ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید برای زمستان بیش از ۲۳۰ میلیون مترمکعب گاز کم دارند

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، جمعه ۲۹ مهر با بیان این‌که نیروگاه‌های برقی چه در تابستان و چه در زمستان با کاهش تأمین سوخت روبه‌رو هستند، گفت: «در زمستان پارسال حدود ۱۹۰ میلیون مترمکعب کاهش و ناترازی گاز داشتیم. پیش‌بینی ما افزایش هشت درصدی این آمار در زمستان است که معادل بیش از ۲۳۰ میلیون مترمکعب کاهش گاز خواهد بود.» او دلیل این ناترازی را «نبود سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته، تحریم جدی حوزه صنعت نفت و نبود منابع مالی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی» دانست و تأکید کرد که ناترازی در زمینه انرژی تعطیلی کارخانه‌ها را در پی دارد و «تهدیدی است که در صورت عدم مدیریت به یک بحران امنیتی تبدیل خواهد شد». براساس آمار رسمی ذخایر گاز طبیعی ایران ۳۳,۷۸ تریلیون مترمکعب تخمین زده می‌شود که ۱۷ درصد کل ذخایر گازی جهان و بیش از یک سوم از ذخایر گازی اوپک را به خود اختصاص می‌دهد و پس از روسیه در رتبه دوم جهان قرار دارد.

آمار رسمی: ۶۵ میلیون ایرانی دچار فقر مطلق یا نسبی هستند

حمید حاجی‌اسماعیلی که در رسانه‌های ایران از او به‌عنوان کارشناس بازار کار نام برده می‌شود در گفت‌وگو با آفتاب‌‌نیوز گفت: «با توجه به آمار‌ی که سازمان‌های حمایتگر (کمیته امداد، سازمان بهزیستی، خیریه‌ها) اعلام کرده‌اند، ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور به خدمات کمیته امداد و بهزیستی و خیریه‌ها نیازمند شده‌اند. در مجموع نیز ۶۵ میلیون نفر از جمعیت کشور دچار فقر مطلق یا نسبی هستند.» به‌گفته او در حال حاضر خط فقر مطلق «کمتر از ۸ تا ۹ میلیون تومان» در ماه نیست. حاجی‌اسماعیلی افزود: «نهاد‌های دولتی اعلام کردند که ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور استحقاق دریافت یارانه بنزین را دارند. ما در حال حاضر آن جمعیت با درآمد متوسط را که سه دهه پیش داشتیم در کشور نداریم، جمعیت حقوق‌بگیر، کارمندان، کارگران و بازنشستگان بدون حمایت‌های دولتی، امکان حفظ زندگی حداقلی را از دست داده‌اند.» او فقر را مشکل اصلی کشور دانست و افزود: «وعده‌های مسئولان برای چاره‌جویی آن تا کنون از مرحله حرف فراتر نرفته است.»

احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران خواهان سرکوب شدیدتر خیزش مردمی شد

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه ۲۹ مهر گفت: «قوه قضائیه باید طوری با این اغتشاشگران برخورد کند که دیگر هوس اغتشاش مجدد رخ ندهد.» او در حالی چنین تهدیدی کرد که اعتراضات مردمی در ایران پنجمین هفته خود را پشت سر گذاشت و همچنان ادامه دارد. احمد خاتمی افزود: «نباید به این افراد رحم شود و باید با اشد مجازات با آن‌ها برخورد شود.» او همچنین دروغ‌های مکرر مقامات جمهوری اسلامی در مورد کشتن جوانان و نوجوانان را تکرار کرد و گفت: «این روز‌ها یکی خودکشی می‌کند، می‌گویند اغتشاش؛ یکی به اذعان اقوامش بیماری زمینه‌ای دارد اما ربط می‌دهند به اغتشاشات.» امام جمعه موقت تهران به‌نقل از وزیر کشور تأکید کرد که «اغتشاشات اخیر به پایان رسیده است». درست پس از برگزاری نماز جمعه خبر رسید که مردم در زاهدان به خیابان آمده‌اند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر داده‌اند.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان وقوع اعتراضات مردمی جمعه ۲۹ مهر در زاهدان را تأیید کرد

