ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قتل حکومتی مهسا امینی: منصوره موسوی، جامعه‌شناس و نویسنده «زنانگی و بدن»، در مشهد دستگیر شد

منصوره موسوی، نویسنده و مترجم و مدرس دانشگاه در مشهد بازداشت شد. مأموران امنیتی شب گذشته سه‌شنبه ۲۹ شهریور به خانه این نویسنده هجوم بردند و او را بازداشت کردند. کتاب‌های «زنانگی و بدن» و «تابوی زنانگی» از آثار موسوی هستند. بازداشت او در پی اعتراض‌های گسترده به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی رخ می‌دهد. مهسا امینی ۲۲ ساله را که از سقز همراه با خانواده‌اش به تهران رفته بود، گشت ارشاد در روز ۲۲ شهریور دستگیر کرد. در همان روز و در بازداشت نیروهای پلیس امنیت اخلاقی، او به کما رفت و چهار روز بعد با مرگ مغزی و ایست قلبی در بیمارستان کسری درگذشت. مردم معترض در پی قتل حکومتی مهسا در شمار قابل توجهی از شهرهای ایران از جمله در سقز، سنندج، تهران، مشهد، ایلام، همدان، کرمان، تبریز، کرمانشاه، قم، رشت،‌ اراک، کیش،‌ بندرعباس، بابل، ساری، کیش و ماکو به خیابان‌ها آمدند.

احراز هویت دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها به قتل حکومتی #مهسا_امینی در قروه

طبق اطلاعات رسیده به زمانه اژ طریق منابع آگاه، احمد نظامی‌پور و قاسم آئینی، دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها یه قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی در قروه، استان کردستان هستند. این دو شهروند سه‌شنبه شب ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ به وسیله نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. قاسم آئینی، صاحب کتاب‌فروشی مهرگان و احمد نظامی‌پور، مدیر آموزشگاه زبان انگلیسی در قروه هستند. از روز شنبه ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۱ اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی ایجاد فضایی امنیتی را به همراه داشت و تاکنون تعداد زیادی از فعالان مدنی و حقوق زنان در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند. از تعداد دقیق بازداشت‌شده‌ها فعلا اطلاع دقیقی در دست نیست.

انشایی که ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل قرائت کرد، تکرار لفّاظی‌های همیشگی رهبران جمهوری اسلامی بود

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۳۰ شهریور / ۲۱ سپتامبر در هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و بدون آن‌که حتی اشاره‌ای به اعتراضات اخیر در ایران و قتل مهسا (ژینا) امینی بکند همان حرف‌های همیشگی رهبران حکومت اسلامی را تکرار کرد. او از «ظلم جهانی»، «عدالت»، «حقوق بشر» و «دوستی با همسایگان» حرف زد؛ از حقوق ملت‌های دیگر حرف زد؛ به آمریکا و اسرائیل تاخت و از قاسم سلیمانی یاد کرد؛ اما بی‌اعتنا به ظلم، بی‌عدالتی‌، فقر، نقض حقوق بشر و سرکوب شدید در ایران، به‌دروغ از «پیشرفت‌های شگرف» جمهوری اسلامی سخن گفت. در هنگامه‌ای ‌که مردم معترض برای پنجمین روز متوالی در خیابان‌ها علیه حکومت اسلامی تظاهرات می‌کنند و تاکنون دست‌کم شش نفر از آن‌ها در کردستان کشته شده‌اند، سخنرانی ابراهیم رئیسی در خاطره تاریخی کشور باقی خواهد ماند.

