبالاتی کردند، شناسایی شوند.» در ایران حراست دانشگاه‌ها معمولاً بر رفتار دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها نظارت دارد تا از چارچوب نظام جمهوری اسلامی خارج نشوند. محمد قمی بر نقش حراست دانشگاه‌ها در جلوگیری از لو رفتن سئوالات نیز تأکید کرد. کنترل دانشجویان در دانشگاه‌ها همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان جمهوری اسلامی بوده است. معلوم نیست که در این پیشنهاد عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تا چه میزان به امنیتی‌تر شدن فضای دانشگاه‌ها نیز فکر شده است. در برخی از مدارس ایران، به‌ویژه مدارس دخترانه نیز برای کنترل و نظارت بر دانش‌آموزان دوربین‌های مداربسته نصب شده است.

شمار #گردشگران داخلی و خارجی #تهران ۵۰ درصد کاهش یافت

رئیس سازما میراث فرهنگی و گردشگری تهران گفته شمار گردشگرانی که امسال به تهران آمدند، به کمتر از نصف رقم سال گذشته رسیده است. جمع گردشگران داخلی و خارجی که در شش ماه نخست امسال از تهران بازدید کردند حدود ۵۱۲ هزار تن برآورد شده است. در شش ماه نخست سال ۱۳۹۶ بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار گردشگر خارجی و ایرانی از تهران دیدن کردند. به گفته دلاور بزرگ‌نیا در شش ماه نخست امسال ۳۰۲ هزار و ۲۰۱۶ گردشگر خارجی و ۲۱۱ هزار و ۳۶۸ گردشگر داخلی از تهران بازدید کردند در حالیکه در دوره مشابه سال گذشته فقط ۶۲۶ هزار و ۱۹۵ گردشگر خارجی به تهران وارد شدند. شمار گردشگران داخلی هم در شش ماه نخست سال گذشته ۵۱۴ هزار و ۸۹۹ نفر اعلام شده است. دلاورنیا در باره دلایل کاهش شمار گردشگران داخلی و خارجی توضیحی نداده و گفته که پیش‌بینی می‌کند این روند کاهشی ادامه داشته باشد.

#انیس_بربراوغلو سیاست‌مدار مخالف دولت #ترکیه از زندان آزاد شد

انیس بربراوغلو، سیاست‌مدار حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه (CHP) که به اتهام جاسوسی به ۲۵ سال زندان محکوم شده بود، آزاد شد. بربراوغلو نخستین فرد از حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه بود که در رابطه با کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ در #ترکیه محکوم شده بود. محکومیت #بربراوغلو که تمامی اتهامات را تکذیب کرده بود، در فوریه امسال به ۵ سال و ۱۰ ماه کاهش یافته بود. او متهم بود که به #جان_دوندار و اردم گول، دو مسئول وقت روزنامه «جمهوریت» ویدئوهایی مربوط به سال ۲۰۱۴ تحویل داده که در آن‌ها دیده می‌شد که سازمان امنیت ترکیه سلاح‌هایی را به سوریه منتقل می‌کند. «جمهوریت» این گزارش را در ماه مه سال ۲۰۱۵ منتشر کرد. بعدها جان دوندار و #اردم_گول نیز دادگاهی شدند و دوندار زیر فشار دولت ترکیه مجبور به ترک کشور خود و مهاجرت به آلمان شد. انیس بربراوغلو ۶۱ ساله است و خود خبرنگار است. در انتخابات زودهنگام ماه ژوئن در ترکیه، بربراوغلو از زندان کاندیدا و سپس بار دیگر به نمایندگی مجلس انتخاب شد و به همین دلیل از مصونیت قانونی نیز برخوردار شد. حکم آزادی او فقط برای دوران نمایندگی‌اش در پارلمان معتبر است.

وزارت #صنعت و معدن و تجارت اعلام کرد که تولید #وانت در #ایران کاهش یافته است

وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش داده که تولید انواع وانت از ۷۰۷۹ دستگاه در مرداد سال گذشته به ۴۳۹۳ دستگاه در مرداد سال جاری کاهش یافته است. تولید انواع وانت در گروه صنعتی ایران خودرو از ۱۱۳۸ دستگاه به ۹۶۳ دستگاه و در خودروسازی سایپا از ۴۲۰۷ دستگاه به ۲۵۶۰ دستگاه کاهش یافته. گروه بهمن هم که تا مرداد سال گذشته ۱۶۹۵ وانت تولید کرده بود، تا مرداد سال جاری فقط ۸۷۰ دستگاه وانت تولید کرده. تولید وانت در سازه‌های خودرو دیار نیز متوقف شده است.