سردار احمد طاهری، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان وقوع اعتراضات مردمی امروز جمعه ۲۹ مهر در زاهدان را تأیید کرد و گفت نیروهای امنیتی «۵۷ نفر» از معترضان را بازداشت کردند. او گفت: «عملیات دستگیری آنان (معترضان) ادامه دارد.» احمد طاهری همچون دیگر مسئولان حکومتی تظاهرکنندگان را «اغتشاشگر» نامید و افزود معترضان «اقدام به شعار دادن و سنگ‌پرانی» کردند. پیش از این نیز پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی و در پی انتشار خبر تجاوز فرمانده نیروی انتظامی چابهار به دختری ۱۵ ساله، مردم زاهدان در روز جمعه ۸ مهر دست به تظاهرات اعتراضی زده بودند. این روز با کشته شدن دست‌کم ۹۶ نفر، از جمله ۱۳ کودک و نوجوان، «جمعه خونین» لقب گرفت.

جمعه خشم دیگری در زاهدان

مردم معترض بلوچ جمعه ۲۹ مهر بار دیگر در زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان به خیابان رفتند. این بار نیز اعتراض‌ها پس از نماز جمعه این شهر آغاز شد. بر اساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، مردم معترض در زاهدان شعار می‌دادند: «مرگ بر دیکتاتور»، «از زاهدان تا تهران، جانم فدای ایران»، «مرگ بر خامنه‌ای». شمار آنان «چند هزار تن» توصیف شده است. تا لحظه تنظیم خبر اعتراض ادامه یافته است. تجمع از برابر مسجد مکی زاهدان آغاز شد و در ادامه به دیگر نقاط شهر گسترش یافت. فضای شهر به شدت امنیتی توصیف شده است. ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند که ظاهراً حضور تک‌تیراندازها بر بام ساختمان‌های اداری را نشان می‌دهند. اینترنت بار دیگر مختل شده است. بسیاری نگران تکرار فاجعه‌ای همچون «جمعه خونین» زاهدان هستند. اعتراض‌های زاهدان در جمعه خونین، خونبارترین روز اعتراضات سراسری در ایران پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، در پی انتشار خبر تجاوز فرمانده نیروی انتظامی چابهار به دختری ۱۵ ساله برگزار شد. خبر این تجاوز که ۱۰ شهریور رخ داده بود، همزمان با خبر قتل حکومتی ژینا منتشر شد. پس از نماز جمعه ۸ مهر مردم زاهدان در اعتراض به این تجاوز و نیز قتل حکومتی ژینا دست به اعتراض زدند. سرکوب چنان خونین بود که آن جمعه را «جمعه خونین» زاهدان خواندند. در آن روز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به روی معترضان پس از نماز آتش گشودند و دست کم ۹۶ تن را کشتند. ۱۳ تن از کشته‌شدگان کودک و نوجوان بوده‌اند. «نیویورک‌تایمز» در گزارشی تحقیقی از این فاجعه نشان داد که چگونه نیروهای امنیتی بدون هیچ دلیلی و بدون وجود هیچ معترض مسلحی در میان نمازگزاران به روی آنها آتش گشودند و کودک و جوان و پیر را هدف قرار دادند. تک‌تیراندازهای جمهوری اسلامی بسیاری از معترضان را با شلیک به قلب و سرشان کشتند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی از ایرانیان خواست خاک اوکراین را ترک کنند

در حالی‌که موضوع استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین به مسئله‌ای بین‌المللی تبدیل شده است، اداره کل کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی جمعه ۲۹ مهر از ایرانیان ساکن اوکراین خواست تا برای حفظ جان و امنیت خود خاک اوکراین را ترک کنند. اداره کل کنسولی وزارت خارجه گفته است: «با توجه به تشدید درگیری‌های نظامی و افزایش ناامنی در اوکراین، به کلیه اتباع ایرانی موکداً توصیه می‌شود از سفر به این کشور خودداری فرمایند.» این اداره همچنین از ایرانیان خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و در صورت نیاز با سفارت جمهوری اسلامی در کی‌یف تماس بگیرند. پیش از این، وزارت خارجه اوکراین در یکم مهر / ۲۳ سپتامبر با انتشار بیانیه‌ای، از ایران به دلیل ارسال سلاح به روسیه انتقاد کرد و با «غیردوستانه» خواندن این اقدام اعلام کرد که دولت اوکراین تصمیم گرفته است سفیر ایران در کی‌یف را اخراج کند و شمار کارکنان سفارت ایران در این شهر را کاهش دهد.