وزیر ارتباطات: دسترسی به اینترنت ممکن است به دلایل امنیتی مختل شود

در بحبوحه اعتراضات گسترده به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات روز چهارشنبه۳۰ شهریور در حاشیه نشست هیأت دولت گفت دسترسی به اینترنت در ایران ممکن است به دلایل امنیتی مختل شود. زارع‌پور کاهش پهنای باند را تکذیب کرد و گفت: «با توجه به مسائل امنیتی و بحث‌هایی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، ممکن است محدودیت‌های اینترنت توسط دستگاه‌های امنیتی تصمیم‌گیری و اعمال شود.» روز گذشته در چهارمین روز از اعتراضات، در شهرها و مناطقی که مردم به خیابان‌ها آمده‌اند، و به‌ویژه در استان کردستان، حکومت اینترنت را قطع یا محدود کرد. تاکنون اختلال و محدودسازی اینترنت در کل استان کردستان و در شهرهای مختلف که محل اعتراضات هستند، از جمله در تهران، رشت و مشهد گزارش شده است.

استاندار تهران مدعی شد یک‌هزار و ۸۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان در تجمعات تهران سابقه حضور در «تجعمات» و «بعضاً اغتشاشات» داشته‌اند

به دنبال ادامه اعتراض‌های سراسری در ایران، محسن منصوری، استاندار تهران، در توییتی نوشت که «رصدهای اطلاعاتی و بررسی‌های فنی» که او روشن نکرد از سوی کدام نهاد انجام شده است، نشان می‌دهند «حدود یک‌هزار و ۸۰۰ نفر از افراد حاضر در تجمعات دوشنبه شب تهران»، سابقه حضور در تجمعات و «بعضاً اغتشاشات قبلی» را داشته‌اند. منصوری در این توییت اشاره‌ای به شمار دقیق افراد بازداشت‌شده در تهران نکرد اما در ادامه نوشت که از یک‌هزار و ۸۰۰ نفر مورد نظرش، حدود ۷۰۰ نفر «دارای سابقه قابل توجه» و پرونده در دستگاه‌های مختلف انتظامی، امنیتی و قضایی هستند. او روز گذشته (سه‌شنبه ۲۹ شهریور) هم در توییتی مواضع همیشگی جمهوری اسلامی در قبال اعتراضات را تکرار کرد و نوشت: «بنا به گزارش دقیق دستگاه‌های متولی، در مسائل اخیر تهران، ردپای مداخله برخی از سفارت‌خانه‌ها و سرویس‌های خارجی به وضوح مشاهده می‌شود.» استاندار تهران همچنین گفت در میان بازداشت‌شدگان دوشنبه شب در تجمعات تهران، «تبعه‌هایی از سه کشور خارجی» دستگیر شدند. او در واکنش دیگری همچون واکنش مسئولان به اعتراضات آبان ۹۸ مردم معترض را افرادی غیر از مردم عادی خواند و نوشت: «عناصر اصلی هسته‌های اولیه تجمعات امشب تهران کاملاً سازماندهی‌شده، آموزش‌دیده و با برنامه، به دنبال ایجاد اغتشاش در تهران بودند.» او مدعی «آتش زدن پرچم و ریخته شدن گازوییل در معابر» از سوی معترضان شد و نوشت: «پرتاب سنگ، حمله به پلیس، آتش زدن موتور و سطل زباله، تخریب اموال عمومی و … کار مردم عادی نیست.» اعتراضات سراسری در آخرین روزهای شهریور ماه ۱۴۰۱ به دنبال قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، جوان ۲۲ ساله سقزی آغاز شد. او پس از «بازداشت خودسرانه» از سوی «گشت ارشاد» در تهران، دچار عارضه مغزی شد و پس از انتقال به بیمارستان کسری جان خود را از دست داد.

وزیر دفاع روسیه تلفات این کشور در جنگ اوکراین را کمتر از شش هزار نفر عنوان کرد

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، شمار تلفات ارتش این کشور در جنگ تهاجمی علیه اوکراین را پنج هزار و ۹۳۷ نفر اعلام کرد. این نخستین بار در چند ماه گذشته است که رهبری مسکو به‌طور رسمی آماری از تلفات ارتش روسیه منتشر می‌کند. با این حال، ناظران نظامی تصور می‌کنند که روسیه متحمل تلفات بسیار بیشتری شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دستور بسیج نسبی برای جنگ در اوکراین صادر کرده است. ۳۰۰ هزار نفر نیروی ذخیره شامل این بسیج خواهند شد.