گرد و غبار در #سوسنگرد و #حمیدیه به ۹ برابر حد مجاز رسید. هوای #اهواز، #شوشتر، #آبادان، #شادگان، #سربندر و #خرمشهر هم آلوده است

روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان خوزستان اعلام کرده که در پی وقوع گرد و غبار، شامگاه گذشته میزان آلودگی هوا در سوسنگرد به ۹ برابر حد مجاز رسید. میزان گرد و غبار در سوسنگرد به یک هزار و ۳۳۸ میکروگرم بر مترمکعب و در حمیدیه به یک هزار و ۱۱ میکروگرم بر مترمکعب رسید. میزان گرد و غبار در اهواز ۵۶۹، شوشتر ۴۸۸، آبادان ۲۰۵، شادگان ۱۹۵، سربندر ۱۷۸ و خرمشهر ۱۷۱ میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده. استاندارد گرد و غبار در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

#گمرک: ارزش صادرات #ایران به #آمریکا رشد ۳۷,۸ درصدی یافت

گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که در پنج ماه نخست سال ۹۷ ارزش صادرات ایران به آمریکا با رشد ۳۷,۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم ۴۵ میلیون و ۱۱۰ هزار ۳۸۳ دلار رسید. ماست، زرشک، زعفران، خاویار، گلیم، گبه و مغز پسته جزو اقلام صادراتی ایران به آمریکا است. بر اساس آماری که گمرک ایران ارائه داده، ارزش کالاهای وارداتی و اقلام مصرفی از آمریکا در پنج ماه گذشته به ارزش ۴۱ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۴۷۱ دلار بود. عمده اقلام وارداتی ایران از آمریکا عبارت است از کالاهایی از قبیل تخم سبزیجات برای کشت، مکمل غذایی، افزودنی‌های خوراک آماده دام و طیور، کودهای معدنی یا شیمیایی، دستگاه آندوسکوپی، پروتزهای دندان و دیگر وسایل پزشکی.

وزارت خارجه #آمریکا: اگر امنیت شهروندان آمریکایی در #عراق به خطر بیفتد، جمهوری اسلامی را مسئول می‌دانیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به ایران هشدار داد که اگر امنیت شهروندان آمریکایی در عراق به خطر بیفتد، جمهوری اسلامی را مسئول خواهد دانست. هدر نائورت بامداد جمعه ۲۱ سپتامبر/ ۳۰ شهریور گفت: «ما حکومت ایران را مسئول حمله به مراکزمان در عراق می‌دانیم. دیدیم که موشک‌های کاتیوشا به مراکز ما در بصره شلیک شده. همین اتفاق برای سفارتمان در بغداد هم افتاده است. از نظر ما ایران همچنان به عنوان عامل بی‌ثبات کننده در منطقه شناخته می‌شود. آن‌ها به تلاش برای حمله به دولت‌ها و افراد مختلف از طریق شبه‌نظامیان مورد حمایتشان ادامه می‌دهند. واضح بگویم، اگر هر آمریکایی‌ جانش را در این درگیری‌ها از دست دهد ما ایران را مسئول خواهیم شناخت.» سخنگوی کاخ سفید به رویدادهای اواسط شهریور در بصره اشاره می‌کند. ابتدا معترضان کنسولگری ایران در بصره را به آتش کشیدند و سپس یک روز بعد سه خمپاره به حوالی سفارت آمریکا در بغداد و سه کاتیوشا به حوالی کنسولگری آمریکا در بصره اصابت کرد. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل بامداد جمعه اعلام کرد که فعالیت‌های ایران در عراق در مجمع عمومی به بحث گذاشته می‌شود. یادآوری سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از حوادث بصره، ضرورت طرح موضوع ایران در سازمان ملل را هم از نظر دولت ترامپ یادآوری می‌کند.