نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس دانشگاه تهران پس از درخواست آزادی کسری نوری برکنار شد

وزیر علوم عصر سه‌شنبه سی‌ام شهریور محمد مقیمی را به عنوان سرپرست دانشگاه تهران منصوب کرد. مقیمی که به جریان اصول‌گرایان تندرو وابسته است، جایگزین محمود نیلی احمد آبادی شد که دو روز قبل در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه خواستار آزادی کسری نوری، دانشجوی حقوق بشر این دانشگاه شده بود که در جریان حمله به درویشان گنابادی در سال ۱۳۹۶ بازداشت شد و از آن زمان در زندان نگهداری می‌شود. به گفته منابع مطلع در دانشگاه تهران، بسیج دانشجویی پس از انتشار نامه نیلی احمد آبادی به محسنی اژه‌ای خواستار برکناری او شده بودند. محمد زلفی‌گل، وزیر علوم دولت سیزدهم در حکم انتصاب مقیمی که به تازگی مقاله‌اش با عنوان «مدیریت بحران بر مبنای عذرخواهی به سبک سردار حاجی‌زاده» حاشیه‌ساز شده بود، از او خواسته است تمام امکانات مادی و معنوی را برای اجرای «تمام محورهای سند دانشگاه اسلامی» به کار گیرد. نیلی احمد آبادی اولین رئیس دانشگاهی است که توسط وزیر علوم دولت عضو هیئت مرگ کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ برکنار می‌شود. او پیشتر به درخواست کمیته پیگیری آزادی کسری نوری، با بازگشت او به دانشگاه موافقت کرده بود. کمیته پیگیری آزادی کسری نوری شهریور امسال در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار آزادی کسری نوری شده بود.

توماج صالحی با تودیع قرار کفالت آزاد شد

توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی ایرانی با تودیع قرار کفالت از زندان آزاد شد. به گزارش وب‌سایت «هرانا» وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، توماج صالحی سه‌شنبه ۳۰ شهریور از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد. این رپر که بازداشت او واکنش‌های اعتراضی گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت، ۲۱ شهریور و پس از آن بازداشت شد که در حساب توئیتری‌اش از دستگیری قریب الوقوع خود اطلاع داده بود. خواننده ترانه‌های جنجالی «سوراخ موش» و «زندگی نرمال» به تبلیغ علیه نظام متهم شده است.

رانندگان اسنپ و تپسی، «خویش‌فرما»‌های بدون بیمه ــ آنها تنها می‌توانند طبق توافق با سازمان تأمین اجتماعی خود را بیمه خویش‌فرما کنند