دو تن دیگر از معترضان به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی جان‌باختند

طبق گزارشی که به زمانه رسیده است فواد قدیمی، از معترضان دیواندره‌ای ساعتی پیش در بیمارستان کوثر سنندج بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. فواد قدیمی روز دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات مردمی به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی که با اعتصاب عمومی گسترده کسبه و بازاریان در سایر شهرهای مناطق کُردنشین همراه بود، بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی به شدت زخمی شده بود و تا امروز چهارشنبه ۳۰ شهریور در بخش مراقبت‌های ویژه (ای‌سی‌یو) بستری بود. در روزهای گذشته وضعیت جسمانی فواد قدیمی وخیم گزارش شده بود. همزمان با خبر فوت این شهروند کُرد، آژانس خبررسانی «کُردپا» از کشته شدن زکریا خیال، نوجوان ۱۶ ساله، اهل پیرانشهر در جریان تجمعات اعتراضی در شامگاه سه‌شنبه ۲۹ شهریور خبر داده‌اند. دست‌کم تا این لحظه شش شهروند کُرد در جریان اعتراضات روزهای اخیر در شهرهای کُردنشین جان خود را از دست داده‌اند. از عصر روز دوشنبه ۲۸ شهریور با بالاگرفتن شدت درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای امنیتی و افزایش شمار زخمی‌شدگان، وضعیت بیمارستان در شهرهای کُردنشین کاملاً امنیتی توصیف شده و طبق گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، نیروهای لباس‌شخصی بر رفت و آمد به بیمارستان کنترل داشته و زخمی‌شدگان را مورد بازجویی قرار می‌دهند.

رهبر جمهوری اسلامی روحانی و ناطق را از مجمع تشخیص مصلحت خارج کرد کدخدایی، مخبر و خرازی به حکم خامنه‌ای به عضویت مجمع درآمدند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲۹ شهریور اعضای دوره نهم مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب کرد. در ترکیب تازه در مقایسه با دوره قبلی مجمع، ۸ نفر خارج و ۵ نفر به مجمع وارد شدند. حسن روحانی، محمدعلی موحدی‌کرمانی، علی‌اکبر ناطق‌نوری که در مجمع هشتم حاضر بودند در مجمع نهم نیستند و با درگذشت سید محمود هاشمی‌شاهرودی، ابراهیم امینی نجف‌آبادی، سید حسن فیروزآبادی و سید محمد میرمحمدی، و محسن مجتهد شبستری، ‌۸ نفر از اعضای ابتدایی مجمع دوره قبل در مجمع نهم حضور ندارند و ۵ نفر یعنی محسن اراکی، عباسعلی کدخدایی، محمد مخبر، علی‌اکبر احمدیان و سید کمال خرازی به جمع اعضای مجمع در دوره نهم اضافه شده‌اند.

گابریل بوریچ، رئیس‌جمهوری چپ‌گرای شیلی با اشاره به قتل حکومتی مهسا امینی، در مجمع عمومی سازمان ملل: خشونت علیه زنان باید متوقف شود

گابریل بوریچ، رئیس‌جمهوری چپ‌گرای شیلی سه‌شنبه ۲۰ سپتامبر / ۲۹ شهریور در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل خواهان بسیج نیروها برای توقف خشونت علیه زنان در سطحی جهانی شد و گفت: «حتی اگر این خشونت در جایی مثل ایران اعمال شود، به یاد مهسا امینی که این هفته به دست پلیس مُرد، و یا هر جای دیگری از جهان». بوریچ خواهان آن شد که جامعه جهانی برای توقف سوء استفاده از قدرت در جهان به دست قدرتمندان دست به عمل بزند. مهسا (ژینا) امینی ۲۲ ساله را که از سقز همراه با خانواده‌اش به تهران رفته بود، گشت ارشاد در روز ۲۲ شهریور دستگیر کرد. در همان روز و در بازداشت نیروهای پلیس امنیت اخلاقی، او به کما رفت و چهار روز بعد با مرگ مغزی و ایست قلبی در بیمارستان کسری درگذشت. مردم معترض در پی قتل حکومتی مهسا در شمار قابل توجهی از شهرهای ایران از جمله در تهران، مشهد، ایلام، همدان، کرمان، تبریز، کرمانشاه، قم، رشت،‌ اراک، کیش،‌ بندرعباس و ماکو به خیابان‌ها آمدند.