نیروهای امنیتی خبات دهدار از فعالان کارگری سنندج را بازداشت کردند

بنا بر گزارش آژانس خبری «کُردپا»، نیروهای امنیتی، خبات دهدار، از فعالان کارگری سنندج و زندانی سیاسی سابق را پنج‌شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ بازداشت کردند. تا این لحظه از دلایل بازداشت و مکان نگهداری این فعال کارگری اطلاعی در دست نیست. خبات دهدار شهریورماه سال جاری به همراه زاهد مرادیان از دیگر فعالان کارگری اهل سنندج به اداره اطلاعات این شهر احضار و در رابطه با شرکت در مراسم خاکسپاری خلیل احمدی، فعال کارگری و زندانی سیاسی سابق مورد بازجویی قرار گرفته بود. او پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های کارگری، سابقه احضار و بازداشت داشته است. خبات دهدار اوایل سال ۹۵ از سوی شعبه‌ ۱۰۴ دادگاه عمومی سنندج به اتهام «عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف نظام» به پنج سال و سه ماه زندان محکوم شد. او ۲۳ خرداد همان سال برای تحمل حبس به زندان مرکزی سنندج منتقل شد. خبات دهدار ۲۴ فروردین‌ماه ۹۹ از زندان مرکزی سنندج آزاد شد. پس از گسترده شدن قیام مردم ایران در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، حکومت هزاران نفر از جمله فعالان مدنی و کارگری و سیاسی گوناگون، خبرنگاران، نویسندگان، هنرمندان، ورزشکاران، و... را بازداشت کرده است.

اعلام همبستگی کانون نویسندگان ایران با خانواده‌های دادخواه دانش‌آموزان و زندانیان

کانون نویسندگان ایران جمعه ۲۹ مهر با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «بی‌تردید آنچه حاکمیت در مدرسه و زندان رقم زد، نه فقط سرکوب حق آزادی بیان کودکان و زندانیان بلکه اقدامی جنایتکارانه‌ بود.» چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ در اردبیل، پس از آنکه تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه شاهد در اعتراض به اجبار برای اجرای سرود حکومتی «سلام فرمانده» دست به اعتراض زده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» و شعارهای ضدحکومتی سر دادند، نیروهای لباس شخصی به این مدرسه حمله کرده و پس از ضرب‌وشتم دانش‌آموزان، از جمله اسراء پناهی، تعدادی از آنها را دستگیر کردند. اسراء پناهی، دختر نوجوان در جریان این حمله به‌شدت زخمی شد و در پی آن در بیمارستان جان باخت. کانون نویسندگان ایران در واکنش به حمله به مدارس از جمله به مدرسه شاهد اردبیل نوشته است: «هجوم نیروهای امنیتی به مدرسه و زندان و ضرب و جرح و قتل کودکان و زندانیان، فاجعه‌ای فراتر از کشتار معترضان در خیابان‌هاست. حاکمیت در این مرحله از سرکوب همچون همیشه با انکار واقعیت، شایعه‌پراکنی و تحریف افکار عمومی در کار خنثی کردن کوشش تشکل‌ها و گروه‌های مردمی برای بیان حقیقت است.» در شب ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در زندان اوین و در میانه اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران آتش‌سوزی بزرگی روی داد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه ایران در این حادثه هشت زندانی کشته و ۶۱ نفر مجروح شدند. در زمان آتش‌سوزی بخش زیادی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران در اوین بودند. به علت تعداد زیاد معترضان بازداشتی، علاوه بر دو بند ۲۰۹ اطلاعات و ۲الف سپاه پاسداران، بسیاری از دستگیرشدگان در سالن‌های بند ۲۴۰ نگهداری می‌شدند. برخی دیگر نیز به بند ۶ منتقل شدند. کانون نویسندگان ایران در واکنش به فاجعه اوین در ادامه بیانیه خود نوشته است: «در همه‌ی جهان مسئولیت جان زندانیان با حکومت و اداره‌ی زندان‌های آن است. اما در اینجا نیروهای امنیتی و زندانبانان به روی زندانیان بی‌پناه آتش گشودند و زندان را به قتلگاه بدل کردند؛ به همان سیاق که نظام آموزش و پرورش چشم بر مسئولیت خود در حفاظت و حمایت از دانش‌آموزان بست و هم‌دست مأموران امنیتی شد.» این نخستین بیانیه کانون نویسندگان ایران بعد از برگزاری مجمع عمومی در ۲۳ مهر و انتخاب هیأت دبیران تازه است.