رانندگان اسنپ و تپسی از بیمه تامین اجتماعی محرومند. آن‌ها گرچه درآمدشان اندک است اما از آن جا که «خویش فرما» هستند باید برای بیمه شدن کل حق بیمه (طبق مقررات کار ۳۰ درصد حقوق که ۷ درصد سهم کارگر و ۲۳ درصد سهم کارفرماست) را خود بپردازند. روابط عمومی اسنپ می‌گوید تنها راه کاهش حق بیمه رانندگان این شرکت، تخفیف‌هایی است که ممکن است سازمان تامین اجتماعی برای رانندگان در نظر بگیرد. اقتصاد ۲۴ در ارتباط با مشکل بیمه رانندگان اینترنتی با رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفتگو کرده است. الفت نسب می‌گوید «با توجه به نبود رابطه کارگری و کارفرمایی میان رانندگان و شرکت‌های تاکسی اینترنتی، رانندگان تنها می‌توانند طبق توافق با سازمان تامین اجتماعی خود را بیمه خویش فرما کنند.» روابط عمومی اسنپ هم ضمن تاکید بر نبود رابطه کارگری و کارفرمایی میان رانندگان و این شرکت گفته است این امکان فراهم شده که رانندگان با ۳ درصد تخفیف (با نرخ ۲۷ درصد) بیمه شوند. او از تخفیف احتمالی دیگری سخن گفت که در بودجه دولت پیش بینی شده و بارها درباه آن با سازمان تامین اجتماعی نشست برگزار شده است. به گفته‌ی روابط عمومی اسنپ اگر سازمان تامین اجتماعی با تخفیف حق بیمه رانندگان اینترنتی موافقت کند، آن‌ها می‌توانند با پرداخت ۱۵ درصد حقوق (دو برابر سهم تعیین شده برای کارگر در قانون کار) بیمه شوند. آغاز به کار اسنپ و تپسی در ایران در اواسط دهه ۹۰ که همزمان بود با گسترش فقر و بیکاری، جذب افراد بسیاری به این دو شرکت رانندگان تاکسی اینترنتی را در پی داشت که یا به عنوان تنها منبع درآمد و یا به عنوان شغل دوم و کمک خرج به آن پیوستند. پس از پایان تعطیلی‌های کرونایی مشکلات دیگری به مساله بالا بودن کمیسیون به مشکلات رانندگان افزوده شد از جمله افزایش قیمت بنزین، هزینه‌های جاری خودرو و افزایش غیر رسمی کمیسیون دریافتی از سوی اسنپ و تپسی و عوارض شهرداری. رانندگان این دو شرکت می‌گویند پس از کسر هزینه‌ها چیزی برایشان باقی نمی‌ماند و درآمدشان پاسخگوی افزایش تورم نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: گفت‌وگوهای وین در هفته‌های آتی از سرگرفته خواهد شد

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۳۰ شهریور/۲۱ سپتامبر گفت گفت‌وگوهای موسوم به احیای برجام در وین «به‌زودی و طی چند هفته آتی از سرگرفته خواهد شد». خطیب زاده افزود: «این مسئله به اطلاع گروه ۴+۱ رسانده شده است، اما در عین حال لازم است قبل از آن، تیم سیاست خارجی دولت جمع بندی نهایی خود در خصوص کم و کیف گفتگوها را انجام دهد». سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست وزیران خارجه ایران و ۴+۱ در نیویورک گفت: «برجام و گفتگوهای وین یکی از موضوعات اصلی ملاقات‌های دوجانبه با آقای بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه حاضر از ۴+۱ خواهد بود اما نه برنامه‌ای برای جلسه وزرای خارجه ایران و ۱+۴ از قبل تنظیم شده است و نه اینکه بر اساس اطلاع ما همه وزرای خارجه ۴+۱ در نیویورک حاضر هستند». بامداد سه‌شنبه جوزپ بورل اعلام کرد وزیران خارجه کشورهای ۱+۴ در حاشیه مجمع سالیانه سازمان ملل هیچ نشستی با ایران نخواهند داشت اما همه طرف‌ها برای آغاز مذاکرات وین تمایل نشان داده‌اند. ترکیب تیم مذاکره کننده ایران پس از روی کار آمدن ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ) هنوز مشخص نشده است.

زینب اختری، نویسنده کتاب «عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی» به سمت مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور منصوب شد

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت سیزدهم در حکمی زینب اختری، مسئول کمیته نوروبیولوژی جنگ نرم دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله را به سمت مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور منصوب کرد. وحیدی در این حکم اعلام کرده از زینب اختری انتظار دارد «تمهیدات لازم به منظور مشارکت فعال و اثربخش زنان در عرصه فعالیت‌های مختلف، تلاش در جهت تحکیم و تعالی بنیان خانواده، شناسایی وضعیت زنان و خانواده و تجزیه و تحلیل مسائل و معضلات مبتلابه آن، بررسی و انجام پژوهش‌های لازم در حوزه زنان، پیگیری، رسیدگی و تسهیل در امور زنان و خانواده و هدایت، راهبری و حمایت از دفاتر امور زنان و خانواده استانداری‌ها» را اتخاذ کند. زینب اختری دارای مدرک دکتری فیزیولوژی و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و نویسنده کتاب‌های «عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی»، «جهان بانو (زن و مساله حضور اجتماعی)» و «تفاوت‌های مغز زن و مرد از دیدگاه نوروبیولوژی» ست. به نوشته رسانه‌های داخلی مسئولیت زنان سرپرست خانوار جمعیت امام رضایی‌ها، مسئولیت بانوان و سلامت بنیاد کرامت امام رضا علیه السلام، مجری طرح ملی حسنا (حمایت سی ماهه نسل آینده) در ۸ استان محروم کشور نیز در کارنامه او دیده می‌شود.