فراخوان برای شرکت در اعتراضات رشت در روز چهارشنبه

جمعی از فعالان شهر رشت فراخوانی منتشر کردند و از مردم خواستند که روز چهارشنبه هم به خیابان بیایند. شهر رشت روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور صحنه اعتراضات و درگیری معترضان با نیروهای حکومتی بود. در این فراخوان از معترضان دعوت شده که ساعت ۱۹ چهارشنبه ۳۰ شهریور به «میدان مادر» شهر رشت بیایند. در متن فراخوان آمده: «ما روز چهارشنبه برای سومین روز در اعتراض به کشتار و خشونت حکومت علیه زنان و مردان ایران به خیابان می‌آییم و از همه مردم این شهر نیز تقاضا داریم تا به جمع بیشمار معترضین بپیوندند.» در این فراخوان همچنین با اشاره به اینکه این فراخوان برای اعتراض به قتل ژینا (مهسا) امینی است از آنها که نمی‌توانند شرکت کنند خواسته شده که به معترضان به هر نحوی می‌توانند کمک کنند: «اگر توانایی شرکت در اعتراضات را ندارید درب خانه‌هایتان را برای حمایت از معترضین باز بگذارید، با بوق ماشین‌هایتان از تجمعات حمایت کنید و مردم شهرتان را تنها نگذارید.» در رشت معترضان در چند ویدئو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، توانستند در درگیری با نیروهای یگان ویژه و نیروهای حکومتی، آنها را وادار به عقب‌نشینی کنند.

ایجاد اختلال در اینترنت محل اعتراضات به قتل مهسا امینی

در ۲۹ شهریور و چهارمین روز از اعتراضات به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، در شهرها و مناطقی که مردم به خیابان‌ها آمده‌اند، و به‌ویژه در استان کردستان، حکومت اینترنت را قطع یا محدود کرد. تاکنون اختلال و محدودسازی اینترنت در کل استان کردستان و در شهرهای مختلف که محل اعتراضات هستند، از جمله در تهران، رشت و مشهد گزارش شده است. هم‌زمان با اعتراضات در شهرهای ایران، قطع شدن و یا محدودسازی اینترنت در کل استان کردستان به‌ویژه در شهر سنندج گزارش شده است. در سقز نیز اینترنت خانگی و اینترنت خطوط تلفن همراه به شدت محدود و یا سرعت آن پایین آورده شده است. اختلال‌ها در اینترنت استان کردستان از روز سوم اعتراضات شدت گرفت. به گزارش سازمان فیلتربان، گزارش اختلال اینترنت بر اساس داده‌های سازمان‌هایی که وضعیت اینترنت در جهان را رصد می‌کنند، در استان کردستان بیشتر است. کردستان همچنان در وضعیت قطعی اینترنت قرار دارد. قطعی‌ اینترنت در روز چهارم، به صورت مشترک در کردستان از ساعت ۲۳ به‌وقت محلی آغاز شد که فیلتربان می‌گویند این «نشان از یک هماهنگی دارد.» در روز سوم اعتراضات اینترنت خطوط همراه در استان کردستان تقریباً از ساعت ۱۵ قطع شدند. فیلتربان همچنین می‌گوید که اختلال و محدودسازی اینترنت تلفن همراه در تهران هم در محله‌های کریم‌خان، ولیعصر، بلوار کشاورز و حجاب گزارش شده است. در محله‌های دیگر از جمله کوی دانشگاه تهران هم سرعت اینترنت خانگی کند شده است. تاکنون اختلال و محدودسازی اینترنت توسط کاربران در شهرهای رشت و مشهد هم گزارش شده است.