ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم #اعدام #وحید_مظلومین معروف به #سلطان_سکه تائید شد

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه ایران یکشنبه ۲۹ مهر در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: حکم اعدام وحید مظلومین ملقب به سلطان سکه و محمد اسماعیل قاسمی معروف به محمد سالم در دیوان عالی ایران تایید شده است. مظلومین و قاسمی دو متهم پرونده موسوم به سلطان سکه در ایران هستند.دیگر متهمان این پرونده نیز به حبس ابد محکوم شدند. این در حالی است که دو متهم دیگر پرونده از که بستگان متهم اصلی هستند، متواری شده‌اند.

حمله خشونت‌بار به یک #پناهجوی_ایرانی در #مانوس

روزنامه بریتانیایی «گاردین» از حمله خشونت‌بار به یک #پناهجوی_ایرانی در اردوگاه جزیره #مانوس خبر داد. اردوگاه مانوس یکی از اردوگاه‌های پناهجویانی است که در اصل عازم استرالیا بودند. پلیس جزیره مانوس این حمله را تأیید کرده و گفته که او در شرایط خوبی به سر می‌برد و «قادر به سخن‌گفتن است». #بهروز_بوچانی، روزنامه‌نگار و نویسنده پناهجوی ایرانی در مانوس اما شرایط او را «بحرانی» توصیف کرده و می‌گوید قربانی پس از این حمله برای ساعت‌ها بیهوش بوده و هنوز فرد مهاجم شناسایی نشده است. پلیس قربانی را پناهجوی ایرانی ۴۲ ساله‌ای معرفی کرده که با یک زن محلی ازدواج کرده است و در اجتماع آنجا ادغام شده و زندگی می‌کند. مأموران پلیس همچنین از هویت مظنون اصلی این حمله آگاهند. مظنون اصلی نیز یک ساکن محلی است. سیاست‌های مهاجرتی سختگیرانه‌ استرالیا بارها هدف انتقاد سازمان‌های حقوق بشری قرار گرفته است. از سال ۲۰۱۳ و تحت رهبری دولت محافظه‌کار، پناهجویانی که در تلاش برای رسیدن به استرالیا هستند در مسیر حرکت خود با قایق به این کشور بازداشت شده و به یکی از اردوگاه‌ها در جزیره مانوس در پاپوا گینه نو و یا در #نائورو فرستاده می‌شوند. اردوگاه مانوس به مردان مجرد تعلق دارد و اردوگاه نائورو محل نگهداری خانواده‌ها است. فعالان حقوق بشری وضعیت این اردوگاه‌ها را «غیرانسانی» می‌دانند. ۱۶۰۰ تن در این دو اردوگاه به سر می‌برند که بیش از ۴۵۰ تن از آنها ایرانی هستند.

۶۰ درصد #بازنشستگان حداقل بگیر و ۹۵ درصد #کارگران قراردادی هستند

رحمت‌الله پورموسی فعال کارگری به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته که ۶۰ درصد بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی با حداقل درآمد زندگی می‌کنند. به گفته او ۳,۴ میلیون بازنشسته تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند و از این میان حدود ۲ میلیون تن «تنها با حداقل‌های قانون کار زندگی می‌کنند». پورموسی همچنین گفته که ۹۵ درصد کارگران قراردادی هستند و دستمزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان «کفاف زندگی را نمی‌دهد». او از دولت خواسته هر چه سریعتر برای ترمیم مزد و افزایش قدرت خرید کارگران و بازنشستگان چاره‌ای بیاندیشد. به گفته پورموسی درآمد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی کارگران «بیش از ۴۰۰ هزار تومان ارزش ندارد». او گفته که هزینه‌ها سه برابر بیشتر شده و قدرت خرید کارگران چهار برابر کاهش یافته است.