مرگ مشکوک شاهین ناصری، شاهد شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی

سازمان حقوق بشر ایران یکشنبه ۳۰ شهریور به نقل از منابع آگاه از مرگ مشکوک شاهین ناصری، شاهد شکنجه نوید افکاری خبر داد. براساس این گزارش برادر شاهین ناصری تایید کرد که دوستان این زندانی «خبر کشته‌شدنش در سلول انفرادی را به خانواده داده‌اند» اما گفت هنوز مسئولان با ما تماس نگرفته‌اند. شاهین ناصری پس از دادن شهادت درباره شکنجه نوید افکاری به زندان تهران بزرگ تبعید و از مدتی پیش به سلول انفرادی منقل شده بود. یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفته: «من جسد شاهین ناصری را در بهداری زندان دیدم. وی بارها در خصوص شکنجه شدن نوید افکاری و اعتراف اجباری وی اطلاع رسانی کرده بود. درباره اینکه شاهد شکنجه نوید افکاری بود و بارها به همین دلیل به سلول انفرادی منتقل شده بود. چندی پیش که مصادف با سالگرد اعدام نوید افکاری بود، وی را از بند به مکان نامعلومی منتقل کردند و ما فکر می‌کردیم که به بند ۲۰۹ اوین منتقل شده. ولی امروز فهمیدیم که در سلول‌های انفرادی زندان تهران بزرگ بوده تا از تماس تلفنی محروم باشد و نتواند با خبرگزاری‌ها مصاحبه کند». او در ادامه افزود: «احتمال دارد سازمان زندان‌ها بخواهد مرگ وی را خودکشی اعلام کند. ولی آقای ناصری نه فرد افسرده‌ای بود و نه فردی که مشکل روحی داشته باشد که بخواهد خودکشی کند. زن و بچه‌دار بود و به آینده‌اش امیدوار بود. هیچ بیماری خاصی هم نداشت که بخواهد به‌خاطر بیماری فوت کند». شاهین ناصری از هم‌بندی‌های نوید افکاری در زندان عادل آباد شیراز بود که در ۹ آبان ۱۳۹۸ با انتشار نامه‌ای شهادت داده بود که به چشم‌دیده مأموران اداره آگاهی شیراز نوید افکاری را شکنجه می‌کنند. او روز ۱۰ شهریور‌ ۹۹ با انتشار یک فایل صوتی از درون زندان اعلام کرد که در اداره آگاهی شیراز شاهد کتک خوردن نوید افکاری و آسیب‌دیدگی جدی دست او بوده و تأکید کرد که علی‌رغم تهدید مأموران امنیتی، در سه دادسرا شهادت داده که نوید افکاری تحت شکنجه بوده است.

حکم اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته در دادگاه تجدید نظر عینا تائید شد: ۶ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق

شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر رای بدوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب درباره اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته ۶۷ساله را عینا تائید کرد. اسماعیل گرامی کارگر سابق کارخانه کارتن‌سازی و فعال حقوق بازنشستگان، که در ۱۷ اسفند پس از بازداشت یک روزه از زندان آزاد شده بود، ۱۴ فروردین با هجوم ماموران وزارت اطلاعات به خانه‌اش مجددا بازداشت شد. ماموران که تلفن‌های همراه او و اعضای خانواده‌اش را ضبط کرده بودند این کارگر بازنشسته را به بند ۲۰۹ زندان اوین و سپس به زندان فشافویه منتقل کردند. او پس از ۵ ماه بازداشت در دادگاهی چند دقیقه‌ای و بدون حضور وکیل در شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب محاکمه و به ۶ سال زندان، پرداخت جزای نقدی و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود. دستگیری و محکومیت اسماعیل گرامی واکنش حکومت به شرکت او در اعتراضات بازنشستگان است که با خواست معیشت، بهداشت و درمان درخور، اداره صندوق‌های بازنشستگی توسط نمایندگان مستقل در شهرهای مختلف ایران تداوم دارد. ماموران امنیتی پیش از زندانی کردن اسماعیل گرامی از او خواسته بودند تجمع سراسری بازنشستگان را که قرار بود روز بعد برگزار شود، لغو کند. تشکل‌های صنفی از جمله اتحاد بازنشستگان و سندیکای شرکت واحد تائید حکم زندان و شلاق برای اسماعیل گرامی را به شدت محکوم کرده اند.

حوادث کار: مرگ دست‌کم چهار کارگر و مصدومیت ۳۸ کارگر در سه روز گذشته

خبرهایی که در سه روز اخیر درباره حوادث ناشی از کار منتشر شده حاکی از مرگ دستکم ۴ کارگر و مصدومیت ۳۸ کارگر دارد. یک کارگر در طارم زنجان، یک کارگر ساختمانی در ساوجبلاغ در استان البرز و دو کارگر گردوچین در تویسرکان جان خود را از دست دادند. ۳۸ کارگر گردوچین نیز مصدوم شدند که حداقل دو تن از آنان نخاعشان قطع شده است. کارگر ۲۸ساله شاغل در کارگاه شن و ماسه گیلوان در شهرستان طارم زنجان، شبانگاه ۲۸ شهریور هنگامی که مشغول کار بود لباسش در دستگاه گیر کرد. چند ساعت بعد ماموران اورژانس با جسد این کارگر مواجه شدند. کارگر جوان که نامش ذکر نشده اهل لرستان بود و برای کار به زنجان سفر کرده بود. در ساوجبلاغ، یک کارگر ساختمانی هنگام کار از ارتفاع سقوط کرد و پس از انتقال به بیمارستان در اثر شدت جراحات فوت کرد. فرمانده انتظامی شهرستان ساوجبلاغ گفت کارگر فوت شده ۵۰ سال داشته. او بدون آن که تحقیقی درباره علت سقوط کارگر انجام شده باشد، علت سقوط کارگر را بی‌احتیاطی وعدم رعایت نکات ایمنی اعلام کرد. طبق مصوبات تامین اجتماعی، چنانچه حادثه کار ناشی از قصور کارگر باشد، کارفرما در قبال او و خانواده‌اش تعهدی ندارد. با آن که فصل گردوچینی تازه آغاز شده، در تویسرکان تا کنون ۴۰ کارگر در اثر سقوط از درخت کشته و مصدوم شده اند. دو تن از کارگران جان خود را از دست داده‌اند و دو تن از مصدومان بستری شده در تویسرکان نیز به قطع نخاع دچار شده‌اند ولی ممکن است تعداد قطع نخاع شدگان بیشتر باشد زیرا برخی از مصدومان برای درمان به همدان اعزام شده اند.

وا داشتن زنان مدیر در شهرداری تهران به استعفاء: رئیس شورای شهر آن‌ را «موارد استثنایی» خواند

مهدی چمران، رئيس شورای شهر تهران سه‌شنبه ۳۰ شهریور مجبور کردن مدیران زن شهرداری تهران به استعفا را رد کرد. براساس گزارش‌های تاییدشده از سوی خبرگزاری‌های حکومتی، ریاست علیرضا زاکانی بر شهرداری تهران، به اعمال تغییرات گسترده‌ای در سطح مدیران این سازمان منجر شده است. علاوه بر گزارش‌هایی از انتصاب غالب مدیران شهرداری از حزب‌های جمعیت ایثارگران، که عمدتاً متشکل از فرماندهان سابق سپاه پاسداران‌اند و جمعیت رهپویان، که اکثریت آن‌ها را فرماندهان بسیج تشکیل می‌دهند، گفته می‌شود مدیریت جدید شهرداری تهران حذف زنان مدیر را نیز در دستور کار دارد. براساس این گزارش‌ها «برای خوشایند زاکانی» و در جهت سیاست‌های رسمی جمهوری اسلامی در ایجاد ممانعت از مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان و به خانه راندن آن‌ها، زنان مدیر در رأس مدیریت‌ شهری جابه‌جا یا مجبور به استعفا شده‌اند. براین اساس برخی از شهرداران ۲۲ منطقه تهران زنان مدیر را برکنار کرده یا آن‌ها تهدید کرده‌اند که در صورت خودداری از استعفا، پست آن‌ها را به کارشناس تقلیل می‌دهند. طبق گزارش‌ها ۴ تا ۵ تن از زنانی که در شهرداری تهران پست‌های مدیریتی را برعهده داشته‌اند از جمله مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۵ از کار برکنار شده‌اند. برکناری این مدیران اما از نظر مهدی چمران «استثناء» اعلام شد. رئيس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که به مدیران زن میانی در شهرداری اعلام شده است که استعفا دهند، مدعی شد: «چنین چیزی نبوده است و اگر بوده استثنا بوده و هیچ روال و قانونی در این زمینه نبوده و نیست». شهرداری تهران تا پیش از انتصاب علیرضا زاکانی به سمت شهردار نیز در تقسیم پست‌های مدیریتی و همچنین سیاست‌های شهری، تفکیک جنسیتی و تبعیض علیه زنان را در پیش گرفته بود. بر مبنای آخرین آمارهای موجود که به بهمن ۹۹ و دوره پیروز حناچی باز می‌گردد از ۷۰۰ مدیر شهرداری تهران تنها ۵۳ مدیر زن بوده‌اند که کمتر از ۸ درصد است. در دوره محسن قالیباف این رقم ۱ درصد اعلام شد. قالیباف در سال آخر مدیریتش نرگس معدنی‌پور را به‌عنوان شهردار منطقه۱۳ منصوب کرد و او تنها زنی بود که در آن دوره به سمت شهردار منطقه رسید.

اعضای باقی‌مانده‌ کابینه‌ طالبان مشخص شدند

ذبیح‌الله مجاهد، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی طالبان سه‌شنبه ۳۰ شهریور / ۲۱ سپتامبر اعضای باقی‌مانده‌ کابینه‌ طالبان را اعلام کرد. او گفت نورالدین عزیزی از ولایت پنجشیر به‌عنوان سرپرست وزارت تجارت و قلندر عباد به‌عنوان سرپرست وزارت صحت عامه (بهداشت عمومی) تعیین شده‌اند. همچنین محمد بشیر و محمدعظیم سلطان‌زاده به‌عنوان معاونان وزارت تجارت و عبدالباری عمر و محمدحسن غیاثی به‌عنوان معاونان وزارت صحت عامه معرفی شده‌اند. ملا محمدابراهیم سرپرست امنیتی وزارت داخله (کشور)، ملا عبدالقیوم ذاکر، معاون وزارت دفاع، مجیب‌الرحمان عمر سرپرست وزارت انرژی و آب، غلام غوث سرپرست وزارت مبارزه با حوادث، گل‌محمد و گل‌زرین کوچی سرپرستان وزارت سرحدات و اقوام و قبایل، ارسلا خروتی سرپرست وزارت مهاجرین و لطف‌الله خیرخواه سرپرست مسلکی وزارت تحصیلات عالی شدند. همچنین نظرمحمد مطمیین به‌عنوان سرپرست کمیته ملی المپیک، محمد فقیر به‌عنوان سرپرست اداره مرکزی احصاییه (آمار) و معلومات و نجیب‌الله به‌عنوان رئیس اداره انرژی اتمی برگزیده شدند. ذبیح‌الله مجاهد تأکید کرد که در تعیین این افراد «تخصص و توانایی» تا اندازه‌ زیادی در نظر گرفته شده و تلاش می‌شود که تشکیلات حکومت بیش از این نیز قوی شود. در این میان به‌گفته مجاهد تنها محمدحسن غیاثی، سرپرست وزارت صحت عامه از قوم هزاره است. کابینه‌ طالبان در تاریخ ۱۶ شهریور / / ۷ سپتامبر اعلام شد. در این کابینه ملا محمدحسن آخند رئیس‌الوزرا یا نخست‌وزیر و ملا عبدالغنی برادر و مولوی عبدالسلام حنفی به‌عنوان معاونان او تعیین شده بودند. هیچ کشوری تاکنون به‌شکل رسمی کابینه‌ طالبان را به‌رسمیت نشناخته است.