فشار بر #کولبران ادامه دارد: یک هفته، یک کشته، ۶ مجروح و ۸ بازداشت

به گزارش وب‌سایت خبری «هرانا»، وابسته به فعالان حقوق بشر ایران، شش #کولبر طی یک هفته گذشته در حادثه‌های جداگانه‌ای در سردشت، #بانه، پیرانشهر بر اثر تیراندازی مرزبان‌ها زخمی شده‌اند. یک کولبر به نام «ذکریا بکری» نیز که هیچ کالای قاچاقی با خود نداشته است، بر اثر شلیک گلوله در منطقه مرگور ارومیه کشته شده است. مأموران به تمام این کولبران بدون اخطار قبلی و به ظن حمل کالای قاچاق شلیک کرده‌اند. کانال خبری «اتحادیه آزاد کارگران» نیز یکشنبه ۲۹ مهر از بازداشت ۸ کولبر در پیرانشهر خبر داد و گفت که دادگاه برای آزادی هر کدام آنها سند ۶۰ میلیونی طلب کرده است. در ۱۳۹۶، ۴۶ کولبر به دلیل مشابهی کشته و ۵۸ تن دیگر مجروح شدند. کولبران که باربران مرزی هستند، به دلیل بیکاری و فقر بارها را با قراردادن بر دوش‌شان بین ایران و عموماً کردستان عراق یا ترکیه جابجا می‌کنند. اما دولت کولبری را ممنوع کرده و حسین ذوالفقاری،‌ معاون سیاسی و امنیتی وزارت کشور ۲۳ مهر گفت: «ما دیگر چیزی به نام کولبر نداریم. این کلمه کولبر هم کلمه‌ای بود که نمی‌دانم کجا اختراع شد، هم برای خود مردم و هم برای مسئولان مشکل درست کرد.» با اعلام ممنوعیت کولبری، مرزنشینانی که از این طریق معیشتشان را تأمین می‌کردند، نه دیگر امنیت جانی خواهند داشت و نه از حداقل حقوق اجتماعی ــ از جمله وعده دولت برای قرار گرفتن تحت پوشش بیمه‌ تأمین اجتماعی ــ بهره خواهند برد. ایران ۷۵ هزار کولبر دارد که ۲۰ هزار نفرشان در #سردشت و #پیرانشهر ساکن‌اند.

مردان مسلح ۹ #کارگر_نیشکر را در #فیلیپین کشتند ــ کارگران بخشی از یک #کشتزار_خصوصی نیشکر را اشغال کرده بودند

پلیس #فیلیپین از کشته‌شدن ۹ عضو یک سندیکای #کارگران کشاورز به دست مردان مسلح خبر داد. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، این ۹ دهقان فیلیپینی در اعتراض به شرایط معیشتی خود بخشی از یک #کشتزار_خصوصی #نیشکر را در استان نگرو غربی اشغال کرده بودند و بر آن زراعت می‌کردند. آنها عضو فدراسیون ملی کارگران نیشکر بودند. این فدراسیون در بیانیه‌ای قتل آنها را محکوم کرد و گفت که این دهقان‌ها برای تأمین غذای خانواده‌هایشان روی زمینی کار می‌کردند که در طرح #اصلاحات_ارضی حکومت قرار داشت، اما هنوز بین دهقان‌های محروم توزیع نشده بود. استان نگرو غربی تاریخچه خونینی از تصاحب و خصوصی‌سازی زمین و سرکوب مبارزه مردم محروم‌مانده از زمین دارد. در سال‌های اخیر روزنامه‌نگاران و فعالان زیست‌محیطی که نسبت به تصاحب زمین‌ها اعتراض و اطلاع‌رسانی می‌کنند، در کشورهایی همچون فیلیپین، مکزیک، برزیل و ... در معرض خطر قرار داشته‌اند.

معرفی چهار #وزیر_پیشنهادی به #مجلس و واکنش نمایندگان به معرفی دوباره #شریعتمداری

#حسن_روحانی، رئیس‌جمهوری چهار وزیر پیشنهادی خود را یکشنبه ۲۹ مهرماه طی نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس معرفی کرد. قرائت نامه روحانی در مجلس، واکنش برخی نمایندگان را نیز به همراه داشت. بنابر این گزارش، روحانی، #محمد_شریعتمداری را برای تصدی بر وزارتخانه کار، فرهاد دژپسند را برای ریاست بر وزارت اقتصاد، محمد اسلامی را برای تصدی بر وزارتخانه راه و شهرسازی و رضا رحمانی را برای ریاست بر وزارت صنایع و معادن و تعاون (صمت) معرفی کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مجید ناصری‌نژاد، نماینده شادگان در مجلس نوشته نمایندگان یکصدا با «دو دو کردن» مخالفت‌شان را با معرفی شریعتمداری برای وزارت کار اعلام کردند. این نماینده مجلس گفته «خیلی بعید است که مجلس به زیر بار رای دادن به محمد شریعتمداری برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برود». او معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی کار را «اقدام عجیب» توصیف کرده است. محمد شریعتمداری که روز گذشته از وزارت صمت استعفا داده بود، بارها از سوی نمایندگان مجلس و منتقدان به سوء مدیریت در توزیع ارز دولتی و فساد در واردات خودرو متهم شده بود. پیشتر الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب از استعفای او خبر داده بود اما این خبر تکذیب شد. ۶ شهریور ماه امسال نیز ۵۱ نماینده مجلس پای طرح استیضاح او امضا زدند و آن را به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم کردند.

آخوندهای عالی‌مقام عربستان در مورد قضیه قتل #جمال_خاشقجی با دربار آل سعود همنظر هستند

آخوندهای سعودی در مورد قضیه قتل #جمال_خاشقجی حکم خود را بیان کردند. به گزارش رویترز شورای عالی علمای عربستان سعودی اعلام کرده‌اند که نظر و تصمیم سلطان سعودی در باب جمال خاشقجی با احکام اسلامی در باب مساوات و عدالت همخوانی دارد.