حل مسئله زباله‌گردی به شیوه شهرداری تهران: مخازن زباله قفل‌دار می‌شوند

صدرالدین علیپور، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اعلام کرد این سازمان برای حل مسئله به‌کارگیری کودکان در تجارت زباله قصد دارد مخازن زباله را قفل‌دار کند. علیپور سه‌شنبه ۳۰ شهریور به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «به تدریج باید شکل مخازن فعلی را عوض کنیم تا دسترسی به آن‌ها آسان نباشد و زباله گرد نتواند از مخزن زباله‌برداری کند و در چنین شرایطی آلودگی پیرامونی نیز اتفاق نمی‌افتد. این مساله در دستور کار سازمان است و مخازنی را طراحی کرده‌اند». علیپور در پاسخ به سوالی درباره افزایش چشمگیر زباله‌گردی کودکان کار در محلات تهران گفت: «نمی‌توانم ادعا کنم که اصلا چنین مساله‌ای را نداریم. ادعای ما درمورد کودکان زباله گرد است که با اقداماتی که انجام دادیم خیلی کم شده است. اما برای اینکه بتوانیم این موضوع را حل کنیم و این شکل جمع آوری پسماند خشک را نداشته باشیم راهی وجود ندارد جز اینکه شکل مخازن در معابر تغییر کند و دسترسی به آن وجود نداشته باشد». او مدعی شد: کودک زباله گرد براساس آمار اعلامی بازرسی شهرداری و دادستانی، کم شده است و گزارش‌هایی را داریم که افراد با ماشین‌های شخصی از مخازن برداشت می‌کنند که دلایل متعددی از جمله مسائل اقتصادی در آن دخیل هستند. مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت:ما خودمان از دادستانی حکم گرفتیم که به نیروی انتظامی تاکید کند با کسانی که کودکان زباله‌گرد را به کار می‌گیرند برخورد کند. اما در ادامه از سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در مقابله با استثمار کودکان و دیگر زباله‌گردها و کاهش زباله‌گردی سلب مسئولیت کرد و گفت پیمانکاران به صورت «قانونی» و غیرقانونی تفکیک و جابه‌جایی زباله‌ در تهران را تحت کنترل خود دارند. نهادهای رسمی ایران از جمع‌آوری و دادن آمارهای مشخص درباره کودکان کار و کودکان زباله‌گرد خودداری می‌کنند. براساس براساس آخرین آمار وزارت کار که به سال ۱۳۹۶ برمی‌گردد ۵۰۰ هزار کودک کار در سراسر ایران تحت استثمار قرار دارند که به سه دسته کودکان کار کارگاهی، کودکان ‌کار در خیابان و کودکان زباله‌گرد تقسیم می‌شوند. رقم کودکان زباله‌گرد در تهران بالغ بر ۴ هزار نفر برآورد می‌شود.

مرکز آمار: حضور نوجوانان ایران در شبکه‌های اجتماعی سه تا چهار برابر شده است

روزنامه همشهری در گزارشی از اثرات گسترش دسترسی کودکان و نوجوانان به ابزارهای هوشمند و شبکه‌های اجتماعی مجازی در دوره کرونا گزارش داد. براساس این گزارش، مرکز آمار ایران گفته است میزان عضویت در شبکه‌های اجتماعی برای افراد ۱۵ ساله و بیشتر در کشور که در سال ۱۳۹۶، ۵۳ درصد بوده، در سال ۱۳۹۹ به ۶۵ درصد رسیده و متوسط حضور روزانه در شبکه‌های اجتماعی از یک ساعت و چهار دقیقه در سال ۹۶ به یک ساعت و ۳۲ دقیقه در سال ۱۳۹۹ افزایش پیدا کرده است. همچنین میزان عضویت در پیام‌رسان وات‌ساپ در این بازه زمانی سه ساله که شامل برش‌های زمانی قبل و بعد از پاندمی کرونا است، از ۲۴ درصد به ۸۸,۵ درصد رسیده و در اینستاگرام از ۴۳,۱ درصد به ۶۸ درصد افزایش یافته است. همشهری نوشته است، این آمارهای مقایسه‌ای مربوط به تمامی گروه‌های سنی بالاتر از ۱۵ سال است، اما حتی اگر با وجود شکاف دیجیتال در سنین بالا، توزیع یکنواختی را برای گروه‌های سنی مختلف تصور کنیم، نشان می‌دهد که میزان حضور نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی ۳ تا ۴ برابر شده است. به‌نوشته همشهری، شیب تند استفاده از اینترنت و وسایل هوشمند در جوامع به‌خصوص در شرایط پاندمی کرونا، نگرانی‌ها درباره عواقب آن را تشدید کرده است. بهروز بیرشک، روان‌شناس اجتماعی از رشد ۵۲ درصدی اعتیاد به اینترنت پس از شروع دوران کرونا در جهان خبر داده است. گزارش افزوده است که کارشناس‌ها می‌گویند استفاده افراطی از فضای مجازی برای نوجوانان «مشکلات عصبی، اختلالات ذهنی، انزوا، اختلال در مهارت‌های ارتباطی، مشکلات رفتاری و روانی، افزایش استرس» و... ایجاد می‌کند.

ریاست دانشگاه تهران از رئیس قوه قضائیه تقاضای عفو یا آزادی مشروط کسری نوری را کرد

محمود نیلی احمدآبادی، ریاست دانشگاه تهران در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه تقاضای عفو یا آزادی مشروط کسری نوری را کرده است. کسر‌‌‌ی نوری، دانشجوی ارشد حقوق بشر دانشگاه تهران و فعال سیاسی در ایران هشت سال از عمر خود را در زندان‌های ایران سپری کرده است. کسری نوری اسفند ۱۳۹۶ در گلستان هفتم تهران به عنوان «لیدر اعتراضات» بازداشت و به علت ضرب و شتم شدید راهی بیمارستان شد. دادستانی تهران برای افزایش فشارها بر او، تمام اعضای خانواده‌اش (شکوفه یداللهی، پوریا نوری، امیر نوری) را هم بازداشت کرد. نوری پیش از این در سال ۱۳۹۰ بازداشت و پس از تحمل چهار سال حبس در آبان ۱۳۹۴ از زندان آزاد شده بود. شهریور سال جاری با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید و با توجه به اینکه کسری نوری، دانشجوی زندانی دانشگاه تهران از اسفند ۱۳۹۶ بی‌وقفه در زندان است جمعی از فعالان صنفی دانشگاه تهران کمیته‌ای را برای پیگیری آزادی کسری نوری تشکیل دادند. نوری هم‌اکنون در زندان عادل‌آباد به‌سر می‌برد. در روز جهانی مطبوعات ۲۰۲۱، نوری از سوی ائتلاف مطبوعات آزاد در فهرست ۱۰ روزنامه‌نگاری قرار گرفت که در جهان زیر بیشترین فشار و آزارهای حکومتی هستند.

اعتصاب غذای #نصرالله_لشنی در اعتراض به «عدم استقلال قوه قضاییه»

نصرالله لشنی، فعال سیاسی و زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج اعلام کرده در اعتراض به «عدم استقلال قوه قضاییه» و همچنین «سلطه بازجوها بر زندگی و سرنوشت متهمان و زندانیان سیاسی» اعتصاب غذا کرده است. به‌نوشته سایت هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، لشنی که از روز یک‌شنبه ۲۸ شهریور ماه در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد، در سال‌های گذشته از درون زندان، از بازجویی‌های پیاپی و فشار وزارت اطلاعات برای همکاری خبر داده بود. این زندانی سیاسی در یک نامه سرگشاده در شهریور ماه ۱۳۹۸ نوشته بود: «وزارت اطلاعات از من خواسته که در جهت منافع این نهاد امنیتی با آن‌ها همکاری کنم. در این خصوص همسرم نیز مورد بازجویی قرار گرفته است. هنگامی که من به درخواست مأموران اطلاعات پاسخ منفی دادم، به پرونده‌سازی و صدور حکمی دیگر تهدید شدم.» این زندانی سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ بازداشت شد و به مدت دو ماه در بازداشت بود و در سال ۹۳ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شد. او از خرداد ماه ۱۳۹۵ در زندان به‌سر می‌برد. لشنی اواسط خرداد ماه ۱۳۹۹ پس از مرخصی از زندان و هنگامی که قصد خروج از کشور را داشت، در مرز ترکیه و عراق از سوی مأموران مرزبانی کشور ترکیه بازداشت و به مأموران اداره اطلاعات ارومیه تحویل داده شد.‎

دولت جدید لبنان رأی اعتماد گرفت

پس از یک سال اختلاف‌های سیاسی بر سر تشکیل دولت در لبنان، کابینه پیشنهادی نجیب میقاتی، نخست‌وزیر این کشور دوشنبه ۲۹ شهریور / ۲۰ سپتامبر از مجلس ملی لبنان رأی اعتماد گرفت. تشکیل دولت یکی از شرایط خروج از بحران اقتصادی در لبنان عنوان شده بود. ۸۵ نماینده مجلس ملی لبنان به کابینه نجيب میقاتی رأی موافق و ۱۵نماینده رأی مخالف دادند. نشست پارلمان برای رأی اعتماد به دولت میقاتی با خاموش شدن چراغ‌ها به دلیل کمبود برق به تأخیر افتاد. میقاتی هنگام خواندن برنامه دولت خود گفت: «از دل رنج بیروت... کابینه ما متولد شد تا در تاریکی ناامیدی شمعی روشن کند.» برنامه‌ای که از سوی دولت نجیب میقاتی تدوین شده است، وعده می‌دهد که مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول را احیا کرده و پیش از آن‌که به کمک‌های خارجی اهداکنندگان نیاز باشد اصلاحاتی را آغاز کند. نشست مجلس ملی به‌رغم قطع برق بیش از هفت ساعت به طول انجامید. میقاتی پیش از رأی اعتماد مجلس گفت: «مذاکره با صندوق بین‌المللی پول یک انتخاب نیست، امری است که باید انجام شود.» او متعهد شده است که لبنان را به جبهه کشورهای عربی بازگرداند، اما هفته گذشته با اقدامی موازی از سوی حزب‌الله لبنان روبه‌رو شد زیرا حزب‌الله اولین محموله سوخت از ایران را برای رفع کمبود برق وارد لبنان کرد. روز جمعه، میقاتی، که دولتش شامل وزیران مورد حمایت حزب‌الله است، گفت وارد کردن سوخت از ایران نقض حاکمیت کشورش است.